Verslag vergadering Commissie voor Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke Ordening en Energie
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
Bij het begin van het nieuwe jaar wens ik u allen en iedereen die van thuis uit kijkt, een fantastisch nieuw jaar. Hopelijk hebt u dat allemaal wat feestelijk kunnen inzetten.
De heer Maertens heeft het woord.
Voorzitter, op mijn beurt mijn allerbeste wensen. Ik hoop oprecht dat het het allerlaatste jaar is dat we die wensen op digitale wijze aan elkaar moeten overbrengen. Laat ons alsjeblieft hopen op beterschap wat dat betreft.
Minister, mijn vraag gaat over nachtvluchten, niet zoals we ze veel in de media gehoord en gezien hebben en besproken hebben rond de luchthaven van Zaventem maar wel rond de luchthaven van Oostende-Brugge in West-Vlaanderen. Nachtvluchten is een thema dat altijd sterk de gemoederen verhit. Het is dan aan de politiek om een oplossing te bieden voor het precaire evenwicht dat we moeten bewaren tussen de leefbaarheid voor de omwonenden of ‘onderwonenden’ en het economische belang. Ook de lokale tewerkstelling is daarin een belangrijk item.
Het is een moeilijk probleem dat uw voorganger heeft proberen op te lossen door een quotum op te leggen van maximum 180 nachtelijke bewegingen boven een bepaald geluidsquotum voor vertrekkende en aankomende vluchten van de luchthaven van Oostende-Brugge. Zoals bij vele luchthavens zijn er ook actiecomités. Een van die actiecomités is naar de Raad van State getrokken met als gevolg dat het besluit van de minister daaromtrent vernietigd is en dat het nu aan u als opvolgende minister is om voor een nieuwe oplossing te zorgen en te zorgen dat daar een redelijk aantal nachtelijke bewegingen toegelaten is, al dan niet met vliegtuigen die geluid produceren boven een bestaand geluidsquotum. Dat laat ik voorlopig aan u en uw interpretatie daarvan.
Minister, wat is uw reactie op het arrest van de Raad van State en de vernietiging van het ministerieel besluit van 18 januari 2019? Wat zijn de implicaties van deze beslissing van de Raad van State op de activiteiten van de luchthaven, nu en in de nabije toekomst? Hebt u daarover al overleg gepleegd met de luchthaven Oostende-Brugge met het oog op een voorstel voor een nieuw ministerieel besluit en een oplossing voor dit probleem?
Minister Demir heeft het woord.
Het bedoelde arrest van de Raad van State wordt op dit moment nader onderzocht. Ook is het vergunningsdossier opnieuw in behandeling genomen. Ik zal daarna op basis van alle elementen in het dossier opnieuw een beslissing nemen. In principe zou dat tegen 1 februari 2022 zijn.
In het vernietigde ministerieel besluit werd een afwijking verleend voor 180 vliegbewegingen per jaar met een hogere geluidshoeveelheid. Deze voorwaarde is dus niet langer van toepassing. De luchthaven valt nu terug op de geluidsvoorwaarden die bepaald zijn in de basismilieuvergunning uit 2005. Dit betekent onder meer dat de geluidshoeveelheid per vliegbeweging gedurende de nacht nog maximaal Quota Count-waarde 12 mag bedragen. Concreet betekent dit dat vliegtuigen met een hogere geluidshoeveelheid, zoals grote cargovliegtuigen van het type Boeing 747, ’s nachts niet langer kunnen opstijgen van de luchthaven.
Ikzelf heb hierover nog geen contact gehad met de luchthaven. Bij een herneming van de procedure is het gebruikelijk dat eerst mijn administratie contact opneemt met de exploitant.
De heer Maertens heeft het woord.
Minister, dank u wel voor uw antwoord. Ik heb er alle begrip voor dat u vandaag nog niet veel kunt zeggen als het dossier nog in onderzoek is en als er nog overleg moet worden georganiseerd. Dat is evident. Maar ik hoop toch op een snelle oplossing, zijnde snel duidelijkheid voor zowel de luchthaven als voor de omwonenden. We weten dat Oostende-Brugge – of Brugge-Oostende, afhankelijk van waar je het dichtst bij bent – een luchthaven is die steeds populairder wordt voor passagiers. Maar in een covidcrisis waar het vliegen voor toeristische trips onder druk staat, is cargo van cruciaal belang. Dan zijn bepaalde nachtvluchten voor de luchthaven van Oostende van groot belang. Ik hoop dus op een goede, ordentelijke oplossing en op een evenwichtig compromis. Ik weet uit cijfers van de luchthaven zelf dat men in de verste verte niet aan die 180 nachtbewegingen komt met toestellen met een hoger geluidsniveau dan 12 Quota Count. Ik hoop dat daar een compromis en een oplossing in zitten. Ik vraag u om dat niet te laten liggen en om actie te ondernemen, met dien verstande dat we binnen afzienbare tijd, hopelijk over enkele maanden ten laatste, duidelijkheid hebben, zowel voor de luchthaven en de tewerkstelling daar als voor de omwonenden die zich terecht beroepen op rechtszekerheidsprincipes.
Minister Demir heeft het woord.
Ik kan gewoon herhalen wat ik heb gezegd. Er zijn ook geen concrete vragen gesteld. Uiteraard gaan we het dossier niet laten liggen en zullen we rekening houden met alle elementen en het voorbehoud dat de Raad van State maakt om vervolgens een nieuwe beslissing te nemen.
De vraag om uitleg is afgehandeld.