Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
Mevrouw Robeyns heeft het woord.
Zoals u weet, kunnen met ecocheques welbepaalde ecologische producten en diensten worden aangekocht. Al die producten staan op een lijst. Onder duurzame mobiliteit en vrije tijd vinden we ook openbaar vervoer terug, met uitsluiting van woon-werkabonnementen.
Bij NMBS kun je ecocheques al gebruiken voor de aankoop van tickets, maar niet voor abonnementen. Dat kan zowel met papieren als elektronische ecocheques.
In tegenstelling tot bij NMBS is het bij De Lijn vandaag niet mogelijk om met ecocheques een vervoersbewijs van De Lijn te kopen. U hebt in het verleden, in maart 2020, al eens geantwoord dat De Lijn dat aan het bekijken was. We zijn ondertussen meer dan twee jaar verder, maar nog steeds is er geen mogelijkheid om bij De Lijn tickets te kopen met ecocheques. Dit is het moment om naar een stand van zaken te vragen.
Als we willen dat steeds meer mensen het openbaar vervoer gebruiken, moeten we de manier van betalen en de toegankelijkheid zo vlot mogelijk maken. Het zou dus ook positief zijn mochten mensen een ticketje voor de bus met ecochecques kunnen betalen.
Hoe staat u tegenover het idee om ook bij De Lijn ecocheques te aanvaarden voor het aankopen van vervoersbewijzen?
In het verleden zag De Lijn problemen omdat het gebruik van ecocheques verboden is voor woon-werkverkeer. Dat zou worden bekeken. Tot op vandaag is het nog steeds niet mogelijk om die ecocheques bij De Lijn te gebruiken. Hoe ver staat De Lijn met deze oefening?
Zal dit in de toekomst mogelijk worden gemaakt? Zo ja, vanaf wanneer is dat zo?
Minister Peeters heeft het woord.
YOUCA-student Senne De Doncker zal in mijn plaats het antwoord geven.
Ik spreek hier dus in naam van de minister.
Aan het engagement om het aankopen van vervoersbewijzen met ecocheques mogelijk te maken is niets veranderd. Daarover kan de minister u geruststellen.
Ecocheques zijn een gevestigd betaalmiddel om duurzame aankopen mee te betalen. In die zin komen abonnementen van De Lijn daar dus bij uitstek voor in aanmerking. Helaas zijn de eerder aangehaalde knelpunten en hinderpalen ook aanwezig.
Abonnementen van De Lijn zijn netabonnementen, waarbij er geen onderscheid tussen gebruik voor vrije tijd en woon-werkverkeer mogelijk is. Controle op het niet-gebruik van ecocheques voor woon-werkverplaatsingen is dus niet mogelijk. Rond dit item zijn er al meerdere gesprekken geweest tussen De Lijn en de sector van de ecochequesuitgevers, een laatste keer zelfs met ondersteuning van de Vlaamse ombudsman, maar tot nu toe zonder resultaat. Na het laatste gesprek, gefaciliteerd door de Vlaamse Ombudsman, lag de bal in het kamp van de uitgevers voor verdere uitklaring, maar tot nu toe is er geen feedback noch evolutie gekomen.
Er bestaat geen generieke regeling om ecocheques als betaalmiddel voor online aankopen te gebruiken, terwijl De Lijn online aankopen wil stimuleren en niet de fysieke aankopen via de shops. Ook hier heeft De Lijn geen nieuws over eventuele evoluties in gunstige zin via de sector van de ecocheques.
Indien er over of in de eerste twee punten duidelijkheid of een evolutie komt, moet er finaal nog een akkoord bereikt worden over de te betalen commissies op de aankopen via ecocheques. Hier moet er wel een akkoord mogelijk zijn. In het verleden lagen de initieel aangehaalde commissies wel hoog, maar hierover werd in de laatste gesprekken wel ruimte gelaten voor onderhandelingen.
Conclusie: de minister blijft het verder opvolgen samen met De Lijn, maar kan u helaas nog geen witte rook geven.
Dat was een klaar en duidelijk antwoord. Het is echt met veel overtuiging gebracht. Goed gedaan.
Mevrouw Robeyns heeft het woord.
Ik wil Senne uiteraard bedanken voor zijn antwoord. Hij heeft dat inderdaad met veel overtuiging gebracht. Ik dacht dat u hier een goednieuwsshow zou brengen toen de minister u het woord gaf en ons ging geruststellen dat we in de toekomst met ecochecques zouden kunnen betalen. Jammer genoeg hebt u het alleen over het engagement van de minister kunnen hebben.
Dat is natuurlijk ook positief, maar, minister, ik denk dat we in maart 2020 hetzelfde antwoord hebben gekregen. Intussen zijn we tweeënhalf jaar verder. Het is natuurlijk heel moeilijk uit te leggen en moeilijk om te begrijpen waarom je voor de trein wel met ecocheques kunt betalen en niet voor de bus. Ik zou toch willen aandringen om daar op korte termijn een doorbraak in te forceren en daarin een aantal stappen vooruit te zetten.
Minister Peeters heeft het woord.
Ik wil misschien een heel kleine correctie toevoegen. Senne heeft dat ook al heel duidelijk gezegd. Het is niet exact hetzelfde antwoord als vorige keer in die zin dat er wel duidelijk overleg is geweest. Men heeft het een en ander uitgeklaard in aanwezigheid van de Vlaamse ombudsman. Het is nu aan de sector zelf om te zeggen welke hindernissen ze zullen wegnemen. Die hindernissen gaan helaas al heel lang mee. Wij wachten op dit ogenblik op de sector, op de uitgever van de ecocheques. Dank u.
Mevrouw Robeyns heeft het woord.
Ik wil Senne geruststellen. Hij had dat inderdaad gezegd en dat had ik wel begrepen, maar spijtig genoeg zijn de hindernissen wel nog dezelfde, minister. We volgen het mee verder op.
De vraag om uitleg is afgehandeld.