Verslag vergadering Commissie voor Algemeen Beleid, Financiën, Begroting en Justitie
Verslag
De heer Van den Heuvel heeft het woord.
Minister, we weten allemaal dat in het kader van de Vlaamse Brede Heroverweging (VBH) ook vanuit werkgroepen de suggestie werd gedaan om een schuldcomité op te richten. In het verleden hebben we al een schuldcomité gehad. We weten allemaal wat dat in grote lijnen doet, namelijk op basis van wetenschappelijk onderbouwde parameters de strategische doelstellingen en het kader van de schuldevolutie in Vlaanderen opvolgen. Daarbinnen kan de administratie dan aan een degelijk dagelijks schuldbeheer doen.
Eind vorig jaar liet u al eens verstaan, in het kader van de begrotingsbesprekingen, dat u de oprichting van zo’n strategisch schuldcomité wel zag zitten. U hebt dat ook nog eens herhaald in uw antwoord op een schriftelijke vraag. Daarom wilde ik graag een stand van zaken. Hoe ziet u de oprichting van zo’n schuldcomité concreet? Welke specifieke taken of opdrachten hebt u daarvoor in het achterhoofd? Hebt u al een concrete timing voor ogen?
Minister Diependaele heeft het woord.
In het schuldcomité zullen externen met financiële expertise zitten. Hierbij denk ik onder andere aan de experten die hebben meegewerkt in het kader van de VBH rond het luik financieringen. Maar ook andere personen met financiële kennis, zoals een chief financial officer (CFO), komen hiervoor in aanmerking. Hiervoor werden reeds een aantal mensen aangeschreven. Zelfs vandaag heb ik met hen nog contact gehad.
Een van de taken van het strategisch comité zal zijn om op een onderbouwde wijze een voorstel te doen rond het kader en de strategische doelstellingen van het schuldbeleid. Door zo’n strategisch kader moet het waarschijnlijk mogelijk zijn om nog bijkomede efficiëntiewinsten op de marge te realiseren, zonder toename van het risico. Uiteraard zullen die strategische doelstellingen van tijd tot tijd geëvalueerd moeten worden en, rekening houdend met een veranderende economische omgeving, eventueel aangepast moeten worden. Daarnaast kunnen er in het schuldcomité nog andere topics aan bod komen die direct of indirect een impact hebben op het schuldbeleid. Denken we hier maar aan de gewaarborgde schuld, de overname van gemeenteschulden, een effectisering, de opmerkingen of acties van ratingagentschappen, benchmarking met andere regio’s… Het schuldcomité zal een adviserende rol hebben.
Het nieuwe KSW-rapport (kas-, schuld- en waarborgbeheer) 2021 is een goede basis om te dienen als startpunt voor het schuldcomité. Dat verschijnt binnenkort en daarom is het de bedoeling om nog voor het zomerreces een eerste vergadering met het schuldcomité te hebben.
De heer Van den Heuvel heeft het woord.
Dank u wel, minister, voor uw duidelijk antwoord. Ik ben blij om te horen dat het schuldcomité nog voor midden juli zal kunnen worden opgestart, ook gelet op de andere vragen. We leven toch in een tijd waarin de rente aan een duurzame klim bezig is. Dat wil zeggen dat een efficiënt schuldbeheer belangrijk is. Dat is natuurlijk altijd belangrijk geweest, maar als de rente stijgt, wordt die uitdaging nog belangrijker. Ik ben blij om te horen dat u daar op korte termijn werk van maakt. Het is nog even nieuwsgierig uitkijken naar de invulling van de taken van het schuldcomité en de expertise die wordt aangetrokken. We kijken nieuwsgierig uit naar de namen, maar die zullen we te gepasten tijde nog wel vernemen. Ik vind het dus prima dat het op heel korte termijn wordt opgestart om de Vlaamse schuld mee te kaderen.
De heer Vande Reyde heeft het woord.
Ik ben uiteraard ook fan van de doelstellingen die hier worden geschetst en die eerder al met betrekking tot het schuldcomité naar voren werden gebracht. Als je ziet wat we vandaag allemaal al hebben inzake schuldanalyses en schuldbeheer, die intern door de administraties gebeuren, door het Rekenhof en ook bij ons hier in de commissie door fans die dat af en toe in Excel uitpluizen, dan vraag ik me af wat hiervan nu juist qua meerwaarde wordt verwacht. Welke lacunes zal dat schuldcomité kunnen invullen? Kunnen zij ook bepaalde decretale initiatieven voorstellen of daarover advies geven? Stel u voor dat dat schuldcomité over de schuldnorm zegt dat je die eigenlijk decretaal moet veranderen. Welke kracht zal dat dan hebben?
Minister Diependaele heeft het woord.
Ik denk dat onze schuldnorm al decretaal verankerd is, als ik me niet vergis. Is dat niet zo? Ik weet eigenlijk niet of die in een decreet staat of niet. Hij is in elk geval onder Bart Tommelein vastgelegd. Soit, ik moet het eens nakijken. (Opmerkingen van Maurits Vande Reyde, Koen Van den Heuvel en Willem-Frederik Schiltz)
Ik heb er trouwens geen probleem mee dat op het moment dat je daarboven zit, je verplicht bent om in de richting van de schuldnorm te sturen. Ik zou daar niet zo vies van zijn.
Het is dus puur adviserend. Waarom? Wij hebben op dit moment een goed schuldbeheer binnen de Vlaamse overheid. We zullen die analyse eens brengen als die door jullie wordt gevraagd. Die is altijd heel degelijk. Natuurlijk, als die taak alsmaar groter wordt, en dat is nu al zo door de schuld die de laatste jaren wel degelijk is toegenomen, dan kan het nooit kwaad om daar eens vanuit een andere invalshoek naar te kijken. Dat is het aanvullende element. Het is niet zo dat we tot op de dag van vandaag daar geen beleid rond voeren, helemaal niet. Maar het is wel altijd goed dat je jezelf ook in vraag laat stellen door mensen die onomwonden, niet door de overheid gestuurd, zelf hun gedacht kunnen zeggen. Dat kan door de invulling met experten, zoals de heer Van den Heuvel net zegt, en eventueel een CFO uit het bedrijfsleven, die dan natuurlijk wel wat kaas heeft gegeten van de overheidswerking. Zij kunnen daar een blik op werpen en dan kun je nog doen wat je wilt. Je bent niet verplicht om dat advies te volgen, er kunnen ook redenen zijn om dat niet te doen. Maar het kan nooit kwaad om jezelf op die manier eens in vraag te stellen. Dat is een beetje de essentie van dat schuldcomité.
De vraag om uitleg is afgehandeld.