Verslag vergadering Commissie voor Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke Ordening en Energie
Verslag
– Een aantal sprekers nemen mogelijk deel via videoconferentie.
Mevrouw Rombouts heeft het woord.
Minister, op 13 juli 2022 gaf de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement haar goedkeuring over het voorstel van decreet tot wijziging van het Mestdecreet, wat het invoeren van de mogelijkheid om adviescommissies op te richten en de afschaffing van de nutriëntenemissierechten-MVW (mestverwerking) betreft. Op 27 juli 2022 volgde de publicatie in het Belgisch Staatsblad.
Met dit decreet wordt de rechtsgrond geboden voor het Wetenschappelijk Comité Luchtemissies Veeteelt (WeComV), zoals opgemerkt bij de goedkeuring van het besluit van de Vlaamse Regering van 21 mei 2021.
Minister, ik stelde een schriftelijke vraag naar de stand van zaken bij het oprichten van deze commissie en de erkenning van de innovatieve technieken, zowel op de AEA-lijst (ammoniak-emissiearme stalsystemen) als op de PAS-lijst (Programmatische Aanpak Stikstof). In uw antwoord gaf u aan dat sinds 2020 niet minder dan 23 technieken op de wachtlijst staan voor beoordeling om op die AEA- of PAS-lijst te komen.
Over de procedure om op de lijst te komen, zegt u: “Er is in het stikstofakkoord opgenomen dat de PAS-lijst samengevoegd zal worden met de lijst van ammoniak-emissiearme stalsystemen tot één nieuwe lijst van emissiereducerende maatregelen die bovendien wettelijk verankerd wordt. Na de definitieve goedkeuring van de PAS door de Vlaamse Regering zal het volledige proces rond deze nieuwe lijst concreet uitgewerkt worden en in regelgeving worden opgenomen. Als het volledige proces rond de nieuwe lijst operationeel is, kan men een aanvraag indienen bij het Administratief Team Luchtemissie Veeteelt (AT) om de techniek of maatregel te laten erkennen.”
Minister, wanneer zullen de reeds in 2020, 2021 en 2022 aangemelde 23 technieken beoordeeld worden? Gebeurt dit meteen na het samenstellen van het WeComV? Wanneer verwacht u dat het eerste advies zal worden afgeleverd?
Binnen welk concreet tijdskader voorziet u de erkenning en dus de opname van deze nieuwe technieken op een van de lijsten?
Zult u, in afwachting van het samenvoegen van de lijsten tot één lijst van emissiereducerende maatregelen, de aangemelde technieken nog op de AEA-lijst en PAS-lijst opnemen, om op die manier geen tijd te verliezen?
Welke concrete wettelijke initiatieven zijn er nodig voor het samenvoegen van deze lijsten? In uw antwoord op mijn schriftelijke vraag stelt u dat er nog een initiatief nodig is om tot één lijst te komen. Wat is daar concreet voor nodig? Welk wettelijk initiatief? Kan dit eventueel administratief verlopen?
Minister Demir heeft het woord.
In september lanceerde ik een oproep tot kandidatuurstelling voor het WeComV. Er werden elf kandidaturen ingediend. Een jury, samengesteld uit drie onafhankelijke professoren gespecialiseerd in de materie, heeft de kandidaturen beoordeeld op basis van de aangetoonde expertise. Op basis van het advies heb ik vorige week het besluit getekend waarmee de samenstelling van het WeComV werd bepaald. Ik heb aan de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) de opdracht gegeven om de kandidaten op de hoogte te brengen van de beslissing.
Als eerste opdracht zal het WeComV een advies opmaken over de ondertussen aangemelde technieken. Tegelijkertijd wordt een planning opgesteld om de bestaande technieken te evalueren.
Momenteel is er namelijk slechts een formele rechtsgrond voor de AEA-lijst, en dit voor varkens en pluimvee. De AEA-lijst wordt formeel vastgesteld bij ministerieel besluit.
De lijst met overige maatregelen zit thans vervat in de PAS-lijst, zoals samengesteld door de administraties.
In de regelgeving voor de definitieve PAS zal ook een rechtsgrond worden voorzien voor alle systemen en maatregelen die leiden tot stikstofreducties. Ik denk dat het cruciaal is dat we dat doen. Alle maatregelen die leiden tot stikstofreducties, kunnen dan worden opgenomen op één lijst. Hierbij zal eveneens worden voorzien in een eenduidige procedure om een techniek aan de lijst toe te voegen.
Mevrouw Rombouts heeft het woord.
Minister, u geeft aan dat er een duidelijk besluit is over de samenstelling van het WeComV, en dat de planning in dezen nog moet worden opgemaakt. Ik begrijp dat ze hun planning nog moeten bekijken, maar ik had toch graag enig idee gehad of u er een idee van hebt wanneer u verwacht de eerste adviezen te ontvangen. Is dat een maand, drie maanden, een half jaar, een jaar? Het is toch wenselijk dat we daar zicht op zouden krijgen.
Er is enerzijds de werking van het WeComV, maar er is anderzijds ook het besluit van u, minister, over de erkenning. U geeft aan, meen ik te begrijpen, dat er effectief nog een decretale basis nodig is voor één lijst. Maar we hebben vandaag al een AEA-lijst en een PAS-lijst. Zult u in tussentijd die technieken erkennen, na het advies, teneinde ze op te nemen in de PAS-lijst en in de AEA-lijst? Kunnen ondertussen ook eventuele nieuwe technieken zich nog aanmelden? We hebben er al 23 in de wachtrij staan. Ik krijg van het terrein het signaal dat er nog technieken wachten op een erkenning. Als we het effectief menen met het stikstofprobleem, hebben we er alle baat bij dat we elke bijdrage om een reductie te realiseren, zo spoedig mogelijk in werking moeten kunnen laten treden. Dus moeten we klaarheid brengen in de erkenning van de technieken.
Het WeComV is een laatste keer samengekomen in 2019. We zijn nu 2022. Daarom vraag ik heel concreet naar de timing, wanneer u het eerste advies verwacht, maar ook of u de nieuwe technieken zult opnemen op de AEA- en de PAS-lijst. Of wenst u nog te wachten op een decreetgevend initiatief, waardoor u tot één lijst kunt komen?
Minister Demir heeft het woord.
Collega Rombouts, ik denk dat het WeComV zich hiervan bewust is, maar ik zal nog eens vragen dat ze er spoed achter zetten. Ze zullen een werkplanning maken, met afspraken. Het spreekt voor zich dat ze daar de nodige spoed achter zetten.
Ik ben mij ervan bewust dat er veel technieken aan het komen zijn. Dat zal allemaal worden bekeken. U weet dat ik de technieken voor AEA-stallen voor pluimvee en varkens erken. De PAS-lijst wordt nu administratief opgemaakt, rekening houdend met het advies van het WeComV. De bedoeling is om bij de definitieve PAS alles door mij te laten erkennen.
Mevrouw Rombouts heeft het woord.
Minister, dank u voor uw antwoord, maar sta mij toe te zeggen dat het toch niet helemaal helder en duidelijk is. Tenzij dat ik begrepen zou moeten hebben dat de erkenning pas zal gebeuren op het moment dat er één lijst wordt gemaakt. Hebt u dat net gesuggereerd? Dat u dus geen technieken meer zult opnemen op de AEA-lijst en op de PAS-lijst? Als ik dat zou moeten concluderen uit het antwoord, dat u de erkenning zult doen op het moment dat er één lijst is, wil dat zeggen dat we met het WeComVe, dat aan de slag gaat en nog zijn werkzaamheden zal moeten doen, opnieuw een politiek vertragingsmanoeuvre zouden hebben. Want dan moet er opnieuw eerst nog een wettelijk initiatief worden genomen vooraleer het terrein gebruik kan maken van deze technieken.
Ik zie u neen knikken. Ik reken er dan ook op, minister, dat het antwoord moet zijn dat u effectief de erkenning zult doen en dat de technieken zullen worden opgenomen op de AEA- en de PAS-lijst, en dat ze effectief op het terrein zullen kunnen worden toegepast, om effectief een reductie te realiseren.
Minister, ik vind dit cruciaal. We dringen aan op innovatie. We zeggen overal dat Vlaanderen uitblinkt in innovatie. We weten dat we een stikstofreductie moeten realiseren en dat we eigenlijk geen tijd hebben om te wachten. De innovatieve technieken zijn er op het terrein. Dan is het toch belangrijk dat de politiek, de overheid, de erkenning zo spoedig mogelijk realiseert en dat we daarbij geen vertragende factor zijn. Er is al sinds 2019 geen WeComV. Dat is drie jaar. De banken geven aan dat vandaag de investeringen stilliggen. De vooruitgang ligt stil. Minister, ik hoop dat ik u goed heb begrepen. Ik kan er alleen maar op aandringen dat de erkenningen spoedig na het advies zullen volgen en dat we dus niet op een wettelijk initiatief moeten wachten, tenzij we dat wettelijke initiatief met heel grote spoed nu zouden kunnen nemen.
De vraag om uitleg is afgehandeld.