Verslag vergadering Commissie voor Welzijn, Volksgezondheid, Gezin en Armoedebestrijding
Verslag
Mevrouw Van den Bossche heeft het woord.
Minister, ik beperk me tot een stukje dat vorige week niet aan bod is gekomen, toen mijn vraag door een administratief euvel niet werd gekoppeld aan die van de collega.
Dit gaat eigenlijk simpelweg over de contactopsporing vandaag nog. De overheidsopdracht liep op 31 mei af. Vandaar de heel eenvoudige overblijvende vraag: wat is nu de stand van zaken met betrekking tot dat contactonderzoek? Is er nog een basiscontingent, en zo ja, waaruit bestaat dat dan en hoeveel werkelijke prestaties worden er eventueel vandaag nog verricht?
Minister Crevits heeft het woord.
Collega Van den Bossche, dank u wel. Ik was inderdaad verbaasd dat die vragen terugkwamen, maar het klopt dat we vorige week op het eerste eigenlijk niet dieper zijn ingegaan.
Het huidige contract is, zoals ik vorige week zei, eind mei afgelopen. Op 13 mei heeft de Vlaamse Regering een beslissing genomen omtrent de aanpak voor de komende maanden, die is gebaseerd op drie pijlers: een sterkere focus op digitale contactopsporing, die wordt opgezet vanuit het agentschap Digitaal Vlaanderen; een basiscapaciteit voor de niet-digitale contactopsporing via de inzet van een kleine, wendbare ploeg van dertig multifunctionele agenten; een mogelijkheid tot opschaling met call agents via de al bestaande samenwerking met de Vlaamse Infolijn.
Specifiek voor het luik van de call agents is er vandaag een overgangsregeling van kracht. Op dit ogenblik zijn er op basis van de overeenkomst met de Vlaamse Infolijn op dagbasis gemiddeld nog voor vijf vte’s call agents aan de slag, maar zij worden vandaag eigenlijk vooral ingezet om de kennis in de callcenters te helpen borgen met het oog op die mogelijke opschaling in de toekomst. Dat is dus hetgeen ze nu doen, tot we nieuwe overeenkomsten hebben.
Mevrouw Van den Bossche heeft het woord.
Die dertig, zijn dat dan field agents, of begrijp ik dat verkeerd? Die mensen moeten ervoor zorgen dat er nog kennis aanwezig blijft om eventueel opnieuw te kunnen opschalen. Is er geen mogelijkheid dat die kennis wordt overgedragen aan de Vlaamse overheid zonder dat u daar permanent vijf mensen fulltime voor moet betalen, die die kennis dan bij zich zouden mogen houden, als ware dat een vorm van kennis die zij betaald hebben opgedaan en waarvoor u hen dan nog dient te vergoeden in de toekomst?
De heer Daniëls heeft het woord.
Collega’s, deze vraag sluit inderdaad aan op mijn vraag van vorige keer. Ik begrijp echter dat de vraag van collega Van den Bossche niet was meegenomen. Ik heb toen ook een aantal zaken aangehaald die over het personele gaan. Ik wil echter ook verwijzen naar de kennisdatabank. Het vorige contract dat er was, wordt nu niet verlengd. De N-VA-fractie is blij dat dat niet wordt verlengd, maar zit daar ergens ook iets in wat het eigenaarschap van de gegevens betreft? Met andere woorden: alle toepassingen die zijn gemaakt, teksten, websites, maar ook interne draaiboeken, blijven die bij die organisaties, die we daarvoor vele miljoenen euro’s hebben betaald? Of is de Vlaamse overheid daar eigenaar van, zodat we dat kunnen meenemen en het warm water niet weer uit hoeven te vinden? Of blijft dat bij die mensen, maar kunnen we die info meenemen? We hebben daar per slot van rekening ook voor betaald, tenzij het contract anders zou zijn geweest.
Minister Crevits heeft het woord.
Collega’s, eigenlijk zitten we nu een beetje in een overgangsperiode. Dat zal wellicht nog een aantal weken zo zijn. Er moet een nieuwe aanbesteding in de markt worden gezet, die dan al dan niet wordt goedgekeurd. We hebben met de hele Vlaamse Regering de keuze gemaakt om een beperkte aanbesteding te doen, die veel kleiner is dan wat er was. Intussen wordt er, zoals ik al zei, gewerkt met die kleine, wendbare ploeg. Collega Van den Bossche, voor mij mogen die call agents zo snel mogelijk stoppen. Het belangrijkste is dat de expertise die er is, wordt geborgd. We werken ook voor een stukje via de Vlaamse Infolijn. Ik zal ook eens navragen hoelang dat op die manier moet blijven gebeuren. Ik kan wel begrijpen dat je voor een stukje aan borging moet doen als dat apart zat, dat je wat informatie moet overdragen, maar hoe korter die periode duurt, hoe liever voor mij. Hoe sneller we opnieuw in een finale regeling zitten, die kan worden opgeschaald, hoe liever ook voor mij. Ik houd er immers niet van dat we nu zo in een tussenperiode zitten. Ik hoop dat we ook hierover zo snel mogelijk helderheid kunnen verschaffen.
Mevrouw Van den Bossche heeft het woord.
Dank u wel. Het is goed dat u dat nagaat. Ik wil nog even het belang benadrukken van een degelijke publieke rapportage over hetgeen nog gebeurt, zodat er een juiste en gedegen controle kan gebeuren en dat eventueel ook wetenschappelijk verder kan worden opgevolgd.
De vraag om uitleg is afgehandeld.