Verslag plenaire vergadering
Verslag
Voorstel tot spoedbehandeling
Dames en heren, vanmiddag heeft mevrouw Hannelore Goeman bij motie van orde een voorstel tot spoedbehandeling gedaan van het voorstel van resolutie van Els Robeyns, Annick Lambrecht en Hannelore Goeman over de dreigende privatisering van het lokale verkeersveiligheidsbeleid.
Mevrouw Lambrecht heeft het woord.
Voorzitter, we brengen dit voorstel van resolutie met spoed op de agenda omdat de situatie rond de ‘trajectcontrole as a service’ (TaaS) dringend moet worden toegelicht.
Een toenemend aantal gemeenten is van plan om deze publiek-private samenwerking te starten terwijl er nog enorm veel onduidelijkheid is rond de wettelijkheid van deze samenwerking. Als ze doorzetten en later blijkt dat de samenwerking juridisch niet in orde is, zitten zij met grote problemen. Tijdens het debat vorige week in de plenaire vergadering waren alle partijen het erover eens dat we erover moeten waken dat de autonomie van de lokale besturen om voor verkeersveiligheid te zorgen niet wordt ondergraven.
Daarnaast hadden veel collega’s kritiek op het privaat verdienmodel van TaaS waarbij verkeersveiligheid niet vooropstaat. Om deze negatieve gevolgen te voorkomen, moet er snel duidelijkheid komen vanuit de Vlaamse Regering. Vandaar leggen we het voorstel van resolutie op de tafel dat aanstuurt op een oplossing voor deze problemen.
De heer Keulen heeft het woord.
We zijn het niet eens, voorzitter, en goede collega’s. We hebben dit debat gevoerd een kleine veertien dagen geleden in de commissie Mobiliteit en vorige week hier in de plenaire vergadering. Er zijn geen nieuwe elementen in het voorstel van resolutie die het spoedeisend karakter ervan rechtvaardigen. Want ondertussen heeft de bevoegde minister van de ondergeschikte besturen van steden en gemeenten een duidelijk moratorium afgekondigd. Steden en gemeenten weten waar ze aan toe zijn, waar ze zich aan te houden hebben, met name dat ze niet moeten contracteren. De betrokken partijen zijn geïnformeerd en dus is er geen enkele toegevoegde waarde in dit voorstel van resolutie, laat staan dat het spoedeisend moet worden behandeld.
De heer Bex heeft het woord.
Voorzitter, wij steunen de spoedbehandeling. De minister heeft hier vorige week inderdaad gezegd dat hij gemeenten afraadde om nog nieuwe contracten te sluiten, maar dat is geen juridische zekerheid. De nieuwe elementen die vandaag naar boven kwamen over die TaaS-contracten, waren enerzijds dat de gemeenten ook de btw op die 24 euro zullen moeten betalen en anderzijds dat door de onwettigheid van de boetes wanneer er sneller dan 70 kilometer per uur wordt gereden, mensen aangemoedigd zouden worden met andere woorden om veel te snel te rijden in plaats van een beetje te snel. Dat zijn argumenten om hier absoluut zeer snel een halt aan toe te roepen. Een sterker signaal dan dat van vorige week is nodig. Wij zullen de spoedbehandeling steunen.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
Dan stemmen we nu bij zitten en opstaan over het voorstel tot spoedbehandeling.
De volksvertegenwoordigers die het voorstel tot spoedbehandeling wensen aan te nemen, drukken op ‘Ik sta op’.
De volksvertegenwoordigers die het voorstel tot spoedbehandeling niet wensen aan te nemen, drukken op ‘Ik blijf zitten’.
Het voorstel tot spoedbehandeling is niet aangenomen. Derhalve blijft het voorstel van resolutie van Els Robeyns, Annick Lambrecht en Hannelore Goeman over de dreigende privatisering van het lokale verkeersveiligheidsbeleid naar de Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken verwezen.
Het incident is gesloten.