Verslag vergadering Commissie voor Economie, Werk, Sociale Economie, Wetenschap en Innovatie
Verslag
De heer De Roo heeft het woord.
Minister, op 27 november 2022 vond de jaarlijkse editie van de Dag van de Wetenschap plaats. In tegenstelling tot vorig jaar kon deze editie opnieuw op tal van fysieke locaties plaatsvinden. Als aanvulling op een groot aanbod aan fysieke activiteiten bracht deze editie opnieuw een digitaal aanbod van live-activiteiten en activiteiten op aanvraag.
Het jaarlijkse evenement is inmiddels aan zijn twaalfde editie toe en wordt gecoördineerd door Technopolis. Universiteiten, scholen, hogescholen, bedrijven, onderzoeksinstellingen en musea werkten samen een breed aanbod uit, met ondersteuning van Vlaanderen.
Ik heb daarover een aantal vragen voor u, minister.
Wat was het bereik van de Dag van de Wetenschap 2022? Hoeveel geïnteresseerden werden bereikt via sociale media in aanloop naar het evenement? Hoeveel deelnemers waren er aan de fysieke en aan de online-evenementen?
Hoe evalueert u het onlineaanbod als aanvulling op de fysieke evenementen?
Op welke manier evalueert u het online ter beschikking stellen van de digitale experimenteerzone van de vorige Dag van de Wetenschap, doorheen het jaar? Die is het hele jaar ter beschikking geweest van iedereen. Hoe evalueert u dat?
Tot slot: op welke manier wilt u dit aanbod verder ontsluiten en promoten, bijvoorbeeld voor het gebruik in het onderwijs? Op welke manier wilt u dat doen?
Minister Brouns heeft het woord.
Dank u wel, collega De Roo. Op de Dag van de Wetenschap, die voor het eerst sinds 2019 gelukkig weer fysiek kon doorgaan, kwamen er meer dan 30.000 bezoekers opdagen. In 2019 waren dat er nog 60.000 maar toen was er enkel een fysiek aanbod. Daarnaast was er ook nog Nerdland voor Kleine Nerds de dag voor de Dag van de Wetenschap. Dat was goed voor tweemaal een volle Lotto Arena en er was op die dag natuurlijk ook die voetbalwedstrijd. Ik moet toegeven dat Nerdland voor Kleine Nerds wel een ervaring was. Ik was daar op een bepaald ogenblik zelf het voorwerp, in de show …
Zelfkennis.
Ja, dat klopt, voorzitter. Zelfkennis. We werden daar bedolven onder aerodynamische, zelfgeplooide vliegtuigjes. Het waren er 5000 …
Er werden 862 activiteiten aangeboden door 154 organisaties. Dat was een recordaanbod. De deelnemers aan de online-evenementen zitten nog niet vervat in de bereikcijfers waarover we momenteel beschikken.
Technopolis, de coördinator van de Dag van de Wetenschap, heeft in samenwerking met de deelnemende instellingen en met mijn administratie een intensieve mediacampagne uitgewerkt. Het exacte bereik van de socialemediacampagne is op dit moment nog niet gekend. Naast de communicatie vanuit Technopolis hebben ook de universiteiten, hogescholen, wetenschappelijke instellingen, musea, enzovoort, via hun eigen kanalen het aanbod verder verspreid. Momenteel zijn alle betrokkenen zelf nog volop bezig met het analyseren van de cijfers. Op 14 december is er een evaluatievergadering gepland en tegen dan zullen alle cijfers samengelegd worden.
Dan uw volgende vragen: ik vind het uiteraard heel positief dat er naast het fysieke aanbod ook voor een onlineaanbod gezorgd wordt. Dit komt het totale bereik uiteraard ten goede. Er zullen altijd mensen zijn die om een of andere reden niet fysiek kunnen deelnemen en zij krijgen op die manier ook een aanbod. Daarenboven kunnen die digitale activiteiten het hele jaar door beschikbaar blijven. Dat is een bijkomend pluspunt.
Het digitale aanbod voor de Dag van de Wetenschap kan zeker gebruikt worden door leerkrachten. Zowel Technopolis als een aantal andere organisaties die hun medewerking verlenen aan de Dag van de Wetenschap, zoals de universiteiten, de hogescholen, Brightlab, de Volkssterrenwachten, Breinwijzer, het Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ) en dergelijke, zijn via hun digitale nieuwsbrieven en socialemediakanalen voortdurend in contact met het onderwijs om hun educatief aanbod verder te promoten. Dit educatief aanbod is ruim, gevarieerd en volledig afgestemd op de behoeften van het onderwijs.
De heer De Roo heeft het woord.
Bedankt voor uw antwoord. Ik ben dus iets te vroeg met mijn vraag op het vlak van het totale bereik. En ik hoop dat die optelsom ook kan worden gemaakt over de verschillende instellingen heen, want ik ga ervan uit dat dat bereik nog wel een pak hoger zal zijn dan de effectieve 30.000 bezoekers die er op de Dag van de Wetenschap zijn geweest.
De concurrentie was natuurlijk zeer hoog, met een jammer genoeg minder kwalitatieve voetbalmatch. Ik denk dat de mensen misschien beter naar de Dag van de Wetenschap waren geweest, of nog harder hadden moeten supporteren, dat laat ik in het midden. Maar sowieso vind ik de Dag van de Wetenschap een zeer mooi initiatief, omdat het wel de kans geeft om een aantal topwetenschappers in Vlaanderen ook hun expertise te laten delen aan volgende generaties en aan brede geïnteresseerden. Ik denk dat dat iets is dat we zeker moeten kunnen blijven doen.
Ik heb u horen zeggen dat er ook richting volgend jaar verder wordt nagedacht. Maar misschien kan dat nog iets concreter: staan er volgend jaar wijzigingen op til, wat staat er volgend jaar op het programma? En dan heb ik nog een tweede bijkomende vraag. Het aanbod blijft ook het volledige jaar online. Ik stel wel vast dat er bij de toeleiding van bijvoorbeeld het onderwijs naar dat online aanbod nog verbetermarge mogelijk is. Wellicht is dat iets dat u kunt opnemen via minister Weyts, of dat u zelf ook kunt aanbrengen, zodat ook leerkrachten en andere geïnteresseerden gedurende het jaar hun weg vinden naar dat digitaal platform van de Dag van de Wetenschap.
Minister Brouns heeft het woord.
Ik ben het er volledig mee eens dat we beter volledig alle aandacht hadden gegeven aan de Dag van de Wetenschap, want de voetbalwedstrijd was beneden alle peil, collega De Roo. Als kenners kunnen we dat bevestigen.
Wat de Dag van de Wetenschap betreft: die continuïteit is uiteraard heel belangrijk, dat zal ook de komende jaren zo zijn wat mij betreft. Ik denk ook dat het digitale aanbod goed is, om het bereik zo groot mogelijk te maken. Met de positie die we als Vlaanderen in Europa bekleden op het vlak van technologie en innovatie, onderzoek en ontwikkeling, de aandacht aan Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM), denk ik dat het belangrijk is om ook dit aanbod zo breed mogelijk tot bij onze jongeren te brengen, via het onderwijs. Het is een goede tip om daar ook wat meer aandacht aan te schenken. We kunnen dat onder andere doen via KlasCement. Ik zou dat ook in die zin kunnen opnemen met collega Ben Weyts.
Maar in ieder geval zijn wij absoluut medestanders in dezen om het belang van technologie en innovatie zo vroeg mogelijk bij onze jongeren te brengen, om hen te inspireren, te enthousiasmeren. Want ik denk dat het belang de dag van vandaag, gelet op de uitdagingen in onze wereld, niet kan worden overschat.
De heer De Roo heeft het woord.
Minister, ik ondersteun die woorden volledig, en ik kijk ook uit naar de volgende editie van de Dag van de Wetenschap.
De vraag om uitleg is afgehandeld.