Verslag plenaire vergadering
Verslag
Verslag
Dames en heren, aan de orde is het verslag namens de Commissie voor Onderwijs over het verzoekschrift over het wegwerken van discriminatie tussen vastbenoemde en niet-vastbenoemde leerkrachten die moeder worden.
De heer Daniëls heeft het woord.
Collega's, we hebben een verzoekschrift gekregen van een dame die aanhaalt dat er in haar hoofde een discriminatie was tussen vastbenoemde en niet-vastbenoemde leerkrachten die moeder werden. We hebben het verzoekschrift ontvangen op 24 maart en het op 6 mei in behandeling genomen. We hebben daar twee keer over gesproken in de commissie Onderwijs om bijkomende informatie op te vragen in verband met de financiële implicaties, en ook over de verschillende scenario's.
Collega's, ik zal u niet onderhouden over alle details in de onderwijsstatuten, maar er zijn drie bepalingen over het bevallingsverlof, verlof wegens bedreiging door een beroepsziekte en verlof wegens moederschapsbescherming. Dat zijn drie verschillende onderdelen in de moederschapsrust in onderwijs.
De kwestie die is aangehaald, is ruimer dan alleen moederschapsbescherming. De dame in kwestie haalde het verschil aan tussen mensen die statutair zijn, vastbenoemden, en mensen die contractueel en dus niet vastbenoemd zijn, en ook de hele private sector. Daar zijn verschillen tussen. Een onderdeeltje is hoe het in elkaar zit als mensen moederschapsrust nemen. Verschillende collega's zijn hierover tussengekomen. Er is ook gezegd dat het ruimer gaat dan enkel onderwijs.
De conclusie van de commissie was dat we respect hebben voor de vraag van de verzoeker, omdat ze natuurlijk vanuit haar eigen situatie kijkt: ‘Ik zit in deze situatie en ik krijg minder dan een collega die al vastbenoemd is.’ Voor die situatie hebben we begrip, maar we geven ook de achtergrond die we hebben opgevraagd bij de minister, over wat de verschillende statuten zijn en hoe die zich ten opzichte van elkaar verhouden. Dat is geen discriminatie, dat heeft de Raad van State in het verleden ook al gezegd. Het ene statuut is het ene, het ander statuut is het andere, en die kunnen verschillen door het verschillende statuut. De commissie benadrukt dat dat geen ongelijkheid is, maar gewoon de feitelijke vaststelling van twee statuten.
Wij zijn van mening dat de gelijkschakeling van de verschillende statuten Onderwijs overschrijdt en ook gaat over ambtenaren, lokale besturen en dergelijke meer en dat we dus niet dit specifieke geval individueel kunnen behandelen of omzetten in aparte regelgeving.
Wij stemmen nu bij zitten en opstaan over de conclusies van de commissie.
De volksvertegenwoordigers die de conclusies wensen aan te nemen, drukken op ‘Ik sta op’.
De volksvertegenwoordigers die de conclusies niet wensen aan te nemen, drukken op ‘Ik blijf zitten’.
Het Vlaams Parlement neemt de conclusies van de commissie aan. Ik zal de verzoeker hiervan in kennis stellen.