Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
De heer Verheyden heeft het woord.
Op 2 februari trad een nieuwe Europese transportrichtlijn in werking. Dan moeten vrachtwagens op hun tachograaf niet alleen meer registreren wanneer een bestuurder rijdt en rust, men dient ook op te slaan in welk land de chauffeur rijdt. De transportsector maakt zich echter zorgen omdat de aanpassing volgens tal van Europese transportorganisaties voor verkeerschaos zal zorgen.
Het is de bedoeling dat een digitale tachograaf met een gps-module automatisch zal registreren in welk land de bestuurder rijdt. Europa acht dat noodzakelijk om in de toekomst te kunnen bepalen of die bestuurder wel op een correcte manier vergoed zal worden. Klein probleem: de digitale tachograaf komt er pas in 2023. Maar ondanks druk lobbywerk van de transportsector, wil de EU niet van uitstel weten. Vrachtwagenbestuurders zullen daarom aan elke grens even moeten stoppen om de landcode op hun tachograaf manueel in te stellen.
De reacties op die halsstarrige houding van Europa uit de transportsector zijn niet mals. Zowat alle transportfederaties dragen argumenten aan die uitstel moeten verantwoorden. De Nederlandse transportfederatie becijferde dat alle vrachtwagens één keer onnodig laten stoppen aan de grens jaarlijks evenveel CO2-uitstoot oplevert als een gemeente met 15.000 inwoners.
Ook bij Febetra, is er evenveel ongenoegen. Daar zeggen ze dat wanneer alle vrachtwagens bij elke grens verplicht eens moeten stoppen, dat tot verkeerschaos kan leiden en er ook verkeersonveilige situaties zullen ontstaan. Pleidooien van de industrie om de aanpassing aan de tachograaf te mogen uitvoeren bij de eerste geplande stop van de vrachtwagen vallen voorlopig in dovemansoren.
Hoe reageert u op deze kritiek vanuit de sector?
Bent u ertoe bereid om de argumenten van de transportsector te bepleiten bij uw federale en Europese collega’s?
Hoe rijmt u uw beleid inzake het terugdringen van emissies door voertuigen op fossiele brandstof met de Europese richtlijn die klaarblijkelijk voor meer uitstoot zal zorgen?
Minister Peeters heeft het woord.
Mijnheer Verheyden, de aangehaalde Europese verplichting is een federale bevoegdheid, zoals u ook wel weet, maar ik wil toch een en ander toelichten en preciseren, want wij hebben uiteraard ook kennisgenomen van die bekommernissen en verzuchtingen.
Ik ben ook gecontacteerd door Febetra omtrent de correcte toepassing van de nieuwe regels inzake slimme tachografen en het aangeven van de landcode bij het overschrijden van grenzen, en daarop hebben wij de vragen meteen overgemaakt aan de permanente vertegenwoordiger bij de EU alsook aan de federale collega’s, die trouwens ook al parallel bevraagd waren door Febetra.
De FOD Mobiliteit en Vervoer had reeds op 19 januari 2022 via de Enforcement Working Group van de Europese Commissie gevraagd om verduidelijking over de toepassing van deze regel rond het correct gebruik van de tachograaf. Naar aanleiding van de vraag van Febetra hebben zij nogmaals bevestiging gevraagd rond de eerst mogelijke stopplaats waar men die landcode moet gaan bepalen. Het is in principe aan de controleur om die geval per geval discretionair te bepalen. Het is natuurlijk niet aanvaardbaar als er overvolle parkings zijn, dus wat dat betreft moet men toch een aantal elementen in overweging kunnen nemen om dat begrip van die ‘eerst mogelijke stopplaats’ te verduidelijken.
De federale collega’s hebben dit intussen aan Febetra bevestigd. Daar wordt dus rekening mee gehouden. Ik denk dat dit een antwoord biedt op de vrees voor opstoppingen en verkeersonveiligheid nabij de grensovergangen of impact op de luchtkwaliteit in de onmiddellijke nabijheid van die grensovergangen.
Bovendien werd het Vlaams Verkeerscentrum gevraagd om de drukte aan de grensovergangen te monitoren, zodat indien er zich toch een opstopping zou voordoen, deze zo snel mogelijk aangepakt kan worden. Indien nodig kan het Vlaams Verkeerscentrum ook slimme verkeersborden inzetten om vrachtwagens naar beschikbare stopplaatsen te leiden, opnieuw met oog op de verkeersveiligheid.
Ik denk dus dat we tegemoetkomen aan de verzuchtingen van onder andere Febetra en dat ook de FOD Mobiliteit het nodige doet.
Uitstel is op dit moment in principe geen vraag. Het is sowieso vanaf 21 augustus 2023 verplicht in nieuwe voertuigen. We zullen die plicht moeten doen honoreren, tenzij er straks een wijziging komt.
Ik denk in elk geval dat we met de verduidelijking rond die dichtstbijzijnde stopplaats en de monitoring al tegemoetkomen aan de verzuchtingen.
De heer Verheyden heeft het woord.
Minister, dank u wel voor uw antwoord. Ik hoop dat het inderdaad tegemoetkomt aan de bekommernissen van de transportsector, want het zou inderdaad te gek zijn dat men nodeloos moet stoppen. Dat leidt niet alleen tot meer luchtvervuiling, zoals berekend is, maar ook tot onveilige toestanden en tot tijdsverlies.
Ik heb geen bijkomende vragen.
Mevrouw Fournier heeft het woord.
Ik wil heel kort de problematiek die collega Verheyden aankaart, bijtreden, want het ligt mij ook na aan het hart. De grensovergangen en de parkings daar zitten al helemaal vol, zeker aan mijn kant, de grens met Frankrijk. Minister, ook van onze kant vragen we dus om dit zeer nauwgezet op te volgen, te monitoren en erop toe te zien dat er voldoende parkingplaatsen zijn voor als er toch gestopt moet worden.
Minister Peeters heeft het woord.
We zullen het zeker blijven opvolgen. Ik denk niet dat er echt bijkomende vragen waren.
De vraag om uitleg is afgehandeld.