Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
Mevrouw Fournier heeft het woord.
Voorzitter, minister, de Brexit heeft enorme gevolgen voor de bevoorrading van het Verenigd Koninkrijk. Het is zelfs zo erg dat de overheid moet smeken om vrachtwagenchauffeurs te vinden om broodnodige leveringen uit te voeren. Hier gaat het weliswaar niet zo ver, maar toch klinkt bij ons ook de vraag naar extra vrachtwagenchauffeurs. We moeten dus alert zijn voor de noden van deze sector. Bij iedere crisis groot of klein zien we een directe impact op onze vrachtwagenparkings en de daarbij horende infrastructuur. Al meermaals had ik het in deze commissie over de problematiek van de bezetting van de snelwegparkings. We weten dat de parkings onder normale omstandigheden al overbezet zijn. Een staking, een leveringsprobleem of een gesloten grens zorgen meteen voor serieuze bijkomende problemen, onder meer voor de sanitaire voorzieningen en de hygiëne op onze parkings.
Minister, begin dit jaar vroeg ik u een stand van zaken met betrekking tot het proefproject langs de E17 Alken-Kortrijk. Op die as werd de actuele bezettingsgraad van de vrachtwagenparkings realtime opgevolgd om een betere spreiding te krijgen. U zei dat u de resultaten van deze proef in het tweede kwartaal van dit jaar beschikbaar zou hebben. In de marge van deze vraag en andere schriftelijke vragen zei u ook dat u volop bezig bent aan de Vlaamse visie voor het vrachtwagenparkeren. Deze studie kunnen we verwachten tegen eind dit jaar.
Minister, hoe zult u de problemen van de overbezette parkings aanpakken? Welke maatregelen zult u nemen om de sanitaire voorzieningen en de hygiëne op de vrachtwagenparkings te verbeteren? Welke analyse maakt u op basis van het proefproject? Hoe worden de resultaten meegenomen in de Vlaamse visie op vrachtwagenparkeren? Welke ingrepen zult u op korte termijn uitvoeren op deze vrachtwagenparkings?
Minister Peeters heeft het woord.
Mevrouw Fournier, dank u wel voor uw vraag. Bij de studie voor een Vlaamse visie op vrachtwagenparkeren zal ook de parkeerbehoefte in kaart worden gebracht, alsook de diverse oorzaken van de overbezetting. Die studie verwachten we in het voorjaar van 2022. We moeten dus nog eventjes geduld hebben. Ik zie u al knikken. Dat is niet aangenaam, maar dat is wat we tot nu toe hebben gehoord.
Intussen zitten we natuurlijk niet stil. We hebben al meegedeeld dat we tijdens deze legislatuur 38 miljoen euro vrijmaken voor de verbetering van het algemeen beeld en een verdere gefaseerde uitrol van de herinrichting van onze dienstenzones. Als er herinrichtingswerken worden uitgevoerd, zal er daarbij ook telkens werk worden gemaakt van die sanitaire installaties. Dat betekent dat we sowieso in deze legislatuur in sanitair zullen voorzien in de dienstenzones in Diepenbeek in beide richtingen, in Boorsem in beide richtingen, in Boutersem en Westkerke, en in Rekkem in beide richtingen. Als die allemaal zijn uitgerold, dan zijn er nog 16 van de 72 dienstenzones langs snelwegen waar er geen sanitaire voorzieningen zijn. Soms zijn ze zeer afgelegen, zodat er niet altijd onmiddellijk een aansluiting is op de nutsleidingen. Soms is er ook een probleem van veel te weinig sociale controle, zodat er vaak het risico op vandalisme is. Dit heeft natuurlijk ook vaak betrekking op het beheer van de dienstenzones. Doorgaans gebeurt dat door een concessiehouder. Er moet dan natuurlijk ook overleg zijn met de concessiehouder om te bekijken in welke mate men wil inbreken in een bestaand contract en in welke mate er dan ook een toegangsprijs en dergelijke wordt aangerekend. Er zijn soms contracten waarbij het niet altijd mogelijk is om daar zonder meer onmiddellijk op in te breken, maar alleszins werken we daaraan verder.
Uit het proefproject kan op dit ogenblik worden geconcludeerd dat op de vrachtwagenparkings langs de autosnelwegen geen enkele detectiemethode op technisch vlak afdoende heeft gewerkt. Ze waren niet robuust, en onderhevig aan storingen. Dan gaat het over het detectiemateriaal dat men wil gebruiken om de bezetting dynamisch te kunnen meten. Dat werkt op dit ogenblik niet optimaal. Daar waren continu storingen en dergelijke. Men heeft daar dus weinig positieve elementen uit de proefprojecten. Dat was vooral tussen Kalken en Kortrijk. De bezetting meten is daar niet goed verlopen. Ook de verkeersbewegingen op de open parking bleken moeilijk te bemeten, ook weer omdat dat een heel dynamisch verhaal is van komen en gaan. We moeten dus meegeven dat die proefprojecten niet zo veel positieve resultaten met zich mee hebben gebracht, vandaar dat ze dan ook aanleiding gegeven hebben tot de studie ‘Vlaamse visie op vrachtwagenparkeren’, waar we dan ook veel ruimer gaan dan enkel het digitaal ontsluiten van de bezettingsgraden.
Dan uw derde vraag: welke ingrepen we nog op korte termijn plannen. Specifiek voor dit jaar zijn in onze plannen een aantal middelen vrijgemaakt rond verschillende dienstenzones, meer in het bijzonder het inzetten op nieuwe en robuustere hekwerken en afsluitingen van de toegangen. Dit wordt onder andere uitgevoerd in Gentbrugge, Kruibeke, Marke, Westkerke, Peutie, Everberg, Heverlee, Walshoutem, Postel en Vorselaar. Desgevallend geven we dat lijstje al mee. Daar is dus specifiek voorzien in hekwerk en afsluitingen.
Verder voorzien we in camera’s, minstens één camera per twaalf vrachtwagenparkeerplaatsen. Ook deze zullen worden aangebracht in dezelfde dienstenzones als die ik net vermeld heb.
Er wordt ook geïnvesteerd in extra opruimacties op de dienstenzones. We weten dat die allemaal zeer gevoelig zijn voor sluikstorten.
En ook in de bewakingscontracten, waarvan u weet dat dat op zich een federale taak is, blijven we verder investeren.
In de loop van 2022 wordt er ook nog gekeken naar een aantal infrastructurele maatregelen, maar daaromtrent zijn we nog een en ander verder in kaart aan het brengen wat er specifiek kan. Verder willen we ook nog kijken naar extra parkeercapaciteit, zowel voor de dienstenzones in eigen beheer als die die in concessie gegeven zijn. Daar is het overleg op dit ogenblik natuurlijk nog lopende.
De dienstenzone Gentbrugge wordt dit najaar nog opgeleverd. Verder is de herinrichting in eigen beheer op dit ogenblik lopende voor Boorsem, Boutersem, Diepenbeek, Waasmunster, Postel en Rekkem. In die zeven dienstenzones zijn de werken in eigen beheer lopende en Gentbrugge zal dus in de loop van het najaar opgeleverd worden. Dat zijn er dan acht waar er dan extra werken uitgevoerd zijn.
Mevrouw Fournier heeft het woord.
Dank u voor uw antwoord, minister. Ik denk dat we hier in de commissie allemaal kunnen zeggen dat u altijd heel praktische antwoorden geeft en dat u het probleem daadwerkelijk aanpakt. Het is effectief wel een probleem. Als ik van Brussel naar West-Vlaanderen rijd, maar ik kan mij voorstellen als je van Brussel naar Limburg of Antwerpen of zo rijdt, kent iedereen wel de taferelen van overbezette parkings, van vrachtwagens die echt wel op de pechstrook geparkeerd staan en die ook zorgen voor een heel onveilige situatie.
Daarom vind ik het ook wel jammer – maar u kunt er waarschijnlijk niet zo veel aan doen – dat de parkeervisie die u uitwerkt, nogmaals uitgesteld wordt, in plaats van in dit najaar nog eens zes maanden later, in het voorjaar. Ik zou willen vragen, minister, dat u er toch een beetje achter zit – als ik het zo mag zeggen – om dat snel te kunnen hebben. Want als er dan een visie is, moet het plan ook nog uitgewerkt worden. Daar gaat ook wel een tijdje over.
Minister, het is echt noodzakelijk dat het sanitair aangepast wordt. Maar het is ook noodzakelijk dat er voorzien wordt in extra parkeerplaatsen. Zoals ik al aangaf, er is die overbezetting van die parkings langs de autosnelweg. Ik heb een concrete vraag. Voorziet u ook in extra parkings voor die vrachtwagens? Niet alleen het aanpakken van de bestaande, maar de vraag is ook naar extra parkings.
Daarom is het toch wel jammer dat het proefproject dat tussen Kalken en Kortrijk loopt, niet optimaal werkt. Gaat er een nieuw proefproject vooropgesteld worden? Of is het een verloren zaak en wordt er niets meer mee gedaan?
Ik ben blij, minister, dat u het probleem praktisch aanpakt, maar ik vraag toch met spoed naar die visie. Zodra die visie er is, kunnen we daar kennis mee maken. Ik vraag naar extra parkeerplaatsen om de overbezetting aan te pakken.
Minister Peeters heeft het woord.
Het klopt dat we die studie en visie zo snel mogelijk moeten hebben. Men heeft in eerste instantie een inventarisatiefase gedaan. Daar is men volop mee bezig geweest binnen de kenniscel Goederenvervoer. Men heeft me meegegeven dat die in het voorjaar 2022 wordt opgeleverd. Het is inderdaad noodzakelijk dat we die studie snel hebben. Het is enkele maanden later dan initieel voorzien, maar men is er volop mee bezig. Dat is wat de administratie ons meedeelt.
Het is belangrijk dat we straks de volledige noden en capaciteitsbehoeften in kaart kunnen brengen en daarmee aan de slag kunnen. Dat neemt niet weg dat we intussen niet stil blijven zitten. We blijven verder tal van investeringen uitvoeren. Ik zei al dat we extra middelen aanwenden. De nood is er. Als we langs de autosnelwegen rijden, zien we ook de overvolle parkings en files op de pechstrook. De chauffeurs zijn gehouden aan hun rijtijden. We moeten daar echt werk van maken. We doen al een en ander in eigen beheer, maar zodra we die studie hebben, kunnen we daarmee aan de slag om te zien waar al dan niet een versnelling hoger moet worden geschakeld.
De vraag om uitleg is afgehandeld.