Verslag plenaire vergadering
Verslag
Verslag
Dames en heren, aan de orde is het verslag namens de Commissie voor Welzijn, Volksgezondheid, Gezin en Armoedebestrijding over het verzoekschrift over het groeipakket.
Mevrouw Schryvers, verslaggever, heeft het woord.
Collega’s, op 6 oktober 2021 werd een verzoekschrift ingediend over het groeipakket. Het werd ontvankelijk verklaard op 19 oktober en voor verdere behandeling verwezen naar de commissie Welzijn. Die commissie heeft na een eerste bespreking op 30 november beslist om Vlaams minister Wouter Beke om uitleg te vragen. Op 1 februari 2022 werd het verzoekschrift opnieuw toegevoegd aan de agenda, nadat het antwoord van de minister namens de Vlaamse Regering was ontvangen.
De inhoud van het verzoekschrift betreft het volgende: de dochter van de verzoeker, geboren in 2016, ontvangt kinderbijslag volgens het oude systeem; de zoon, geboren in 2019, valt onder het groeipakket en als beide kinderen in dezelfde regeling zouden zijn opgenomen, hetzij in de kinderbijslag hetzij in het groeipakket, dan zouden ze samen meer ontvangen, aldus de verzoeker. Die vraagt om het nieuwe groeipakket voor elk kind in te voeren ongeacht of het voor of na 1 januari 2019 is geboren.
Het antwoord van de Vlaamse Regering stelt dat ze er bij het uitwerken van het nieuwe systeem expliciet voor heeft gekozen om gezinnen met kinderen geboren voor 2019 zo maximaal mogelijk verworven rechten te garanderen en om ervoor te zorgen dat geen enkel gezin minder kreeg op het moment van de transitie op 1 januari 2019. Zo werd voor elk kind het oude basisbedrag en de leeftijdstoeslag behouden. Er is gekozen voor een minder complex systeem via een vast basisbedrag waarbij er meer rekening wordt gehouden met de draagkracht van de gezinnen door gezinsgrootte en inkomenssituatie de sociale toeslag te laten bepalen. Vanaf de invoering kregen 152.000 kinderen een extra sociale toeslag. Er werd ook verwezen naar de aanpassing van de schooltoeslag. De decreetgever heeft de diversiteit en de ontwikkeling van gezinnen als uitgangspunt genomen, zo werd nog gesteld. Een vergelijking van bedragen in het oude en het nieuwe systeem op gezinsniveau is daarom weinig realistisch en niet representatief. De minister verwijst ook naar de procedure die eerder werd gevoerd voor het Grondwettelijk Hof. Dat oordeelde dat er geen sprake is van discriminatie. De minister wijst er ook op dat het groeipakket goedgekeurd is met respect voor de budgetten en binnen dat budget is er een hervorming gerealiseerd met een onmiddellijke impact. Elke hervorming kan ook een volgende verbetering met zich meebrengen.
Tijdens de bespreking stelde mevrouw De Martelaer dat er eind juni 2020 42.427 gezinnen in dezelfde situatie verkeerden als de verzoeker. Het thema is ook besproken bij de evaluatie van het groeipakket. Veel gezinnen voelen zich gediscrimineerd door de overgangsmaatregelen van het groeipakket. Ze wees er ook op dat de Gezinsbond dat al meermaals heeft opgemerkt. Verder verwijst collega De Martelaer naar de situatie van kinderen geboren voor 2019 die half wees worden na 2019. Ze wijst ook op de halvering van de indexering van het basisbedrag van het groeipakket vanaf 2022. De heer Hannes Anaf stelt vertrouwd te zijn met de problematiek. Veel combigezinnen die volledig in het nieuwe of oude systeem zaten, zouden recht hebben op meer. Voorafgaand aan de hervorming is beloofd dat geen enkel gezin minder zou krijgen, maar tijdens de hoorzitting over de evaluatie van het groeipakket gaf de Gezinsbond aan dat veel gezinnen in een minder voordelige situatie zijn terechtgekomen tijdens de overgangsfase. Het commissielid herinnert er ook aan dat het groeipakket eveneens is geëvalueerd zonder inspraak. Hij steunt het verzoekschrift en hij kan niet akkoord gaan met het antwoord van de minister.
Mevrouw Katrien Schryvers stelt dat de omslag naar het groeipakket veel implicaties heeft. Er zijn bij die omslag keuzes gemaakt. De overgangsregeling was een van de moeilijkste keuzes gezien het grote aantal verschillende situaties. Ze is het niet eens met de opmerking dat bepaalde gezinnen erop zijn achteruitgegaan. Geen enkel gezin krijgt sinds 1 januari 2019 minder dan voordien. Na de hoorzittingen over de evaluatie van het groeipakket heeft het parlement de resolutie over het gevolg dat wordt gegeven aan de evaluatie goedgekeurd. Ze benadrukt dat een aantal zaken in die resolutie kunnen worden versterkt zodra het financieel mogelijk is. Ze stelt dan ook dat haar fractie het eens is met het antwoord van de Vlaamse Regering.
Collega De Martelaer stelt dat het Vlaams Parlement moet aanvaarden dat burgers een verzoekschrift indienen op basis van hun situatie en acht het raadzaam om vaker in dialoog te treden met de verzoekers. De heer Anaf beaamt dat de discussie over het groeipakket niet moet worden overgedaan, maar vindt het belangrijk om zijn partijstandpunt uiteen te zetten. Mevrouw Tinne van der Vloet stelt voor om het antwoord van de Vlaamse Regering aan de verzoeker te bezorgen. De aanwezige leden stemmen in met het voorstel om het antwoord van de Vlaamse Regering samen met het verslag aan de indiener van het verzoekschrift te bezorgen.
Wij stemmen nu bij zitten en opstaan over de conclusies van de commissie.
De volksvertegenwoordigers die de conclusies wensen aan te nemen, drukken op ‘Ik sta op’.
De volksvertegenwoordigers die de conclusies niet wensen aan te nemen, drukken op ‘Ik blijf zitten’.
Het Vlaams Parlement neemt de conclusies van de commissie aan. Ik zal de verzoeker hiervan in kennis stellen.