Verslag plenaire vergadering
Verslag
Verslag
Dames en heren, aan de orde is het verslag namens de Commissie voor Onderwijs over het verzoekschrift over mogelijk discriminerende bepalingen in de Codex Hoger Onderwijs met gevolgen voor de graad van verdienste.
Mevrouw Grosemans, verslaggever, heeft het woord.
Voorzitter, het verzoekschrift werd op 1 april ontvankelijk verklaard en verwezen naar de Commissie voor Onderwijs. Ik vat de inhoud van het verzoek beknopt samen. De verzoeker vraagt om de regelgeving aan te passen zodat alle studenten ook als ze slagen tijdens de eerste examenkans, een tweede examenkans krijgen voor alle opleidingsonderdelen waarbij een tweede examenkans mogelijk is. Op die manier kunnen studenten die slaagden tijdens de eerste examenkans alsnog een hogere graad van verdienste behalen.
Door de decretale aanpassing van 21 maart 2014 echter werd duidelijk dat, indien men bij de eerste examenkans voor een bepaald opleidingsonderdeel een creditbewijs behaalt, de tweede examenkans voor dit opleidingsonderdeel vervalt. In het geval de student geen creditbewijs ontvangt, blijft het recht op de tweede examenkans overeind.
Deze aanpassing creëerde eenvormigheid en leidde ook tot een vermindering van de lasten doordat niet telkens in een tweede examenkans moet worden voorzien voor geslaagde studenten. Navraag bij de Raad voor betwistingen inzake studievoortgangsbeslissingen leert dat sinds deze decretale wijziging er hierover geen zaken aanhangig werden gemaakt.
Ik kom tot de conclusie. Gelet op het regelgevende kader dat duidelijk is en waar het blijkt dat er geen sprake is van discriminatie en gelet op het feit dat er sinds de aanpassing van het decreet in 2014 geen zaken werden aanhangig gemaakt bij de Raad voor betwistingen inzake studievoortgangsbeslissingen, heeft de Commissie voor Onderwijs unaniem beslist om niet in te gaan op het verzoek.
Wij stemmen nu bij zitten en opstaan over de conclusies van de commissie.
De volksvertegenwoordigers die de conclusies wensen aan te nemen, drukken op ‘Ik sta op’.
De volksvertegenwoordigers die de conclusies niet wensen aan te nemen, drukken op ‘Ik blijf zitten’.
Het Vlaams Parlement neemt de conclusies van de commissie aan. Ik zal de verzoeker hiervan in kennis stellen.