Actuele vragen
Tijdens de wekelijkse plenaire vragenmiddag kunnen de Vlaamse volksvertegenwoordigers de ministers van de Vlaamse Regering ondervragen over onderwerpen uit de actualiteit.
Deze week vragen over:
de noodkreet van de onderwijskoepels over het lerarentekort in Vlaanderen, de situatie in Brussel en het schrappen van examens door het tekort;
de aanpak van extreme regenval en erosie naar aanleiding van het noodweer van het pinksterweekend en de eventuele schadevergoeding door het Rampenfonds;
het stopzetten van hergebruik van gezuiverd afvalwater van Aquafin-zuiveringsinstallaties;
de opkoopplicht voor groenestroomcertificaten en het verlagen van de energiefactuur;
de veiligheid van fietssuggestiestroken buiten de bebouwde kom;
de dure exclusiviteitscontracten bij de VRT;
de interregionale arbeidsmobiliteit tussen Vlaanderen en Brussel.
Download hier de lijst met de actuele vragen van 8 juni 2022 (pdf).
Wijziging Onroerenderfgoeddecreet - implementatie Visienota Lokaal Onroerenderfgoedbeleid
Op 26 februari 2021 keurde de Vlaamse Regering de Visienota Lokaal Onroerenderfgoedbeleid goed. Die visienota vertrekt van het idee dat de zorg voor het onroerend erfgoed een gedeelde verantwoordelijkheid is voor het Vlaamse en lokale bestuursniveau. Lokale besturen - en vooral erkende onroerenderfgoedgemeenten - krijgen meer verantwoordelijkheid en ruimte om een lokaal onroerenderfgoedbeleid te ontwikkelen. Om de visienota te implementeren is een wijziging van het Onroerenderfgoeddecreet nodig. De plenaire vergadering bespreekt het ontwerp van wijzigingsdecreet en houdt de eindstemming.
Duaal leren - wijzigingsdecreet
Duaal leren houdt in dat leerplichtige jongeren hun diploma secundair onderwijs behalen door werkervaring op de werkvloer en in een school, een centrum voor deeltijds onderwijs of een Syntra-lesplaats. De Vlaamse Regering diende een ontwerp van decreet in met daarin een uitbreiding van de aanloopfase, kwalificeren in de aanloopfase en de wijziging van de berekeningswijze van het werkingsbudget voor duale opleidingen in de centra voor deeltijds onderwijs en Syntra vzw’s. Daarnaast voert het ontwerp van decreet diverse technische correcties door aan de regelgeving rond duaal leren en alternerende opleidingen in het secundair onderwijs. De plenaire vergadering bespreekt het ontwerp van decreet en houdt de eindstemming.