Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
De heer Keulen heeft het woord.
Minister, collega’s, enkele weken geleden kwam het nieuws naar buiten dat er een akkoord was tussen Vlaanderen en het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) over de toekomst van BOB. De campagnes over alcoholgebruik achter het stuur met het concept BOB worden dit jaar gebruikt in juni en in december. Het is echter onduidelijk, minister, wat er nadien met BOB gaat gebeuren.
Tijdens de vergadering van de Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken van 28 mei 2015 stelde u de oplossing tussen Vlaanderen en het BIVV voor, maar dit was enkel van toepassing voor het jaar 2015. U kon toen geen duidelijkheid geven over de verdere toekomst van BOB. Groot was mijn verbazing toen ik in Het Belang van Limburg van 23 juni 2015, recent dus, las dat BOB misschien alsnog gaat verdwijnen na 2015. Dat kan uiteraard niet de bedoeling zijn, collega’s. Het BOB-concept is een ijzersterk concept dat zijn deugdelijkheid bewezen heeft en zelfs een Europees vervolg heeft gekregen. Het zou ironisch zijn mocht dit concept in het moederland volledig verloren gaan.
In uw gunningsprocedure, minister, voor de campagnes over verkeerssensibilisering hebt u alcohol niet meer opgenomen. Althans, dat heb ik begrepen uit uw betoog van 28 mei 2015. Ik heb nog eens gekeken naar het lijstje van wat er wel in zit. Bijgevolg zult u met het BIVV moeten onderhandelen om het BOB-concept ook na 2015 te gebruiken.
Minister, is het uw bedoeling om het BOB-concept ook na 2015 te gebruiken en gaat u onderhandelen met het BIVV? Of bent u op zoek naar een ander concept?
In oktober 2015 start de eerste Vlaamse campagne na het afsluiten van de gunning rond verkeerssensibilisering. Heeft de gunning ondertussen plaatsgevonden? Is alsnog een campagne over alcoholgebruik achter het stuur opgenomen? Of bestaat de mogelijkheid om dit alsnog op te nemen, indien u niet met het BIVV tot een vergelijk zou komen?
De heer Parys heeft het woord.
Wij vinden het BOB-concept uiteraard zeer waardevol en we stellen het ook niet in vraag, juist om de redenen die de heer Keulen geeft. Het is gekend, tot in het buitenland. Bij de eerste aanbesteding was het element alcohol onderdeel van het bestek voor de verkeersveiligheidscampagnes. We zitten gebonden aan de wet op de overheidsopdrachten. Die campagne zomaar toewijzen aan het BIVV kon niet. Nadien is beslist om het luik alcohol uit het bestek te halen. Daardoor was er bewegingsruimte, die u goed hebt gebruikt, minister, om bij het BIVV een akkoord af te dwingen over het gebruik van BOB. Dat kunnen we als een succes bestempelen. Minister, kunt u meer duidelijkheid geven bij de afspraak met het BIVV over het gebruik van BOB? Hoever reikt die overeenkomst? Hoelang zal die lopen?
Wij zijn ook absoluut voor het BOB-concept. Hoe meer BOB, hoe beter.
Minister Weyts heeft het woord.
U weet dat we een overeenkomst hebben bereikt. We kunnen rekenen op een kosteloze BOB-campagne, waarbij het BIVV concipieert en de campagne uitwerkt, inclusief campagnebeelden, advertenties, radiospot, online elementen en dergelijke. Alleen de technische kosten zoals de druk van de affiches, het aanplakken van de affiches en het aankopen van eventuele extra mediaruimte komen op ons conto. De onderhandelingen lopen intussen om de deal concreet af te ronden, en ook met het oog op de volgende jaren. De informatie klopt niet. We willen ook voor de volgende jaren een raamovereenkomst bereiken: een ontwerpovereenkomst, die tevens de op jaarbasis de voortzetting van het principiële akkoord vastlegt. Dan hebben we een kader en hoeven we niet telkens opnieuw een hele procedure te doorlopen.
De opmerkingen van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken bij de ontwerpovereenkomst zijn in juni nog overgemaakt aan het BIVV. Het zit in de finale fase.
Ik ben dus van plan om het BOB-concept ook na 2015 te gebruiken. In het najaar kondigt zich de verjaardag van BOB aan, twintig jaar. Dan willen we een feestje organiseren, waarbij we denken aan de Nacht van Bob. Een beetje zoals de flitsmarathons, willen we dan een grote campagne doen van minstens één nacht. De doelstelling zou zijn om ten minste die nacht aan 0 procent, aan zero, te geraken.
De gunningsprocedure voor de andere campagnes wordt afgerond. Dat is bij Begroting. Om een of andere reden moet het ook naar Bestuurszaken. Daar wordt het nog bekeken, maar het zit in een laatste fase. Het is niet hoogdringend, want deze maand loopt de BOB-campagne, in augustus gaat het over gordeldracht via Zeppe & Zikki. In september is er een wegenwerkencampagne. Pas vanaf oktober zou het nieuwe bureau aan de slag gaan en starten we met de vier thema’s en de vier golven.
De heer Keulen heeft het woord.
Doe zo voort, minister. We zullen zien, maar ik heb er vertrouwen in dat het in orde komt.
De vraag om uitleg is afgehandeld.