Verslag plenaire vergadering
Verslag
Algemene bespreking
Dames en heren, aan de orde is het ontwerp van decreet tot wijziging van het decreet van 17 juni 2011 betreffende het beheer van de verkeersveiligheid van weginfrastructuur.
De algemene bespreking is geopend.
De heer Verheyden heeft het woord.
Minister, collega’s, het ontwerp van decreet dat hier voorligt betreft een omzetting van de Europese richtlijn betreffende het beheer van de verkeersveiligheid van de weginfrastructuur. Het gaat over de realisatie van veilige weginfrastructuur. Aangezien het hier een omzetting van een Europese richtlijn betreft, is de ruimte om hiervan af te wijken uiteraard erg beperkt.
Ik trap een open deur in wanneer ik zeg dat verkeersveiligheid voor alle partijen een zeer hoge prioriteit heeft. We stellen vast dat er wat betreft de verkeersveiligheid nog heel veel werk aan de winkel is. We zullen inderdaad nog een tandje moeten bijsteken. Ik verwijs onder andere naar de meest recente cijfers van de verkeersveiligheidsbarometer van Vias. Daaruit blijkt dat in het eerste semester van dit jaar in Vlaanderen een stijging van 24 procent van het aantal verkeersdoden werd genoteerd. Het is dus van belang om het aantal verkeersslachtoffers drastisch terug te dringen. Diezelfde ambitie vinden we terug in de Europese richtlijn, de Vision Zero, die tot doel stelt om het aantal verkeersdoden en zwaargewonden in de EU tussen 2020 en 2030 te halveren.
Er zijn vier belangrijke pijlers: de veiligheid van de weginfrastructuur; de voertuigveiligheid; verkeersveilig gedrag inzake snelheid, alcohol en drugs, afleiding en het gebruik van beschermende uitrusting; en ten slotte noodhulp.
In dit ontwerp van decreet komt vooral de veiligheid van de weginfrastructuur aan bod. Ik denk dat we weten dat onze autoconstructeurs al meer dan het nodige doen om de veiligheid te verhogen.
In het voorliggende ontwerp van decreet zijn er drie belangrijke wijzigingen. Ten eerste is er de uitbreiding van het toepassingsgebied. Door de nieuwe richtlijn is de toepassing verruimd van enkel TEN-T-wegen (Trans-European Transport Network) naar alle andere autosnelwegen en hoofdwegen en andere wegen die met behulp van Europese financiering gerealiseerd worden. De tweede wijziging gaat over de procedure voor de verkeersveiligheidsbeoordeling van het wegennet. Verkeersveiligheidsinspecties worden in Vlaanderen al in de praktijk uitgevoerd, maar met dit ontwerp van decreet wordt die procedure nog eens aangepast aan de Europese richtlijn van 2019 om ze frequenter, en dat zal zijn minstens om de zes jaar, te laten plaatsvinden. Ten slotte is er de wijziging met betrekking tot de leesbaarheid en de detecteerbaarheid van verkeersborden. We weten dat steeds meer grotere serievoertuigen uitgerust zijn met rijhulpsystemen. Dat maakt onze wegen inderdaad veiliger. Maar in het belang van de goede werking van bepaalde rijhulpsystemen moet er bijkomend werk worden gemaakt van leesbare en detecteerbare verkeersborden. Dat zal allemaal worden vertaald in aangepaste technische voorschriften voor verkeersborden en wegmarkeringen.
In het ontwerp hebben we ook gelezen, minister, dat de Mobiliteitsraad van Vlaanderen (MORA) een aantal opmerkingen had met betrekking tot het ambitieniveau van het ontwerp van decreet. Wij hopen alvast dat u die opmerkingen en adviezen, in het bijzonder over de kwetsbare weggebruikers, zult opnemen in het uitvoeringsbesluit. U hebt in de commissie verklaard dat u deze in beschouwing zou nemen, maar het lijkt me toch belangrijk om ze zeker mee te nemen en niet enkel in beschouwing te nemen.
Onze fractie zal dit ontwerp van decreet goedkeuren. (Applaus bij het Vlaams Belang)
– Nadia Sminate, ondervoorzitter, treedt als voorzitter op.
Mevrouw Moors heeft het woord.
Minister, wij hebben dit ontwerp uitvoerig besproken in de commissie en we hebben toen geconcludeerd dat het goed is dat het decreet er komt. Vanuit de N-VA krijgt u dan ook alle steun. Wij mikken tegen 2050 inderdaad op de ‘Vision Zero’, dus wij denken dat elke maatregel die die visie kan ondersteunen, goedgekeurd moet worden. Daarom ondersteunt de N-VA dit decreet.
Dat ging vlotjes.
De heer Keulen heeft het woord.
En dat zal vlotjes blijven gaan, voorzitter, want dit is een droge omzetting van een Europese richtlijn. Op zich is hier weinig polemiek rond, want dit gaat over een item dat ons allemaal, de minister op kop, zeer dierbaar is, met name het terugdringen van verkeersdoden en aandacht geven aan de verkeersveiligheid. Het feit dat Europa daar nu ook op inzet, maakt onze strijd alleen maar slagkrachtiger. Er is ooit een richtlijn geweest, in 2011, toen ook gevat in een decreet, die enkel focuste op de TEN-T-hoofdwegen (Trans-European Transport Network), maar nu gaan we ook naar het onderliggende wegennet, zoals de Noord-Zuid in Limburg. Dat wordt allemaal meegenomen.
Men doet – en dat is ook nieuw – vooraf, a fortiori, aan risicoanalyse, niet achteraf aan ongevallenanalyse, om vooral naar de zwakke weggebruikers toe een verkeersveiliger wegennet aan te bieden.
Het feit dat grote broer Europa, in dit geval het Europees Parlement, hier nu ook aandacht aan geeft, impulsen geeft en een beleidskader aanreikt, is een goede zaak. U zult daar geen tegenstrevers in tegenkomen, want het gaat – opnieuw – om het terugdringen van verkeersongevallen en, de ergste graad daarvan, de verkeersdoden. Ik denk dat politiek en polemiek ons op dat vlak niet uit elkaar kunnen spelen. We zetten de schouders tegen elkaar en strijden om dat doel te benaarstigen – om die term nog eens te gebruiken.
De heer Bex heeft het woord.
Minister, ook vanuit de Groenfractie alle steun voor de omzetting van de Europese richtlijn in dit decreet. We gaan dat steunen, maar ik zou toch dit willen zeggen, collega’s. Als we van Vlaanderen een verkeersveiligere regio willen maken, dan zullen we ook soms ambitieuzere dingen moeten doen dan wat er in de tekst van dit ontwerp van decreet staat. Minister, ik wil vooral mijn oproep uit de commissie nog eens herhalen om snel met uw uitvoeringsbesluit te komen en om ook rekening te houden met de adviezen van de Mobiliteitsraad Vlaanderen (MORA), vooral die over kwetsbare weggebruikers.
Minister Peeters heeft het woord.
Dank u wel, collega’s, voor de steun voor dit ontwerp van decreet. Zoals een aantal collega’s al gezegd hebben, is de manoeuvreerruimte bij de omzetting van deze Europese richtlijn eerder beperkt, maar ik wil jullie alleszins bevestigen dat ons ambitieniveau inzake verkeersveiligheid wel degelijk zeer hoog ligt en dat we uiteraard ook veel verder willen gaan. We willen alles op alles zetten om het aantal verkeersslachtoffers drastisch te doen dalen. Dat kan ik u verzekeren.
Wat dat betreft, wil ik verwijzen naar ons verkeersveiligheidsplan, dat in de zomer werd goedgekeurd binnen de Vlaamse Regering en waarmee we echt die kwetsbare of actieve weggebruiker continu centraal stellen. We hebben niet minder dan 37 concrete maatregelen naar voren geschoven om alles op alles te zetten om die Vision Zero, die nul dodelijke slachtoffers, niet in 2050, maar het liefst vandaag of morgen al te halen. Kortom, tal van maatregelen om de slechte cijfers inzake verkeersveiligheid die vandaag voorliggen, te doen kenteren. Wat dat betreft, denk ik zeker dat we bondgenoten zijn en dat we heel wat concrete maatregelen uitrollen.
Dit ontwerp van decreet, die omzetting van de Europese richtlijn, sluit aan bij wat wij al in ons verkeersveiligheidsplan hebben opgenomen, met de verkeersveiligheidsbeoordeling, de proactieve aanpak om verkeersongevallen te vermijden, de focus op de kwetsbare weggebruiker, alles wat we doen door de actieve weggebruiker centraal te stellen en alles wat we doen om de leesbaarheid en detecteerbaarheid van onze weginfrastructuur te verbeteren. Ik denk dat dat sowieso heel belangrijk is.
Een aantal collega’s zeggen dat het ambitieniveau niet hoog genoeg ligt bij de omzetting van deze Europese richtlijn. Wat dat betreft, moet ik opnieuw zeggen dat de manoeuvreerruimte bij de omzetting van deze Europese richtlijn veeleer beperkt is. We zullen echter sowieso nog een stap verder zetten met tal van andere initiatieven. Straks komt er onder andere ons ontwerp van MIA-decreet (Mobiliteit Innovatief Aanpakken), dat daar zeker al een voorbeeld van is. Tegelijkertijd wil ik jullie ook verzekeren dat wij bij het uitvoeringsbesluit zeker alle bekommernissen heel snel ter harte zullen nemen die zijn geuit door onder meer de MORA, maar ook door jullie zelf. Zodra het decreet hier is goedgekeurd, zullen wij onmiddellijk overgaan tot het voorleggen van het uitvoeringsbesluit aan de Vlaamse Regering om zodoende stappen vooruit te kunnen zetten.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
Dames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het ontwerp van decreet. (Zie Parl.St. Vl.Parl. 2020-21, nr. 890/1)
– Er zijn geen opmerkingen bij artikel 1 tot en met 11.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemmingen over de artikelen en over het ontwerp van decreet houden.