Verslag plenaire vergadering
Actuele vraag over het standpunt van de Vlaamse Regering op het Overlegcomité van 26 oktober 2021 betreffende het coronabeleid
Verslag
Het antwoord wordt gegeven door minister Weyts en minister Beke.
Mevrouw Van den Bossche heeft het woord.
Minister, het aantal besmettingen in Vlaanderen stijgt pijlsnel. Gisteren besliste uw regering, samen met de andere regeringen, om het Covid Safe Ticket (CST) dan toch ook in Vlaanderen meer te gaan gebruiken. Wij vinden dat een goede zaak, omdat zo een maximaal aantal mensen veilig kan sporten, elkaar veilig kan ontmoeten, in veilige omstandigheden kan blijven genieten van cultuur en van onze horeca. Dit CST is, samen met de maatregelen rond mondmaskers, een manier om te proberen het virus plat te leggen zonder het leven helemaal plat te leggen en om mensen maximaal de kans te geven om voort te doen met het leven dat ze leiden en waar ze recht op hebben. Het vermijdt ook veel drastischer ingrepen zoals die van het verleden. Dat is dus goed.
Mijn vraag gaat dan ook specifiek over de louter Vlaamse bevoegdheden, datgene waarvoor u en uw collega’s bevoegd zijn. Wat gaat Vlaanderen extra doen om ervoor te zorgen dat het leven hier voor ons, onze kinderen, onze ouders en grootouders, niet wordt stilgelegd, maar dat we in maximaal veilige omstandigheden toch verder kunnen gaan met het leven zoals iedereen dat wil?
De heer Janssens heeft het woord.
Minister, ik noem enkele uitspraken van eerder deze maand. Jan Jambon, de N-VA: ‘Ik pas voor een pasjesmaatschappij.’ Bart De Wever, de N-VA: ‘Ik ben geen voorstander van een coronapas’, want ‘dat geeft een vals gevoel van veiligheid.’ Hilde Crevits, CD&V: ‘Ik ben tegen de algemene invoering van een coronapas.’ Egbert Lachaert en Bart Somers, Open Vld: ‘In Vlaanderen is er zo’n hoge vaccinatiegraad dat we geen algemene coronapas nodig hebben. Vrijheid is de regel.’
En gisteren hebben al deze regeringspartijen een coronapas ingevoerd, opnieuw een mondmaskerplicht ingevoerd, en dus opnieuw vrijheidsbeperkende maatregelen ingevoerd. Vlaanderen, met een vaccinatiegraad van 92 procent, moet nu blijkbaar boeten voor de slechte cijfers in het multiculturele Brussel en in Wallonië. En geen enkele Vlaams-nationalist, niemand van de N-VA, komt daartegen in opstand. Geen enkele liberaal in de hele open Vld komt op tegen nieuwe vrijheidsbeperkingen. Geen enkele N-VA’er, Open Vld’er, CD&V’er komt op tegen de woordbreuk van hun leiders.
Tegelijkertijd zien we Frank Vandenbroucke op het congres van Vooruit, samen met honderden mensen in een zaal, zonder mondmasker, om dan de dag nadien oog in oog met een journalist, plots wel met een mondmasker, te gaan pleiten voor nieuwe beperkingen. Want we moeten allemaal toch voorzichtiger zijn. Tegelijkertijd zien we Alexander De Croo op een feest van het liberalisme – of was het het liberalisme ten grave dragen – ook alweer zonder mondmasker. En enkele dagen later pleit hij voor nieuwe beperkingen.
Minister, die hypocrisie, die onbetrouwbaarheid van deze regeringen is blijkbaar grenzeloos. Tegelijkertijd worden dan de niet-gevaccineerden op de brandstapel gegooid, zodat de ministers en hun falend beleid zich kunnen verstoppen achter de rookwolk. Daarom vraag ik u, minister, waarom het Overlegcomité de beloofde vrijheid ongedaan heeft gemaakt. Waarom is de Vlaamse Regering alweer bezweken voor Vivaldi? Waarom gaat Jan Jambon plat op de buik voor Frank Vandenbroucke en Elio Di Rupo? Waarom laat de N-VA de Vlamingen boeten voor de slechte cijfers in Brussel en Wallonië? (Applaus bij het Vlaams Belang)
Minister Weyts heeft het woord.
Bedankt. De twee vragen zijn samengevoegd. Ik wil gerust optreden als woordvoerder van de minister die afwezig is, maar het zou een beetje gek zijn dat ik ook woordvoerder ben van een minister die wel aanwezig is. Maar ik ga dus vooral in op de vraag die gesteld is aan de minister-president, die afwezig is. Dat was de vraag van de heer Janssens. Daarna kan minister Beke aanvullen, of mij flagrant tegenspreken, al naar gelang.
Op het Overlegcomité lagen, en dit is het antwoord van de minister-president, voor alle duidelijkheid, drie pakketten van maatregelen op tafel. De drempels voor het CST bij evenementen, de uitbreiding van de mondmaskerplicht, en de aanbevelingen inzake het telethuiswerk. Het klopt, de Vlaamse Regering wilde inderdaad het gebruik van het Covid Safe Ticket zoveel mogelijk beperken. Echter, de Federale Regering heeft de zogenaamde pandemiewet in werking gesteld, waardoor de Federale Regering ter zake – je kunt dat spijtig vinden, zoals ik – meer macht, mogelijkheden, bevoegdheden, instrumenten naar zich toe getrokken heeft.
En dus werden wij, wat Vlaanderen betreft, voor de keuze gesteld: ofwel aan de slag gaan met het Covid Safe Ticket, zodat je ten minste nog activiteiten zonder mondmasker mogelijk zou kunnen maken, ofwel bijkomende verstrengingen, dan nog opgelegd door de Federale Regering. Vlaanderen heeft gekozen voor de minste van twee kwalen. Je kunt daar kritisch over zijn, maar dat is het. Het was dat of mondmaskers in bijvoorbeeld de horeca. De horecasector had intussen zelf al de introductie van het CST gevraagd. Dan wordt het voor Vlaanderen wel nogal moeilijk om te zeggen: neen, we willen er niet van weten.
En iedereen weet dat het CST niet de meest effectieve maatregel is om de circulatie tegen te gaan. Maar het kan wel helpen om de laatste niet-gevaccineerden nog over de streep te trekken. Vaccinatie is en blijft de belangrijkste bescherming, en de bescherming die ook echt werkt.
Het CST wordt ook verplicht voor de fitness, en daar moet ik een ‘entre parenthèses’ maken als minister voor de Vlaamse Rand en zijn inwoners. Daar moet ik wel vaststellen dat er een grote instroom is vanuit Brussel, niet omdat die mensen onze mooie lieflijke streek willen verkennen, maar gewoon omdat ze het CST in Brussel willen ontlopen. Op dat vlak is dit een goede maatregel.
Voor evenementen zal het CST verplicht zijn vanaf tweehonderd bezoekers binnen, en vanaf vierhonderd bezoekers buiten. Dat was niet het voorstel dat op tafel lag, dat is ook niet de praxis in Brussel of in Wallonië, dat was het voorstel van Vlaanderen. Het is ook dat wat uiteindelijk goedgekeurd is. Andere deelstaten kunnen hun lagere of strengere drempels behouden. Dat is hun verantwoordelijkheid, niet de onze.
De mondmaskerplicht wordt verruimd voor indooraangelegenheden zoals winkels. Het personeel van horeca en fitnesszaken zal een mondmasker moeten dragen. Voor de klanten van horeca en fitness kun je werken met een CST. Dat kan niet bij het personeel, omdat dat zou neerkomen op een verplichte vaccinatie voor personeelsleden. Je weet hoelang men op federaal niveau al bezig is met een verplichte vaccinatie voor het zorgpersoneel. Die is al lang aangekondigd, maar ze is er nog altijd niet, en zal er dit jaar waarschijnlijk ook niet zijn.
Dat zijn de mogelijkheden. De differentiatie tussen de deelstaten blijft overeind. Is dit onze ideale situatie? Neen, vanzelfsprekend niet. Maar het is wel onze job om beslissingen te nemen, niet de uwe. Dat is geen verwijt, maar het is niet de uwe. Ook in het Overlegcomité hebben we mensen nodig die verantwoordelijkheid nemen, die spreken voor Vlaanderen, en die voor Vlaanderen het maximaal haalbare uit de brand slepen. Dat is wat onze minister-president en minister Crevits samen gedaan hebben. Daar kun je kritisch over zijn, ongetwijfeld. Dit is niet ons ideaalbeeld. Is dit wat we wilden, zelfs binnen de meerderheid, met al onze eigen inzichten? Neen! Maar het is wel het maximaal mogelijke dat men uit de brand heeft gesleept. (Applaus bij de meerderheid)
Minister Beke, de tijd is eigenlijk om, maar wilt u er nog iets aan toevoegen? Alle onderwerpen zijn even belangrijk. Van mij krijgt u nog eventjes tijd, als u nog iets wilt zeggen.
Minister Beke heeft het woord.
Heel kort, voorzitter. We hebben vrijdag met de Vlaamse Regering al ruimschoots vergaderd, en ook beslissingen genomen, omdat we natuurlijk ook in Vlaanderen – zoals in Brussel en in Wallonië en in heel wat andere Europese landen – de besmettingscijfers zagen stijgen en de druk op onze zorg zagen toenemen. Je kunt dat dan leuk vinden of niet leuk vinden, maar dan moet je handelen en beslissen. Dat is wat wij gedaan hebben. We hebben vrijdag beslist om onze lijn van defensie inzake contactopsporing en testen, onze test- en triagecentra, te verlengen tot het einde van de winter. Dat is één.
Ten tweede hebben we beslist dat we verder willen inzetten op vaccineren. Vaccineren blijft, ondanks alles, nog altijd het belangrijkste antwoord. Het is niet het enige antwoord, maar wel het belangrijkste. Mensen onder de 65 jaar hebben negen tot tien keer minder kans om in het ziekenhuis terecht te komen als ze gevaccineerd zijn. Wil dat zeggen dat je geen enkele kans meer maakt? Neen, maar je maakt wel negen tot tien keer minder kans als je gevaccineerd bent. Voor 65-plussers is de kans drie keer lager. Daarom hebben we ook beslist om de derde prik voor 65-plussers al te geven.
Ten derde hebben we vrijdag al een overleg gehad met de gouverneurs om te zeggen dat lokale besturen tegen deze bijkomende besmettingen ook extra maatregelen kunnen nemen, zoals mondmaskerplicht en andere.
Vrijdag hadden we dus al heel wat maatregelen genomen in de schoot van de Vlaamse Regering, en overleg gepleegd om deze stijgende besmettingscijfers te kunnen tegengaan.
Mevrouw Van den Bossche heeft het woord.
Ik hoor dat het met lange tanden was dat u het CST hebt ingevoerd, maar desalniettemin toch een compliment aan uw adres om het te doen, omdat ik ervan overtuigd ben dat het CST, samen met de mondmaskers, zorgen voor een gecontroleerde, een beschermde vorm van vrijheid. Het is de maximale vrijheid die we ons kunnen permitteren zonder al te veel risico’s te nemen. In die zin vind ik het een goede maatregel.
Minister Beke, u zegt dat u vrijdag ook andere dingen gedaan hebt. Dat is zeker waar. U zit klaar om, zodra de Hoge Gezondheidsraad dat zegt, de derde prik toe te dienen, de boosterprik. Dat is goed. Ik geloof ook dat Vlaanderen dat vrij snel zal kunnen organiseren. Maar ik denk dat Vlaanderen op een aantal andere vlakken toch opnieuw wat tekortschiet. U verwijst zelf naar de contactopsporing. Gisteren hebben wij vernomen dat er nu al, aan het begin van deze vierde golf, te veel besmettingen zijn om nog fatsoenlijk aan bronnenonderzoek te kunnen doen. Dat is een probleem. Er is van alles dat we niet weten. Hetzelfde voor de woonzorgcentra: u beschikt maar over cijfers van twee derde van die woonzorgcentra, terwijl in die woonzorgcentra die wel de cijfers doorgeven, er al 51 nieuwe uitbraken zijn van het virus. En toch mist u 1 op de 3 woonzorgcentra. U weet niet wat daar gebeurt. Het zit onder de radar, en dus kunt u ook niet ingrijpen.
En ook al zijn er zo veel zorgcentra waar nu al een uitbraak is, toch bent u niet klaar met de cascadedocumenten, de papieren die ervoor moeten zorgen dat wanneer zorgpersoneel uitvalt, er andere helpers zijn om aan boord te komen.
Dat twee jaar geleden deze overheid niet helemaal voorbereid was op een pandemie, dat kan ik begrijpen. Dat ze nu in de vierde golf nog steken laat vallen, dat begrijp ik niet. (Applaus bij Vooruit en Groen)
De heer Janssens heeft het woord.
Minister, applaus van de socialisten: ik denk niet dat ik u nog meer kan blameren. Ik begrijp dat applaus, want u wordt inderdaad vernederd. Minister-president Jambon, de Vlaamse Regering wordt gewoon door die Vivaldiregering vernederd.
Er wordt een vervroegd Overlegcomité georganiseerd op het moment dat de minister-president in Dubai zit en minister Crevits – de andere deelnemer aan dat Overlegcomité – in Denemarken. Op dat Overlegcomité – waar beslissingen in consensus worden genomen, dus met goedvinden van de Vlaamse Regering – worden beslissingen genomen die helemaal ingaan tegen wat alle partijen in de Vlaamse Regering de voorbije weken hebben betoogd, met name: ‘We willen geen coronapas. We willen geen verdere beperkingen meer in Vlaanderen, want we hebben ons deel van de job gedaan. We hebben voor 92 procent vaccinatiegraad gezorgd.’
En wat zie je dan? Er is een contract gesloten tussen de burger en de overheid. De burger heeft zijn deel nagekomen, heeft zich laten vaccineren, 92 procent, en de overheid pleegt woordbreuk. Er is gezegd: hier herwint u de vrijheid. Dat was het grote spandoek boven de vaccinatiecentra. Waar is die vrijheid nu? Waarom hebt u opnieuw beperkingen opgelegd aan de Vlaming die zijn best heeft gedaan? Waarom hebt u met die Vlaamse Regering die serieuze bocht genomen?
Mevrouw Schryvers heeft het woord.
Voorzitter, collega’s, het aantal besmettingen stijgt. Het virus is dus weer aan een opmars bezig, en dat noopt tot maatregelen om het virus in te dijken en ook om de druk op onze zorgsector binnen de perken te houden. We weten ondertussen allemaal dat vaccinatie ons beter beschermt tegen ernstig ziek zijn, maar ons ook minder besmettelijk maakt. Dan blijft vaccineren, vaccineren, vaccineren de boodschap. We weten dat ondanks de heel hoge vaccinatiegraad in Vlaanderen toch nog op een aantal terreinen winst te boeken valt.
Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog andere maatregelen. Denk aan mondmaskers, aan binnenblijven als je je niet goed voelt, aan afstand houden. En ja, ook het Covid Safe Ticket is ook een van die andere maatregelen, vooreerst om twijfelaars toch nog over de streep te trekken, maar ook om veilig activiteiten te kunnen blijven doen.
Minister, sommigen vinden het Covid Safe Ticket een beperking van de vrijheid. Voor ons is het net het beter garanderen van de vrijheid van wie gevaccineerd is, want met het Covid Safe Ticket kunnen we strengere maatregelen vermijden voor iedereen, dus ook voor wie gevaccineerd is. Maar dan moeten we zorgen natuurlijk, ministers, dat we iedereen goed kunnen toeleiden naar dat Covid Safe Ticket. Vandaar mijn bijkomende vraag: ouderen, kwetsbare mensen, mensen die minder digitaal onderlegd zijn, hoe gaan we die gemakkelijk de weg wijzen naar dat Covid Safe Ticket?
De heer Vaneeckhout heeft het woord.
Voorzitter, collega’s, we kunnen hier natuurlijk heel grote woorden spreken en zeggen wie of wat het beter of slechter had gemaakt, maar misschien moeten we vooral allemaal samen, collectief, een klein beetje bescheiden zijn. Als we twee jaar geleden tegen onszelf hadden gezegd dat we een systeem moesten ontwikkelen en invoeren waarbij we op basis van gezondheidssituatie of -toestand al dan niet toegang zouden krijgen tot bepaalde activiteiten, dan had niemand zich dat kunnen voorstellen. Niemand wordt hier vrolijk van. Ik hoop alvast dat we het er nog altijd allemaal over eens zijn dat we ieder onnodig covidslachtoffer in Vlaanderen moeten vermijden. Oók in Vlaanderen, want ook daar zijn mensen ziek, en liggen mensen in het ziekenhuis, gevaccineerd en niet-gevaccineerd.
We moeten ook zeggen dat het CST maar één deel is van het antwoord. Minister Beke, er zal vooral een duidelijke communicatie nodig zijn. Wat betekent dit voor kinderen en jongeren? Wat betekent dit voor mensen die geen vaccin kunnen krijgen? Wanneer is het eindmoment? Op welk moment gaan we het CST afvoeren in Vlaanderen en in België? Vooral, ministers, wanneer gaan we eindelijk onze contactopsporing op het spoor krijgen? Wanneer gaan we eindelijk echt inzetten op ventilatie? Dit zijn de fundamentele antwoorden op de crisis.
Mevrouw Saeys heeft het woord.
Voorzitter, het is een weerkerend probleem dat tijdens de herfst en de winter het aantal infecties stijgt. Het viel te verwachten dat het aantal COVID-19-gevallen ook zou toenemen. Onze huisartsen hebben er al voor gewaarschuwd. Zij zijn uiteindelijk de kanaries in de koolmijn. Ze slaan alarm, want ze verzuipen. Ze kunnen de werkdruk niet meer aan.
Ze zijn niet enkel vragende partij om te vaccineren. We moeten mensen er absoluut van overtuigen zich te laten vaccineren, maar dat is geen wondermiddel. We hebben nog zaken nodig en daar behoren onder andere die coronapas en de mondmaskerplicht toe. Ik ben daar een absolute voorstander van, want de eerstelijnszorg en de ziekenhuizen zetten zich al mee dan twee jaar in. Mochten we die mensen niet hebben gehad, zou het een ramp zijn geweest. Ik sta absoluut achter de beslissingen. Het is echt nodig die mensen te beschermen. (Applaus van Gwenny De Vroe)
Mevrouw Vandecasteele heeft het woord.
Voorzitter, we staan voor een vierde coronagolf en we horen elke keer hetzelfde liedje. tijdens de eerste golf was het thuisblijven. Tijdens de tweede golf was het de avondklok. Tijdens de derde golf was het vaccinatie en tijdens de vierde golf wordt het blijkbaar de coronapas.
Ik wil iedereen hier waarschuwen voor die coronapas. Verschillende virologen menen dat dit geen mirakeloplossing is die ervoor zorgt dat we niet meer besmettingen krijgen. We moeten nog andere maatregelen nemen en we moeten opletten, want de coronapas biedt vaak een vals gevoel van veiligheid. Daarnaast merk ik bij mijn patiënten dat het voor de mensen in de samenleving een enorm polariserende maatregel is.
Minister, we weten wat wel werkt. Dat weten we eigenlijk al sinds het begin van de crisis. Het gaat dan om testen, traceren, isoleren en ventileren. Dat blijkt nu weer niet in orde te zijn. We zijn daar opnieuw niet tegen bestand. De vierde golf start en mijn vraag is dan ook welke initiatieven u zult nemen om de laatste niet-gevaccineerde mensen te laten vaccineren en om op ventilatie in te zetten.
De heer Parys heeft het woord.
Voorzitter, wat is de situatie? De Federale Regering heeft de noodtoestand afgekondigd en de pandemiewet van kracht verklaard. De Vlaamse Regering kan eigenlijk weinig doen. De Federale Regering heeft de facto alle macht naar zich toe getrokken. Er zijn drie opties. De Vlaamse Regering kan in het Overlegcomité de door de Federale Regering voorgestelde mondmaskerplicht voor heel Vlaanderen aanvaarden. De Vlaamse Regering kan heel stoer van de tafel weglopen, maar dan komt er een mondmaskerplicht in heel Vlaanderen, want de Federale Regering kan dat gewoon zelf beslissen. Wat de Vlaamse Regering heeft gedaan, is de schade beperken en luisteren naar de sector en naar wat Horeca Vlaanderen vraagt, namelijk het CST in de horeca mogelijk maken.
Ik zou van het Vlaams Belang graag eens horen wat die partij zou doen. Zou de partij de federale mondmaskerplicht in plaats van het CST aanvaarden? Dan kunnen er in Vlaanderen, waar de vaccinatiegraad 92 procent is, geen danscafés openen, maar kunnen mensen in Brussel, waar de vaccinatiegraad 67 procent is, wel gewoon naar een danscafé gaan. We kiezen voor een beleid dat in de mate van het mogelijke op Vlaamse maat is geschoeid.
Minister Weyts heeft het woord.
Ik voel in dit debat de gevoeligheden. De appreciatie van het CST loopt over de grenzen van de meerderheid en de oppositie heen en er zijn verschillen tussen de partijen.
We hebben als Vlaamse Regering naar waarheid altijd gesteund op de adviezen van experts als professor Van Ranst of professor Van Gucht. We moeten erkennen dat het CST in de strijd tegen de viruscirculatie niet de efficiëntste maatregel is. Om die reden hebben we altijd gesteld dat de lokale besturen nog efficiëntere maatregelen en een instrumentarium voorhanden hebben. Dat is gewoon de lijn die we hebben gevolgd.
Het CST is vooral inzetbaar als een motivatie om niet-gevaccineerden over de streep te trekken. In het secundair onderwijs zijn we er in geen tijd in geslaagd om 85 procent van de twaalf- tot zeventienjarigen te vaccineren. Aangezien iedereen de horeca wel eens graag frequenteert, weet ik dat er met het CST nog enkelen zullen bijkomen.
En tot slot, wij doen het niet voor het applaus. Ik kan maar zeggen dat onze vertegenwoordigers, onze minister-president en minister Crevits, gegeven de omstandigheden, het maximaal mogelijke uit de brand hebben gesleept, waarvoor alle waardering.
Minister Beke heeft het woord.
Voorzitter, ik vind eerlijk gezegd dat hier vele zaken in grote karikaturen naar voren zijn gebracht. De derde golf, dat was vaccineren vaccineren vaccineren. De vierde golf, dat is pasjes pasjes pasjes. Laat ons daar toch mee stoppen. Laat ons daar toch mee stoppen. Dat brengt absoluut niets bij. We zijn aan het vaccineren en we doen dat goed. Van diegenen die nog niet gevaccineerd zijn, hoop ik elke dag opnieuw – als je in de krant leest welke druk er wordt gezet op ons zorgsysteem – dat hun frank eindelijk valt om zich te laten vaccineren. Dat hoop ik. (Applaus bij de meerderheid)
Als een CST daarbij kan helpen, voor mij niet gelaten. U doet nu precies alsof Vlaanderen tegen een CST was en nu plots voor is, terwijl dat het CST voor evenementen al lang beslist was. Dat was al lang beslist. Het CST voor dancings was al lang beslist. Het CST in de zorg was al lang beslist. Het ontwerp van decreet ligt voor. We hebben adviezen moeten vragen, maar het ontwerp ligt hier voor. Laat ons niet doen alsof het A of B is. Laat ons ook niet doen alsof het ene het wondermiddel is en het andere niet deugt.
Vaccineren is en blijft het belangrijkste, maar is dat het enige? Neen. Ik zeg hier in dit parlement al weken niets anders, in de commissie en in de plenaire. Dus, we zullen ook op die andere zaken moeten inzetten. Contactopsporing en testen is een tweede belangrijke verdedigingslinie en die zetten we door tot na de winter. Maar de mensen van Domus Medica en andere hebben wel gelijk als ze zeggen dat het op een gegeven ogenblik wel volloopt met het testen en de contactopsporing. Dan moet je andere maatregelen gaan nemen om de viruscirculatie opnieuw naar beneden te krijgen. Dan moet je teruggrijpen naar onder andere mondmaskers. Dan moet je inderdaad andere maatregelen nemen, zoals het Overlegcomité in al zijn wijsheid heeft beslist om die in te voeren, om de viruscirculatie opnieuw naar beneden te duwen. Het zijn die drie zaken die we moeten doen: én contactopsporing en testen, én verder vaccineren, én algemene maatregelen nemen als blijkt dat het nodig is.
We zijn daar geen eiland in. In de andere landen gebeurt dat ook. Denkt u nu dat er alleen een stijgende viruscirculatie is in Vlaanderen? Die is overal aanwezig. Ik heb eens even vergeleken. De viruscirculatie in Vlaanderen en in Wallonië sinds 1 oktober – ook al hebben we sinds 1 oktober verschillen in soepelheden – is gelijklopend, gelijklopend. De positiviteitsratio is tussen 1 oktober en nu in Wallonië zelfs sterker gestegen dan in Vlaanderen, ook al hadden ze daar het CST. Ik ben nooit ideologisch of dogmatisch tegen het CST geweest. U weet dat allemaal. Is dat nu alle heil? Neen. Als men een CST heeft op drukke plaatsen, dan is het allicht beter om te zeggen dat men mondmaskers moet dragen. In andere omstandigheden kan dat anders zijn.
Dan was er ook nog het overleg – minister Weyts zal dat getuigen, hij was erbij – met de gouverneurs. Als er gesproken is over bijkomende maatregelen, over welke die moeten zijn en wie wat moet doen, dan moeten die beslissingen in alle wijsheid kunnen worden genomen. Dat is wat we vrijdag ook hebben besproken. Het is het geheel van de maatregelen dat we moeten kunnen nemen.
Mevrouw Van den Bossche, nog heel kort, want we hebben het daar gisteren ook over gehad. Wanneer er een uitbraak is in woonzorgcentra, dan staan die op onze radar. Ik heb dat gisteren ook gezegd. Het Outbreak Support Team gaat daar naartoe. Ik herinner mij nog weken geleden dat ik gezegd heb dat ik denk dat we 65-plussers moeten vaccineren en dat we mensen in de woonzorgcentra moeten vaccineren. Toen is er gezegd, ook van uw partij, dat we dat niet moesten doen omdat we eerst de derde wereld moeten vaccineren. Kom mij dan nu niet vertellen : ‘Oei, oei, oei, er zijn problemen in de rusthuizen en u hebt ze niet onder controle.’ Ik vind dat een beetje smalletjes, om eerlijk te zijn.
Mevrouw Van den Bossche heeft het woord.
Het is heel bijzonder dat u dat zegt, minister, omdat ik u midden vorige week nog vroeg naar die derde prik voor de ouderen. U zei toen dat u wacht op het advies van de Hoge Gezondheidsraad en dat u dat zal volgen als het er is. (Opmerkingen van minister Beke)
U hebt gezegd dat u op het advies van de Hoge Gezondheidsraad wacht voor gelijk welke groep, ook voor bijvoorbeeld de zorgverleners. Zodra het advies er is, bent u klaar om te volgen. Ik heb toen gezegd dat dat prima is en dat dat mij ook logisch lijkt. Als we mensen vragen om zich een derde keer te laten vaccineren, moeten we zeker zijn dat dat de juiste keuze is. Ik heb u daarop nooit aangevallen. Ik blijf wel zeggen, minister, en dat is mijn taak, dat het een probleem is als u niet meer aan bronopsporing doet aan het begin van de vierde golf en als u niet klaar bent om personeel naar de woonzorgcentra te sturen als er daar opnieuw meer uitbraken zijn. Er zijn er nu al 51.
Het is mijn taak om u daarop te wijzen. Ik heb u ook gezegd dat Vlaanderen het naar ons aanvoelen wel goed doet. We zijn blij met de afspraken van gisteren en met de vaccinatiesnelheid. Op dat vlak is er geen probleem. Er zijn maatregelen die goed lopen, maar er zijn ook zaken die niet lopen zoals ze zouden moeten. Het is niet alleen mijn taak om daarop te wijzen, maar het is uw taak om daar iets aan te doen. (Applaus bij Vooruit, Groen en de PVDA)
De heer Janssens heeft het woord.
Wie de rapporten van de Overlegcomités in deze coronaperiode evalueert, kan alleen maar vaststellen dat Vlaanderen niet wordt geleid door Jan Jambon, maar dat Jan Jambon wordt geleid door de Vivaldicoalitie en de PS. Het enige wat de N-VA gisteren bewezen heeft op het Overlegcomité, is dat je twintig jaar kunt worden en nog altijd geen ruggengraat ontwikkeld kunt hebben.
Ministers, omdat Vlamingen niet meer kunnen rekenen op hun onbetrouwbare regering, roep ik de fitnessuitbaters en de uitbaters van horecazaken die nu al kampen met werkdruk en personeelstekort op: gebruik jullie gezond verstand. Ga geen burgers opdelen in A- en B-burgers. Ga geen politieagent spelen en zorg ervoor dat iedereen welkom is in uw zaak.
Dat is immers vrijheid. Dat is niet alleen maar de vrijheid die de regeringen in dit land al een jaar beloofd hebben. De Vlamingen moeten foert zeggen tegen de nieuwe pestmaatregelen die hun worden opgelegd omdat de cijfers slecht zijn in het multiculturele Brussel en in Wallonië. Dit is de boodschap van het Vlaams Belang: stop die pasjesmaatschappij. Stop de stigmatisering van mensen die niet gevaccineerd zijn om welke reden dan ook en geef alle Vlamingen nu eindelijk voor eens en voor altijd hun beloofde vrijheid terug. (Applaus bij het Vlaams Belang)
De actuele vragen zijn afgehandeld.