Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer Vaneeckhout heeft het woord.
Minister, we spreken terecht over ‘Operatie Hoop’ en ‘Operatie Vrijheid’. Er is een schwung in de samenleving die het geloof in een goed en beter jaar 2021 kan waarmaken. Maar, er is ook één mogelijke spelbreker, en dat is een potentiële derde golf. Die derde golf zou dramatisch zijn, niet alleen voor de veerkracht van de samenleving maar ook voor de vaccinatiestrategie en ons gezondheidssysteem in zijn geheel.
Minister, in dat opzicht moeten we ook de realiteit durven te blijven zien. De cijfers zijn nog altijd niet geruststellend, en er is het fenomeen van de Britse variant. U weet dat we net voor het kerstreces een decreet hebben goedgekeurd over hoe we omgaan met reizigers die terugkeren naar ons land. Op dit moment geldt er binnen dat decreet – en het is de autoriteit van de Vlaamse Regering die daarover beslist – een omschrijving dat iemand die minder dan 48 uur in een rode zone heeft verbleven, vrijgesteld is van quarantaine en testing.
Minister, we zien tegelijk ook de situatie in Londen, de hoofdstad van het zakentoerisme op het Europese continent. Londen, waar de cijfers van de Britse variant dramatisch zijn. Londen, dat zich op dit moment in code zwart bevindt. Vandaar dat onze fractie het toch zeer belangrijk vindt om dit zeer nauw op te volgen en onszelf de vraag te stellen of we niet drastischer moeten optreden tegen mensen die daar minder dan 48 uur doorbrengen. Brengen zij niet het risico mee om in Vlaanderen deze variant binnen te brengen? Experten delen die mening en vragen om sneller op te treden.
Minister, overwegen u en de Vlaamse Regering om strikter op te treden, wat quarantaine en testing betreft, voor mensen die minder dan 48 uur in een rode zone verbleven?
Minister Beke heeft het woord.
Collega, ik denk dat de Britse variant een evolutie is die ons allemaal zorgen baart en die ook wordt gemonitord. We hebben ons de voorbije dagen heel specifiek georganiseerd om die zoveel als mogelijk onder controle te kunnen houden. De beste manier om die onder controle te kunnen houden, zijn de controles.
Ik ben er geen voorstander van om alle grenzen te sluiten. Maar voor de grenzen van Ierland en het Verenigd Koninkrijk – we hebben er vanmorgen over gesproken en het zal ook op een Overlegcomité worden besproken – zijn er wel bijkomende maatregelen aan de orde. De controles, niet alleen op de vliegtuigen maar ook op de treinen, moeten worden versterkt. Wij zijn er voorstander van dat diegenen die terugkeren, onmiddellijk – ook als men er minder dan 48 uur was – een test afleggen en in quarantaine gaan. We willen ook geen uitzondering maken voor diegenen die een zakenreis maken – wat men kan aangeven op het PLF-formulier. Dat zijn drie belangrijke elementen die we op korte termijn moeten uitvoeren, waar we over hebben gesproken en waar ook op het Overlegcomité snel een beslissing over moet worden genomen.
De heer Vaneeckhout heeft het woord.
Minister, dank u wel. Dit is een zeer duidelijk signaal. Het is aangenaam om te merken dat, als er vragen op tafel komen, de regering daar zeer duidelijk en helder op antwoordt. Het is een goede zaak omdat ik zie wat Frankrijk doet, wat Nederland doet en wat Denemarken doet. Zij gaan daar iets drastischer mee om en handelen daar ook naar. Het zou een goede zaak zijn mochten we daar even consequent in zijn. Ik ben blij dat u die voortrekkersrol wilt spelen op het Overlegcomité. Dat is ook wat de experten vragen, om snel te handelen. Die tool heeft de Vlaamse Regering ook in handen.
Er is een timing afgesproken voor het volgende Overlegcomité. Bent u van plan om die timing te vervroegen. Ik denk immers dat in dit opzicht geen uur te verliezen valt en dat we dit zo snel mogelijk moeten regelen.
De heer Janssens heeft het woord.
Minister, sta me toe het iets breder open te trekken dan de kortbezoekers aan het buitenland. Er zijn in de coronacrisis ongetwijfeld heel wat zaken niet efficiënt aangepakt, maar er is over weinig zoveel onduidelijkheid en chaos geweest als over de terugkerende reizigers. Zopas hadden we nog de kerstvakantie. In de loop van die vakantie is wat paniek ontstaan en gezegd dat wie terugkwam uit een rode zone, in quarantaine moest.
Over vier weken staat de krokusvakantie voor de deur. Laat ons afspreken dat regeren toch vooruitkijken moet zijn. Wat zullen we nu als signaal geven aan mensen die van plan zijn om op reis te gaan in de krokusvakantie? Reizen is niet verboden en men zal het dus ook doen. Wat zal het beleid zijn ten aanzien van mensen die naar een rode zone op vakantie gaan in de krokusvakantie? Zullen ze de quarantaineplicht moeten ondergaan bij terugkeer? Geef zo snel mogelijk duidelijkheid voor mensen die in de krokusvakantie op reis wensen te gaan.
Mevrouw Saeys heeft het woord.
De kerstvakantie is voorbij. De mensen in quarantaine die negatief waren, zijn daar ondertussen uit. Ik denk dat we vooral vooruit moeten kijken naar de komende krokusvakantie. Sinds de kerstvakantie zijn er de huidige regels. Het contacttracingcentrum moest mensen die terugkwamen uit de rode zone en een PLF hadden ingevuld, opbellen. Zijn die inderdaad opgebeld? Hebt u daar cijfers over?
Mevrouw Goeman heeft het woord.
Minister, ons land is op enkele weken tijd – en gelukkig maar – van een van de slechtste leerlingen van Europa naar een van de beste gegaan. Nu is het vooral kwestie dit zo te houden. Dit heeft van ons allemaal zeer grote inspanningen gevraagd. Het betekent absoluut dat we zeer waakzaam moeten zijn voor reizigers die terugkeren uit het buitenland, ook al is dat maar voor een korte periode, zeker op een moment dat er drie bijzonder besmettelijke varianten in de wereld rondgaan, waarvan er al twee in onze directe buurlanden zitten. Ik ben blij dat het toch de bedoeling is om de controles aan te scherpen voor mensen die minder dan 48 uur in het buitenland zijn, want dat is nodig.
Bent u bereid om een informatiecampagne op te zetten voor Vlamingen die naar het buitenland gaan over hoe ze zich daar het best gedragen en dat ze zich ook daar aan de basisregels van corona moeten houden? Ik zie toch te veel vrijheid, blijheid als mensen op reis gaan. Ik denk dat het goed is om hen eraan te herinneren dat de regels ook daar absoluut gerespecteerd moeten worden. Wilt u dergelijke informatiecampagne op poten zetten?
De heer Parys heeft het woord.
Minister, ook wij zijn bezorgd om die superbesmettelijke varianten. Wanneer komt dat Overlegcomité er? Gemeenten krijgen nu informatie over wie er in quarantaine moet, maar weten uiteraard niet waarom. Dat zou trouwens ook geen goed idee zijn. Ze weten dus niet of iemand een superbesmettelijke variant heeft opgelopen. Hoeveel gemeenten hebben vandaag al de persoon die verantwoordelijk is voor de dataverwerking doorgegeven, zodat ze de informatie kunnen krijgen over wie opgevolgd moet worden in quarantaine?
Kunnen we niet in het script van de contacttracing opnemen dat er extra informatie gegeven moet worden aan mensen bij wie die superbesmettelijke variant is vastgesteld, zodat ook zij heel goed weten dat ze een nog groter risico op besmetting vormen dan andere burgers die de courante variant van covid hebben opgelopen? Op die manier zouden we de besmetting kunnen proberen in te dijken.
Mevrouw De Rudder heeft het woord.
Voorzitter, ik spreek ook als burgemeester van een grensgemeente. We zien dat de verplaatsingen tussen Nederland en België heel frequent voorkomen, uiteraard voor kleine bezoeken, dus minder dan 48 uur. Ik volg u er zeker in dat controles ook daarvoor aangewezen zijn, om daar grip op te houden.
Maar het belangrijkste – dat zeggen we al sinds het begin van de pandemie – is te weten waar de besmetting heeft plaatsgevonden. We moeten aandacht blijven besteden aan het achterhalen van de besmettingsbronnen, zodat we daarin kunnen investeren. Minister, ik roep u dan ook op om te blijven investeren in het achterhalen van de besmettingshaarden.
Minister Beke heeft het woord.
Collega's, ik hoop dat de bijkomende maatregelen zo snel mogelijk kunnen worden genomen. Het nieuwe moment staat nog niet vast, maar wat mij betreft, wordt die beslissing zo snel mogelijk genomen. Ik denk dat iedereen daar op zich achter staat.
Twee, collega Parys, ik heb de cijfers van vandaag niet, maar gisteren waren er twintig gemeenten die het verwerkingsprotocol hadden ingestuurd. Ze hebben onmiddellijk de gegevens gekregen om daarmee aan de slag te gaan. U herinnert zich het debat van vorige week. Wel, we hebben vrijdag al het besluit in de Vlaamse Regering genomen. Het is maandag gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. De lokale besturen hebben de kans gekregen om het verwerkingsprotocol te ondertekenen. Waarom is dat nodig? Omdat het over patiëntengegevens gaat. Het gaat over medische gegevens die met de nodige voorzichtigheid moeten worden benaderd. De eerste twintig burgemeesters, gemeenten die dat hebben gevraagd, hebben die gegevens ook gekregen.
Collega Goeman, ik heb genoteerd dat u niet voor vrijheid, blijheid bent, of toch tenminste niet voor diegenen die op vakantie zijn geweest. Ik denk eerlijk gezegd dat het geen verstandige zaak is om nu een vakantie te boeken in de krokusvakantie. Bijna 200.000 mensen zijn in de kerstvakantie toch naar het buitenland gegaan, ondanks het feit dat iedereen zei dat dat niet verstandig was. Ik weet dat als de overheid, de politiek dingen verbiedt ... En zulke dingen zijn moeilijk te verbieden, want er zijn altijd redenen om te zeggen: ja maar, mijn moeder ligt op haar sterfbed in een ziekenhuis of ik moet het doen voor mijn job enzovoort. Maar er ook nog zoiets als het gezond verstand. Ik denk dat heel veel in landen vandaag in een situatie zitten waarin het niet verstandig is om daar vakanties te boeken.
Vorige week werden er cijfers gevraagd: hoeveel van diegenen die teruggekeerd zijn, hebben zich uiteindelijk laten testen? Toen zaten we aan 37 procent en 44 procent voor Vlaanderen. Ik heb toen ook gezegd dat dat voorlopige cijfers waren, omdat niet iedereen een tweede test had laten doen. Nu zitten we boven de 70 procent. Ik denk dat 2,5 of 2,7 procent ook effectief positief getest is. Er zijn wel verschillen tussen landen. Er zijn landen met een lage positiviteitsratio en landen met een hoge positiviteitsratio, wat normaal is wanneer je de kaart bekijkt van de landen met de verschillen in besmettingsgraden.
Met de krokusvakantie in aantocht lijkt het mij niet verstandig om reizen te boeken, tenzij er hiervoor absolute noodzakelijkheden zijn. Dat kan altijd. Maar het lijkt mij niet verstandig en ik heb alvast geen reis geboekt, gepland of wat dan ook. Ik zal gaan wandelen in de mooie Limburgse bossen.
De heer Vaneeckhout heeft het woord.
Minister, dat mag ook in de West-Vlaamse open ruimte. U bent er zeker welkom.
Collega’s, minister, voorzitter, we hebben een momentum. Een momentum waarop de vaccinatiestrategie zich begint te ontrollen en waarop we mensen een perspectief op hoop en vrijheid kunnen geven. Maar we moeten op dit moment dan ook alles doen om een dramatische derde golf, zeker met die Britse, meer besmettelijke variant, absoluut te vermijden.
En dan moeten we, zoals collega’s hier ook schetsen, heel oplettend zijn en blijven en die kans niet verliezen. Daarom vonden we het vandaag belangrijk om ervoor te pleiten om die uitzondering voor korte reizen te schrappen omdat die net komen uit de gebieden waar die Britse variant het meest aanwezig is.
En ik zou willen afsluiten met de oproep om de datum van 22 januari waarop nu het Overlegcomité was voorzien, te vervroegen. We kunnen het ons echt niet veroorloven om nog tien dagen te wachten om dat poortje te sluiten. Laten we dit momentum niet verliezen.
De actuele vraag is afgehandeld.