Vergaderingen
Zoek een vergadering
Ben je op zoek naar een specifieke vergadering in het verleden of de toekomst? Geef dan hieronder je zoekcriteria in.
Gevonden vergaderingen: 150
Commissie voor Onderwijs
Wijziging decreet inschrijving in Brusselse scholen
De Vlaamse Regering diende een ontwerp van decreet in om het Inschrijvingsdecreet uit 2019 op een aantal punten aan te passen, zodat de nieuwe regels voor inschrijving in het basis- en secundair onderwijs in scholen binnen Brussel op 1 september 2022 van kracht worden voor de inschrijvingen vanaf het schooljaar 2023-2024 en verder. Het gaat om een aantal technische aanpassingen en een concrete invulling van het regeerakkoord 2019-2024. De leden...
Commissie voor Onderwijs
Coronamaatregelen onderwijs
In december besliste het Overlegcomité dat kinderen vanaf 6 jaar een mondmasker moeten dragen in de klas. Een aantal ouders waren naar de Raad van State getrokken tegen die beslissing, maar die blijft behouden. Onlangs werd ook groen licht gegeven voor de vaccinatie van kinderen van 5 tot 11 jaar, en binnenkort zullen op een aantal plaatsen kinderen hun vaccin ook kunnen krijgen op school. Beschikken de scholen over voldoende rechtsbasis om de...
Commissie voor Onderwijs
Wijziging Inschrijvingsdecreet
De Vlaamse Regering diende een ontwerp van decreet in om het Inschrijvingsdecreet uit 2019 op een aantal punten aan te passen, zodat de nieuwe regels voor inschrijving in het basis- en secundair onderwijs in scholen buiten Brussel op 1 september 2022 van kracht worden. Het gaat om een aantal technische aanpassingen en een concrete invulling van het regeerakkoord 2019-2024. De leden van de commissie bespraken het ontwerp van decreet, dat bij de ...
Commissie voor Onderwijs
Centrale toetsen: hoorzitting Minister Ben Weyts wil in alle scholen van het leerplichtonderwijs gestandaardiseerde, genormeerde en gevalideerde proeven (GGG-proeven) invoeren. Die proeven zijn voor het lager onderwijs en het secundair onderwijs voorzien vanaf het schooljaar 2023-2024. Een academisch steunpunt zal een voorstel voor deze Vlaamse toetsen uitwerken. In dit verband hielden de leden van de commissie een hoorzitting met experts.
Commissie voor Onderwijs
Pesten op school: rol leerkrachten
Uit een onderzoek van de KU Leuven blijkt dat pesten op school een probleem blijft, net zoals cyberpesten. Een meerderheid van de gepeste leerlingen licht de leerkracht niet in over het pestgedrag. Is minister Ben Weyts op de hoogte van dit onderzoek? Moet er meer aandacht worden besteed aan de rol van leerkrachten in de lerarenopleiding? Krijgen leerkrachten hulpmiddelen aangeboden om pestgedrag aan te pakken? Welke acties wil hij ondernemen? ...
Commissie voor Onderwijs
Commissie voor Onderwijs
Uitbreiding Columbusproef
Sinds 2016 kunnen scholieren uit de derde graad secundair onderwijs de Columbusproef afleggen. Via die proef krijgen ze zicht op studierichtingen die bij hun kennis en vaardigheden aansluiten. Recent werd de proef aangepast, waarbij de scholieren onder andere een overzicht krijgen van individuele werkpunten. Hoe zijn de aanpassingen aan de proef tot stand gekomen? Wie werd hierbij betrokken? Hoe evalueren de scholieren en leerkrachten de proef?...
Commissie voor Onderwijs
Daling aantal studenten taalrichtingen
In het hoger onderwijs is een dalende trend merkbaar in de taalrichtingen: steeds minder studenten schrijven zich in voor de opleidingen taal- en letterkunde en toegepaste taalkunde. Dit leidt ertoe dat leerkracht talen een knelpuntberoep is geworden. In het verleden werd een Vlaams Talenplatform opgericht om het imago en de prestige van de talenstudies te verbeteren en de keuze voor talenstudies te bevorderen. Hoe staat minister Ben Weyts tege...
Commissie voor Onderwijs
Begroting 2022
De leden van de commissie zetten de bespreking van de uitgavenbegroting 2022 en van het programmadecreet 2022 voort.
Commissie voor Onderwijs
Begroting 2022
De leden van de commissie vatten de bespreking van de begroting aan. Minister Ben Weyts lichtte de uitgavenbegroting 2022 toe voor het beleidsdomein Onderwijs, en ook het ontwerp van programmadecreet 2022. Daarna volgde de bespreking met de commissieleden.
Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Commissie voor Onderwijs
Leerlingenvervoer buitengewoon onderwijs: voorstellen van resolutie
Uit een bevraging van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen en de ouderkoepel van het vrij onderwijs (VCOV) in de maand oktober blijkt dat kinderen uit het buitengewoon onderwijs die gebruikmaken van het collectief vervoer, soms urenlang op de bus zitten tijdens hun school-woonverkeer. Zo’n duizend kinderen zitten in totaal zelfs meer dan 5 uur per dag op de bus, wat tot vermoeidheid en stress leidt. Een en ander gaat in tegen bepalingen uit het...
Commissie voor Onderwijs
Commissie voor Onderwijs
DBFM-Scholen van Vlaanderen: ontwerp van decreet
In 2020 keurde de Vlaamse Regering het Masterplan Scholenbouw 2.0 goed, waarbij er tijdens deze legislatuur voor meer dan 3 miljard euro zal worden geïnvesteerd in ruim 1000 nieuwe of grondig gerenoveerde scholen. Hierbij kunnen de scholen een beroep doen op DBFM-programma’s (Design Build Finance Maintain). De Vlaamse Regering diende hiertoe een ontwerp van decreet in om deze programma’s aan de scholen te kunnen aanbieden. De leden van de ...
Commissie voor Onderwijs
Leerachterstand door coronacrisis
Uit de interdiocesane proeven blijkt dat leerlingen door de coronacrisis een leerachterstand van ongeveer een half jaar hebben opgelopen. De grootste leerachterstand is er voor de talen, voor wiskunde is de leervertraging grotendeels gestopt. Een en ander heeft te maken met het inrichten van zomerscholen en een focus op kwetsbare leerlingen. Opvallend is dat de zwakst presterende leerlingen in 2021 lichte leerwinsten boekten voor wiskunde, terw...
Commissie voor Onderwijs
Voorkomen vroegtijdig schoolverlaten: rapport Rekenhof
Leerlingen die ongekwalificeerd het secundair onderwijs verlaten, hebben lagere kansen op de arbeidsmarkt. Vroegtijdig schoolverlaten brengt ook sociale en economische kosten mee, voor zowel de individuen als de samenleving. De Vlaamse overheid tracht dan ook het aantal ongekwalificeerde schoolverlaters te verlagen. Het Rekenhof onderzocht hoe leerlingenbegeleiding via het CLB een oplossing kan bieden voor leerlingen van het beroepssecundair on...
Commissie voor Onderwijs
Mogelijke herschikking schoolvakanties
In de Franse Gemeenschap zullen de schoolvakanties vanaf het schooljaar 2022-2023 anders worden ingedeeld: de zomervakantie wordt twee weken korter, en de herfst- en krokusvakantie telkens een week langer. Op die manier wil men de schoolachterstand en het leerverlies beter aanpakken. Minister Ben Weyts stelde in een reactie dat het Vlaamse onderwijsveld nood heeft aan rust na de coronaperiode. Hij vroeg wel advies aan de Vlaamse Onderwijsraad (...
Commissie voor Onderwijs
Jaarverslag GO!: gedachtewisseling
Het onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap (GO!) stelde zijn jaarverslag 2020 voor in de commissie. Daarna volgde een gedachtewisseling met Koen Pelleriaux, Marijke Verdoodt, Geert Spiessens en David Janssens van het GO! en met de commissieleden.
Commissie voor Onderwijs
Ventilatiekader 2.0
In de strijd tegen het coronavirus keurde het Vlaams Parlement een resolutie goed die vraagt om de luchtkwaliteit in publieke gebouwen te verbeteren. Minister Ben Weyts stelde onlangs zijn ventilatiekader 2.0 voor aan de ministers van Volksgezondheid. Daarbij zou er een actieve opvolging gebeuren van scholen waar actie inzake CO2 vereist is. Hoe ziet het plan er concreet uit? Krijgen scholen inhoudelijke begeleiding voor de uitvoering van het p...
Commissie voor Onderwijs
Decreet Leersteun: conceptnota
Het bestaande M-decreet regelt het onderwijs voor kinderen met een beperking, stoornis of handicap: elke gewone school moet een doorgedreven zorgbeleid uitbouwen en zoeken naar redelijke aanpassingen voor deze kinderen. Lukt dat onvoldoende, dan kan het kind overstappen naar het buitengewoon onderwijs. In het Vlaams regeerakkoord 2019-2024 uitte de Vlaamse Regering haar voornemen om het M-decreet te vervangen door een nieuw decreet Leersteun, d...
Commissie voor Onderwijs
GGG-proeven in onderwijs
Minister Ben Weyts wil in alle scholen van het leerplichtonderwijs gestandaardiseerde, genormeerde en gevalideerde proeven (GGG-proeven) invoeren. Die proeven zijn voor het secundair onderwijs voorzien vanaf het schooljaar 2022-2023, en voor het lager onderwijs vanaf het schooljaar 2024-2025. Een academisch steunpunt zal een voorstel hiertoe uitwerken. De Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) bracht een advies uit over de haalbaarheidsstudie rond die pr...
Commissie voor Onderwijs
Toelatingsexamen Diergeneeskunde
Voor bepaalde bacheloropleidingen moeten kandidaat-studenten een toelatingsproef afleggen: de deelname is verplicht, maar het resultaat is niet bindend. Er bestaat reeds zo’n toelatingsproef voor de opleiding Diergeneeskunde, maar de Vlaamse Regering wil vanaf het academiejaar 2023-2024 een toelatingsexamen voor deze opleiding inrichten. Hierover stelde ze een visienota op. De leden van de commissie bespraken deze nota met minister Ben Weyts....
Commissie voor Onderwijs
Scholieren zonder boeken
Elk jaar voert de vzw Krijt een boekencheck door. Voor het schooljaar 2021-2022 blijkt dat heel wat leerlingen nog altijd wachten op hun schoolboeken omdat hun ouders openstaande facturen hebben bij de leveranciers. Een en ander is het gevolg van het feit dat scholen hun boekenbeleid uitbesteden aan de privésector. Met een zogenoemde Robinpas kunnen financieel kwetsbare gezinnen schoolmateriaal aankopen via een afbetalingsplan en met eventueel...
Commissie voor Onderwijs
Digisprong en laptops
De coronacrisis maakte pijnlijk duidelijk dat niet alle leerlingen in Vlaanderen beschikken over een ICT-toestel om de lessen in afstandsleren te kunnen volgen. Daarom investeerde de Vlaamse Regering in het relanceplan ‘Vlaamse Veerkracht’ 375 miljoen euro in een grote ‘Digisprong’ voor alle scholen, leerlingen en leerkrachten. Zo krijgt elk kind in het vijfde leerjaar een eigen ICT-toestel. Bij de start van het schooljaar 2021-2022 bli...
Commissie voor Onderwijs
Lerarentekort
Bij de start van het nieuwe schooljaar 2021-2022 luidde het onderwijsveld de noodklok over het tekort aan leerkrachten. Er is een onder andere groot tekort aan wiskundeleerkrachten, en de onderwijsverstrekkers doen daarom een oproep om meer zijinstromers aan te trekken: mensen uit de privésector die les gaan geven. Ze kunnen daarbij tot 8 jaar anciënniteit meenemen, indien ze les geven in een knelpuntvak. Hoe wil minister Weyts het tekort aan...
Commissie voor Onderwijs
Commissie voor Onderwijs
Zwemachterstand door corona
Door de coronacrisis bleven de zwembaden maandenlang gesloten. Hierdoor konden veel kinderen geen zwemlessen volgen, wat nu tot zwemachterstand leidt. Ouders moeten daardoor extra voorzichtig zijn wanneer hun kinderen op vakantie gaan zwemmen. Hoe staat minister Ben Weyts hiertegenover? Hoe wil hij in het schooljaar 2021-2022 de achterstand wegwerken? Wil hij hiervoor in extra middelen voorzien? Bekijk het verslag.
Commissie voor Onderwijs
Stijgende werkdruk leerkrachten
Uit een recent onderzoek van Odisee Hogeschool, KU Leuven en ACOD blijkt dat 70 procent van de leerkrachten aangeeft dat de werkdruk in het onderwijs te hoog ligt. Veel leerkrachten hebben ook moeite om hun job los te laten, en werken ’s avonds en in het weekend voor hun lesopdracht. Een en ander verhoogt het risico op ziekteverzuim en burn-out. Hoe bekijkt minister Ben Weyts de resultaten uit de studie? Plant hij maatregelen om de werkdruk t...
Commissie voor Onderwijs
Invoering maximumfactuur secundair onderwijs: voorstellen van resolutie
De onderwijskansen van nog te veel kinderen worden negatief beïnvloed door de gevolgen van armoede, wat zich onder andere vertaalt in lege brooddozen, minder kansen om uitstappen te doen of volwaardig deel te nemen aan activiteiten door onbetaalde schoolfacturen. De studiekosten in het secundair onderwijs zijn de voorbije jaren gestegen, zo blijkt uit onderzoek. Hierover hield de commissie een aantal hoorzittingen met experts. Leden van de PVD...
Commissie voor Onderwijs
Commissie voor Onderwijs
Onderwijsdecreet XXXI
Jaarlijks bundelt de Vlaamse Regering een aantal bepalingen over Onderwijs in een ontwerp van verzameldecreet. De leden van de commissie bespraken het genummerd met minister Ben Weyts en namen het bij de stemming aan.
Commissie voor Onderwijs
Code groen voor start academiejaar 2021-2022?
Hogescholen en universiteiten hopen het academiejaar 2021-2022 in code groen te kunnen starten. Dat is van belang voor het sociale en mentale welzijn van de studenten. Minister Ben Weyts zou hierover in overleg gaan met de onderwijspartners van het hoger onderwijs. Wat heeft dit overleg opgeleverd? Komen er aanpassingen aan de huidige draaiboeken die gebruikt worden voor code oranje en rood? Wat met studenten die nog niet gevaccineerd zullen zi...
Commissie voor Onderwijs
Onderwijsdecreet XXXI
Jaarlijks bundelt de Vlaamse Regering een aantal bepalingen over Onderwijs in een ontwerp van verzameldecreet. De leden van de commissie bespraken het genummerd met minister Ben Weyts.
Commissie voor Onderwijs
Resultaten gezondheidsenquête VIGeZ
Recent publiceerde het Vlaams Instituut Gezond Leven (VIGeZ) de resultaten van de vierjaarlijkse enquête over het gezondheidsbeleid van de Vlaamse basis- en secundaire scholen. Daaruit blijkt onder andere dat er in de meerderheid van de scholen gratis kraantjeswater beschikbaar is, en dat er verder moet worden ingezet op gezonde voeding en voldoende beweging. Opmerkelijk is dat VIGeZ aanbeveelt om niet te veel aandacht te schenken aan het them...
Commissie voor Onderwijs
Onderwijsdecreet XXXI
Jaarlijks bundelt de Vlaamse Regering een aantal bepalingen over Onderwijs in een ontwerp van verzameldecreet. De leden van de commissie vatten de bespreking aan van het genummerd met een toelichting door minister Ben Weyts.
Commissie voor Onderwijs
Dalend studierendement beursstudenten
Studenten met een studiebeurs blijken frequenter hun studies stop te zetten dan studenten zonder beurs, en halen in vergelijking ook minder goede resultaten. Hoe staat minister Ben Weyts tegenover deze vaststellingen? Wil hij extra investeren in studiebegeleidingsinitiatieven van de hogeronderwijsinstellingen? Wat met het aangekondigde kwalitatief en kwantitatief onderzoek in dit verband? Bekijk het verslag.
Commissie voor Onderwijs
Hervatten werk na langdurige ziekte: conceptnota
Leden van de CD&V-fractie dienden een conceptnota in, waarbij ze de Vlaamse Regering voorstellen doen om leden van het onderwijspersoneel na een langdurige ziekte deeltijds en progressief het werk te laten hervatten in de functie die ze voordien bekleedden. Ze hielden hierover een hoorzitting met vertegenwoordigers van het Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap GO!, van de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten (OVSG) en van het Katholiek On...
Commissie voor Onderwijs
Commissie voor Onderwijs
Hervatten werk na langdurige ziekte: hoorzitting
Leden van de CD&V-fractie dienden een conceptnota in, waarbij ze de Vlaamse Regering voorstellen doen om leden van het onderwijspersoneel na een langdurige ziekte deeltijds en progressief het werk te laten hervatten in de functie die ze voordien bekleedden. In dit verband hielden de leden van de commissie een hoorzitting met vertegenwoordigers van het Agentschap voor Onderwijsdiensten, van de verschillende onderwijsvakbonden en van het Bestuur ...
Commissie voor Onderwijs
Inschrijvingsdecreet
Recent bleek uit mediaberichten dat op verschillende plaatsen in Vlaanderen en Brussel ouders hun kinderen niet kunnen inschrijven in de secundaire school van eerste voorkeur. Minister Ben Weyts liet weten dat hij werkt aan een nieuw voor het schooljaar 2022-2023 om die inschrijvingen vlotter te laten verlopen. Wat is daarvan de stand van zaken? Hoe zal verholpen worden aan het capaciteitstekort in Nederlandstalige scholen in de Vlaamse Rand? ...
Commissie voor Onderwijs
Commissie voor Onderwijs
Masterplan Scholenbouw 2.0: gedachtewisseling
In de vorige legislatuur werd een Masterplan Scholenbouw opgesteld, met daarin de plannen voor de bouw van nieuwe en de renovatie van bestaande schoolgebouwen. Vorige zomer keurde de Vlaamse Regering het Masterplan Scholenbouw 2.0 goed, waarbij er tijdens deze legislatuur voor meer dan 3 miljard euro zal worden geïnvesteerd in ruim 1000 nieuwe of grondig gerenoveerde scholen. De leden van de commissie wisselden hierover van gedachten met minis...
Commissie voor Onderwijs
Resultaten Taskforce Leerachterstand en Welbevinden
Uit onderzoek is gebleken dat leerlingen gemiddeld een half schooljaar leerachterstand hebben opgelopen door het verplichte afstandsonderwijs tussen maart en juni vorig schooljaar. Daarom werd ook een Taskforce Leerachterstand en Welbevinden opgericht, die in dit verband een plan van aanpak moest opstellen. Recent bracht die taskforce zijn eindrapport uit. Welke voorstellen bevat dit rapport? Welke budgetten wil minister Ben Weyts hiervoor uitt...
Commissie voor Onderwijs
Onderwijsspiegel 2021: gedachtewisseling
De Onderwijsinspectie stelt een jaarlijks rapport op over de kwaliteit van het Vlaams onderwijs, de Onderwijsspiegel. De leden van de commissie bespraken de Onderwijsspiegel 2021 met leden van de Vlaamse onderwijsinspectie: inspecteur-generaal Lieven Viaene, coördinerend inspecteur Els Vermeire, inspecteur Bieke De Fraine en inspecteur Katja Petry.
Commissie voor Onderwijs
Gevolgen coronacrisis deeltijds kunstonderwijs
Door de coronacrisis waren er voor de opleidingen in het deeltijds kunstonderwijs (dko) dit schooljaar minder inschrijvingen, wat gevolgen heeft voor de financiering in het schooljaar 2021-2022. De leerlingen zagen hun lestijden gehalveerd, wat tot demotivatie leidt. Daarom lanceerde het dko een petitie waarin het vraagt om een duurzame oplossing, zoals het behoud van de studiepunten en de garantie op kwalitatieve begeleiding door de leerkracht...
Commissie voor Onderwijs
Pedagogische begeleidingsdiensten: jaarverslagen
De pedagogische begeleidingsdiensten (PBD's) ondersteunen de onderwijsinstellingen en centra voor leerlingenbegeleiding (CLB's). Ze hebben als taak het beleid van de school te versterken, en de professionalisering van het onderwijspersoneel te bevorderen. De leden van de commissie wisselden van gedachten over de jaarverslagen 2019-2020 van de verschillende PBD’s met vertegenwoordigers uit het onderwijsveld.
Commissie voor Onderwijs
Digisprong: uitwerking op het terrein
De coronacrisis maakte pijnlijk duidelijk dat niet alle leerlingen in Vlaanderen beschikken over een ICT-toestel om de lessen in afstandsleren te kunnen volgen. Ook blijkt uit internationale vergelijkingen dat het Vlaams onderwijs inzake digitalisering achterophinkt. Daarom wil de Vlaamse Regering in het relanceplan ‘Vlaamse Veerkracht’ 375 miljoen euro investeren in een grote digisprong voor alle scholen, leerlingen en leerkrachten. Zo kri...
Commissie voor Onderwijs
Voorsprongfonds hoger onderwijs: visienota
De coronacrisis heeft naast de knelpunten ook heel wat opportuniteiten voor het hoger onderwijs aan het licht gebracht. De Vlaamse Regering riep daarom een Voorsprongfonds in het leven om het hoger onderwijs digitaler, flexibeler en eigentijdser te maken, en trekt daarvoor 60 miljoen euro uit. De leden van de commissie bepraken met minister Ben Weyts de visienota waarin dit Voorsprongfonds uit de doeken wordt gedaan.
Commissie voor Onderwijs
GGG-proeven in onderwijs
Minister Ben Weyts wil in alle scholen van het leerplichtonderwijs gestandaardiseerde, genormeerde en gevalideerde proeven (GGG-proeven) invoeren. Die proeven zijn voor het secundair onderwijs voorzien vanaf het schooljaar 2022-2023, en voor het lager onderwijs vanaf het schooljaar 2024-2025. Een academisch steunpunt zal een voorstel hiertoe uitwerken. De Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) formuleerde in dit verband een aantal bezorgdheden, zoals vol...
Commissie voor Onderwijs
Armoedeproblematiek onderwijs: hoorzitting
De onderwijskansen van nog te veel kinderen worden negatief beïnvloed door de gevolgen van armoede, wat zich onder andere vertaalt in lege brooddozen, minder kansen om uitstappen te doen of volwaardig deel te nemen aan activiteiten door onbetaalde schoolfacturen. De leden van de commissie hielden hierover een hoorzitting met Colette Victor, Miet De Bruycker en Rudi Friedrichsen van vzw Krijt, met Carmen Wullaert van het centrum voor volwassene...
Commissie voor Onderwijs
CLIL in Vlaanderen: gedachtewisseling
Content and Language Integrated Learning (CLIL) is een vorm van meertalig onderwijs in het secundair onderwijs, waarbij een niet-taalvak in een andere taal dan het Nederlands wordt gegeven. Tussen september 2015 en september 2019 werd een onderzoek ‘CLIL in Vlaanderen’ gevoerd naar deze vorm van onderwijs. Over het eindrapport van dit onderzoek wisselden de commissieleden van gedachten onderzoek met Liesbeth Martens, onderzoeker van de lera...
Commissie voor Onderwijs
Ondersteuning hoogbegaafde leerlingen
Uitzonderlijk hoogbegaafde kinderen hebben bijzondere onderwijsnoden. Daarom zal volgend schooljaar in Houthalen een middelbare hoogbegaafdenschool van start gaan: zestien hoogbegaafde leerlingen zullen er hun eerste jaar secundair onderwijs volgen. Vindt minister Ben Weyts het een gewenste evolutie dat scholen specifiek voor deze doelgroep ontstaan? Hoe wil hij hoogbegaafden ondersteunen in het toekomstige decreet Leersteun? Bekijk het verslag...
Commissie voor Onderwijs
Kwetsbare leerlingen en onervaren leerkrachten
Uit onderzoek van de VUB blijkt dat de kwetsbaarste leerlingen doorgaans de leerkrachten met de minste ervaring hebben. Dit leidt tot lagere effectieve leertijd, te hoge verwachtingen en het feit dat de leerkrachten een vak geven waarvoor ze niet opgeleid zijn. Hoe wil minister Ben Weyts dit probleem aanpakken? Wil hij de aanvangsbegeleiding voor jonge leerkrachten optimaliseren? Welke ondersteuning voorziet hij op dat vlak voor de scholen? Bek...
Commissie voor Onderwijs
Armoedeproblematiek onderwijs
De onderwijskansen van nog te veel kinderen worden negatief beïnvloed door de gevolgen van armoede, wat zich onder andere vertaalt in lege brooddozen, minder kansen om uitstappen te doen of volwaardig deel te nemen aan activiteiten door onbetaalde schoolfacturen. De leden van de commissie hielden hierover een hoorzitting met Wim Van Lancker van de KU Leuven, en met vertegenwoordigers van het Netwerk tegen Armoede en van vzw De Link.
Commissie voor Onderwijs
Leerachterstand door coronacrisis: hoorzitting
Uit onderzoek van de KU Leuven blijkt dat leerlingen gemiddeld een half schooljaar leerachterstand hebben opgelopen door het verplichte afstandsonderwijs tussen maart en juni vorig schooljaar. De leerachterstand loopt in het huidige schooljaar verder op, zo blijkt, en treft de kwetsbare leerlingen ook het hardst. De leden van de commissie houden een hoorzitting over de concrete aanpak om de leerachterstand weg te werken met Dirk Van Damme van d...
Commissie voor Onderwijs
Testing en tracing in hoger onderwijs
De KU Leuven heeft een eigen succesvol systeem van testing en tracing voor studenten opgezet. Hierbij kunnen studenten zich in alle vertrouwen vrij laten testen op coronabesmetting, en medestudenten doen daarna ook aan contactopsporing. Hoe staat minister Ben Weyts hiertegenover? Wil hij dit systeem uitrollen in alle studentensteden? Biedt dit systeem volgens hem mogelijkheden om de coronamaatregelen in het hoger onderwijs te versoepelen? Bekij...
Commissie voor Onderwijs
Rol onderwijsveld in preventie gewelddadige radicalisering: gedachtewisseling
In het Vlaamse actieplan ter preventie van gewelddadige radicalisering en polarisering is een belangrijke rol weggelegd voor het onderwijs. Het Vlaams Vredesinstituut evalueerde de onderwijsgerichte acties en maatregelen in het Vlaamse actieplan. De leden van de commissie wisselden hierover van gedachten met Nils Duquet en Annelies Pauwels van het onderzoeker Vlaams Vredesinstituut.
Commissie voor Onderwijs
Opvolgingsbesprekingen audits Rekenhof
Het Rekenhof stelde in het verleden audits op over respectievelijk gelijke onderwijskansen in het gewoon basisonderwijs, de rechtspositie van het personeel van het basis- en secundair onderwijs, en de werkingsbudgetten voor het gewoon basis- en secundair onderwijs. In deze vergadering bespraken de leden van de commissie de stand van zaken van de uitvoering van de aanbevelingen uit die audits met minister Ben Weyts en vertegenwoordigers van het ...
Commissie voor Onderwijs
Inzet kinderverzorgers in kleuteronderwijs
Deelname aan kleuteronderwijs heeft positieve effecten op de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen. Het Centrum voor Vernieuwing in de Basisvoorzieningen voor Jonge Kinderen (VBJK) maakte een studie op over de inzet van kinderverzorgers in het kleuteronderwijs, en formuleerde hierover een aantal beleidsaanbevelingen. Zo is er nood om andere studiebewijzen in aanmerking te laten komen voor tewerkstelling in het onderwijs. H...
Commissie voor Onderwijs
Aanbod in duaal leren
De Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (SERV) bracht onlangs een advies uit over de nieuwe programmatieaanvragen Duaal Leren in het secundair onderwijs. Daarin formuleerden ze een aantal bezorgdheden over de garantie op voldoende leerwerkplekken. In de opleidingen met dubbele finaliteit en in Se-n-Se-opleidingen (secundair na secundair) is het aanbod aan duaal leren heel klein. Hoe staat minister Ben Weyts tegenover het advies van de SERV? ...
Commissie voor Onderwijs
Leerachterstand door coronacrisis
Uit onderzoek van de KU Leuven blijkt dat leerlingen gemiddeld een half schooljaar leerachterstand hebben opgelopen door het verplichte afstandsonderwijs tussen maart en juni vorig schooljaar. De leerachterstand loopt in het huidige schooljaar verder op, zo blijkt, en treft de kwetsbare leerlingen ook het hardst. Er gaan stemmen op om te schrappen in de leerstof die dit jaar nog moet worden afgewerkt. Ook wordt er gepleit om tutoren in te zette...
Commissie voor Onderwijs
Commissie voor Onderwijs
Gevolgen coronacrisis deeltijds kunstonderwijs
Door de coronacrisis waren er voor de opleidingen in het deeltijds kunstonderwijs (DKO) dit schooljaar minder inschrijvingen, wat gevolgen heeft voor de financiering in het schooljaar 2021-2022. Kinderen moeten nu, door een recente beslissing na het stijgen van de besmettingscijfers, ook een keuze maken in hun vrijetijdsbesteding. Het DKO vreest hier het onderspit te delven, ten voordele van sportactiviteiten. In Limburg geldt in sommige gemeen...
Commissie voor Onderwijs
Digisprong: conceptnota Vlaamse Regering
De coronacrisis maakte pijnlijk duidelijk dat niet alle leerlingen in Vlaanderen beschikken over een ICT-toestel om de lessen in afstandsleren te kunnen volgen. Ook blijkt uit internationale vergelijkingen dat het Vlaams onderwijs inzake digitalistering achterophinkt. Daarom wil de Vlaamse Regering in het relanceplan ‘Vlaamse Veerkracht’ 375 miljoen euro investeren in een grote digisprong voor alle scholen, leerlingen en leerkrachten. Zo kr...
Commissie voor Onderwijs
Oriëntatieproeven 12- en 14-jarige leerlingen
De UGent ontwikkelt, met steun van Voka, tests om 12- en 14-jarigen te helpen in hun studiekeuze. Er zal niet enkel gepeild worden naar competenties zoals wiskunde en lezen, maar ook naar vaardigheden, attitudes en interesses. Hoe staat minister Ben Weyts tegenover dit initiatief? Wil hij deze tool uitrollen? Hoe ziet hij de samenhang met reeds bestaande tests? Welke invloed zal een en ander hebben op onderwijsbeleidsonderzoek? Bekijk het versl...
Commissie voor Onderwijs
Eindtermen tweede en derde graad secundair onderwijs: ontwerp van decreet
De onderwijsdoelen omschrijven wat een leerling of student op het einde van een opleiding of cursus minimaal zou moeten kennen en kunnen. De Vlaamse Regering diende een ontwerp van decreet in betreffende de nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad van het secundair onderwijs. In die eindtermen is veel aandacht voor onder meer STEM-vaardigheden (Science, Technology, Engineering and Mathematics), digitale competenties, ondernemingszin en f...
Commissie voor Onderwijs
Commissie voor Onderwijs
Eindtermen tweede en derde graad secundair onderwijs: ontwerp van decreet
De onderwijsdoelen omschrijven wat een leerling of student op het einde van een opleiding of cursus minimaal zou moeten kennen en kunnen. De Vlaamse Regering diende een ontwerp van decreet in betreffende de nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad van het secundair onderwijs. In die eindtermen is veel aandacht voor onder meer STEM-vaardigheden (Science, Technology, Engineering and Mathematics), digitale competenties, ondernemingszin en f...
Commissie voor Onderwijs
Eindtermen tweede en derde graad secundair onderwijs: ontwerp van decreet
De onderwijsdoelen omschrijven wat een leerling of student op het einde van een opleiding of cursus minimaal zou moeten kennen en kunnen. De Vlaamse Regering diende een ontwerp van decreet in betreffende de nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad van het secundair onderwijs. In die eindtermen is veel aandacht voor onder meer STEM-vaardigheden (Science, Technology, Engineering and Mathematics), digitale competenties, ondernemingszin en f...
Commissie voor Onderwijs
Kwaliteitsvol onderwijs: hoorzitting
In heel wat scholen is er een tekort aan leerkrachten en de volgende jaren zal de nood aan nieuwe leerkrachten enkel toenemen. De commissie organiseerde een hoorzittingenreeks met deskundigen en betrokken actoren over de klemtonen en acties die nodig zijn om een kwaliteitsvol onderwijs met voldoende en sterke leerkrachten te garanderen. In deze laatste hoorzitting kwamen vertegenwoordigers van de verschillende onderwijsvakbonden aan bod.
Commissie voor Onderwijs
Samenvoeging stelsels in duaal leren
Het nieuwe systeem van duaal leren houdt in dat leerplichtige jongeren hun diploma secundair onderwijs behalen door werkervaring op de werkvloer en in een school, een centrum voor deeltijds onderwijs of een Syntra-lesplaats. Er bestaat ook nog het systeem van leren en werken, en de Vlaamse Regering wil dit systeem laten opgaan in het nieuwe duaal leren. De Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) uitte in december 2020 in een brief zijn bezorgdheid dat dit...
Commissie voor Onderwijs
Jaarverslag Kinderrechtencommissariaat
Het Kinderrechtencommissariaat belicht in zijn jaarverslag 2019-2020 verschillende aspecten van het onderwijs in Vlaanderen: waar liggen de knelpunten, hoe voelen kinderen zich op school, ...? Het schooljaar 2019-2020 is voor veel kinderen, door de sluiting van de scholen tijdens de coronacrisis en het afstandsleren, een moeilijk jaar geweest. Dit jaarverslag geeft ook adviezen om de knelpunten op te lossen. De leden van de commissie bespraken ...
Commissie voor Onderwijs
Reaffectatie leerkrachten
Leerkrachten met een vaste benoeming die onvoldoende uren hebben in hun eigen school, kunnen worden uitgestuurd naar een andere school om daar een aantal uren les te geven. Door deze reaffectatie moeten jonge leerkrachten soms in het midden van het schooljaar baan ruimen voor een oudere leerkracht die niet steeds vertrouwd is met de lesmaterie. Een en ander is het gevolg van de heropstart sinds 1 september 2020 van de Vlaamse reaffectatiecommis...
Commissie voor Onderwijs
Vernietiging drie graduaatsopleidingen Karel de Grote Hogeschool
De Karel de Grote Hogeschool (KdG) in Antwerpen bood drie graduaatsopleidingen aan die ze had overgenomen van de centra voor volwassenenonderwijs (CVO). Een andere hogeschool diende klacht in tegen de uitzonderingen die de KdG hiervoor had gekregen, en kreeg hierin gelijk van het Grondwettelijk Hof. Hierdoor zien 200 studenten hun opleiding stopgezet. Hoe bekijkt minister Ben Weyts deze beslissing van het Grondwettelijk Hof? Pleegt hij overleg ...
Commissie voor Onderwijs
Commissie voor Onderwijs
Begroting 2021
De leden van de commissie rondden vandaag de begrotingsbesprekingen af. Ze bespraken met minister Ben Weyts de uitgavenbegroting 2021, wat betreft het beleidsdomein Onderwijs, en het programmadecreet bij de begroting 2021, wat betreft het hoofdstuk Onderwijs en Vorming.
Commissie voor Onderwijs
Begroting 2021
De leden van de commissie zetten de begrotingsbesprekingen voort. Ze bespraken met minister Ben Weyts de uitgavenbegroting 2021, wat betreft het beleidsdomein Onderwijs, en het programmadecreet bij de begroting 2021, wat betreft het hoofdstuk Onderwijs en Vorming.
Commissie voor Onderwijs
Begroting 2021
De leden van de commissie zetten de begrotingsbesprekingen voort. Ze bespraken met minister Ben Weyts de uitgavenbegroting 2021, wat betreft het beleidsdomein Onderwijs, en het programmadecreet bij de begroting 2021, wat betreft het hoofdstuk Onderwijs en Vorming.
Commissie voor Onderwijs
Begroting 2021
De leden van de commissie vatten de begrotingsbesprekingen aan. Minister Ben Weyts lichtte de uitgavenbegroting 2021 en het programmadecreet toe, wat betreft de beleidsdomeinen Onderwijs en Vorming. Daarna volgde de bespreking met de commissieleden.
Commissie voor Onderwijs
Eindtermen tweede en derde graad secundair onderwijs: hoorzitting
De eindtermen omschrijven wat een leerling of student op het einde van een opleiding of cursus minimaal moet kennen en kunnen. De Vlaamse Regering keurde een voorontwerp van decreet goed betreffende de nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad van het secundair onderwijs. De leden van de commissie hielden hierover een hoorzitting met vertegenwoordigers van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen, van het Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap (G...
Commissie voor Onderwijs
Kwaliteitsvol onderwijs: hoorzitting
In heel wat scholen is er een tekort aan leerkrachten en de volgende jaren zal de nood aan nieuwe leerkrachten enkel toenemen. De commissie organiseert een hoorzittingenreeks met deskundigen en betrokken actoren over de klemtonen en acties die nodig zijn om een kwaliteitsvol onderwijs met voldoende en sterke leerkrachten te garanderen. In deze zesde hoorzitting kwamen vertegenwoordigers van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen, van het onderwijs ...
Commissie voor Onderwijs
Eindtermen tweede en derde graad secundair onderwijs: gedachtewisseling
De eindtermen omschrijven wat een leerling of student op het einde van een opleiding of cursus minimaal moet kennen en kunnen. De Vlaamse Regering keurde een voorontwerp van decreet goed betreffende de nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad van het secundair onderwijs. De leden van de commissie wisselden van gedachten over het proces en de tijdlijn van de ontwikkeling van deze eindtermen met vertegenwoordigers van het Agentschap voor H...
Commissie voor Onderwijs
Jaarverslag GO!: gedachtewisseling
Het onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap (GO!) stelde in de commissie zijn jaarverslag 2019 voor. Daarna volgde een gedachtewisseling met Raymonda Verdyck en Inge Van Trimpont van het GO! en met de commissieleden.
Commissie voor Onderwijs
Dalende studentenmobiliteit uit en naar buitenland
Wegens de negatieve reisadviezen van en naar het buitenland door de coronacrisis daalt het aantal buitenlandse studenten dat in Vlaanderen komt studeren, en ook minder Vlaamse studenten trekken daardoor naar het buitenland voor hun studies. Hoe bekijkt minister Ben Weyts deze dalende trend? Wat zijn hiervan de gevolgen? Hoe wil hij ervoor zorgen dat de internationale studentenmobiliteit niet stilvalt? Bekijk het verslag.
Commissie voor Onderwijs
Leerachterstand door coronacrisis
Uit onderzoek van de KU Leuven blijkt dat leerlingen gemiddeld een half schooljaar leerachterstand hebben opgelopen door het verplichte afstandsonderwijs tussen maart en juni vorig schooljaar. De achteruitgang is het grootst voor wetenschappen, technologie, Frans en Nederlands. De kloof tussen kansrijke en kansarme leerlingen is door de coronacrisis nog toegenomen, stelt het onderzoek verder. Hoe staat minister Ben Weyts tegenover de cijfers ui...
Commissie voor Onderwijs
Europese onderwijsdossiers: gedachtewisseling
De leden van de commissie wisselden van gedachten over de onderwijsdossiers op Europees niveau met vertegenwoordigers van de Algemene Afvaardiging van de Vlaamse Regering bij de Permanente Vertegenwoordiging van België bij de EU.
Commissie voor Onderwijs
Discriminatie bij inschrijving kleuterschool
Uit onderzoek van de VUB en de UGent blijkt dat kleuterscholen potentiële nieuwe kleuters bij de inschrijving discrimineren op het vlak van etnische origine en sociale klasse. Ouders met een Sub-Saharaanse en Maghrebijnse afkomst hebben minder kans om hun kind in te schrijven in de kleuterschool van hun keuze. Ze worden ook minder uitgenodigd voor een rondleiding in de school. Een en ander verhoogt de kans op schoolachterstand voor de kinderen...
Commissie voor Onderwijs
Commissie voor Onderwijs
Kwaliteitsvol onderwijs met voldoende en sterke leerkrachten: hoorzitting
In heel wat scholen is er een tekort aan leerkrachten en de volgende jaren zal de nood aan nieuwe leerkrachten enkel toenemen. De commissie startte een hoorzittingenreeks met deskundigen en betrokken actoren over de klemtonen en acties die nodig zijn om een kwaliteitsvol onderwijs met voldoende en sterke leerkrachten te garanderen. In deze vijfde hoorzitting kwamen vertegenwoordigers van de Arteveldehogeschool en de Universiteit Gent aan het wo...
Commissie voor Onderwijs
Digitale platformen lesmateriaal en -inspiratie: hoorzitting
Via KlasCement, het digitale platform van het departement Onderwijs en Vorming, inspireren en ondersteunen onderwijsprofessionals en organisaties elkaar door hun lesmateriaal, praktijkervaring en vragen met elkaar te delen. Zo ontstaat een actief professioneel netwerk. Om zicht te krijgen op de visie en noden van de onderwijsverstrekkers op het vlak van digitale uitwisselingsplatformen, organiseerden de leden van de commissie een hoorzitting me...
Commissie voor Onderwijs
Strategisch Plan Geletterdheid 2017-2024: gedachtewisseling
Het Strategisch Plan Geletterdheid 2017-2024 focust op vijf strategische doelstellingen om de geletterdheid te verhogen bij jongeren, binnen de familieomgeving, bij werkzoekenden en werkenden, bij mensen in armoede en om de digitale geletterdheid te verhogen. Over de voortgang van dit plan wisselden de leden van de commissie van gedachten met Inge Van Acker en met Sara Jaminé van het Vlaams ondersteuningscentrum voor het volwassenenonderwijs p...
Commissie voor Onderwijs
Eindtermen tweede en derde graad secundair onderwijs
De eindtermen omschrijven wat een leerling of student op het einde van een opleiding of cursus minimaal moet kennen en kunnen. De Vlaamse Regering stelde een voorontwerp van decreet op betreffende de nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad van het secundair onderwijs. De Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (SERV) en de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) formuleerden hierover een gezamenlijk advies. Daarin vragen ze onder meer om meer aand...
Commissie voor Onderwijs
Toelatingsproeven hoger onderwijs: hoorzitting
Het Vlaams regeerakkoord bevat het voornemen om toelatingsproeven te organiseren voor alle opleidingen van het hoger onderwijs. Hierover hielden de leden van de commissie een hoorzitting met Wouter Duyck (hoofddocent Experimentele Psychologie UGent), Luc De Schepper (rector UHasselt), Lot Fonteyne (beleidsmedewerker directie Onderwijsaangelegenheden UGent), Tinne De Laet (hoofddocent, verantwoordelijke Studentenbegeleiding Ingenieurswetenschapp...
Commissie voor Onderwijs
Commissie voor Onderwijs
Opstart scholen in september
Het schooljaar 2019-2020 kende een atypisch verloop: halfweg maart gingen de scholen dicht naar aanleiding van de coronacrisis, en er werd overgestapt op digitaal leren. Na de paasvakantie werd nieuwe lesinhoud aangeboden via het zogenaamde aanloopleren of preteaching, en vanaf 15 mei gingen leerlingen op variabele momenten opnieuw naar school. Minister Ben Weyts kwam op vrijdag 14 augustus met de onderwijswereld overeen om alle leerlingen op 1...
Commissie voor Onderwijs
Commissie voor Onderwijs
Betaalde stage Verpleegkunde
In het federaal parlement is er een wetsvoorstel ingediend waardoor studenten verpleegkunde die in hun laatste jaar zitten een onkostenvergoeding kunnen ontvangen. Zo wil men de studie aantrekkelijker maken en het personeelstekort in de sector helpen wegwerken. De Vlaamse Vereniging van Studenten (VVS) ging met minister Ben Weyts in gesprek over een eventuele vergoeding voor studenten verpleegkunde tijdens hun stage. Wat heeft dit gesprek opgel...
Commissie voor Onderwijs
Onderwijsspiegel 2020: gedachtewisseling
De Onderwijsinspectie stelt een jaarlijks rapport op over de kwaliteit van het Vlaams onderwijs, de Onderwijsspiegel. De leden van de commissie bespraken de Onderwijsspiegel 2020 met leden van de Vlaamse onderwijsinspectie: inspecteur-generaal Lieven Viaene, coördinerend inspecteur Els Vermeire, coördinerend inspecteur Bart Maes, inspecteur Bieke De Fraine en inspecteur Katja Petry.
Commissie voor Onderwijs
Ervaringen scholieren tijdens coronacrisis
Op het einde van het school- en academiejaar besprak de commissie de ervaringen van scholieren en studenten tijdens de coronacrisis en ze keek vooruit naar het volgende jaar. De Vlaamse Scholierenkoepel en de Vereniging van Vlaamse Studenten lieten een groep scholieren en een groep studenten getuigenissen afleggen. Op basis van vragen die de commissieleden vooraf bezorgden, besprak de commissie de ervaringen van scholieren en studenten en ze be...
Commissie voor Onderwijs
Stopzetten Steunpunt voor Onderwijsonderzoek
Het Steunpunt voor Onderwijsonderzoek (SONO) is een samenwerkingsverband van de UGent, de KU Leuven, de Universiteit Antwerpen, de VUB en de Artevelde Hogeschool. De belangrijkste opdracht van SONO is het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek naar beleidsvoorbereiding en -evaluatie. In maart besliste minister Ben Weyts om de financiering van SONO stop te zetten na 31 augustus 2020. In een open brief plaatsten wetenschappers vraagtekens bij d...
Commissie voor Onderwijs
CLIL in Vlaanderen: gedachtewisseling
Content and Language Integrated Learning (CLIL) is een vorm van meertalig onderwijs in het secundair onderwijs, waarbij een niet-taalvak in een andere taal dan het Nederlands wordt gegeven. Tussen september 2015 en september 2019 werd een onderzoek ‘CLIL in Vlaanderen’ gevoerd naar deze vorm van onderwijs. De leden van de commissie wisselden van gedachten over dit onderzoek met Liesbeth Martens, coördinator bachelor-na-bacheloropleiding Me...
Commissie voor Onderwijs
Open brief ICT-coördinatoren
De Vlaamse ICT-coördinatoren-Liga (Vicli) publiceerde onlangs een open brief waarin ze oproept om werk te maken van een kwalitatieve ICT-coördinatie in het Vlaamse onderwijs. De coronacrisis heeft duidelijk het belang aangetoond van het belang van ICT-coördinatoren, want ze staan in voor planning, budgetbeheer, technische ondersteuning en pedagogisch-didactische ondersteuning. Daarom vragen ze erkenning in de vorm van een ambt, net zoals de ...
Commissie voor Onderwijs
Onderwijsdecreet XXX
Jaarlijks bundelt de Vlaamse Regering een aantal bepalingen over Onderwijs in een ontwerp van verzameldecreet. De leden van de commissie zetten hun reeds aangevatte bespreking voort en namen het genummerd bij de stemming aan.
Commissie voor Onderwijs
Plaatstekort in Nederlandstalig onderwijs in Brussel
Het Nederlandstalig onderwijs in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest noteerde een nieuw record bij het aantal aanmeldingen voor inschrijvingen voor het volgende schooljaar, een stijging van 7,3 procent ten opzichte van vorig jaar. Er is echter onvoldoende capaciteit om alle leerlingen een plaats op de schoolbanken te geven. Hoe bekijkt minister Ben Weyts deze nieuwe aanmeldingscijfers? Houdt die gelijke tred met de aanmeldingen in het Franstalig...
Commissie voor Onderwijs
Onderwijsdecreet XXX
Jaarlijks bundelt de Vlaamse Regering een aantal bepalingen over Onderwijs in een ontwerp van verzameldecreet. De leden van de commissie zetten hun reeds aangevatte bespreking voort en stemden over het genummerd .
Commissie voor Onderwijs
Onderwijsdecreet XXX
Jaarlijks bundelt de Vlaamse Regering een aantal bepalingen over Onderwijs in een ontwerp van verzameldecreet. De leden van de commissie vatten de bespreking aan van het genummerd .
Commissie voor Onderwijs
Projectoproep zomerscholen: voorstel van resolutie
De Vlaamse Regering lanceerde een oproep om tegen 5 juni projecten in te dienen voor het organiseren van zomerscholen. Kleuters behoren niet tot de doelgroep van deze zomerscholen. De sp.a-fractie en de Groenfractie dienden daarom een voorstel van resolutie in waarin ze de Vlaamse Regering vragen om de doelgroep voor de zomerscholen uit te breiden naar alle leerlingen, en ook om de indiendatum voor deze zomerschoolprojecten te verschuiven naar ...
Commissie voor Economie, Werk, Sociale Economie, Wetenschap en Innovatie
Commissie voor Onderwijs
Opheffing SYNTRA Vlaanderen
De Vlaamse Regering diende een ontwerp van decreet in om het Agentschap voor Ondernemersvorming, SYNTRA Vlaanderen, vanaf 1 januari 2021 op te heffen. De taken zullen worden verdeeld tussen de departementen Werk en Sociale Economie, Onderwijs en Vorming, VDAB en het Agentschap Innoveren en Ondernemen. De leden van de verenigde commissies voor Economie, Werk, Sociale Economie, Wetenschap en Innovatie en voor Onderwijs bespraken het ontwerp van d...
Commissie voor Onderwijs
Exitstrategie jongeren
De coronacrisis heeft sinds de inperkingsmaatregelen van midden maart een grote impact op het schoolleven van jongeren in Vlaanderen: de scholen gingen dicht en er werd overgestapt op digitaal leren. Na de paasvakantie werd nieuwe lesinhoud aangeboden via het zogenaamde aanloopleren of preteaching, en sinds 15 mei gaan leerlingen op variabele momenten opnieuw naar school. Over de ervaringen van scholieren met de coronacrisis en hun verwachtinge...
Commissie voor Onderwijs
Eindtermen Steineronderwijs: ontwerp van decreet
Sinds het schooljaar 2019-2020 gelden nieuwe eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs. De decreetgever voorziet de mogelijkheid voor schoolbesturen om de gelijkwaardigheid van vervangende eindtermen, uitbreidingsdoelen Nederlands of specifieke eindtermen aan te vragen. De Federatie van Steinerscholen vzw diende een aanvraag tot gelijkwaardigheid in. De Vlaamse Regering diende hiertoe een ontwerp van decreet in. De leden van d...
Commissie voor Onderwijs
Vlaamse Ombudsdienst: jaarverslag 2019 en corona-addendum
De Vlaamse Ombudsdienst belicht in zijn jaarverslag alle beleidsdomeinen van de Vlaamse overheid. De coronacrisis heeft de Vlaamse samenleving de voorbije maanden door elkaar geschud, en daarom heeft de Vlaamse Ombudsdienst een addendum geschreven bij het jaarverslag 2019. Dit addendum focust op de specifieke problemen die de Vlaamse burgers ondervinden door de inperkingsmaatregelen en de exitstrategie van de overheid. De leden van de commissie...
Commissie voor Onderwijs
Begrotingscontrole
Het Rekendecreet, dat de Vlaamse begroting regelt, bepaalt dat een aanpassing of bijsturing van de jaarlijkse begroting voor 30 juni van het begrotingsjaar moet gebeuren. De Vlaamse Regering diende een ontwerp van aanpassing van de middelenbegroting (inkomsten) en van aanpassing van de uitgavenbegroting (uitgaven) voor 2020 bij het parlement in. De leden van de commissie bespraken de aanpassing van de uitgavenbegroting en de impact ervan voor h...
Commissie voor Onderwijs
Coronacrisis: gedachtewisseling
De wereldwijde verspreiding van het coronavirus heeft gevolgen voor Vlaanderen, ook gezien de inwerkingtreding van het nationale rampenplan met bijbehorende strenge maatregelen. De leden van de commissie wisselden daarom met minister Ben Weyts van gedachten over de aanpak van coronacrisis in het beleidsdomein Onderwijs en Vorming.
Commissie voor Onderwijs
Begeleidingsdecreet: timing
Het bestaande M-decreet regelt het onderwijs voor kinderen met een beperking, stoornis of handicap: elke gewone school moet een doorgedreven zorgbeleid uitbouwen en zoeken naar redelijke aanpassingen voor deze kinderen. Lukt dat onvoldoende, dan kan het kind overstappen naar het buitengewoon onderwijs. In het Vlaams regeerakkoord 2019-2024 uitte de Vlaamse Regering haar voornemen om het M-decreet te vervangen door een begeleidingsdecreet. Een c...
Commissie voor Onderwijs
Coronacrisis: gedachtewisseling
De wereldwijde verspreiding van het coronavirus heeft gevolgen voor Vlaanderen, ook gezien de inwerkingtreding van het nationaal rampenplan met bijbehorende strenge maatregelen. De leden van de commissie wisselden daarom met minister Ben Weyts van gedachten over de aanpak van de coronacrisis in het beleidsdomein Onderwijs en Vorming.
Commissie voor Onderwijs
Coronacrisis: gedachtewisseling
De wereldwijde verspreiding van het coronavirus heeft gevolgen voor Vlaanderen, ook gezien de inwerkingtreding van het nationaal rampenplan met bijbehorende strenge maatregelen. De leden van de commissie wisselden daarom met minister Ben Weyts van gedachten over de impact van de coronacrisis op het beleidsdomein Onderwijs en Vorming.
Commissie voor Onderwijs
Commissie voor Onderwijs
Commissie voor Onderwijs
Commissie voor Onderwijs
Kwaliteitsvol onderwijs: hoorzitting
In heel wat scholen is er een tekort aan leerkrachten en de volgende jaren zal de nood aan nieuwe leerkrachten enkel toenemen. De commissie organiseert een hoorzittingenreeks met deskundigen en betrokken actoren over de klemtonen en acties die nodig zijn om een kwaliteitsvol onderwijs met voldoende en sterke leerkrachten te garanderen. In deze vierde hoorzitting kwamen Tim Surma (research manager, Expertisecentrum voor Effectief Leren, Thomas M...
Commissie voor Onderwijs
Evaluatie nieuwe ondersteuningsmodel: gedachtewisseling
Bij het begin van het schooljaar 2017-2018 werden de ondersteuningsnetwerken opgestart. Die hadden tot doel de leerlingen, de leerkrachten en de scholen te ondersteunen in het kader van het M-decreet om een meer inclusief onderwijs te realiseren. Een commissie onder leiding van professor Elke Struyf heeft die ondersteuningsnetwerken in een rapport geëvalueerd. De leden van de commissie wisselden met professor Struyf van gedachten over dat rapp...
Commissie voor Onderwijs
Aantal langdurig zieke schooldirecteurs stijgt
Uit recente cijfers blijkt dat het aantal langdurig zieke schooldirecteurs stijgt, door burn-out en stress. Hierdoor moeten leerkrachten inspringen als waarnemend directeur, of moet een gepensioneerde directeur zijn job opnieuw opnemen. Welke maatregelen wil minister Ben Weyts nemen om het probleem het hoofd te bieden? Hoe wil hij de psychosociale risico’s van de job aanpakken? Lees hier het verslag.
Commissie voor Onderwijs
Kwaliteitsvol onderwijs: hoorzitting
In heel wat scholen is er een tekort aan leerkrachten en de volgende jaren zal de nood aan nieuwe leerkrachten enkel toenemen. De commissie organiseert een hoorzittingenreeks met deskundigen en betrokken actoren over de klemtonen en acties die nodig zijn om een kwaliteitsvol onderwijs met voldoende en sterke leerkrachten te garanderen. In deze derde hoorzitting kwamen Axel Aerden (directeur afdeling Vlaanderen, Nederlands-Vlaamse Accreditatieor...
Commissie voor Onderwijs
Toetsen einde basisonderwijs: hoorzitting
Het decreet Basisonderwijs bepaalt dat basisscholen aan het einde van het zesde leerjaar bij alle leerlingen gevalideerde toetsen moeten afnemen. De school kan vrij kiezen tussen drie types van toetsen. In de beleidsnota van minister Weyts worden centrale net- en koepeloverschrijdende toetsen in het vooruitzicht gesteld. De leden van de commissie hielden een hoorzitting met de huidige drie aanbieders van gevalideerde toetsen.
Commissie voor Onderwijs
Kwaliteitsvol onderwijs: hoorzitting
In heel wat scholen is er een tekort aan leerkrachten en de volgende jaren zal de nood aan nieuwe leerkrachten enkel toenemen. De commissie organiseert een hoorzittingenreeks met deskundigen en betrokken actoren over de klemtonen en acties die nodig zijn om een kwaliteitsvol onderwijs met voldoende en sterke leerkrachten te garanderen. In deze tweede hoorzitting kwamen Tim Surma (onderwijsonderzoeker Thomas More), Dr. Hannah Grainger Clemson (S...
Commissie voor Onderwijs
Stopzetten subsidiëring traumahulp
De voorbije jaren was er financiële ondersteuning voor psychologen die vanuit het centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB) kinderen met trauma’s ondersteunden, bijvoorbeeld omdat ze moesten vluchten uit hun geboorteland. De projectsubsidies zijn met ingang van 1 februari 2020 stopgezet. Wat is daarvoor de reden? Hoe werd het project geëvalueerd? Pleegt minister Ben Weyts hierover overleg met zijn collega bevoegd voor inburgering en integrat...
Commissie voor Onderwijs
Kwaliteitsvol onderwijs met voldoende en sterke leerkrachten: hoorzitting
In heel wat scholen is er een tekort aan leerkrachten en de volgende jaren zal de nood aan nieuwe leerkrachten enkel toenemen. De commissie start een hoorzittingenreeks met deskundigen en betrokken actoren over de klemtonen en acties die nodig zijn om een kwaliteitsvol onderwijs met voldoende en sterke leerkrachten te garanderen. In de eerste hoorzitting komen Charlotte Struyve van de KU Leuven, Piet Vervaecke van het Onderwijscentrum Brussel...
Commissie voor Onderwijs
Onderwijskansen Limburg
In vergelijking met de situatie in 2015 blijkt uit een rapport dat de onderwijskansen in Limburg nog steeds niet verbeterd zijn ten opzichte van andere provincies. Er zijn onder andere minder leerlingen in het aso, een hoger aantal schoolverlaters zonder diploma, en er zijn ook meer gezinnen waar het Nederlands niet de thuistaal is. Hoe staat minister Ben Weyts hiertegenover? Hoe wil hij de achterstand wegwerken? Komt er een specifiek plan voor...
Commissie voor Onderwijs
Geplande verlaging leerplichtleeftijd
Vanaf 1 september 2020 moeten alle kinderen van vijf jaar naar de kleuterklas. De Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) bracht hierover een advies uit, en vroeg daarin aandacht voor de gevolgen van deze maatregel, zoals het bijhouden van aan- en afwezigheden en de verplichting van levensbeschouwelijk onderwijs. Hoe wil minister Ben Weyts de nieuwe leerplicht concreet invoeren? Wat zijn de gevolgen van afwezigheden om te kunnen starten in het lager onder...
Commissie voor Onderwijs
Vlaamse Talenplatform voor een talenplan
Het Vlaams regeerakkoord wil expliciet talenstudies, meertaligheid en geletterdheid versterken. In het Vlaams Talenplatform verenigen zich alle universitaire talenopleidingen en een groeiende groep van docenten en leerkrachten in talencentra, hogescholen, het volwassenenonderwijs en het basis- en secundair onderwijs. Dit platform wijst op het belang van een talenplan dat wil inzetten op het taalbewustzijn en de taalbeheersing van onze jongeren,...
Commissie voor Onderwijs
'Dutjestaks' in het basisonderwijs
Steeds meer scholen rekenen een toeslag aan bij ouders van kleuters die ’s middags op school een dutje doen, de zogenaamde dutjestaks. Minister Ben Weyts stelde in een reactie hierop dat hij deze taks ongepast vindt en dat hij 70 miljoen euro investeert in het kleuteronderwijs en 100 miljoen in het lager onderwijs. Hoe wil hij dit soort taksen voorkomen? Hoeveel scholen hanteren deze dutjestaks? Komen er extra kinderverzorgsters in de basissc...
Commissie voor Onderwijs
Jaarverslag Kinderrechtencommissariaat
Het Kinderrechtencommissariaat belicht in zijn jaarverslag 2018-2019 verschillende aspecten van het onderwijs in Vlaanderen: waar liggen de knelpunten, hoe voelen kinderen zich op school, ...? Dit jaarverslag geeft ook adviezen om de knelpunten op te lossen. De leden van de commissie bespreken dit jaarverslag met kinderrechtencommissaris Caroline Vrijens.
Commissie voor Onderwijs
PISA 2018
Driejaarlijks wordt een PISA-onderzoek (Programme for International Student Assessment) opgesteld dat de kennis van scholieren in verschillende landen beschrijft. PISA test 15-jarigen op hun leesvaardigheid, wiskundige en wetenschappelijke geletterdheid, ongeacht waar ze zich bevinden in het onderwijssysteem. De leden van de commissie wisselen van gedachten over de resultaten van het PISA-onderzoek 2018 met Inge De Meyer, nationaal project mana...
Commissie voor Onderwijs
Jaarverslag GO!: gedachtewisseling
Het onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap (GO!) stelt in de commissie zijn jaarverslag 2018 voor. Daarna volgt een gedachtewisseling met Raymonda Verdyck, Dirk Mechelaere en Saskia Lieveyns van het GO! en met de commissieleden.
Commissie voor Onderwijs
Toename kinderen met een zorgvraag
Uit cijfers van het Agentschap voor Onderwijsdiensten (AGODI) blijkt dat het aantal kinderen met recht op extra zorg in het gewoon onderwijs op een jaar tijd explosief is toegenomen. Een en ander vindt zijn oorzaak in het nieuwe ondersteuningsmodel in uitvoering van het M-decreet. Verschillende ondersteuningsnetwerken trekken daarom aan de alarmbel en vragen meer financiële ondersteuning. Hoe reageert minister Ben Weyts hierop? Wat is de impac...
Commissie voor Onderwijs
Succes van chat bij CLB
Het jaarverslag van de Centra voor Leerlingenbegeleiding (CLB) maakt melding van een stijgend aantal contacten met leerlingen en ouders via chatsessies. Er komt nu ook ‘blended’ hulpverlening, waarbij online tools worden aangereikt aan de chatters. Hoe wil minister Ben Weyts deze online hulpverlening verder ondersteunen? Is er (financiële) ruimte om te experimenteren met nieuwe tools? Volg deze commissievergadering ook rechtstreeks op tel...
Commissie voor Onderwijs
M-decreet: verslag Rekenhof
Het M-decreet uit 2014 regelt het onderwijs voor kinderen met een beperking, stoornis of handicap: elke gewone school moet een doorgedreven zorgbeleid uitbouwen en zoeken naar redelijke aanpassingen voor deze kinderen. Lukt dat onvoldoende, dan kan het kind overstappen naar het buitengewoon onderwijs. Het Rekenhof bevroeg 60 gewone scholen over hun zorgbeleid en de maatregelen die ze namen voor de leerlingen, en stelde daar een verslag over op....
Commissie voor Onderwijs
Schoolbesturen in het leerplichtonderwijs: verslag Rekenhof
Het Rekenhof voerde een onderzoek uit naar de samenstelling en werking van schoolbesturen in het leerplichtonderwijs, en hoe een en ander zich verhoudt tot de kwaliteit van het geboden onderwijs. De leden van de commissie bespreken dit verslag met Adri De Brabandere en Marijke Steegen van het Rekenhof en met minister Ben Weyts.
Commissie voor Onderwijs
Begroting en beleidsnota
De leden van de commissie zetten de reeds aangevatte bespreking van de beleidsnota Onderwijs 2019-2024 voort.
Commissie voor Onderwijs
Begroting en beleidsnota
De leden van de commissie zetten de begrotingsbesprekingen voort. Ze bespreken samen met minister Ben Weyts de uitgavenbegroting 2020 en het programmadecreet, voor wat het beleidsdomein Onderwijs betreft, en de beleidsnota Onderwijs 2019-2024.
Commissie voor Onderwijs
Begroting en beleidsnota
De leden van de commissie zetten de begrotingsbesprekingen voort. Ze bespreken samen met minister Ben Weyts de uitgavenbegroting 2020 en het programmadecreet, voor wat het beleidsdomein Onderwijs betreft, en de beleidsnota Onderwijs 2019-2024.
Commissie voor Onderwijs
Begroting en beleidsnota
De leden van de commissie zetten de begrotingsbesprekingen voort. Ze bespreken samen met minister Ben Weyts de uitgavenbegroting 2020, voor wat het beleidsdomein Onderwijs betreft, en zijn beleidsnota Onderwijs 2019-2024.
Commissie voor Onderwijs
Begroting en beleidsnota
De leden van de commissie zetten de begrotingsbesprekingen voort. Ze bespreken samen met minister Ben Weyts de uitgavenbegroting 2020, voor wat het beleidsdomein Onderwijs betreft, en zijn beleidsnota Onderwijs 2019-2024.
Commissie voor Onderwijs
Commissie voor Onderwijs
Begroting en beleidsnota
De leden van de commissie vatten de begrotingsbesprekingen aan. Minister Ben Weyts geeft een toelichting over de uitgavenbegroting 2020 en het programmadecreet, voor wat betreft het beleidsdomein Onderwijs, en over zijn beleidsnota Onderwijs 2019-2024.
Commissie voor Onderwijs
Overgang M-decreet naar begeleidingsdecreet
Het M-decreet regelt het onderwijs voor kinderen met een beperking, stoornis of handicap: elke gewone school moet een doorgedreven zorgbeleid uitbouwen en zoeken naar redelijke aanpassingen voor deze kinderen. Lukt dat onvoldoende, dan kan het kind overstappen naar het buitengewoon onderwijs. In de praktijk bleken er een aantal knelpunten op te treden, en het Vlaams regeerakkoord 2019-2024 wil het M-decreet nu vervangen door een begeleidingsdec...
Commissie voor Onderwijs
Commissie voor Onderwijs
Hartveilige scholen
Op 16 oktober jongstleden was het World Restart a Heart Day. Met deze campagne willen de Belgische Reanimatieraad (BRC) en de Belgische Cardiologische Liga de overlevingskans bij plotse hartstilstanden verhogen. Scholieren krijgen in het vijfde en zesde leerjaar secundair onderwijs minstens twee lesuren cardiopulmonale reanimatie. Hoe evalueert minister Ben Weyts deze lessen? Kunnen deze lessen ook worden gegeven in de andere leerjaren? Hoe kun...
Commissie voor Onderwijs
Commissie voor Onderwijs
Lerarentekort in het lager en middelbaar onderwijs
Het lerarentekort is volgens VDAB-cijfers in vijf jaar verdubbeld. In het huidige schooljaar zijn er nog 1.200 openstaande vacatures voor leerkrachten. Welke maatregelen zal minister Weyts nemen om die vacatures in te vullen en de creatieve oplossingen die de directies in tussentijd toepassen, aan te pakken? Hoe ziet de minister de oplossing voor dit probleem op de lange termijn in het kader van het regeerakkoord?