Verslag plenaire vergadering
Verslag
Algemene bespreking
Dames en heren, aan de orde is het ontwerp van decreet tot wijziging van het Energiedecreet van 8 mei 2009.
De algemene bespreking is geopend.
Bj de bespreking van ontwerpen van decreet is er een rangorde die altijd wisselt. Bij dit ontwerp van decreet mag de Open Vld-fractie beginnen.
De heer Schiltz heeft het woord. (Opmerkingen van Andries Gryffroy)
Voorzitter, ik sta het woord graag af aan collega Gryffroy.
Dank u, collega Schiltz. U krijgt dan straks het woord van mij.
Dit verzameldecreet is misschien vrij lang. Er staan toch een aantal belangrijke punten in omdat ze uitvoering geven aan wat in het Vlaams regeerakkoord is omschreven. Het bevat ook een aantal omzettingen van bepalingen uit EU-richtlijnen. Het gaat ook over aanpassingen aan een decretaal kader voor EnergiePrestatie en Binnenklimaat (EPB) en het energieprestatiecertificaat (EPC). Het gaat over zaken rond netbeheer. Het gaat over supercap en het gaat over een aantal verplichtingen. In mensentaal gaat het, bijvoorbeeld, hierover:
We hebben heel duidelijk gezegd dat we voor grote verkavelingen, voor grote wooneenheden, niet meer zullen voorzien in individuele aardgasaansluiting. Dit wordt hier decretaal geregeld.
We hebben ook in het regeerakkoord afgesproken om voor niet-residentiële gebouwen wel in een verplichting te voorzien om een aantal werken uit te voeren voor energierenovatie binnen de vijf jaar. Ook dit wordt hier decretaal vastgelegd.
Er is ook de creatie van rechtsgrond voor het koppelen van voorwaarden aan het verkrijgen van een energielening, bijvoorbeeld de opmaak van een EPC of het behalen van een minimaal energieprestatieniveau. Ook dit wordt hier decretaal verankerd. Dat is noodzakelijk om achteraf operationele besluiten te kunnen maken in het kader van ministeriële besluiten.
Er is nu ook een decretaal kader gemaakt voor de toegang voor kredietverleners tot de gegevens van de EPB. Dat was een vraag vanuit de bankensector, om, als er een subsidie wordt gegeven op de rente, een document te kunnen hebben waarop de banken zich kunnen baseren. Dat wordt het EPB-EPC-certificaat via de databank. Dat is ook bij dezen geregeld.
Daarnaast zijn er nog een aantal andere, kleinere zaken. De databank dient nu ook voor statistische en onderzoeksdoeleinden. Dat kan vanaf nu. Dat is ook logisch. We hebben heel wat informatie. Men zou daar heel wat nuttige informatie en besluitvorming uit kunnen halen.
Er is ook een verplichting voor elektromobiliteit, waarbij, in functie van parkings, een minimumaantal elektrische wagens moet kunnen worden aangesloten. In de toekomst geldt dat voor alle gebouwen, maar we starten hier met nieuwbouw en grondige renovaties.
Er is ook een regeling met betrekking tot de gebouwenautomatisering.
Ten slotte bevat het ontwerp van decreet nog een aantal zaken met betrekking tot geothermie, de aanpak van de problematiek van de zorgwoning, de aanpak in functie van het prosumententarief en de aanpassing van dat tarief, de regeling voor energiefraude en een regeling voor de regulator in functie van de aankoop van energietaken. Er wordt voorzien in nog meer samenwerking tussen de Vlaamse overheid en de regulator om bepaalde studies te laten uitvoeren en tussen de verschillende regulatoren met betrekking tot water en energie. Er komt een samenwerkingsmogelijkheid tussen het Vlaams Energiebedrijf en de netbeheerders om een gezamenlijke energieboekhoudingssoftware te ontwikkelen. Hierdoor kunnen een aantal besparingsmaatregelen worden bewerkstelligd, bijvoorbeeld in het energiezorgsysteem. Ik heb het daarnet over de supercap gehad. Dat wordt voor bedrijven al langer toegepast en de EU laat het toe, maar eigenlijk is er geen decretaal kader voor. Nu komt er een decretaal kader dat rechtszekerheid biedt. Als een aantal maatregelen decretaal worden vastgelegd, is het tot slot ook nodig in handhaving te voorzien. Het ontwerp van decreet bevat een aantal bepalingen over de hoogte van boetes voor wie een aantal in dit ontwerp van decreet verwerkte zaken niet naleeft.
Voorzitter, na deze korte inleiding geef ik graag het woord aan de heer Schiltz.
Mijnheer Gryffroy, ik geef het woord aan wie ik wil. Het is nu eerst aan de Groenfractie.
De heer Danen heeft het woord.
Mijnheer Gryffroy, ik zal niet herhalen wat u net hebt verteld toen u op een aantal technische aspecten inging.
Goed zo.
Ik wil twee elementen aanhalen die ons in het bijzonder aanbelangen en interessant lijken.
Dat is dan eerst en vooral alles wat met betrekking tot zorgwoningen wordt geregeld. Tot nu toe was wie van zijn woning een zorgwoning wilde maken, aan heel strenge decretale eisen gebonden. Die eisen komen nu gedeeltelijk te vervallen. Het gaat vaak om relatief beperkte aanpassingen van de woning. Het is onrechtvaardig dat die mensen om die reden allerlei zaken in orde moeten brengen. Dat is een punt in het ontwerp van decreet waar we alvast achter kunnen staan.
Er staan nog andere elementen in dit vrij uitgebreide ontwerp van decreet die op zich goed zijn, maar omdat de datum wat te ver in de tijd is geplaatst, zullen we ons toch onthouden. Ik geef een voorbeeld. De verplichting bij grote gebouwen of parkeergarages laadpalen te installeren, zou pas tegen 2025 gelden. De installatie van een laadpaal is op zich een relatief beperkte investering en handeling. Dat zou voor ons eerder moeten kunnen. Onder meer om die reden zullen we ons onthouden. We willen echter meedelen dat de passage over de zorgwoningen onze goedkeuring kan wegdragen. Over het globaal kader zullen we ons onthouden.
De heer Tobback heeft het woord.
Voorzitter, ik stel vast dat deze discussie perfect aansluit bij twee debatten die we net hebben gevoerd. Ten eerste gaat het dan om de waterdoorlatende oppervlaktes. (Gelach)
Minister, ik stel voor dat u het dak van het Vlaams Parlement als een mogelijkheid in de best practices opneemt. Het laat duidelijk infiltratie toe.
Mijnheer Tobback, hebt u last van lekken?
Mevrouw Segers, wie dat in zijn voortuin wil, kan bij u terecht. U kunt uw ervaringen meegeven.
Mijnheer Daniëls, ik heb begrepen dat dit ook voor u geldt, maar u verdient dat natuurlijk. Dat is iets anders.
Mijnheer Tobback, waarom denkt u dat hij al heel de namiddag zwijgt? (Gelach)
Voorzitter, er komt nog een voorstel van decreet.
Een tweede, minstens even ernstig, probleem met dit ontwerp van decreet is dat het veel goede zaken bevat, zoals ik de commissie al heb opgemerkt, maar dat sommige zaken, zoals de laadpalen, te ver zijn vooruitgeschoven. De Vlaamse Regering heeft gesteld dit hard te zullen pushen. Ik begrijp dan ook niet goed waarom het vanaf de volgende legislatuur, in 2025, verplicht zal worden. Daar gaat het eigenlijk om.
Het ontwerp van decreet bevat een aantal goede zaken, waar sp.a zich in kan vinden, zeker in de intenties en in veel gevallen in de uitvoering. We zullen zeker niet tegenstemmen. Aan de andere kant wil ik nog even terugkomen op de daarnet gevoerde discussie over de energetische renovatie. Het blijft zo dat de energierenovatie en de certificaten voor bedrijfsgebouwen wel degelijk verplicht worden, maar dat dezelfde meerderheid die voor de residentiële woningen en gebouwen heeft afgeschaft. Het is de stelling van sp.a dat op die manier enkel de verkoopprijs artificieel wordt opgetrokken. Indien de renovatie-inspanningen niet moeten worden gedaan, weten we dat de verkoper dit gewoon in de verkoopprijs zal doorrekenen. Iedereen geeft uit wat hij kan uitgeven. Ik vind dat dus een gemiste kans. De Vlaamse Regering is niet consequent geweest. Indien men erin gelooft dat dit voor industriële gebouwen en kantoorgebouwen werkt, vraag ik me af waarom het niet op residentiële woningen wordt toegepast.
Dat had inderdaad – en collega Schiltz heeft er daarnet voor gepleit – zeker voor slecht geïsoleerde en uitgeruste woningen de prijs naar beneden gehaald, terwijl het nu niet gebeurd is. Men heeft voor die slecht uitgeruste woningen de prijs artificieel hoger gemaakt door de renovatieplicht af te schaffen. Het is jammer, want daardoor gaan de middelen naar de verkoper van een slechte woning en niet naar de renovatie daarvan. Dat is een gemiste kans in de ogen van de sp.a-fractie. We zullen ons dan ook onthouden bij de stemming over het ontwerp van decreet. Nog eens, we zijn ervan overtuigd dat er ook zeer goede intenties inzitten waarvan ik hoop dat ze wat sneller zullen worden uitgevoerd dan de einddata die in het ontwerp van decreet staan.
De heer Schiltz heeft het woord.
Voorzitter, ik zal vier puntjes kort aanstippen. Een van de mooie punten in het ontwerp van decreet – de heer Danen heeft het aangehaald – is dat de zorgwoning niet meer als een aparte wooneenheid wordt in aanmerking genomen voor de EPB-vereisten. Dat is een kwestie waar mijn collega Vande Reyde heel erg mee begaan is, de problematiek van personen met een handicap, dat zijn we allemaal trouwens, maar hij nog iets meer, en waar hij maandenlang op gehamerd heeft. Dank u, minister, om dit op te nemen in het ontwerp van decreet.
Er is vandaag heel veel activiteit op de markt van de groepsaankopen en de prijsvergelijkingswebsites. Die zijn niet allemaal te goeder trouw. Die hebben niet allemaal de bedoeling om iemand het beste energiecontract te leveren. Daarom is het nuttig dat de energieregulator extra instrumenten krijgt om daar met een vergrootglas naar te kijken en ervoor te zorgen dat de consument betrouwbare informatie kan vinden op internet en elders, en niet bedot wordt.
Een derde punt staat in het regeerakkoord. De samenwerking van de regulator met andere regulatoren zoals het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT) en dergelijke is, als ik het goed begrepen heb, de opstap naar één geïntegreerde overkoepelende regulator om op die manier synergieën te realiseren zoals in Duitsland en andere lidstaten van de EU gebeurt. Dat is dus een goede zaak.
Tot slot, minister, wordt een rechtsgrond gecreëerd om de bepalingen uit het regeerakkoord te materialiseren die stellen dat aardgasaansluitingen in de toekomst voor grote verkavelingen en appartementsgebouwen enkel nog kunnen voor collectieve verwarming via warmtekrachtkoppeling en in combinatie met hernieuwbare-energieproductie. Daarmee zetten we een belangrijke stap naar het vergroenen en verduurzamen van de verwarming van ons woningpark.
Minister, kunt u met betrekking tot de overkoepelende regulator al een tipje van de sluier oplichten en ons vertellen wat de stand van zaken is om daartoe te komen? Alleszins zal mijn fractie volmondig dit ontwerp van decreet goedkeuren en wel om bovenvermelde redenen.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
Dames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het ontwerp van decreet.
De door de commissie aangenomen tekst wordt als basis voor de bespreking genomen. (Zie Parl.St. Vl.Parl. 2019-20, nr. 444/3)
– Er zijn geen opmerkingen bij de artikelen 1 tot en met 50.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemmingen over de artikelen en over het ontwerp van decreet houden.