Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer Sintobin heeft het woord.
Minister, in dit parlement hebben we het vaak over lokale democratie en lokale inspraak, maar als er één dossier is in Vlaanderen waar lokale democratie en de mening van een gemeentebestuur, de mening van een bevolking niet telt, dan is het wel de inplanting van een asielcentrum in die gemeente. Gelukkig zijn er twee Open Vld-burgemeesters die tegen de stroom durven in te gaan en die een aantal kritische vragen stellen bij de inplanting van een asielcentrum op een militair domein. En ik kan ze geen ongelijk geven.
Ik heb het besluit van de Vlaamse Regering van juli 2015 en het verslag van dit besluit bij mij. Daarin staat: “Een stedenbouwkundige vergunning is nodig als een van de volgende hoofdfuncties van een bebouwd onroerend goed geheel of gedeeltelijk wordt gewijzigd in een andere hoofdfunctie.” Verderop wordt er een opsomming gegeven van een aantal hoofdfuncties zoals wonen, verblijfsrecreatie, detailhandel, land- en tuinbouw. Als tiende punt staat de militaire functie.
Ik heb het hier nu specifiek over de militaire basissen van Koksijde en Lombardsijde maar er zijn nog een aantal militaire basissen in Vlaanderen waar recent een asielcentrum werd geïnstalleerd.
Ik ben dezelfde mening toegedaan als de twee burgemeesters, die echter geen verdere stappen willen zetten. Zij hebben de situatie juridisch laten onderzoeken en op basis van dit besluit van de Vlaamse Regering zou ik ook, als niet-jurist, durven besluiten dat het asielcentrum in Lombardsijde en in Koksijde en ook de vele andere vergunningsplichtig zijn.
Minister, ik heb u eigenlijk nog niet gehoord in dit dossier, of toch niet openlijk. Zijn die asielcentra op militaire basissen wel wettelijk?
Minister Schauvliege heeft het woord.
Op dit moment is er geen enkel probleem. Defensie heeft binnen zijn maatschappelijke opdracht ook heel duidelijk een humanitaire opdracht. En als er al één taak humanitair is, dan is het wel het opvangen van vluchtelingen. Op dit moment is er geen probleem, moet er geen functiewijziging worden aangevraagd en kunnen er op die militaire domeinen vluchtelingen worden opgevangen.
Ik heb natuurlijk ook gezien dat een aantal burgemeesters juridisch hebben laten onderzoeken of er geen probleem is. Uit een aantal juridische adviezen blijkt ook dat het besluit wel eens zou kunnen worden geïnterpreteerd alsof er wel een functiewijziging moet zijn. Om alle discussie uit te sluiten, heb ik vorige vrijdag binnen de Vlaamse Regering een besluit geagendeerd om dat nog eens heel uitdrukkelijk te verduidelijken. Nogmaals, er is geen vergunningsplicht.
Dit is een vrij ontgoochelend antwoord, minister. Over de opvang van vluchtelingen wil ik nog wel eens met u in debat gaan, maar dat zal op een andere plaats zijn.
Als Vlaams minister wijst u op de opdracht van Defensie. Ik dacht dat Defensie nog altijd een federale materie was. Dit is dan ook geen argument om mijn vraag te weerleggen. Mijn vraag is of de vestiging van een asielcentrum conform het besluit van de Vlaamse Regering van juli 2015 is, weliswaar nog niet gepubliceerd. U kunt zelf ongetwijfeld ook wel lezen wat erin staat. Ik wil het nog eens citeren voor u. Ik blijf erbij, en ongetwijfeld velen met mij. Ik vind het trouwens opmerkelijk dat een Vlaming altijd moet voldoen aan allerlei vergunningen, maar zodra het over asielzoekers gaat, dan kan de wetgeving, dan kan de decreetgeving worden aangepast.
Mijnheer Van Dijck, de decreetgeving wordt hier niet gevolgd. Ik stel voor dat u samen met mij nogmaals het besluit van juli 2015 en het verslag leest. Daarin wordt expliciet verwezen naar een onroerend goed of een openbaar gebouw met militaire functie dat van hoofdfunctie verandert, en dus vergunningsplichtig is. Hier is dat niet het geval.
De heer Ceyssens heeft het woord.
Mijnheer Sintobin, ik denk dat we het debat moeten voeren waar dat moet worden gevoerd. Uit uw vraag leid ik af dat het gaat over handhaving. Ik stel vast dat uw standpunt, voorafgaand aan de gedachtewisseling die we nog gaan hebben over handhaving, er een is van een heel strikte handhaving voor iedereen. Ik heb de minister inderdaad een uitspraak horen doen over defensie, in het kader van de functie. Ik denk dat ze daarmee inderdaad haar rol speelt als minister bevoegd voor de ruimtelijke ordening.
Ik vraag me trouwens af of, als er morgen ergens in Vlaanderen een of andere ramp gebeurt, en laten we hopen dat dit niet zo is, en er moeten mensen enkele dagen worden opgevangen in een sporthal, men zich ook zal afvragen of er geen functiewijziging van die sporthal moet worden ingevoerd. (Applaus bij CD&V)
De heer Ronse heeft het woord.
Ik treed ook de minister bij. Mijnheer Sintobin, een aantal extra argumenten om aan te geven dat dit op dit moment perfect legaal is. Momenteel bepaalt het Vrijstellingenbesluit dat men gedurende de eerste negentig dagen na de functiewijziging geen vergunningsaanvraag moet doen. Bovendien is de beslissing van de Vlaamse Regering van 17 juli waarnaar u verwijst, nog niet in het Staatsblad verschenen, dus nog niet van kracht. Tot op vandaag is dat dat perfect legaal. Het is goed dat de minister een voorstel van besluit op de agenda voor vrijdag van de Vlaamse Regering heeft gezet. Ik denk dat het belangrijk is dat we in een vrijstelling van functiewijziging moeten voorzien als het gaat over een wijziging van een militaire functie naar tijdelijke crisisopvang.
Verder moet er me ook iets van het hart. Er zijn hier nogal wat partijen die hier in Brussel met elkaar strijden om het olympisch goud te krijgen op het vlak van het humanitaire, maar ik stel vast dat hun burgemeesters lokaal compleet het omgekeerde doen en de humanitaire opvangplannen van onze federale collega’s proberen te dwarsbomen. Ik besluit met de woorden van onze lokale schepen daar, Jan Loones. Hij stelt dat het niet gaat over de inrichting van een open gevangenis, maar over tijdelijke opvang voor gezinnen met kinderen op de vlucht voor oorlog en wreedheden van IS allerhande.
Mijnheer Sintobin, ik wil nog eens heel uitdrukkelijk herhalen wat ik daarnet heb gezegd. U zegt dat ik dat niet heb gezegd, maar ik denk nochtans dat het antwoord bijzonder duidelijk was. Ik heb gezegd dat er geen vergunning nodig is, dat het volgens mij ook niet om een functiewijziging gaat, omdat wat gebeurt, gebeurt in het kader van een humanitaire opdracht, en dat perfect strookt met een militaire opdracht uitgevoerd op een militair domein. Er hoeft dus geen vergunning te worden verkregen. Ik kan het niet duidelijker stellen. Ik denk dan ook dat er op dit moment geen probleem is, en dat er dan ook geen probleem van handhaving is.
Voorzitter, ik stel nogmaals vast dat de decreetgeving eigenlijk wordt aangepast en uitgevoerd à la tête du client. Blijkbaar tellen de besluiten van de Vlaamse Regering niet meer. Mijnheer Ceyssens, uw vergelijking met opvang tijdens een ramp doet helemaal niets ter zake en heeft ook niets te maken met het dossier van de opvang van asielzoekers. Mijnheer Ronse, hetzelfde geldt voor u. Men kan in bepaalde dossiers wel een vrijstelling krijgen als het gaat over de functie.
Ik zal het u allen echter gemakkelijk maken. Ik kom over enkele weken of maanden terug. Ik en mijn partij zullen zelf juridische stappen zetten om daadwerkelijk te onderzoeken of het vestigen van asielcentra op militaire basissen wel wettelijk is. Dan kunnen we de echte bewijzen hebben. Collega Keulen, ik wil trouwens zeggen dat collega Ronse waarschijnlijk naar u heeft verwezen. U kunt op uw webstek natuurlijk wel zeggen ongelukkig te zijn met de extra opvang van asielzoekers, maar als u hier in het parlement het woord kunt of mag nemen, dan doet u dat niet.
Minister, nogmaals, wij zullen juridische stappen zetten. Eventueel gaan we desnoods naar de Raad van State, en dan kom ik zeker naar hier terug.
De actuele vraag is afgehandeld.