Verslag plenaire vergadering
Verslag
Algemene bespreking
Dames en heren, aan de orde is het voorstel van decreet van Katja Verheyen, Joke Schauvliege, Mercedes Van Volcem, Allessia Claes, Vera Jans en Sarah Smeyers tot wijziging van het decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen, wat betreft de vrijstelling van bepaalde informatieverplichtingen en formaliteiten in het kader van de vorming van woonmaatschappijen.
De algemene bespreking is geopend.
Mevrouw Verheyen heeft het woord.
Dank u wel, voorzitter. De fusies van de verschillende sociale huisvestingsmaatschappijen tot één sociale woonactor per gemeente is al zeer vaak het onderwerp geweest van werkzaamheden in de commissie Wonen. Ik ga dat debat vandaag niet heropenen, voorzitter. De essentie lijkt ons wel dat we de sector vandaag fundamenteel gaan versterken en daar heeft, in de eerste plaats, de kandidaat sociaal huurder baat bij.
We gaan concreet in Vlaanderen van 134 woonactoren naar 42 eengemaakte maatschappijen. Daarvoor moet het gros van de ruim 175.000 sociale woningen in Vlaanderen bij een nieuwe maatschappij terechtkomen. Het merendeel van die overdrachten, die zullen gebeuren via fusie of splitsing, zal aan tal van notariële handelingen en informatieverplichtingen onderworpen zijn. Informatieverplichtingen die niet alleen voor de notarissen zeer arbeids- en tijdsintensief zijn maar ook weinig nut hebben en heel veel geld kosten. Ik heb al veel cijfers horen circuleren maar om jullie een beeld te geven: in Limburg alleen al, waar alle 19 sociale woonactoren worden ondergebracht in 1 provinciale woonmaatschappij, moet er met meer dan 16.000 percelen of delen van percelen worden geschoven. De kostprijs van de notariële verplichtingen wordt door de externe partner die het proces begeleidt, geraamd op een 6 miljoen euro.
En dat is wat we met dit voorstel van decreet dan ook gaan doen: kosten en administratieve verplichtingen tot een absoluut minimum beperken. Op zich maakt het exacte bedrag dat daarmee uitgespaard wordt eigenlijk niet zo veel uit. Elke euro die niet naar onnodige notariële kosten moet en binnen de woonmaatschappij blijft ten voordele van de sociale huurder, is een gewonnen euro, collega’s. Maar ik kan ook niet genoeg benadrukken dat we, ondanks het feit dat we door dit voorstel van decreet de kosten naar beneden halen, geen enkele euro beloofde herstructureringssteun afpakken. Het moet jullie dan ook niet verbazen dat dit er onder meer op vraag van de sector komt. Dus iedere uitgespaarde euro blijft integraal ter beschikking van de woonmaatschappij, geld dat ze onder meer kunnen gebruiken om de nodige maatregelen te financieren voor een betere en snellere operationele vorming van de woonmaatschappij.
Collega’s, jullie hebben allemaal het voorstel van decreet en het verslag van de commissie uitvoerig kunnen lezen. Ik zal mij in mijn toelichting, voor wat betreft de techniciteit, beperken tot de belangrijkste elementen. Het zijn drie punten. Ten eerste beperken we de informatieverplichtingen tot een minimum: alleen de essentiële informatieverplichtingen, diegene die echt wel hun nut hebben, blijven bestaan. Een voorbeeld daarvan zijn de handelingen die een unieke identificatie van de overgedragen onroerende goederen mogelijk maken. Ten tweede moeten in de praktijk de overdragende entiteiten, dus de woonmaatschappijen die ophouden te bestaan, de notaris van dienst één lijst bezorgen waarin de te overdragen onroerende goederen worden geïdentificeerd. De notaris voegt deze lijst dan toe aan de te verlijden akte. Na het verlijden van de akte bezorgt de notaris de bovenvermelde lijst met overgedragen onroerende goederen aan het kantoor Rechtszekerheid. Het kantoor Rechtszekerheid zal de akte overschrijven in de daartoe bestemde registers om, en dat is heel belangrijk, de tegenstelbaarheid van de overdrachten van de onroerende goederen aan derden te waarborgen.
Ten derde, en belangrijk om eveneens te vermelden, deze werkwijze is enkel van toepassing bij fusie en splitsingen waarbij de overdrachten gebeuren tegen een vergoeding in aandelen. De regeling geldt niet voor overdrachten via de klassieke koop-verkoopovereenkomsten, ruilovereenkomsten, schenkingen of andere overdrachtswijzen. Bovendien geldt onze voorgestelde regelgeving enkel en alleen in het kader van de fusieoefening.
Collega’s, tot daar het wetgevingstechnische aspect van het voorstel van decreet. In de commissie kon het voorstel van decreet alvast op unanieme steun rekenen. Ik hoop dat dat vanavond ook het geval zal zijn. (Applaus bij de meerderheid)
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
Dames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking. (Zie Parl.St. Vl.Parl. 2022-23, nr. 1463/1)
– Artikel 1 en 2 worden zonder opmerkingen aangenomen.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemming over het voorstel van decreet houden.