Verslag plenaire vergadering
Verslag
Voorstel tot spoedbehandeling
Dames en heren, vanmiddag heeft de heer Björn Rzoska bij motie van orde een voorstel tot spoedbehandeling gedaan van het voorstel van resolutie van Stijn Bex, Björn Rzoska, Meyrem Almaci, Mieke Schauvliege, Staf Aerts en Johan Danen over de vermindering van de Vlaamse olieconsumptie voor personenvervoer.
De heer Bex heeft het woord.
Over de spoed, collega Bex, want u hebt het vandaag al een beetje uitgehangen. (Gelach)
Ik heb mij al twee keer geëxcuseerd, voorzitter.
Dat is ook waar. In de gangen. Dat klopt. (Opmerkingen. Gelach)
Voorzitter, de prijzen aan de pomp swingen de pan uit. Begin deze week heeft de Federale Regering twee maatregelen genomen: de verlaging van de accijnzen en de bevriezing van de prijzen van de NMBS. Na die federale beslissing is het volgens de Groenfractie hoog tijd dat ook de Vlaamse Regering actie onderneemt rond het geld dat de mensen moeten uitgeven om zich te verplaatsen. Er zijn een aantal logische maatregelen die de Vlaamse Regering zou kunnen nemen, maar tot nu toe hoorden we daar niets van. In dat opzicht willen wij met dit voorstel van resolutie tien voorstellen doen om toch iets te doen aan die olieconsumptie voor het personenvervoer.
Ik ga niet te ver gaan in mijn voorbeelden, want anders gaat u kwaad worden, maar men zou kunnen overwegen om 100 kilometer per uur te rijden op de snelwegen. Dat zou een enorme besparing opleveren.
U hebt nog meer dan drie kwartier, als u wilt.
Het is natuurlijk sowieso hoogdringend, collega’s, want het is een heel acuut probleem, maar De Lijn gaat haar prijzen op 1 april verhogen en dat is toch wel een signaal dat, zeker in deze crisis, absoluut uit den boze is. Wij roepen jullie op om samen met ons te bespreken wat de Vlaamse Regering allemaal zou kunnen doen om die olieconsumptie te verminderen.
U hebt over de inhoud meer dan 45 minuten, maar over de spoed niet natuurlijk.
De heer Keulen heeft het woord.
Wij vanuit de meerderheid stellen voor om deze zeer uitvoerige nota met tien punten de verdiensten te geven die hem toekomt, en dat is dus de bespreking in de commissie en niet nu, voor een stuk onder politieke druk en met heel veel emoties.
We zijn allemaal overtuigd van het feit dat er een energiecrisis is. We zitten samen in de Federale Regering. Met een aantal zitten we ook samen in de Vlaamse Regering, en elke van die regeringen doet haar best. Voor wie in nood is, zal het altijd net iets te weinig zijn, maar het zijn toch fameuze bedragen. Soms vind ik dat we te weinig zeggen dat de energieproducten zelf een pak duurder zijn geworden. Sommige mensen denken dat het alleen aan de overheid ligt. Een aantal zaken vind ik serieus, maar bij andere zaken heb ik vraagtekens.
Soms lijkt het alsof financieel en budgettair de bomen tot in de hemel groeien en we dat nooit zullen moeten terugbetalen. Maar aan de andere kant vind ik het politiek ernstig werk dat serieus genoeg is om daar in de commissie de nodige tijd voor uit te trekken en om dat hier niet even in een langere agenda tussen te schuiven waarbij het vooral de bedoeling is een politiek signaal te geven. Inzake budgettaire onderbouwing zit daar niets tussen en is de boodschap dat men het zelf maar moet oplossen. Dat vind ik dan eigenlijk ook de zwakke schakel in het geheel. Voorzitter, het is misschien interessant om dat te bespreken in de commissie en dat ook letterlijk mee in rekening te brengen.
De heer Claes heeft het woord.
Voorzitter, ik ben wel van oordeel dat we de burger zo snel mogelijk duidelijkheid moeten geven of hij straks zijn gemeente nog uit mag zonder bakfiets of zonder opnieuw paard en kar aan te kopen, want dat is wat dit voorstel van resolutie, deze anti-auto- en antiplattelandsresolutie van de overigens zeer gewaardeerde collega’s van Groen wil bereiken. Mijn fractie zal het voorstel tot spoedbehandeling dan ook mee goedkeuren.
De heer Rzoska heeft het woord.
Collega Keulen, ik heb uw argumenten gehoord. Wij vinden uiteraard dat er wel nood is aan een spoedbehandeling, maar ik vind het wel ironisch dat u, net nadat een voorstel van decreet bij spoed op de agenda is gezet over een serieuze materie waar niets maar dan ook niets in staat over budget – de enige zin die erin staat is dat de Vlaamse Regering het zal oplossen binnen de budgettaire parameters van de begroting, dat is goed gevonden – die argumenten gebruikt tegen een voorstel van resolutie. (Applaus bij Groen)
De heer Keulen heeft het woord.
Collega Rzoska, we moeten mensen een dak boven het hoofd geven – en ik weet er alles van: we hebben al dertig jaar een asielcentrum. Dat is onze verdomde menselijke plicht en dat verdraagt geen uitstel. De Vlaamse Regering heeft al een aantal maatregelen genomen. Trouwens, die prijsstijging gaat over een heel klein facet, want bij het gros verandert er eigenlijk niets. Zelfs TreinTramBus merkt dat op. De hoogdringendheid speelt hier dus niet op dezelfde manier als in het kader van de huisvesting van die arme oorlogsvluchtelingen. (Applaus bij Open Vld)
Mevrouw Brouwers heeft het woord.
De Groenfractie vraagt de spoedprocedure voor een voorstel van resolutie over – en dat is inderdaad heel actueel – de snel stijgende brandstofprijzen door de oorlog in Oekraïne. In de tekst worden tien voorstellen gedaan, waar een aantal interessante zaken tussen zitten die we in de commissie zeker grondig kunnen bespreken, maar daar staat zo goed als geen enkele maatregel in die op korte termijn een verlichtende impact zal hebben op de kostprijs van de stijging van de brandstofprijzen. We zien de reden voor de spoedbehandeling totaal niet.
Nu zijn we al over de inhoud bezig.
Vraagt nog iemand het woord over de spoedbehandeling?
De heer Bex heeft het woord.
Voorzitter, het is absoluut belangrijk dat mensen snel minder moeten uitgeven voor een verplaatsing. En, mijnheer Claes, dat kan men doen door bijvoorbeeld het openbaar vervoer te gebruiken – dat is nog iets helemaal anders dan paard en kar –, maar ook, mevrouw Bouwens, door wat trager te rijden op de autosnelwegen. Dat zijn een aantal voorstellen van Touring die we overnemen.
Dat gaat niet meer over de spoedbehandeling. (Opmerkingen)
Driemaal is normaal scheepsrecht, maar dit gaat niet over de spoedbehandeling.
Vraagt nog iemand het woord over de spoedbehandeling? (Neen)
Dan stemmen wij bij zitten en opstaan over het voorstel tot spoedbehandeling.
De volksvertegenwoordigers die het voorstel wensen aan te nemen, wordt verzocht op te staan.
De tegenproef.
Collega’s, voor mij is dit visueel moeilijk vast te stellen. Ik denk dat we beter een hoofdelijke stemming doen.
Stemming nr. 2
Ziehier het resultaat:
97 leden hebben aan de stemming deelgenomen;
44 leden hebben ja geantwoord;
53 leden hebben neen geantwoord.
Het voorstel tot spoedbehandeling is niet aangenomen. Derhalve blijft het voorstel van resolutie naar de Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken verwezen.
Het incident is gesloten.