Verslag plenaire vergadering
Verslag
Algemene bespreking
Dames en heren, aan de orde is het ontwerp van decreet tot wijziging van de regelgeving voor ruimtelijke uitvoeringsplannen teneinde de planmilieueffectrapportage en andere effectbeoordelingen in het planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen te integreren door wijziging van diverse decreten.
De algemene bespreking is geopend.
De heer Ceyssens heeft het woord.
Ik wil namens de CD&V-fractie nog eens het belang van dit ontwerp van decreet beklemtonen.
Ruimtelijke planning is dikwijls een moeilijk en stroef proces. Met dit ontwerp van decreet komen we ten eerste tegemoet aan de vernietiging van het vroegere decreet, waardoor zeventig ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP’s) gevat waren en dus vatbaar waren voor aanvechting. Maar vooral geeft dit voor een groot stuk gevolg aan een aantal principes uit de commissie-Sauwens. Dit is wat we daarin geformuleerd hebben als het integreren van besluitvorming.
Het is dan ook goed dat we hier komen tot één proces van totstandkoming van ruimtelijk uitvoeringsplan en effectenbeoordeling. Het is goed dat hier een continue beleidskwaliteitsbeoordeling zit in de verschillende fases van het proces, dat de effectbeoordelingen afgestemd worden, dat de screening geïntegreerd wordt in de scoping, dat participatie, ontwerp en beoordeling elkaar beïnvloeden binnen het proces, en dat we voorzien in de mogelijkheid van een bestuurlijke lus.
Ik denk trouwens dat we hiermee ook tegemoetkomen aan de vaststelling die we meerdere malen gedaan hebben binnen de commissie-Sauwens, namelijk dat we in Vlaanderen met een probleem van verkokering zitten. We hebben op de verschillende beleidsdomeinen wel heel goed geschoolde ambtenaren, maar die zijn heel specifiek met hun beleidsmaterie bezig. Door dit proces overstijgen we die verkokering, geven we een integrale oplossing en komen we tot een robuustere besluitvorming. Wij denken dan ook dat dit ontwerp van decreet een zeer goede zaak is en een zeer goede stap in de juiste richting.
Mevrouw Peeters heeft het woord.
Ook onze fractie is zeer tevreden dat dit ontwerp van decreet hier vandaag ter stemming kan worden voorgelegd. We weten allemaal dat er in 2008 al een eerste poging was ondernomen om de plan-MER-procedures (milieueffectenrapportage) te integreren in de ruimtelijke uitvoeringsprocessen. Dat is toen gefaald. Er zijn arresten gekomen van de Raad van State en het Grondwettelijk Hof. Daardoor moest het werk opnieuw gedaan worden. Dat is er dan ook gekomen. We hebben de conceptnota van 2013. En vandaag ligt dan eindelijk het ontwerp van decreet er.
Ik kan opnieuw zeggen dat wij als fractie heel tevreden zijn dat dat ontwerp van decreet er is en dat de volledige integratie van de effectenbeoordelingen in de ruimtelijke planprocessen er komt. Ook de krachtlijnen die er mee in zijn opgenomen, namelijk een doorgedreven participatie en integratie van de procedures van bij de start van de procedures, juichen we allemaal toe.
De minister gaf zelf aan dat de tijd van de zeer lijvige MER-planprocedures eindelijk voorbij moet zijn. En voor lokale planprocessen zal er in de toekomst nauwelijks nog een MER-procedure moeten worden opgemaakt. Dat zijn allemaal zaken die wij toejuichen.
Niet langer dan gisteren hebben we het er ook nog in de commissie over gehad dat weliswaar de plan-MER-procedures in een aantal provincies, met name in Limburg en Antwerpen, zeer lang duren.
Minister, ik zou opnieuw willen herhalen dat we ervoor waakzaam moeten blijven dat die planprocessen binnen de kortst mogelijke termijn afgerond moeten kunnen worden. Alleen op die manier kunnen een aantal investeringsprojecten sneller worden gerealiseerd.
De heer Vandaele heeft het woord.
Dit decreet, dat al een bewogen voorgeschiedenis kent, dat weten we, is inderdaad belangrijk om ervoor te zorgen dat onze ruimtelijke planning robuuster wordt, met meer flexibiliteit, meer realisatiegericht en meer inspraak vooraf in het planproces. Dat is zeer belangrijk.
Het is een pijler in de vernieuwing van de omgevingsplanning. Effectbeoordeling MER en RUP verlopen voortaan gelijktijdig, dit zowel op gewestelijk, provinciaal als gemeentelijk niveau.
Dit ontwerp van decreet is vooral ingegeven vanuit de wens om plan-MER en RUP te integreren, maar het gaat eigenlijk breder. Het omvat ook bijvoorbeeld de passende beoordeling en het mobiliteitseffectenrapport (MOBER) waar dat nodig is.
Met dit decreet wil men verschillende problemen oplossen. Ik noem er twee. Ten eerste is er het feit dat een RUP soms niet meer gewijzigd kan worden op basis van opmerkingen in het openbaar onderzoek. Bij aanpassingen onderweg is men immers niet langer gedekt door het plan-MER, en het MER dat is afgeklopt, kan niet meer worden gewijzigd onderweg. Ten tweede is er het feit dat men milderende maatregelen die voortvloeien uit het MER, niet kan vertalen in een RUP, waardoor het RUP sneuvelt bij de Raad van State wegens niet-doorvertaling van de maatregelen uit het MER. Het zijn maar twee voorbeelden waarvan wij hopen dat dit decreet er een oplossing voor kan geven.
Het gaat er dus vooral om een RUP robuuster te maken, en daarom steunen wij dit decreet ten volle. Het is ook zeer belangrijk dat dit decreet zo snel mogelijk in werking treedt.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
Dames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het ontwerp van decreet.
De door de commissie aangenomen tekst wordt als basis voor de bespreking genomen. (Zie Parl.St. Vl.Parl. 2015-16, nr. 687/3)
– De artikelen 1 tot en met 66 worden zonder opmerkingen aangenomen.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemming over het ontwerp van decreet houden