Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
De heer Meremans heeft het woord.
Minister, het gebruik van speedpedelecs raakt steeds meer ingeburgerd. Dat weet iedereen. Mensen stappen daarnaartoe om sneller op het werk te zijn, omdat het met de wagen soms wat te traag gaat door de files. Die begeven zich tussen de andere weggebruikers.
Ik heb dat al aangehaald in het begin van deze legislatuur, op 7 november 2019. U hebt toen geantwoord: “Met betrekking tot de vraag over de evaluatie van het wettelijk kader en de mogelijke verbeteringen verwijs ik ook naar wat tijdens de commissievergadering van 17 oktober 2019 is gezegd. Toen is ook melding gemaakt van de enquête en van de workshops over de plaats van speedpedelecs op de openbare weg die door Fietsberaad Vlaanderen worden georganiseerd. In de bevraging is bij de wegbeheerders en de experts onder meer gepolst naar de noodzaak van aanpassingen van de wegcode. Op dit ogenblik worden alle antwoorden verwerkt. Nadien kunnen we specifiek zeggen welke concrete aanpassingen nodig zijn en met welke aanbevelingen we al dan niet rekening moeten houden.” U onderstreepte toen ook de nood aan een uniforme regeling.
We krijgen ook steeds meer berichten van mensen die de regelgeving inzake speedpedelecs aankaarten. Ook de Fietsersbond pleit ervoor om die gewoon gelijk te zetten met andere fietsers. Sommige burgers wijzen erop dat men op een fietspad normaal zo rond de 15 à 23 kilometer per uur rijdt, maar dat een speedpedelec natuurlijk een pak sneller gaat.
Daarom heb ik de volgende vragen, minister. Hoe beoordeelt u de huidige regelgeving inzake speedpedelecs? Welke aanpassingen zijn volgens u dringend aan de orde? Welke concrete initiatieven zult u daartoe ondernemen? En hoe beoordeelt u de regelgeving in onze buurlanden?
Minister Peeters heeft het woord.
Bedankt, mijnheer Meremans, voor uw vragen over de regelgeving rond speedpedelecs. We weten dat het niet altijd eenvoudig en simpel is. Conform de Europese verordening wordt een speedpedelec gelijkgesteld met een bromfiets tot 40 kilometer per uur, gezien de snelheid die ze kunnen ontwikkelen. Dat betekent dat als je je met een speedpedelec op de openbare weg wilt begeven, je op wegen met maximum 50 kilometer per uur op het fietspad mag. Op wegen waar het gemotoriseerde verkeer sneller dan 50 kilometer per uur mag rijden, moet je op het fietspad. Maar speciale onderborden kunnen de plaatselijke situatie wijzigen, en dat maakt het vaak net ingewikkeld en complex, waardoor het niet voor iedereen heel erg duidelijk is.
Vanwege die onduidelijkheid willen we in de toekomst nog meer stappen zetten om het gebruik van de speedpedelecs verder te faciliteren. In het ontwerp-KB dat op dit ogenblik op de tafel ligt, willen we daar alleszins de wegcode voor aanpassen. Dat betekent dat speedpedelecs in de toekomst worden toegelaten tot de delen van de openbare weg aangeduid door het verkeersbord D9, u wellicht wel bekend, met de splitsing van de voetgangers en de fietsers. Bijkomend wordt ook het toepassingsgebied van de verkeersborden B22 en B23 uitgebreid tot de bestuurders van de speedpedelecs. B22 en B23, dat betekent het vrij af voor de fietsers, zoals we de driehoeken kennen die we recent nog meer in de picture hebben gezet om er gebruik van te maken voor een vlottere doorstroming voor de fietsers. We hopen alleszins om de speedpedelecs daarmee nog meer te faciliteren.
Bijkomend wil ik ook nog zeggen dat er op dit ogenblik bij De Vlaamse Waterweg een studie lopende is rond het recreatief medegebruik van de jaagpaden in Vlaanderen. We willen daar ook kijken om de plaats van de speedpedelecs meer te verduidelijken.
Wat de concrete initiatieven betreft, ligt het ontwerp-KB momenteel voor advies voor. Dat ligt volledig in lijn met de aanbevelingen van Fietsberaad Vlaanderen, die ik zelf aan de federale collega heb bezorgd om dat KB te faciliteren.
Daarnaast verwacht ik ook heel wat heil van de herziening van het verkeersreglement waarover de besprekingen zijn gestart.
De regelgeving is in onze buurlanden een stuk minder soepel dan bij ons. Europa beschouwt een speedpedelec als een bromfiets. In Nederland en Duitsland is het voor een speedpedelec verboden om op een fietssnelweg te fietsen. Wij vinden dat een minder gelukkige situatie want we weten dat die speedpedelec voor de modal shift en voor het woon-werkverkeer juist een enorme boost betekent. Wij opteren dan ook voor een soepelere regeling.
Binnenkort wordt ook een Benelux-werkgroep Fiets gelanceerd, met wellicht in navolging daarvan een rondetafel. Binnen deze werkgroep zal Vlaanderen worden voorgesteld als een interessante proeftuin, waar ook kan worden geleerd van de omringende landen, namelijk hoe speedpedelecs in de toekomst meer plaats kunnen krijgen in het straatbeeld.
De heer Meremans heeft het woord.
D9 is het bord waarbij men aan de ene kant de voetganger en aan de andere kant de fietser heeft. Kan een speedpedelec daar rijden?
Op dit ogenblik niet maar wij zullen vragen om ook daar de speedpedelec toe te laten in het nieuwe voorliggende ontwerp van KB. Hetzelfde geldt voor de B22 en de B23 waarbij de fietser rechts mag afslaan. We willen dat dat dan ook geldt voor de speedpedelec, terwijl een speedpedelec volgens de Europese regelgeving wordt beschouwd als een bromfiets.
Vroeger mocht de speedpedelec niet op een fietspad waar een D9 stond. Dat zou nu dus wel mogen. Maar betekent dat dan dat er een snelheidslimiet geldt op dat fietspad? Men zal daar dus mensen hebben die wandelen, mensen die fietsen aan een kleine snelheid en speedpedelecs. Ik dacht ergens te hebben gelezen dat in dat geval op dat pad maximum bijvoorbeeld 35 kilometer per uur mag worden gereden. Is dat voorzien? Die speedpedelecs die tot 45 kilometer per uur kunnen rijden, komen rechtstreeks in contact met mensen die wandelen, kinderen die naar school gaan, mensen op elektrische fietsen of gewone fietsen. Een koersfiets bijvoorbeeld die de wind meeheeft, haalt ruim 30 kilopeter per uur op een fietspad.
De heer Bex heeft het woord.
Ik deel de bezorgdheid van de heer Meremans en ben tevreden dat de minister de gebruikers van een speedpedelec zoveel mogelijk de kans wil geven om zich vlot, op een veilige manier en met de voordelen die fietsers op bepaalde punten krijgen, door het verkeer te verplaatsen. Daar sta ik volledig achter.
Collega Meremans, ik vind het interessant dat u zegt dat we moeten kiezen voor een snelheidsbeperking van bijvoorbeeld 30 kilometer per uur op plaatsen waar voetgangers en snelle fietsers met elkaar in contact kunnen komen. Hetzelfde gaat eigenlijk op wanneer zij in contact kunnen komen met auto’s. Ik hoor in uw repliek stilaan een pleidooi om te evolueren naar 30 kilometer per uur in de bebouwde kom. Ik ben blij dat we elkaar ook op dat punt misschien wat kunnen benaderen, qua standpunt.
Minister Peeters heeft het woord.
Ik wil misschien nog even iets verduidelijken over het verkeersbord D9. Zoals het nu in het ontwerp van KB beschreven is, is dat een deel van de openbare weg, voorbehouden voor voetganger, fietser en een tweewielige bromfiets klasse A. Klasse A gaat tot 25 kilometer per uur. Een speedpedelec wordt gelijkgesteld met een bromfiets, dus hij zal op dat deel dan in principe maximaal 25 kilometer per uur mogen rijden, ofschoon hij natuurlijk tot 45 kilometer per uur kan gaan.
De heer Meremans heeft het woord.
Oké, dat was mijn bekommernis. Dank u.
De vraag om uitleg is afgehandeld.