Verslag plenaire vergadering
Verslag
Bespreking
Dames en heren, aan de orde is het voorstel van resolutie van Björn Rzoska, Lies Jans, Martine Fournier, Mathias De Clercq, Paul Van Miert en Dirk de Kort betreffende het bevorderen van snel elektrisch fietsen als alternatief in het woon-werkverkeer.
De bespreking is geopend.
De heer Rzoska heeft het woord.
Voorzitter, dames en heren, dit voorstel van resolutie is een toonbeeld van hoe we in dit parlement partijgrensoverschrijdend kunnen samenwerken om het beleid in Vlaanderen klaar te maken voor nieuwe evoluties op het vlak van fietsen.
Ik heb 3,5 maanden met zo’n snelle elektrische fiets tussen mijn huis en het parlement gefietst. Op basis van die ervaringen heb ik het initiatief genomen om een voorstel van resolutie in te dienen zodat Vlaanderen klaar is om die nieuwe evolutie te omarmen. Ik heb daarbij de goede, fijne en constructieve medewerking gekregen van mevrouw Jans, mevrouw Fournier, de heer De Clercq, de heer Van Miert en de heer de Kort. Samen hebben we bekeken hoe we de bestaande resolutie uit de vorige zittingsperiode met betrekking tot de gewone fiets als woon-werkvervoersmiddel, konden uitbreiden.
In het voorstel van resolutie vragen we aan de Vlaamse Regering aandacht voor infrastructuur en voor ondersteuningsmiddelen voor lokale besturen. Op die manier hopen we dat er rekening wordt gehouden met het elektrisch fietsen en het snel elektrisch fietsen – waar heel wat potentieel in zit om het woon-werkverkeer te verduurzamen – op het moment dat er infrastructuur wordt aangelegd en dat er middelen worden gegeven aan besturen en actoren die bezig zijn met het fietsbeleid.
Ik wil tot slot mijn mede-indieners hartelijk danken voor de constructieve steun.
De heer Van Miert heeft het woord.
Voorzitter, namens mijn fractie en vooral namens de afwezige mevrouw Jans die deze materie heeft behartigd, wensen we de eerste indiener te danken voor zijn initiatief, want het is ook voor ons duidelijk dat het gebruik van de elektrische fiets nog altijd in de lift zit. Het is dus zaak is om de bestaande alsook de potentiële toekomstige gebruikers van de elektrische fiets een goed gebruikskader aan te bieden.
Voor onze fractie ligt ook de nadruk op alles wat fietssnelwegen aangaat voor woon-werkverkeer en het verder ontwikkelen van ontvlochte netwerken om zo conflictvrij mogelijk te kunnen fietsen. Daarnaast hebben we nog een aangepast normeringskader op de tafel gelegd binnen het vademecum Fietsvoorzieningen. Het Pendelfonds moet middelen vrijmaken voor projecten met betrekking tot elektrisch fietsen, en we vragen aandacht voor meer aangepaste fietsenstallingen.
Tot slot, collega's, moeten we erover waken dat de erkenningen en de homologatie binnen het kader van de huidige gewone fiets blijven. Het is voor elke indiener belangrijk gebleken dat de elektrische fiets op technisch en fiscaal vlak op de lijn blijft van de gewone fiets en niet naar de lijn van de bromfiets gaat.
Mevrouw Fournier heeft het woord.
Ik denk dat we niemand meer moeten overtuigen van de voordelen van fietsen, elektrische fietsen en zeker ook de speedpedelecs. Uit een studie van Transport & Mobility Leuven (TML), die voor het zomerreces in onze commissie werd besproken, bleek dat de fiets het enige vervoermiddel is waarvan de maatschappelijke baten groter zijn dan de maatschappelijke kosten. Het is dan ook de taak van de overheid om de fiets, en bij uitbreiding zeker de elektrische fiets, te ondersteunen. We zijn dan ook zeer tevreden met het initiatief van collega Rzoska en met het voorstel van resolutie dat we samen hebben uitgewerkt.
Het is niet verwonderlijk dat het voorstel van resolutie heel veel oog heeft voor investeringen op vlak van fietsinfrastructuur. Onderzoek toont immers aan dat extra infrastructuur het fietsgebruik in het woon-werkverkeer effectief heeft doen toenemen. Het rapport van het Rekenhof over het bovenlokaal fietsroutenetwerk was letterlijk een wake-upcall. Op vlak van investeringen in infrastructuur moet er toch wel een tandje bij worden gestoken. In 2012 haalden we wel nog een recordinvesteringsbedrag van 98 miljoen euro. De minister heeft nu opnieuw de ambitie om zeker 100 miljoen euro te investeren. De plannen zijn zeker veelbelovend en we zijn daar al zeer tevreden mee, maar nog weinig concreet. We hopen op meer transparantie in de begrote middelen. We vinden het in ieder geval ook een goede zaak dat sommige fietsinvesteringen op lokale wegen voortaan 100 procent subsidieerbaar zijn. Ook het plan om een nieuwe subsidie door te voeren voor de aanleg van nieuwe ongelijkvloers kruisende fietsinfrastructuur op trajecten van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk (BFF) juichen we zeker toe.
Collega's, het succes van de elektrische fiets heeft echter ook een keerzijde. In 2016 gebeurde 8 procent van de fietsongevallen met een elektrische fiets. Het verkeersveiligheidsaspect verdient dus de nodige aandacht, zoals oog hebben voor aangepaste infrastructuur voor snelle elektrische fietsen.
Tot slot wil ik nog ingaan op een belangrijk aspect, zoals mijn collega al heeft gedaan, namelijk de homologatie. De federale overheid moet normen bepalen en de gewesten moeten op basis hiervan de procedure uitwerken. Dat is vooralsnog niet gebeurd en we dringen aan op een oplossing.
We hopen met deze resolutie ons steentje te kunnen bijdragen aan een gezond en ambitieus fietsbeleid zodat steeds meer Vlamingen kiezen voor Koning Fiets.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemming over het voorstel van resolutie houden.