Verslag vergadering Commissie voor Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke Ordening en Energie
Verslag
– Een aantal sprekers nemen mogelijk deel via videoconferentie.
De heer Claes heeft het woord.
Vrijdag 8 oktober werd bekend dat de Raad van State de milieuvergunning van EDF Luminus voor zeven windturbines op Maatheide in Lommel vernietigd heeft. De vergunning werd al in 2018 afgeleverd door toenmalig minister Schauvliege. Haast meteen na de aflevering van de vergunning startte Vogelbescherming Vlaanderen een procedure bij de Raad van State. Maatheide is namelijk een gebied waar een groot aantal trekvogels passeren. Volgens Jan Rodts van Vogelbescherming Vlaanderen is het onverantwoord om op zo’n plaats dergelijke constructies te bouwen. Ik ben het op dat vlak met hem eens. Hij wordt daarin ondersteund en bijgetreden door Natuurpunt.
Het bijzondere van deze zaak is weliswaar dat Luminus de procedure bij de Raad van State niet afwachtte en ondertussen al vijf van de geplande zeven windturbines heeft gebouwd. Het is onduidelijk of de turbines nu zullen moeten worden afgebroken of niet, want EDF Luminus beschikt wel over een bouwvergunning.
Vogelbescherming Vlaanderen eist alleszins dat de turbines onmiddellijk stilgelegd worden. De organisatie pleit er bovendien voor dat de turbines verplaatst worden naar een locatie waar ze trekvogels niet in hun route hinderen. “Welk nut heeft een stilstaande windturbine?”, klinkt het. Ze laten weten dat ze hopen op uw steun hiervoor.
Wat is uw visie op hoe het nu verder moet met de vijf reeds gebouwde windturbines op Maatheide?
Is het de eerste keer dat de Raad van State een milieuvergunning voor het exploiteren van windturbines vernietigd heeft, nadat de turbines reeds gebouwd werden? Indien niet, hoe werd in het verleden met een dergelijke situatie omgesprongen?
Kan Luminus op enigerlei wijze gesanctioneerd worden voor het bouwen van de turbines zonder milieuvergunning? Ze hadden natuurlijk wel een bouwvergunning. Wat is uw visie daarop?
Minister Demir heeft het woord.
De milieuvergunning uit 2018 werd inderdaad door het arrest vernietigd. Dit betekent dat ik opnieuw een uitspraak moet doen in de administratieve beroepsprocedure die was ingesteld tegen de milieuvergunning verleend door de deputatie. Ik hoop het dossier, met de nieuwe adviezen, zo snel mogelijk te krijgen van de administratie, zodat zeer snel een nieuwe beslissing kan worden genomen. Op deze wijze kan er rechtszekerheid komen, zowel voor de aanvrager als voor de beroepers.
Bij de administratie zijn er geen vergelijkbare dossiers gekend. Voorliggende casus is dus uiterst zeldzaam. Indien een procedure bij de Raad van State of de Raad voor Vergunningsbetwistingen (RvVB) wordt opgestart tegen een vergunning voor een windturbine, gaat de ontwikkelaar normaal niet over tot de bouw van de windturbines.
Doordat de milieuvergunning werd vernietigd, beschikken de windturbines op dit ogenblik in principe niet over de vereiste vergunningen. Ik ga er dan ook van uit dat de afdeling Handhaving de gepaste maatregelen zal nemen. Zodra ik alle adviezen heb gekregen van de administratie, zal ik proberen om zeer snel tot een nieuwe beslissing te komen.
De heer Claes heeft het woord.
Kort en bondig, zo heb ik het graag. Dus u moet een nieuwe beslissing nemen als er een nieuwe aanvraag komt. Hebt u er een idee van wanneer dat ongeveer zal zijn? Hoelang duurt zoiets gemiddeld?
En mocht u negatief beslissen, wat moet er dan gebeuren met de windmolens die reeds gebouwd zijn?
Minister Demir heeft het woord.
Zoals ik heb gezegd, wil ik dat het liefst zo snel mogelijk. Zodra we alle adviezen hebben van de administratie, denk ik dat we snel moeten beslissen. Dat is belangrijk in elk dossier, maar zeker in dezen, want het is een wat vreemde situatie. We hebben tot begin 2022 om te beslissen, als ik het goed heb, maar we gaan daar niet op wachten. Ik wil echt wel heel snel kunnen beslissen, dus we gaan de termijn niet uitputten.
De heer Claes heeft het woord.
Ik had nog de vraag gesteld wat er zou gebeuren als u negatief advies zou verlenen.
Ik ga daar nog niet op vooruitlopen. Ik heb het dossier nog niet ten gronde bekeken, dus ik kan dat nog niet zeggen.
De heer Claes heeft het woord.
Ik begrijp dat u daar nog geen uitspraak over wilt doen, maar ik kan me voorstellen dat, mocht er geen vergunning komen, het onlogisch zou zijn dat die torens daar kunnen blijven staan.
De vraag om uitleg is afgehandeld.