Verslag plenaire vergadering
Verslag
Algemene bespreking
Dames en heren, aan de orde is het ontwerp van decreet tot instemming met het samenwerkingsakkoord van 15 december 2020 tussen de Federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest tot wijziging van het samenwerkingsakkoord van 2 september 2013 tussen de Federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest betreffende het opnemen van luchtvaartactiviteiten in de regeling voor de handel in broeikasgasemissierechten binnen de Gemeenschap overeenkomstig Richtlijn 2008/101/EG van het Europees Parlement en de Raad van 19 november 2008 tot wijziging van Richtlijn 2003/87/EG teneinde ook luchtvaartactiviteiten op te nemen in de regeling voor de handel in broeikasgasemissierechten binnen de Gemeenschap.
De algemene bespreking is geopend.
De heer Van Rooy heeft het woord.
Wij zullen met veel overtuiging tegen dit ontwerp van decreet stemmen, om twee redenen. Ten eerste is het een typisch voorbeeld van hoezeer de Vlaamse Regering aan het handje van de EU loopt. Het is een EU-richtlijn, en die wordt steevast gevolgd. Dat moet ook worden gevolgd, door wie lid is van die tirannieke Europese Unie. In die zin zijn wij daar altijd veel kritischer over en zijn wij de enige echte EU-kritische partij. Wij willen soevereiniteit. Wij willen zelfbeschikking. Wij willen dat Vlaanderen zijn eigen wetten en zijn eigen regels kan maken, dat wij baas zijn in eigen huis. Dat zijn we al niet binnen het Belgische systeem, helaas. En dat zijn we ook steeds minder binnen die Europese Unie.
Ten tweede is dit ontwerp van decreet ook een schoolvoorbeeld van de klimaathysterie en de CO2-dogmatiek. Minister Demir werpt zich af en toe op als een beetje kritisch. Van haar zijn de gevleugelde woorden bekend dat het allemaal haalbaar en betaalbaar moet zijn. Maar als men instemt met een CO2-handelssysteem, en als men dat steeds maar uitbreidt – dit gaat over een uitbreiding voor wat betreft de luchtvaart –, dan schrijft men zich in in een steeds duurder wordende economie voor de mensen, in het steeds duurder worden van, in dit geval, vliegreizen. Dit zal er onmiskenbaar toe leiden dat vliegen voor Vlamingen, voor mensen die willen reizen, duurder wordt. Het is dus een stap terug. We komen uit een tijd waarin autorijden en vliegtuigreizen alleen maar konden worden gedaan door de elite, door mensen met veel geld. Er is gelukkig een democratisering gebeurd waardoor ook de gewone man en vrouw, de gewone werkman en de gewone werkvrouw, konden autorijden, zich een auto konden aanschaffen, vliegreizen konden maken naar het andere einde van de wereld. Dat is binnenkort verleden tijd. Binnenkort worden autorijden en vliegtuigreizen opnieuw iets voor een elite, voor mensen met veel geld. Dankzij deze CO2-hysterie, dankzij de klimaattirannie. Dit ontwerp van decreet schrijft zich daar volledig in in en daarom stemmen wij er tegen.
De heer D’Haese heeft het woord.
Het verschuiven van het transport met vliegtuigen naar duurzame transportmodi, met name de trein, is natuurlijk ongelooflijk belangrijk. Zeker binnen Europa, waar er heel veel wordt gevlogen op trajecten die je eigenlijk met een hoogwaardig snelheidsnet zou moeten kunnen doen. Maar over de manier waarop we dat zullen bereiken verschillen we natuurlijk van mening als we dit soort ontwerp van decreet zien passeren. We weten dat er, door de luchtvaart binnen het emissiehandelssysteem te brengen, geen sikkepit zal veranderen. Dat is exact wat er is gebeurd met de industrie. Dat heeft geen sikkepit veranderd. Sinds 2013 zijn de emissies gewoon stabiel.
Ten tweede willen we de luchtvaart een soort van compensatiesysteem opleggen. Bomen planten om te kunnen vliegen, dat is totaal absurd! Dat soort boekhoudlogica brengt geen enkele oplossing, dat brengt geen enkele zode aan de dijk om het klimaat effectief vooruit te helpen.
Als we de switch willen maken van vliegen naar duurzame transportmodi, moeten we in de eerste plaats investeren in kwaliteit en in betaalbaarheid van duurzame transportmodi. Beste collega’s, ik heb het daarnet nog eens nagekeken. Als je met de trein naar Rome wilt, dan ben je dertien uur onderweg, moet je twee keer overstappen en kost het 330 euro. Met het vliegtuig ben je er op twee uur, voor 150 euro. Je moet wel goed zot zijn om op die manier duurzaam te willen reizen.
We moeten dus in de eerste plaats ervoor zorgen dat reizen met hogesnelheids- en nachttreinen betaalbaarder en kwalitatiever wordt, in plaats van er gewoon opnieuw op te rekenen dat de markt het op de een of andere miraculeuze wijze zal oplossen. Wij zijn daarbij van één ding zeker, dat kennen we van het emissiehandelssysteem: dat de kosten uiteindelijk terechtkomen bij de burger. Wij zullen hier dus tegen stemmen.
Minister Demir heeft het woord.
Ik geef heel kort mee dat het hier gaat over een ontwerp van decreet dat een correcte omzetting doet van een verordening en een richtlijn.
Mijnheer Van Rooy, u weet dat de luchtvaartsector via de Europese regelgeving al sinds 2008 onder het toepassingsgebied van het Europese emissiehandelssysteem is gebracht. Dat geldt ook voor de industrie. Dat is dus al vrij lang. Wat we hier doen, is de omzetting van een aantal richtlijnen en decreten, en ook van een samenwerkingsakkoord omdat het gaat over intra-Belgische bevoegdheden. Ik zou toch willen vragen om geen selectieve lezingen te doen.
Collega D’Haese, ik ben akkoord. Ik hoop dat de federale collega’s er ook mee bezig zijn, dat we kortere vluchten meer en meer kunnen vervangen door treinen, ook nachttreinen. Ik ben daar zelf ook een grote voorstander van. Vanuit het Vlaamse niveau blijf ik daar bij de federale collega’s op aandringen.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
Dames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het ontwerp van decreet. (Zie Parl.St. Vl.Parl. 2021-22, nr. 1008/1)
– Er zijn geen opmerkingen bij artikel 1 en 2.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemmingen over de artikelen en over het ontwerp van decreet houden.