Nieuwe eindtermen
De onderwijsdoelen of eindtermen omschrijven wat een leerling of student op het einde van een opleiding of cursus minimaal zou moeten kennen en kunnen. Vorig jaar keurde het Vlaams Parlement het decreet goed betreffende de nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad van het secundair onderwijs. De Katholieke Onderwijskoepel en de Steinerscholen stapten hierop naar het Grondwettelijk Hof, omdat ze van oordeel waren dat door de nieuwe eindtermen hun eigen pedagogisch project in gevaar kwam. Op 16 juni vernietigde het Grondwettelijk Hof deze nieuwe eindtermen. Net voor de start van het nieuwe schooljaar kwam het Katholiek Onderwijs Vlaanderen op de proppen met nieuwe eindtermen voor de eerste graad secundair onderwijs. Recent sloot de Vlaamse Regering een akkoord met de onderwijskoepels over de vernietigde eindtermen: ze zullen minder omvangrijk en minder gedetailleerd worden, en worden vanaf nu ook minimumdoelen genoemd. Hoe zal de focus op taalonderwijs gegarandeerd worden? Hoe reageert minister Ben Weyts op het initiatief van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen? Hoe zijn de nieuwe minimumdoelen tot stand gekomen? Wanneer zullen ze worden uitgerold? Wat is de samenstelling van de nieuwe overkoepelende commissie? Wat met de minimumdoelen voor het basisonderwijs? Bekijk het verslag.