Verslag vergadering Commissie voor Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke Ordening en Energie
Verslag
– Een aantal sprekers nemen mogelijk deel via videoconferentie.
Mevrouw Perdaens heeft het woord.
Minister, ik stel mijn vraag naar aanleiding van een persbericht van de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) van 20 april 2022 waarin gesproken werd over de duidelijke impact van de coronacrisis op het bedrijfsafval in 2022, hetgeen omschreven werd in het rapport ‘Bedrijfsafval en secundaire grondstoffen productiejaar 2004-2020’.
Het primair bedrijfsafval van bedrijven daalde van 16,5 miljoen ton in 2018 naar 14 miljoen ton in 2020. In 2020 daalde de hoeveelheid medisch afval ook, namelijk met 24 procent tegenover 2018.
De recyclage van bedrijfsafval en secundaire grondstoffen ondervond weinig invloed van de coronacrisis. Het rapport meldt dat 67 procent van de bedrijfsafvalstoffen en secundaire stoffen rechtstreeks of met één tussenstap naar een vorm van materiaalrecuperatie ging: hergebruik, gebruik als secundaire grondstof, recyclage of compostering. Dat is een goede zaak.
Minister, welke appreciatie geeft u aan de cijfers in het rapport van de OVAM?
Hoe zult u omgaan met deze cijfers? Worden er extra maatregelen genomen?
Wat is de stand van zaken betreffende de visuele controle op het bedrijfsafval die nog niet lang geleden ingevoerd werd?
Minister Demir heeft het woord.
Zoals u zelf aangeeft, zijn de cijfers van het jaar 2020 sterk vertekend door de coronacrisis. Er was het verplichte telewerk, waardoor er een verschuiving was van het bedrijfsafval naar het huishoudelijk afval. Daarnaast waren heel wat sectoren zelfs volledig gesloten. Er kunnen dus niet echt conclusies getrokken worden uit deze cijfers van 2020.
Om de trend van het stijgende bedrijfsrestafval verder te keren, heb ik al een aantal maatregelen genomen. De belangrijkste zijn de invoering van scherpe regels voor inzamelaars van bedrijfsrestafval in VLAREMA 8 (Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) en de recente sterke verhoging van de heffingen op de verbranding van bedrijfsrestafval. Gezien de sterke ambities zijn ook bijkomende maatregelen nog niet uitgesloten. Het nieuwe uitvoeringsplan voor het huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval zal na 2023 de contouren schetsen. Dit plan is in opmaak en, zoals ik gezegd heb, in openbaar onderzoek.
Zowel uit het centraal non-conformiteitenregister beheerd door de OVAM als uit de individuele registers van inzamelaars blijkt dat inzamelaars alleszins heel wat visuele controles uitvoeren en ook non-conformiteiten opmaken. De wetgeving wordt dus geïmplementeerd door de sector. Uiteraard is de wetgeving nog nieuw, kunnen er nog verschillen zijn tussen inzamelaars en is handhaving waar nodig belangrijk. De OVAM, afdeling Handhaving van het Departement Omgeving en de sector van inzamelaars volgen de implementatie daarom samen op.
De registratie van non-conformiteiten door inzamelaars zorgt ervoor dat de controles op bronsortering bij bedrijven gerichter kunnen gebeuren. Sinds november vorig jaar werden er 304 controles uitgevoerd door de afdeling Handhaving van het Departement Omgeving. Daarvan werden meer dan 70 controles geïnitieerd op basis van de registratie van non-conformiteiten door inzamelaars.
Mevrouw Perdaens heeft het woord.
Minister, ik haalde de visuele controles al aan. U gaf daar extra duiding over. Welke maatregelen behoren tot de mogelijkheden wanneer er problemen vastgesteld worden bij een dergelijke visuele controle? Uiteraard zijn er sancties, maar wordt er bijvoorbeeld ook ingezet op bijsturing door begeleiding of opleiding, ervan uitgaande dat men fouten maakt omdat men niet beter weet?
Ik haalde in mijn vraag ook kort aan dat er een opvallende daling was wat betreft medisch afval, wat toch een beetje raar is aangezien we een enorme gezondheidscrisis doormaakten. Dan zou je kunnen verwachten dat het medisch afval net toeneemt. Hoe valt die daling te verklaren?
Minister Demir heeft het woord.
De daling van het medisch afval is volgens de OVAM te verklaren omdat heel veel ingrepen uitgesteld zijn. Dit zullen we ook de komende jaren moeten opvolgen.
Om terug te komen op de eerste vraag: er komen aanmaningen in bepaalde gevallen op pv’s. Die aanmaningen worden uiteraard opgevolgd. De exploitant moet hiernaar handelen om de fout ook recht te zetten. De afdeling Handhaving volgt dit ook op. Hiervoor is dus begeleiding voorzien.
De vraag om uitleg is afgehandeld.