Verslag vergadering Commissie voor Binnenlands Bestuur, Gelijke Kansen en Inburgering
Verslag
De heer Warnez heeft het woord.
Enkele weken gelden had ik twee dorpsgenoten op mijn bureau op het gemeentehuis, met hun handen in het haar over de energiefacturen. Zij vertelden me dat ze verschillende facturen kregen van leveranciers. Ze kregen die dubbel. Ze kregen zelfs facturen waarvan ze dachten dat ze die niet kenden. Ze kregen dat ook allemaal digitaal. Ze hadden geen laptop thuis, dus het ging via hun smartphone. Ze verstonden er niets van.
Ik dacht op dat moment dat ik maar eens zelf moest bellen. Ik heb zelf die leveranciers opgebeld, en ik moet zeggen dat het echt de hel is. Eén: je weet niet naar waar je moet bellen. Twee: je kunt op zes knopjes duwen, tegen dat je ergens binnengeraakt zeggen ze dat ze de klant niet kennen, en dan eindig je met niets. Het vervolg is dat ik die mensen op dat moment niet heb kunnen helpen. Mijn mensen van het OCMW hebben dat wel gedaan in de dagen nadien, maar hebben daar wel heel wat tijd hebben in gestoken.
Toen ik verleden week de oproep van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) zag binnenkomen waarbij ze stelden dat OCMW’s altijd maar klagen over slechte communicatie tussen energieleveranciers en hun klanten, was ik niet verrast. Ik wist onmiddellijk waarover het zou gaan, en dat we daar eigenlijk ook iets aan moeten doen.
De VVSG wijst erop dat er op verschillende vlakken geen vlotte communicatie is met die energieleveranciers. Ze wijst op het feit dat er aparte telefoonnummers zijn, e-mailadressen van hulpverleners die niet doorgeschakeld worden, wachttijden die onredelijk lang zijn, antwoorden die zeer laat komen. Als men dan per mail contact probeert te zoeken, krijgt men in het slechtste geval een mail terug waarin staat dat men binnen de dertig dagen antwoord zal krijgen. Dat zijn dingen die absoluut niet kunnen, en het is niet de eerste keer dat we daar iets van horen.
Een woordvoerster van de VVSG laat weten dat de lokale besturen en de hulpverleners het eigenlijk kotsbeu zijn. De werklast is alleen maar toegenomen. Zij zeggen dat zij als OCMW toch niet verantwoordelijk kunnen worden gesteld voor de problemen die callcenters hebben of waar callcenters onvoldoende hun rol spelen.
We zijn er in deze commissie, denk ik, allemaal van overtuigd dat we iets moeten doen aan de energieproblematiek van de mensen, en dat de rol van de OCMW’s daarbij cruciaal is. Onze maatschappelijk werkers moeten alle tijd die ze hebben effectief kunnen besteden. Het is dan ook goed, minister, dat u met de Vlaamse Regering 19 miljoen euro hebt geïnvesteerd in energiecellen, maar als dat is om mensen te betalen die aan de telefoon zitten te wachten, opdat er ooit iemand eens ergens in een callcenter een antwoordje geeft, dan zal dat weggesmeten belastinggeld zijn.
Daarom denk ik dat we daar met Vlaanderen een rol in te spelen hebben, en heb ik enkele vragen voor u, minister. Hebt u zelf ook dezelfde signalen gekregen van de OCMW’s of van de VVSG? Ging u in overleg met actoren om het probleem aan te pakken? En concreet: welke rol wilt u spelen, welke acties denkt u te kunnen ondernemen?
Minister Somers heeft het woord.
Buiten het bericht van de VVSG, mijnheer Warnez, waarbij ik u ook wil bedanken voor de vraagstelling, kan ik misschien meedelen dat de afwezigheid van de heer Tommelein ingegeven is door een heuglijk nieuws. Hij is namelijk grootvader geworden van een tweeling. Dat is toch verheugend. De toekomst van onze gemeenschap is verzekerd.
Van Middenkust?
De regio Middenkust kan zich verder uitbouwen. En bij dezen ook gefeliciteerd aan Bart, want die volgt dat nu ongetwijfeld op afstand. Die kindjes zijn een uur geleden geboren. Dus onmiddellijk: focus, kindjes, focus op de zaak. (Gelach)
Nee, alle gekheid op een stokje, mijnheer Warnez. Ik denk dat uw vraag terecht is. Ik heb buiten het persbericht, dat u ook gelezen hebt, geen signalen ontvangen, en mijn administratie heeft die ook niet ontvangen. Via de pers vernam ik wel dat er problemen zijn met de bereikbaarheid van de energieleveranciers, en dit voor zowel particulieren als voor OCMW’s.
Of het nu gaat om OCMW’s of particuliere klanten, energieleveranciers moeten bereikbaar zijn en moeten ervoor zorgen dat ze hun wettelijke verplichtingen nakomen. Ze moeten dus zorgen voor een vlotte bereikbaarheid van hun klantendienst. Indien ze dit nalaten, moeten we daar als overheid tegen optreden.
Naar aanleiding van uw vraag heb ik contact opgenomen met de VVSG. Ze hebben dit probleem al aangekaart bij de bevoegde staatssecretaris voor Consumentenbescherming en de bevoegde ministers voor Energie, zijnde Zuhal Demir en Tinne Van der Straeten.
Het is belangrijk, vind ik, dat wij als overheid niet verdeeld optreden ten aanzien van de energieleveranciers.
Voormalig staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker is al in gesprek gegaan met de energieleveranciers en heeft al opgetreden. Na het optreden van de staatssecretaris hebben de energieleveranciers aangegeven dat ze maatregelen zullen nemen om hun klantvriendelijkheid en bereikbaarheid te verbeteren. Zo eiste de staatssecretaris een concreet actieplan, en dat hebben ze haar eind oktober ook bezorgd. Maar als ik u goed begrijp, blijkt het vooral veel plan en weinig actie te zijn. Dit plan bevat concrete acties, onder andere rond hun bereikbaarheid. Ik vernam ook dat de federale Economische Inspectie al boetes heeft gegeven aan bedrijven in dit verband.
De belangrijkste Vlaamse bevoegdheid voor handhaving van energieleveranciers zit bij de Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt, de VREG. Ik heb vernomen dat minister Demir hierover reeds een brief heeft gestuurd naar de VREG en naar de Federatie van de Belgische Elektriciteits- en Gasbedrijven, FEBEG. Daarnaast zal ze ook contact opnemen met de staatssecretaris om te overleggen over hoe de informatiedoorstroming verbeterd kan worden. Op die manier kan de bevoegde staatssecretaris een sterk dossier opbouwen tegen de energieleveranciers.
Ik heb ook vernomen dat de huidige staatssecretaris voor Consumentenbescherming, Alexia Bertrand, dit dossier verder zal opvolgen. Daarnaast is er ook de Economische Inspectie die bijkomend onderzoek kan opstarten indien de energieleveranciers nog steeds niet voldoen aan hun verplichtingen.
Conclusie: u kaart een terecht probleem aan. We versterken de OCMW’s de komende drie jaar, zoals u gezegd hebt. We zullen hun daarvoor 19.160.000 euro aan extra middelen voor personeel bezorgen. Dat geld moet ook absoluut gebruikt kunnen worden om de energieteams te versterken. Het kan dus inderdaad niet zijn dat OCMW-medewerkers hun dagen moeten vullen met urenlang aan de telefoon te moeten wachten om iemand aan de lijn te krijgen. Ik vind dat we daar als overheid streng tegen moeten optreden.
Ik reken er dus op dat de VREG zijn werk zal doen en ik weet dat minister Demir en staatssecretaris Bertrand hun werk doen. Ze hebben al opgetreden. De energieleveranciers hebben aangegeven dat ze maatregelen zullen nemen. Ik volg dat alleszins verder op.
Ik wijs er ook nog graag op dat het Vlaams Parlement hierin ook zelf actie kan ondernemen via de VREG. Alle politieke partijen zijn daarin vertegenwoordigd en kunnen dit probleem daar ook blijven aankaarten.
Ik hoop, mijnheer Warnez, dat ik daarmee toch enkele elementen van antwoord heb gegeven op uw terechte vraag.
De heer Warnez heeft het woord.
Dank u wel, minister. Het is een typisch probleem dat verspreid zit over verschillende niveaus, verschillende ministers en verschillende instanties in ons land. Dat kan soms zijn voordelen hebben, dan is iedereen ermee bezig. Dat kan soms ook zijn nadelen hebben. Maar ik dacht: als het overal ergens zit, dan zit het ook wel bij minister Somers. Vandaar dat ik de vraag aan u heb gesteld.
Ik ben blij om te horen welke acties er genomen zijn. Ik ga proberen ze zelf op te volgen via de verschillende ministers, instanties en dergelijke die u hebt opgesomd. Ik heb nog een heel praktische vraag. Ik zou dat actieplan graag te zien krijgen. Kan ik dat via u verkrijgen? Of vraag ik dat ergens anders op?
Minister Somers heeft het woord.
We gaan u dat plan zeker bezorgen. We doen dat met plezier. We zullen dat trouwens aan alle commissieleden overmaken.
Ik wil nog graag een zaak meegeven, namelijk een suggestie die collega Demir al gedaan heeft. Collega Demir heeft in oktober in het parlement al aangekondigd dat ze zou bekijken of dienstverlening mee opgenomen kan worden in het takenpakket of de actieradius van de VREG. De VREG is vandaag de dag vooral geconcentreerd op financiële aspecten en dienstverlening valt daar niet onder. Ik denk dat het een interessante suggestie was van minister Demir om dienstverlening ook mee op te nemen in de scope van de VREG, waardoor de VREG ook echt kan optreden ter zake. Het parlement zou daarvoor ook een initiatief kunnen nemen. Misschien is dat een interessante piste die verder verkend of geëxploiteerd zou kunnen worden. Dat is nog een bijkomend element, bovenop de stappen die we al gezet hebben. Ik weet dat collega Demir zich daarover aan het buigen is.
De heer Warnez heeft het woord.
Minister, ik dank u voor uw antwoord en de toelichting.
De vraag om uitleg is afgehandeld.