Verslag vergadering Commissie voor Welzijn, Volksgezondheid, Gezin en Armoedebestrijding
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
Mevrouw Saeys heeft het woord.
Ik heb de vraag ingediend vooraleer er aankondigingen zijn gebeurd om een derde prik toe te dienen bij de volledige bevolking.
Internationaal is er bezorgdheid over het feit dat de bescherming na één prik met het Janssenvaccin onvoldoende zou zijn. Duitsland biedt de mensen die dat vaccin hebben gekregen, een tweede prik met Pfizer of Moderna aan. Ik heb gehoord dat er bij ons ook een dergelijk plan op tafel ligt of heeft gelegen.
Als we een tweede prik moeten zetten, dan kunnen bepaalde specifieke problemen optreden, mochten we dat alleen bij die patiënten hebben gedaan. De vraag is al een stuk achterhaald omdat u de aankondiging van de derde prik bij iedereen hebt gedaan. Stel dat de beslissing om iedereen een derde prik te geven niet zou doorgaan, is de vraag of er al wetenschappelijk onderzoek is om na een prik met het Janssenvaccin toch een Pfizer- of Modernavaccin toe te dienen om de bescherming te verhogen.
Is het al aan de orde om de zorgverstrekkers prioritair een bijkomend vaccin te geven?
Minister Beke heeft het woord.
Dat zijn heel belangrijke vragen die we woensdag ook op de interministeriële conferentie (IMC) hebben gesteld. Dat is net de reden waarom ik heb gevraagd dat er over de aanpak van de derde prik snel adviezen kunnen komen.
Er is op dit ogenblik nog geen advies van de Hoge Gezondheidsraad over een extra prik voor wie het Janssenvaccin gekregen heeft. We zullen dat bespreken op de IMC en vervolgens de nodige stappen zetten. Ik hoop dat het advies er snel komt want uw vraag is absoluut juist en begrijpelijk voor diegenen die gevaccineerd zijn met het Janssenvaccin.
Of een eventuele tweede prik met het Pfizer-vaccin moet gebeuren, zal ook onderdeel zijn van het advies van de Hoge Gezondheidsraad. Momenteel gebeuren alle extra vaccinaties met een Pfizer- of een Modernavaccin.
Het zijn zeker niet allemaal maar kwetsbare personen die met het vaccin van Janssen gevaccineerd werden. Maar het vaccin is inderdaad ook gericht ingezet voor moeilijk bereikbare groepen, net omdat er slechts een prik nodig was. We zullen voor die groepen opnieuw gerichte acties moeten opzetten. Waar men eerder via lokale werking met die vaccins naar specifieke groepen gegaan is, kan zo’n gerichte actie misschien opnieuw aangewezen zijn.
Wat de extra prik betreft, heb ik al gezegd dat de Vlaamse Regering vragende partij is. We denken dat dat het juiste antwoord is. Als je kijkt naar andere landen, wordt dat het best al voorbereid. Ik wil er even aan herinneren dat er op voorstel van de taskforce op de IMC half mei dit jaar beslist is om 23 miljoen boostervaccins aan te kopen. Die groep van experten heeft dat niet gedaan om die vaccins niet in te zetten. Die aankoop is bedoeld om ze op de een of andere manier in te zetten. Hoe en wanneer dat moet gebeuren, met welk tijdsinterval enzovoort zijn terechte vragen. We hebben die ook gesteld als het ging over bijvoorbeeld de 65-plussers. Ik vind dat we daar beter vandaag dan morgen werk van kunnen maken omdat ik ervan overtuigd ben dat we nog tot diep in 2022 zullen moeten blijven vaccineren. Dat is mijn basisboodschap. Dat is niet omdat de vaccins niet goed zijn. De cijfers tonen aan dat ze niet het enige, maar wel het beste wapen zijn. We moeten er ons mentaal op voorbereiden dat we ook nog in 2022 zullen moeten vaccineren. Het zal volgens mij niet stoppen op 31 december 2021.
Mocht ik het verkeerd voorhebben, dan zal ik de eerste zijn om mijn foute inschatting toe te geven.
Mevrouw Saeys heeft het woord.
Minister, ik heb dit twee weken geleden in de plenaire vergadering ook aangekaart omdat toen de vaccinatiecentra na 15 oktober plots moesten openblijven. Ik heb toen aangehaald dat de adviezen altijd met een bepaalde tussentijd komen. Dat zorgt natuurlijk voor problemen. U hebt toen gezegd dat u zich altijd baseert op de wetenschappelijke adviezen. Daarom waren er die tussentijden.
Ik was dan ook verbaasd toen ik de aankondiging hoorde dat men iedereen een derde prik zou geven. Ik begrijp dat u druk wilt leggen, dat de adviezen zo snel mogelijk worden nageleefd. Ik vind dat een heel goede zaak. Ik vind het heel jammerlijk dat er telkens tijd tussen zit en dat we elke keer een andere boodschap geven aan de mensen, ook aan de zorgverstrekkers en de vaccinatiecentra. De algemene bevolking heeft daar ook verschrikkelijk veel vragen over.
Als de IMC met de huidige adviezen van de Hoge Gezondheidsraad beslist dat een derde prik toch niet aangewezen is voor de volledige bevolking, wat gaat u dan doen? Gaat u dat wetenschappelijk advies ook opvolgen of toch niet?
De heer Vaneeckhout heeft het woord.
Minister, u bouwt daar verder op. Het is uw overtuiging dat we tot ver in het volgende jaar aan het vaccineren blijven bij de brede bevolking. Dat kan misschien op het einde van de rit waarheid worden, dat lijkt me zelfs geen slechte zaak. Het staat wel in contrast met de beslissing van eind augustus en begin september van uw regering en van u om de vaccinatiecentra eind oktober te sluiten. Toen gaf u dat signaal en nu zegt u dat u toen al wist dat we gingen vaccineren tot ver in 2022. Dat staat daar toch in schril contrast mee. Dat geeft het gevoel van een beetje improvisatie.
U hebt twee weken geleden – naar aanleiding van de vraag van collega Saeys – verwezen naar de adviezen van de Hoge Gezondheidsraad die u volgt. Vrijdag zei u – samen met de hele regering – dan dat we voor een derde dosis gaan voor de brede bevolking. Minister-president Jambon heeft daar zeer duidelijk mee uitgepakt, met als gevolg dat iedereen vragen stelt. Hoe gaat dat praktisch lopen? Ik zal wel niet de enige zijn die vragen krijgt, uit de eigen omgeving. Wanneer kunnen we die afhalen? Dan moet je antwoorden dat er eigenlijk niets beslist is, dat er gewoon aangedrongen is op een versneld advies.
Minister, het spijt me, er was blijkbaar hoge nood aan een aankondiging, om aan te tonen dat u zeer ernstig bezig bent met die nieuwe golf. U kunt me overtuigen dat u daar ernstig mee bezig bent, maar dit was niet de juiste weg. U hebt halsoverkop een aankondiging gedaan. U had perfect kunnen wachten tot de IMC van morgen om daarover gezamenlijk een communicatie te doen die ten minste gebaseerd zou zijn op een advies van de Hoge Gezondheidsraad. Dat is – voor alle duidelijkheid – nu dus niet het geval.
Minister Beke heeft het woord.
Ik heb daar weinig over aan te kondigen of verder over te zeggen. We hadden inderdaad voor de zomer beslist om tegen 15 oktober onze vaccinatiecentra te sluiten. Dat was zelfs veertien dagen langer dan aanvankelijk voorzien, net om de schoolgaande kinderen mee in de vaccinatiecampagne te nemen. Goed dat we dat gedaan hebben, we hebben daardoor een bijzonder hoge vaccinatiegraad voor kinderen tussen 12 en 18 jaar in Vlaanderen.
In september waren er ministers, zwaaiend met The Lancet, om te zeggen dat we helemaal geen derde vaccin nodig hadden. Een week later hebben ze beslist over de 65-plussers. Vorige woensdag – en in die zin begrijp ik de commotie daaromtrent absoluut niet – hebben we op de IMC daar een bespreking over gehad. Minister Vandenbroucke is ’s avonds op tv geweest, geen enkel probleem wat mij betreft, om te zeggen dat als we een derde vaccin moeten zetten, we dat zouden doen. Hij haalde het wetenschappelijk advies aan en zei dat het zorgpersoneel niet te lang meer moest wachten enzovoort.
We hebben in de IMC gesproken over de vraag van collega Saeys. We hebben op de Vlaamse Regering gezegd dat we willen – dat was ook mijn communicatie vrijdagavond – dat er snel knopen worden doorgehakt. De nodige instanties doen dat, zodat we dat op een goede manier kunnen organiseren. Ik denk, ik ben er intussen van overtuigd, dat we tot diep in 2022 mensen aan het vaccineren zijn. In de sous-entendus van velen – ik verwijs naar professor Van Damme – wordt die stelling ook wel bevestigd. Als we dat weten, laat ons dat dan ook beslissen. Dat wil niet zeggen dat we de kinderen die net hun tweede vaccin gekregen hebben, morgen al een derde prik geven. Dat hebben we ook niet bij de 65-plussers gedaan. We hebben eerste gekeken wat het beste tijdsinterval was.
Als beslist wordt om dat te doen voor het zorgpersoneel, en die moeten niet te lang meer wachten, zoals minister Vandenbroucke zei, en ik ben het daar helemaal mee eens, dan gaat men ervan uit dat ze al een heel lange spanningsboog hebben. Ze zijn immers in februari al gevaccineerd. Het beste voor hun immuniteit is om hen nu een derde prik te geven. Dat is de onderliggende reden daarvoor, dat is het sous-entendu daarvoor. Als dat zo is, laat ons dat dan ook beslissen. Anders gaat u mij de vraag stellen, zoals mevrouw Saeys al deed, en ik neem haar haar honger en ongeduld absoluut niet kwalijk, waarom dat allemaal zo lang moet duren, waarom wordt dat ei niet gelegd? Dan gaan we weer naar een situatie waarin we halsoverkop moeten beslissen om de vaccinatiecentra te verlengen. Laat ons dat beslissen!
In mei dit jaar kwam er een dossier op de IMC met het voorstel om 23 miljoen boosterdosissen te bestellen. Het was voorbereid door de voorzitter van de taskforce, Dirk Ramaekers. Als zoiets wordt voorgesteld, is het toch wel de bedoeling om dat vroeg of laat in te zetten? We gaan die toch niet aankopen om niet te gebruiken? Laat ons dat allemaal op een goede manier organiseren. Dat is in het belang van iedereen. We hebben een goede, stevige, logistiek zeer goed georganiseerde vaccinatiecampagne achter de rug. We kunnen dat verderzetten, maar alleen als dat goed en netjes wordt voorbereid.
Mevrouw Saeys heeft het woord.
Ik ben het daar volledig mee eens. Sorry voor mijn honger. Ik vind het nogal frustrerend om het elke week te zien veranderen. Ik heb veel liever dat er gewoon onmiddellijk een beslissing valt, dat die duidelijk is voor iedereen en dat iedereen ook weet waar hij of zij aan toe is. Het is vooral belangrijk nu om morgen die duidelijkheid te geven, ook naar de zorgverstrekkers, zij zijn allang vragende partij. Aangezien ze momenteel weer compleet in de vuurlinie staan, moeten we hen maximaal beschermen. Ik hoop alvast dat zij op zeer korte termijn hun vaccin kunnen krijgen.
De vraag om uitleg is afgehandeld.