Slimme kilometerheffing in Vlaanderen
In opdracht van het departement Omgeving voerden Transport & Mobility Leuven (TML) en de KU Leuven in 2019 een studie uit over de effecten van een slimme kilometerheffing voor personenwagens, waarbij een bestuurder variabele tarieven betaalt voor het gebruik van de wegen. Hieruit bleek dat zo’n kilometerheffing tot minder CO2-uitstoot en een verkorting van de files leidt. Recent uitte minister Lydia Peeters zich als principieel voorstander van zo’n heffing, op voorwaarde dat die budgetneutraal gebeurt en er voldoende alternatieven zijn voor de bestuurders. Wegens de toenemende filedruk na de coronacrisis is ook Voka gewonnen voor het idee. Zullen er in de nabije toekomst voldoende alternatieven zijn? Hoe bereidt de Vlaamse Regering het dossier van de slimme kilometerheffing voor? Wat is de stand van zaken? Pleegt de minister overleg met de Brusselse en Waalse regeringen? Hoe vult ze het begrip budgetneutraal in? Bekijk het verslag.