Verslag vergadering Commissie voor Economie, Werk, Sociale Economie, Wetenschap en Innovatie
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
De heer Ongena heeft het woord.
Minister, via wetenschappelijk onderzoek naar voetbal en dan is de volgende stap de horeca. Ik heb dan ook een vraag ingediend, specifiek over het luik administratieve vereenvoudiging in de horeca.
In het kader van het Vlaams relanceplan zijn er allerhande plannen en investeringen maar een onderdeel van dat relanceplan is ook een grootschalige operatie om de administratieve lasten en regeldruk in Vlaanderen te verlagen, de zogenaamde schrapsessies. De bedoeling is om zowel de inhoudelijke als de administratieve regeldruk te verminderen, om in de toekomst te komen tot betere regelgeving via een ex ante screeningsmechanisme.
De operatie kreeg tot nu toe relatief weinig aandacht. Met deze vraag wil ik daar wat meer aandacht voor vragen.
Er werd een traject uitgewerkt in twee fases. De eerste fase is inmiddels afgerond, de tweede fase loopt van september tot het zomerreces 2022.
In de eerste fase werd een ontwerp van vereenvoudigingsagenda met 214 vereenvoudigingsopportuniteiten opgemaakt. Bedoeling is om hieruit verdere vereenvoudigingsvoorstellen op te maken die voor het zomerreces 2022 zouden worden voorgelegd aan de Vlaamse Regering.
Er werd ook een benchmarkstudie over een ex ante toetsingsmechanisme rond regeldruk uitgevoerd, waarbij werd gekeken naar drie gidslanden. De bedoeling is te komen tot een betere praktijk voor de opmaak van nieuwe regelgeving, bijvoorbeeld via de toepassing van het ‘one-in, two-out’-principe.
Er werd ook gebruikgemaakt van ‘citizen journeys’ waarbij concrete procedures rond bepaalde levensgebeurtenissen worden doorlopen om zo de knelpunten in kaart te brengen. Concreet werden drie ‘citizen journeys’ uitgevoerd, onder andere vanuit het perspectief van de horecaondernemer. Ik weet niet of daar een Nederlandstalig woord voor bestaat, ik laat dat aan de collega’s van de N-VA.
Minister, welke procedures en regelgeving waarmee horecaondernemers te maken hebben, maakten deel uit van dit onderzoek? Werd hierbij ook gekeken naar procedures die federale bevoegdheid zijn?
Welke knelpunten voor horecaondernemers zijn gedetecteerd, zowel inzake inhoudelijke regelgeving als inzake administratieve procedures?
Op welke manier kan, op basis van de bevindingen van dit onderzoek, een administratieve lastenverlaging voor de horeca worden gerealiseerd? Welke concrete pistes kunnen worden afgeleid en hoe zullen deze in de praktijk worden omgezet?
Minister Crevits heeft het woord.
Bedankt voor uw vragen, collega Ongena. Het project is inderdaad een belangrijk onderdeel van het herstelplan omdat het ertoe bijdraagt om ondernemen in de praktijk verder te vergemakkelijken en dus aantrekkelijker te maken.
Ik ben in die zin dus ook heel tevreden dat voor een van de drie ‘citizen journeys’ gekozen is voor de oprichting van een onderneming in de horecasector. Deze ‘citizen journeys’ laten immers toe om zicht te krijgen op de praktische gevolgen van de bestaande procedures rond bepaalde belangrijke professionele levensgebeurtenissen, vanuit het perspectief van de burger of de onderneming. Hiervoor werden interviews opgezet met burgers en ondernemers, waaronder dus ook de horecasector, om in kaart te kunnen brengen hoe de geselecteerde procedures worden ervaren.
Het is wel zo dat de ‘citizen journeys’ de beleidsdomeinen overstijgen en dus gecoördineerd worden door Buitenlandse Zaken en de aangestelde consultant volgens een vastgelegde methode. Het Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO) en mijn kabinet werden nog niet betrokken bij de uitkomsten van deze oefening, zodat ik u vandaag ook nog geen informatie kan geven over de verdere opvolging van de resultaten ervan binnen mijn beleidsdomeinen. In die fase is het eigenlijk beter uw vragen te richten aan de minister-president gezien zijn coördinerende rol via zijn administratie. VLAIO heeft de resultaten nog niet gekregen en dus kan ik daar moeilijk op reageren.
De vervolganalyse van de ‘citizen journeys’, rond bijvoorbeeld de vertaling van bepaalde praktische bevindingen naar betere regelgeving, moet nog gebeuren. De inzichten en opportuniteiten die eruit voortvloeien, zullen de basis vormen om bijkomende vereenvoudigingsopportuniteiten te bekijken in de tweede vereenvoudigingsagenda. Het is de bedoeling om die tegen juli 2022 voor te leggen aan de Vlaamse Regering.
Op dit moment wordt de verdere aanpak van de verworven resultaten van alle uitgevoerde ‘citizen journeys’ besproken in de stuurgroep en binnen de Vlaamse Regering. Er staat morgen ook een mededeling op de agenda die een stand van zaken geeft.
De ‘citizen journeys’ staan, voor alle duidelijkheid, dus ook los van de vereenvoudigingopportuniteiten die vanuit mijn beleidsdomeinen al werden aangereikt in het kader van de eerste vereenvoudigingsagenda.
Het is dus eigenlijk nog wat vroeg, collega Ongena, maar ik kom er in deze commissie graag op terug. Ik wil eerst graag zien hoe VLAIO ook bij deze oefening betrokken wordt wat, hoop ik, zo snel mogelijk gebeurt.
Ik vind de Nederlandse vertaling van citizen journey, een burgerreis, veel mooier dan het Engels. Het klinkt toch minstens even aantrekkelijk als een citizen journey.
De heer Ongena heeft het woord.
Minister, ik had zelf al aan de minister-president een vraag om uitleg gesteld over de hele aanpak van de administratieve vereenvoudiging, zeker in het kader van het relanceplan. Ik heb ook al wat schriftelijke vragen gesteld.
Als ik aan horeca denk, denk ik aan u, minister. Daarom dat ik hier een vraag stel. Ik heb begrepen dat ik eigenlijk wat te vroeg ben. Het kan al eens gebeuren dat een mens te snel is. Ik wacht af en hoop dat, als er wat nieuws is, u dat zelf hier brengt.
Ik wil toch een aandachtspunt meegeven. We weten dat Vlaanderen op vlak van regeldruk en administratieve last een opdracht heeft, ook in de horeca die nu moeilijke tijden achter zich heeft. Heel wat aspecten uit de horeca zijn federale bevoegdheid. Het zou goed zijn om met de FOD Economie samen te zitten, als er verdere stappen worden gezet, om na te gaan of we samen de lasten in de horeca kunnen verminderen. Voor een ondernemer in de horeca maakt het niet uit of het regeltje in een decreet of in een wet staat. Voor hen is het één grote regeldruk. Misschien meegeven dat we dus meteen het best de handen in elkaar slaan met het federale niveau om een gedegen oefening te maken.
Minister Crevits heeft het woord.
Ik vind het interessant om de hand naar federaal te reiken, maar het is altijd goed om eerst uw eigen huiswerk te maken.
Ik heb nog een suggestie voor de commissie Landbouw of voor de leden die in de twee commissies zitten. We zouden ook eens een burgerreis naar een boer en zijn gezin kunnen maken. Het zou ook heel interessante informatie opleveren.
We zullen de suggestie overmaken aan de collega's van de commissie Landbouw.
De vraag om uitleg is afgehandeld.