Verslag plenaire vergadering
Verslag
Algemene bespreking
Dames en heren, aan de orde is het voorstel van decreet van Marino Keulen, Bert Maertens, Martine Fournier, Paul Van Miert, Karin Brouwers en Rita Moors tot wijziging van artikel 10/2, tweede lid, van het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De algemene bespreking is geopend.
De heer Keulen heeft het woord.
Voorzitter, dit is eigenlijk een voorstel van decreet dat voortspruit uit het feit dat we onze oren te luister leggen bij de lokale besturen, bij de steden en gemeenten, en dan vooral als het gaat over de parkeerproblematiek en het handhaven daaromtrent. Het heeft er dus alles mee te maken om aan diegenen die met handhaving gelast zijn, de tools, de instrumenten te geven om die taak adequaat, doeltreffend en dus efficiënt te kunnen uitvoeren.
Dat betekent dat je niet alleen moet weten als je een nummerplaat ziet wie de eigenaar is, wie met die wagen rondrijdt. Maar vandaag de dag heb je bijvoorbeeld parkeerzones die voorbehouden zijn voor voertuigen die elektrisch worden voortbewogen. Dan moet je ook kunnen nagaan of er daadwerkelijk elektrisch aangedreven voertuigen geparkeerd staan. Hetzelfde wat betreft de maximale tonnage van voertuigen, die al dan niet in bepaalde zones mogen binnenkomen, met SUV's en andere bestelwagens. Het verschil is ook niet altijd heel duidelijk.
Een derde probleem dat de stedelijke en gemeentelijke verantwoordelijken u kunnen meedelen, betreft wagens met valse nummerplaten. Op die manier, als ze betrapt worden op het niet gebruiken van een parkeerkaart of geen centen in de parkeermeter steken, kunnen ze niet worden beboet en nadien eventueel worden vervolgd. Dat kan allemaal bestreden en voorkomen worden. Er moet een doeltreffende handhaving zijn, zodat de handhavers kunnen terugvallen op de detailgegevens die bekend zijn bij de Dienst Inschrijving Voertuigen (DIV). Daarover gaat het hier. We moeten dat op zo’n manier regelen dat de handhaving handen en voeten krijgt. We moeten ze doeltreffend maken en zo degenen die zich wel aan de regels houden het gevoel geven dat het de moeite waard is om regels te respecteren, niet alleen ‘to be a good citizen’, maar je riskeert ook een boete.
Daarnaast moeten we alles doen om de GDPR-bepalingen (General Data Protection Regulation), opdat die gegevens niet in foute handen terecht zouden komen of misbruikt zouden kunnen worden – de GDPR heet in het Vlaams de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), we zouden eigenlijk moeten oefenen om dat letterwoord te hanteren. Daarover gaat dit voorstel van decreet, voorzitter. Het is eigenlijk technisch van opzet. De onderliggende filosofie is niet alleen de handhaving van het parkeerbeleid versterken, maar ook de gegevensbescherming adequaat organiseren.
De heer Verheyden heeft het woord.
Voorzitter, collega Keulen heeft het voorstel van decreet uitvoerig toegelicht. Het is inderdaad zo dat de mobiliteitscontext, het mobiliteits- en parkeerbeleid, zodanig gewijzigd is dat sinds het decreet van 9 juli 2010 houdende de invordering van parkeerheffingen door parkeerbedrijven de wijziging van de basisregelgeving noodzakelijk is geworden. Gemeenten en steden moeten inderdaad de hefbomen hebben om hun parkeerbeleid te kunnen handhaven. Tot daar geen enkel probleem. Maar voor de handhaving van die parkeerreglementen is het toch wel in de eerste plaats noodzakelijk om over de identiteitsgegevens van de houder van de nummerplaat te beschikken.
We stellen vast dat nogal wat personen – vooral van buitenlandse afkomst – die permanent in Vlaanderen verblijven, rondrijden met een buitenlandse nummerplaat. Nochtans moeten personen die in België verblijven, behoudens uitzonderingen, voertuigen die ze hier in het verkeer wensen te brengen, verplicht in België inschrijven bij de DIV. Nadien ontvangen ze dan een Belgische nummerplaat en betalen ze Vlaamse verkeersbelastingen.
We stellen ook vast dat heel wat buitenlanders door de mazen van het net glippen wanneer ze beboet worden en een retributie ontvangen. En daar knelt meteen het schoentje. Buitenlandse diensten geven niet altijd de gegevens van hun onderdanen door waardoor die ongestraft overtredingen kunnen begaan. We hebben dat ook in de commissie aangehaald. Collega Keulen heeft toen bevestigd dat we daar een punt hebben. Er zijn bilaterale overeenkomsten met een aantal buurlanden, waardoor die gegevens van buitenlandse voertuigen effectief worden doorgegeven, maar evenzeer zijn er heel wat andere landen waarmee er geen overeenkomsten zijn. Dus is dit een voorstel van decreet dat vooral een effect zal hebben op de Vlamingen zelf, terwijl heel wat buitenlanders door de mazen van het net zullen blijven glippen. Dat is wat ons betreft onaanvaardbaar.
We vragen aan de collega’s en aan de minister dat ze haar federale collega aanzetten om bijkomende bilaterale akkoorden af te sluiten zodat alle overtreders gelijk voor de wet kunnen worden behandeld. De gemeenten en steden kunnen dan buitenlandse overtreders effectief bij de lurven vatten. Als Vlamingen gemakkelijker beboet kunnen worden dan buitenlanders, is dat fundamenteel oneerlijk. Laat het duidelijk zijn, iedereen moet op gelijke voet behandeld worden.
We willen de gemeenten echter zeker niet de mogelijkheid ontnemen om de handhaving van hun parkeerbeleid beter af te dwingen en conform ons stemgedrag in de commissie zal onze fractie zich nu onthouden.
De heer Bex heeft het woord.
Collega’s, wij zullen vanuit de Groenfractie voor dit voorstel van decreet stemmen, onder andere omdat wij vinden, collega Keulen, dat het subsidiariteitsbeginsel hiermee gediend is. Dat is ook voor ons een zeer belangrijk uitgangspunt. Het is een beetje zoals bij snelheidsbeperkingen. Je helpt de gemeenten op een ongelooflijke manier wanneer je zegt: ‘Kijk, we maken het voor u gemakkelijk. Het is in principe overal 30 tenzij jullie beslissen dat het 50 is.’ Hier helpen wij de gemeenten op een gelijkaardige manier. Het Vlaams Parlement helpt de gemeenten om een goed beleid te voeren. We hadden dat beter bij het vorige voorstel ook gedaan. Dat neemt niet weg dat wij u hier zullen steunen. (Applaus bij Groen)
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
Dames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het voorstel van decreet.
De door de commissie aangenomen tekst wordt als basis voor de bespreking genomen. (Zie Parl.St. Vl.Parl. 2020-21, nr. 888/4)
– Er zijn geen opmerkingen bij artikel 1 en 2.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze stemming
Dames en heren, aan de orde is de hoofdelijke stemming over artikel 1 en 2.
Stemming nr. 1
Ziehier het resultaat:
109 leden hebben aan de stemming deelgenomen;
85 leden hebben ja geantwoord;
24 leden hebben zich onthouden.
Dientengevolge neemt het Vlaams Parlement artikel 1 en 2 aan.
Ik neem aan dat de redenen voor onthouding daarnet zijn toegelicht? (Instemming)
Hoofdelijke stemming
Dames en heren, aan de orde is de hoofdelijke stemming over het voorstel van decreet.
Stemming nr. 2
Ziehier het resultaat:
112 leden hebben aan de stemming deelgenomen;
86 leden hebben ja geantwoord;
26 leden hebben zich onthouden.
Dientengevolge neemt het Vlaams Parlement het voorstel van decreet aan. Het zal aan de Vlaamse Regering ter bekrachtiging worden overgezonden.