Verslag plenaire vergadering
Verslag
Algemene bespreking
Dames en heren, aan de orde is het ontwerp van decreet tot wijziging van het decreet van 24 februari 2017 tot gedeeltelijke omzetting van richtlijn 2005/36/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 september 2005 betreffende de erkenning van beroepskwalificaties.
De algemene bespreking is geopend.
De heer Vande Reyde heeft het woord.
Mijn fractie en ikzelf vinden dit een heel goed ontwerp. Het is een verdere stap in de vereenvoudiging van allerlei administratieve verplichtingen voor onze ondernemers. Die weg waren wij al ingeslagen in Vlaanderen. Zo was er al sprake van het schrappen van het verplichte attest voor kennis van het bedrijfsbeheer. Dat is ook effectief gebeurd. Voor ondernemers die willen starten is het echt cruciaal dat hun administratieve verplichtingen verlicht worden. Zeker in deze tijd hebben wij het lokaal ondernemerschap zo nodig. Wij hebben zoveel mensen nodig die willen ondernemen, die willen risico nemen, en die willen welvaart creëren. Dit is een verdere stap in de verlichting van de administratieve verplichtingen. Wij gaan met de overheid niet meer nodeloos betuttelen. Wij gaan ons niet nodeloos bemoeien met hoe jij je beroep moet uitoefenen. We gaan natuurlijk de nodige kwaliteitsnormen stellen, maar voor de rest laten wij de mensen vooral zelf beslissen hoe zijn het beroep zullen uitoefenen. Ik denk dat dat een goede zaak is en dat wij de vereenvoudiging moeten voortzetten.
Mag ik nog een vraag stellen aan de minister?
Minister Crevits is verontschuldigd en wordt vervangen door minister Beke.
Dat is een zeer goede vervanging. Mijn vraag is de volgende. De Vlaamse Regering had het voornemen om allerlei schrapsessies te organiseren. Dat is naar het voorbeeld van Nederland. Daarin ga je kijken of er nog zaken zijn in de wetgeving die eigenlijk overbodig zijn geworden. Wanneer starten wij die schrapsessies? Wanneer kunnen wij de pen pakken en doorhalen, doorhalen en doorhalen? Voor een toekomstige relance is dat volgens mij wel nodig.
De heer Ronse heeft het woord.
Ik heb een uitgebreide tussenkomst voorbereid, voorzitter.
Het is eigenlijk een Europese richtlijn die aanleiding geeft tot dit decreet. Laat ons eerlijk zijn: dit decreet heeft heel weinig impact. Het is eigenlijk bijna een irrelevant decreet. De schuldige daarvoor zit hier in de zaal. Hij luistert naar de naam Muyters. Toen hij minister was, heeft hij eigenlijk voor 27 gereglementeerde ambachtelijke beroepen de bewijzen van beroepsbekwaamheid afgeschaft en ook het attest bedrijfsbeheer. Ik wil gebruik maken van dit moment om hulde te brengen aan mijn gewaardeerde collega Muyters. (Applaus N-VA)
Ik ben het eens met collega Vande Reyde: ik denk dat er nog serieus moet worden geschrapt. Maar die richtlijn heeft niet alleen betrekking op Vlaanderen, maar ook op het federale niveau. Want alle toegangen tot dienstverlenende intellectuele beroepen zitten op het federale niveau. Op Vlaams niveau zijn er nog maar vier: rijinstructeur, onderwijzer en erkend archeoloog. Al de rest zit op het federale niveau. En dat is ook meteen de reden waarom deze richtlijn te laat werd omgezet. Want normaal gezien moesten we hier al op 30 juli 2020 een ontwerp van decreet hebben goedgekeurd. Minister Crevits heeft geprobeerd om dat samen met het federale niveau in één beweging te doen. Maar op Vlaams niveau zeiden we: dat we dat efficiënt zouden doen. We zouden die evenredigheidsbeslissing laten bepalen door de administratie die ook de reglementering maakt. Het federale niveau vond het echter nodig om een nieuwe administratie op te richten. Er wordt nu op federaal niveau een soort van centrum voor evenredigheidsbeslissingen opgericht. Daardoor zijn wij afgehaakt. We hebben gezegd dat we het op z'n Vlaams doen, dat we het efficiënt en simpel zullen doen. En daardoor ligt het nu hier ter stemming voor.
Minister Beke, ik wil u vragen om de pen, die voormalig minister Muyters tijdens de vorige legislatuur had, door te geven aan het federale niveau en daar ook lekker verder te schrappen, zodat we af kunnen van die keizer-kostermentaliteit en we de toegang tot het beroep zo effectief mogelijk kunnen maken.
Collega's, ik sluit af. Onze fractie zal unaniem dit ontwerp van decreet steunen. We danken ook iedereen om mee hulde te brengen aan voormalig minister Muyters, onze gewaardeerde collega.
Mevrouw Sterckx heeft het woord.
Collega's, het ontwerp van decreet dat hier voorligt betreft de omzetting van de Europese richtlijn die bepaalt dat, wanneer lidstaten nieuwe beroepsreglementeringen invoeren of bestaande beroepsregels wijzigen, zij voorafgaand een evenredigheidsbeoordeling moeten uitvoeren.
De richtlijn betreft gereglementeerde beroepen, waarvan de toegang of de uitoefening afhankelijk is van bepaalde beroepskwalificaties: een opleidingstitel, een bekwaamheidsattest of een beroepservaring. Onze fractie heeft echter dubbele gevoelens bij dit ontwerp van decreet. Bedrijfsleiders kennen heel wat mensen zonder diploma of zonder het juiste diploma die bekwamer zijn dan werknemers met het juiste getuigschrift. Maar toch worden voor bepaalde beroepen, zoals bijvoorbeeld leraar, onderwijzer en zorgverlener in de thuiszorg, bepaalde vaardigheden vereist die vooral op de schoolbanken worden aangeleerd en niet alleen zijn opgedaan uit ervaring. Het is voor onze fractie dan ook belangrijk dat de reglementering niet zorgt voor minder kwaliteit bij de werknemers die worden aangeworven. De evenredigheidsbeoordeling zoals ze nu voorligt, neemt op dit moment de twijfels hierover niet volledig weg.
Het opdoen van beroepskwalificaties in andere lidstaten zou geen bezwaar moeten vormen om dit beroep uit te oefenen in Vlaanderen, zolang er wordt voldaan aan de taalvereisten. Maar ook hier knelt dikwijls het schoentje.
Tot slot stelt het advies van de Raad van State dat er bedenkingen zijn bij de terugwerkende kracht van dit ontwerp van decreet. De Vlaamse Regering is te laat aan de omzetting begonnen en de retroactiviteit kan tot rechtsonzekerheid leiden voor de gereglementeerde beroepen. Om die reden zal onze fractie zich hier dan ook onthouden.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
Wil nog iemand hulde brengen aan collega Muyters? Ook niet? (Gelach)
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
Dames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het ontwerp van decreet. (Zie Parl.St. Vl.Parl. 2020-21, nr. 719/1)
– Er zijn geen opmerkingen bij de artikelen 1 tot en met 25.
De heer Vande Reyde heeft het woord.
Er waren enkele vragen aan de regering. Is het dan niet de bedoeling dat we daar een antwoord op krijgen?
Minister Beke zal zijn pen geven aan de Federale Regering. Maar wel een die leeg is, heb ik gehoord.
Minister Beke heeft het woord.
Nee, daar zal ik een andere pen voor zoeken. Want er waren twee pennen nodig, voorzitter. Er was een pen nodig voor de regering, maar daarvoor zal ik niet mijn mooie pen afgeven. Maar er was een andere pen nodig om te schrappen, collega Vande Reyde. En dat zal zo snel mogelijk gebeuren.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemmingen over de artikelen en over het ontwerp van decreet houden.