Verslag vergadering Commissie voor Economie, Werk, Sociale Economie, Wetenschap en Innovatie
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
De heer Vande Reyde heeft het woord.
Goedemorgen, collega’s, minister, de maatregel rond het terugbetaalbaar voorschot voor organisatoren werd in februari ingevoerd om werkkapitaal te creëren om nieuwe evenementen voor te bereiden en op te zetten, en ervoor te zorgen dat ze dat alvast kunnen plannen en iedereen betalen die daaraan meewerkt. Zo wordt het risico dat het niet zou doorgaan, beperkt. Festivals die levensvatbaar zijn, kunnen doorgaan.
Het Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO) organiseerde drie oproepen, waarvan de derde oproep volgende evenementen behelst: evenementen in de maand juni 2021 en evenementen tussen 1 juli 2021 en 31 december 2021.
Ik stel deze vraag om twee redenen. In mijn schriftelijke vraag gaf u een voorlopig overzicht van toegekende evenementen en bedragen. Daarna bleek dat dit nog niet helemaal afgerond was en er nog geen definitief overzicht was. De tweede reden is dat er twee weken geleden een N-VA-bestuur ervoor heeft gezorgd dat een groot internationaal festival – Tomorrowland – niet kan doorgaan. Ze zullen de volledige waarborg ter waarde van 1,8 miljoen euro uitwinnen. Daar was wat twijfel over, of men het volledige bedrag zou terugvorderen, maar uiteindelijk, volgens de laatste berichten zou het over het volledige bedrag gaan. Het is natuurlijk jammer dat wegens de beslissing van een N-VA-bestuur dergelijke financiële last op de Vlaamse begroting komt.
Minister, zijn alle lopende aanvragen beoordeeld? Ook van de laatste oproep? Hoe evalueert u de goedgekeurde waarborgen? Kunnen we daar een volledig overzicht van krijgen? Voor het parlement is dat belangrijk om zijn controlefunctie uit te oefenen.
Hoe worden beslissingen van lokale besturen in het kader van veiligheid beoordeeld in het toekennen van een waarborg? Als een festival perfect kan doorgaan volgens de nationale veiligheidsnormen maar een lokaal bestuur – in dit geval de N-VA – beslist dat het niet doorgaat, omdat ze het niet leuk vinden, dan is het lastig dat dat ten laste komt van de Vlaamse begroting.
U gaf in de media aan dat bij het uitwinnen van een waarborg niet noodzakelijk het volledige bedrag toegekend zal worden. Toch werden deze waarborgen eerder vastgelegd na jurering. Hoe ziet u eventuele uitwinningen plaatsvinden?
U gaf aan dat de controle op de doorstroming van de waarborgen naar de gehele evenementensector, inclusief vele kleine spelers, geluidstechnici en dergelijke, verzekerd is. Kunt u toelichten welke mechanismen daar zijn ingebouwd?
U gaf aan dat sommige festivals verplaatst werden en daardoor geen gebruik kunnen maken van de waarborg. Welk mechanisme is daar juist voorzien in geval van verplaatsing van evenementen? Welke tijdspanne van uitstel wordt hierbij gehanteerd? Indien bijvoorbeeld het festival volgend jaar kan doorgaan, wordt de uitwinning van de waarborg dan uitgesteld, of moet die waarborg echt dit jaar worden aangesproken? Festivals die uitgesteld zijn naar volgend jaar, in het geval van Tomorrowland is dat zo, vallen blijkbaar niet onder het uitstel van de waarborguitwinning.
Zouden we een totaaloverzicht kunnen krijgen van welk evenement welke waarborg toegekend gekregen heeft, zodat we weten welke waarborgen lopen?
Minister Crevits heeft het woord.
Dank u wel voor de vraag, collega. Dat is een hele grote boterham. Ik zal proberen zo correct mogelijk te antwoorden, maar een aantal zaken kan ik moeilijk voorlezen, zeker als u vraagt naar welke festivals. We gaan dat nog als extra informatie geven.
Eerst en vooral de lopende vragen voor juni, juli en augustus zijn grotendeels, maar nog niet allemaal beoordeeld. De beslissingen zijn door VLAIO bijna allemaal uitgestuurd. Voor de zomermaanden zijn er nog een tiental evenementen die nog een beslissing moeten krijgen, maar het gaat dan hoofdzakelijk over situaties waar degenen die een voorschot aanvragen, nog verduidelijking moeten geven over hun dossier aan VLAIO. Dat beslissingsproces wordt heel nauwgezet gevolgd. Men concentreert zich ook op het afwerken van het beslissingsproces en men start dan de beoordeling van de dossiers voor het najaar op. Met de evenementen vanaf oktober, collega Vande Reyde, is men nog volop bezig. Men heeft nu eerst de eerste reeks afgewerkt.
Die evaluatie gebeurt niet door mij of mijn kabinet, die gebeurt door interne en externe juryleden. Zij contacteren de indieners en in veel gevallen ook de lokale besturen of de locaties waar het evenement kan doorgaan. De beoordeling gebeurt heel grondig en neemt dus ook enige tijd in beslag. Het is hier de overheid die voor een stukje ook als verzekeraar optreedt – om het zo te zeggen – voor niet-recupereerbare kosten. Het is dus logisch dat men ook aandacht besteedt aan welke evenementen men wel of niet gaat steunen.
Wat de oproep betreft, zijn er 230 projecten ingediend – dat is heel veel – waaronder muziekfestivals, sportwedstrijden, internationale en nationale beurzen. We hebben dus een heel breed bereik binnen de hele evenementensector. Veel indieners doen – en daar ben ik heel tevreden over – enorme inspanningen om binnen de gekende richtlijnen oplossingen te zoeken om coronaproof te kunnen werken. Ondanks een dikwijls lagere capaciteit willen velen dat het evenement toch kan doorgaan. U weet in welke context we dit terugbetaalbaar voorschot in het leven geroepen hebben. We wilden dat we een zomer zouden hebben waar mensen toch het risico durven nemen om evenementen te laten doorgaan. Ik vind dat de voorschottenregeling die in het leven geroepen is, echt het doel bereikt waarvoor ze bestemd is. Er zitten trouwens ook een aantal mooie staaltjes van creatief ondernemerschap tussen.
Dankzij het waarborgmechanisme zullen er deze zomer tientallen evenementen kunnen plaatsvinden. De jurering loopt nog over een aantal, we kunnen dus nog geen definitief getal geven. Er is ook nog wat onzekerheid – er is ook nog een Overlegcomité half juli – waardoor er nog geen definitief zicht is op wat echt doorgaat en wat geannuleerd zal moeten worden. Globaal zie ik dat veel lokale besturen super enthousiast zijn om events opnieuw te laten doorgaan en ik merk ook dat de mensen hunkeren naar events. Ik was ondertussen al op een aantal kleine kermissen. Dat zijn geen dossiers waar steun voor aangevraagd is, maar als je ziet hoe blij die mensen zijn dat ze weer naar buiten kunnen en dat er toelating gegeven wordt door lokale besturen om iets te organiseren, is dat echt mooi om te zien. Ik hoop dat de sector op die wijze echt op gang komt.
Ik wil toch een paar voorbeelden geven van evenementen die in de portefeuille zitten en die in een sterk aangepaste versie ten opzichte van de voorgaande jaren doorgaan. Werchter Parklife is daar eentje van. Voor de danceliefhebbers is Tomorrowland uiteraard een streep door de rekening. Ik wil wel meegeven, collega Vande Reyde, dat wij tot op vandaag nog niet de definitieve annulatie officieel binnen hebben. Ik weet dat de organisatoren een communicatie gedaan hebben dat de handdoek in de ring gegooid wordt, maar VLAIO moet natuurlijk wel het officieel bericht van annulatie krijgen om dan in overleg te kunnen gaan met de organisatoren. Je hebt ook Paradise City in Perk en Paradise Down by the Lake in Beervelde: die staan op de agenda voor de danceliefhebbers. De historische spektakels van Historalia in Westerlo zullen normaal gezien kunnen plaatshebben, ook dankzij onze voorschottenregeling. Als u een metalhead bent, dan kunt u ook naar Alcatraz in Kortrijk. Er is dus voor elk wat wils in het hele spectrum van wie voorschotten heeft aangevraagd.
Daarnaast zijn er ook een aantal sportwedstrijden die onder meer dankzij de voorschottenregeling hebben plaatsgevonden. We hebben genoten van de Ronde van Vlaanderen en het WK veldrijden in Oostende. Dat zijn allemaal risico's die genomen moeten worden en waar het goed is dat Vlaanderen mee ondersteunt.
Wij ondersteunen absoluut de heropstart van de evenementensector. In juni en juli is dat nog heel voorzichtig. Als er vanaf augustus meer mogelijk wordt, zal dat ook heel zichtbaar worden. Zelfs bij annulatie, zoals in het geval van Tomorrowland – we moeten nog bekijken hoe dit praktisch verder zal verlopen –, was het voorschot erg belangrijk om zich te kunnen herpakken. Zo zadel je de organisator niet op met het volledige verlies van de geannuleerde editie, maar worden een stuk niet-recupereerbare kosten gewaarborgd. Het zal minutieus afgehandeld worden door VLAIO. De uitgaven die Tomorrowland al heeft gedaan, overtreffen vele malen het voorschot. Zoiets moet maanden op voorhand voorbereid worden en er moeten vergunningen aangevraagd worden. Dat is dus een enorme organisatie.
Artikel 18 stelt dat enkel indien het evenement niet mag plaatshebben wegens een beslissing die evenementen verbiedt in het kader van de maatregelen naar aanleiding van COVID-19, de steunaanvrager de steun definitief kan krijgen, beperkt tot de niet-recupereerbare kosten en onvermijdbare facturen. Dat wil zeggen dat in dit geval VLAIO zal moeten beoordelen of de beslissing van de lokale overheid kan worden beschouwd als een beslissing naar aanleiding van COVID-19. Enkel dan is de waarborgregeling van toepassing, aangezien we met deze regeling het bedrijfseconomische risico niet afdekken. Het moet dus gaan over niet-recupereerbare kosten en onvermijdbare facturen, maar nog veel belangrijker is dat het een beslissing moet zijn die het evenement verbiedt in het kader van COVID-19. Andere annulatieredenen worden niet in aanmerking genomen.
De niet-recupereerbare kosten voor de organisator van het evenement zijn uiteraard sterk verschillend afhankelijk van het moment waarop geannuleerd wordt. Als je de dag zelf annuleert, zijn alle podia opgebouwd en is al het personeel gemobiliseerd. Als je maanden op voorhand annuleert, zijn die kosten mogelijk verschillend.
Het besluit van de Vlaamse Regering bepaalt dat, indien het evenement niet kan plaatshebben, de steunaanvrager dit onmiddellijk laat weten aan VLAIO. In dat geval vraagt VLAIO de dienst Inspectie om een controle uit te voeren van het dossier om het bedrag van de niet-recupereerbare kosten te bepalen. Het toegekende bedrag is daarbij het maximale bedrag, maar zeker voor evenementen uit de eerste twee oproepen die de laatste maanden geannuleerd werden en waarvoor eigenlijk al lang duidelijk was dat ze niet zouden kunnen doorgaan, blijkt dat de niet-recupereerbare kosten dikwijls lager zijn dan het toegekende bedrag. In dat geval wordt het verschil tussen de niet-recupereerbare kosten en wat uitbetaald werd, teruggevorderd door VLAIO.
Op dit ogenblik zijn er zo een vijftigtal dossiers die geïnspecteerd worden. Momenteel is het nog alle hens aan dek om de jurering grondig en snel af te ronden, maar zodra dat gebeurd is, zal VLAIO zich focussen op de inspectie en dossierafronding. Als het event plaatsvindt, moet de ondernemer het volledige voorschot terugbetalen binnen de drie maanden na het event.
Controle is een belangrijk element in de beoordeling van de dossiers, maar ook de controle door de inspectie omvat een toets of onderaannemers correct werden betaald. Als iemand een factuur indient maar de onderaannemer niet betaalt, dan is dat een oneigenlijk gebruik van het voorschot. Dat is ook de reden waarom de controles enige tijd in beslag nemen. Dit is ook zo voorzien in het besluit van de Vlaamse Regering. De dienst Inspectie bekijkt daarbij of de facturen betaald werden, niet gecrediteerd en dergelijke meer. De volledige projectboekhouding wordt bekeken, inclusief aankoopregister en dergelijke.
Wat de verplaatsing betreft, hebben we en cours de route moeten beoordelen. Een wijziging van locatie of datum ten opzichte van de goedgekeurde projectaanvraag moet altijd worden aangevraagd bij en goedgekeurd door VLAIO. Daarbij wordt vandaag de richtlijn dat een verplaatsing van het evenement binnen dit kalenderjaar, tot 31 december 2021, wordt toegestaan. Dat geeft evenementen die bijvoorbeeld in juni nog niet kunnen doorgaan, maar wel in augustus of september, de kans om dit jaar toch nog te laten doorgaan.
Wanneer het evenement verplicht wordt verplaatst naar 2022, zoals bijvoorbeeld het geval is voor de Floraliën in Gent, dan geldt dit als een annulering. VLAIO rekent dan de niet-recupereerbare kosten af. In 2022 kan het evenement doorgaan, maar dan zonder financiering en waarborg vanuit onze regeling.
Collega Vande Reyde, ik kan u een voorlopige tabel bezorgen waarbij, conform uw vraag, enkel de festivals werden opgenomen, dus niet de sportwedstrijden, culturele voorstellingen en beurzen.
Dit is sowieso een voorlopige stand van zaken omdat de derde oproep nog loopt. De dossierbehandeling van de drie oproepen is zeer dynamisch, waarbij de focus momenteel ligt op de jurering van de dossiers in het najaar. Zodra die is afgerond, zal VLAIO de focus leggen op het afsluiten van de dossiers die al doorgegaan of geannuleerd zijn.
De reden waarom ik de lijst met de nominatim evenementen niet heb doorgegeven, is omdat ik de organisatoren zelf de kans wil geven om te communiceren over het feit dat een evenement plaatsvindt. Als ik als minister zeg voor welke evenementen ik een voorschot heb gegeven, dan krijgen zij zelf niet de kans om hun evenement in de markt te zetten. Maar ik vind wel, collega’s, dat jullie recht hebben op de volledige dossiers, zowel van wat is goedgekeurd als van wat als niet recupereerbaar werd beschouwd.
Ik ben ook aan het bekijken of ik dat niet gewoon publiek kan maken. We doen dat ook met alle steun die in het kader van corona is gegeven zoals de hindersteun. Ik vind dat eigenlijk geen probleem want de overheid heeft hier een heel grote inspanning gedaan. Maar collega Vande Reyde, wanneer u vraagt wat recupereerbaar en niet recupereerbaar is, dan moet de controle natuurlijk wel hebben plaatsgevonden. Zoals eerder al gezegd, zijn de dossiers vrij omvangrijk om te beoordelen, ook om te beoordelen of er al dan niet steun wordt gegeven.
Wanneer u het hebt over de lijst van festivals, dan denk ik dat ik u gewoon de lijst kan geven van alle evenementen, beurzen inbegrepen. Maar omdat uw vraag over de festivals ging, wist ik niet goed wat ik moest doen. Die lijst wordt u dus bezorgd.
De afhandeling is natuurlijk iets voor nadien, collega Vande Reyde. Dat zal eerder tegen het jaareinde zijn, wanneer we weten wat er al dan niet is verplaatst of doorgegaan.
De heer Vande Reyde heeft het woord.
Minister, ik dank u voor uw antwoord. Ik wil het nog over drie zaken hebben.
Wat de informatie betreft, wil ik me excuseren wanneer ik specifiek het woord festivals zou hebben gebruikt. Ik heb het over alle evenementen die onder deze waarborgregeling vallen. Ik denk dat het niet meer dan logisch is dat wij die volledige lijst krijgen. Ik heb daar al naar gevraagd, twee maanden geleden in een schriftelijke vraag, maar dat blijft toch allemaal een beetje onduidelijk. Ik zou die lijst inderdaad gewoon geven en publiek bekendmaken. Why not? Ik neem aan dat in de loop van de dag de commissieleden de volledige cijfers kunnen krijgen.
Dat er vertraging zit op de informatie over de uitwinning, lijkt me ergens logisch. Maar laat ons daar dan op tijd en stond een overzicht van krijgen. Wij moeten controleren en nagaan of de maatregelen effectief werken. In een ideale wereld bepalen we ze ook maar daar zijn we nog niet. Ik denk dan ook dat het essentieel is dat we die informatie krijgen.
Wie een jaar geleden in volle coronacrisis had gezegd dat we bijna 2 miljoen euro aan Tomorrowland zouden geven omdat twee N-VA-mandatarissen het nodig vinden om het te verbieden, die was wellicht zot verklaard. Er zijn natuurlijk wel gegronde redenen om die waarborgregeling te geven. Ik blijf toch benadrukken dat het enorm jammer is dat door de beslissing van twee N-VA-mandatarissen, terwijl de N-VA toch altijd uitpakt met de internationalisering van Vlaanderen, echt een heel festival kan worden geannuleerd, dat de organisatoren echt in een diepe put worden gesmeten en dat er dus gewoon ineens 2 miljoen euro bij komt op de Vlaamse begroting. Dat is een heel jammerlijke zaak. Ik denk dat dat toch tot bezinning stemt.
Specifiek over die waarborgregeling heb ik nog enkele vragen. U zegt dat dat echt essentieel is om het festival te laten plaatsvinden, maar aan de andere kant zegt u ook dat het maar een klein aandeel van het totale kostenplaatje is. Dan weet ik dus niet in hoeverre de waarborg echt de essentiële motor was in het wel of niet laten doorgaan daarvan. Dat vind ik een beetje verwarrend, eerlijk gezegd.
Er zit een prachtige organisatie achter Tomorrowland. Waarschijnlijk zal dat festival in de komende jaren wel kunnen doorgaan, laten we het hopen, als de N-VA-mandatarissen gunstig gestemd zijn. Is er dan wel voorzien in een gedeeltelijke terugbetaling van die waarborgregeling uit – ik zeg maar iets – toekomstige edities van de komende tien jaar, of is dat definitief afgesloten?
U zegt dat een cruciale voorwaarde voor het toekennen van de waarborg was dat het niet mag doorgaan vanwege de veiligheidsmaatregelen. Dat is het nu juist: het mocht wél doorgaan volgens de veiligheidsmaatregelen. Het was echt een beslissing van N-VA-mandatarissen om dat niet te doen. Als individuen willekeurig beslissen of het wel of niet kan, valt dat dan automatisch onder die veiligheidsmaatregelen? Op den duur kan iedereen immers zeggen dat iets vanwege covid niet mag doorgaan, ook al mag het volgens de nationale veiligheidsmaatregelen. Dan komen we natuurlijk in een situatie waarbij dingen heel willekeurig kunnen worden geannuleerd, en het is de Vlaamse belastingbetaler die dan uiteindelijk het gelag betaalt. Dat is toch een situatie die we moeten vermijden.
Ten slotte, ik ben wel blij dat er aandacht is voor die doorstroming naar de hele evenementensector. Dat is een heel goede zaak. U hebt dat goed toegelicht. Dat is de essentie van de waarborgregeling. Het gaat niet om grote internationale organisaties die al uitstekend werk leveren. Het gaat echt om die kleine geluidtechnici, die podiumbouwers. Dat is het hart en de ziel van onze evenementensector. Dat die worden ondersteund in deze moeilijke tijden, is natuurlijk een goede zaak.
Mevrouw De Vreese heeft het woord.
Het is zeer jammer dat ik nu niet het meest zal spreken over de kern van de zaak, namelijk die voorschotregeling. Collega Vande Reyde, het valt me enorm op hoeveel malen – ik heb het niet geturfd – u onze partij hebt vernoemd in uw voorgaande betoog en vraagstelling. U hebt enorm benadrukt dat het gaat over N-VA-mandatarissen, N-VA dit en N-VA dat. Wat mij echter opvalt, is dat u als volksvertegenwoordiger van Open Vld sterk in contrast staat met uw Open Vld-minister Somers, die wél een groot respect heeft voor burgemeesters en het lokale bestuur, die wél respect heeft voor beslissingen die mandatarissen, burgemeesters inderdaad in eer en geweten nemen over dit soort enorm grootschalige evenementen.
U zegt daarbij dat lokale besturen dat doen omdat ze dat leuk vinden en dat jullie dat niet leuk vinden. U moet nu toch eens beginnen te beseffen dat deze coronapandemie absoluut niet leuk is voor lokale besturen, absoluut niet leuk is voor onze N-VA-burgemeesters, dat wij in eer en geweten een beslissing nemen voor de veiligheid van de mensen, voor de volksgezondheid. Ik kan dat niet leuk vinden en u kunt dat niet leuk vinden, maar het zijn wel die burgemeesters die de verantwoordelijkheid dragen, en daar moeten we respect voor hebben. Het zijn immers die burgemeesters die verantwoordelijk zijn wanneer het festival doorgaat. Zij hebben dat niet gedaan op basis van iets dat in de lucht hangt, maar natuurlijk op basis van adviezen van experten, van virologen. Dat zijn de zaken waarop zij zich hebben gebaseerd. Zoals ik zei, we kunnen dat allemaal niet leuk vinden, maar ik vind dat u zeer laatdunkend en denigrerend spreekt over burgemeesters en lokale besturen. Ik vind dat dat in schril contrast staat met minister Somers, die wel op een respectvolle manier is gaan spreken met de burgemeesters, die inderdaad toevallig van N-VA-signatuur zijn en die het volgens mij niet zo leuk vinden dat dat daar niet doorgaat.
Dat festival – ik heb het opgezocht – vindt plaats sinds 2005 en sinds 2013 is daar een N-VA-burgemeester. U zult mij niet zeggen dat die burgemeester het leuk vindt die beslissing te nemen. Dat het een gemakkelijke beslissing is geweest, dat denk ik allerminst. Laat ons hopen dat de crisis zich zo ontwikkelt dat dergelijke grootschalige evenementen kunnen doorgaan en dat de burgemeesters dan een andere beslissing kunnen nemen. Wij hebben een groot respect voor de lokale besturen. Wij hebben zeker en vast een groot respect voor onze N-VA-mandatarissen maar ook voor andere burgemeesters, van welke kleur of voor welke politieke partij zij ook zijn. Ik wens alle burgemeesters die geconfronteerd worden met dit soort grootschalige festivals heel veel succes om dat in goede banen te leiden. Ik hoop dat deze zomer zoveel mogelijk festivals kunnen plaatsvinden. Als partij hebben wij er altijd voor gepleit om zoveel mogelijk te laten plaatsvinden wat coronaproof kan. Ik vind uw vraagstelling niet correct ten opzichte van de burgemeesters en ook ten opzichte van onze partij. Ik hoop dat ook de onderaannemers geholpen worden door de voorschottenregeling. De sector heeft het heel moeilijk. Als partij zullen wij de evenementensector door dik en dun blijven steunen.
Ik denk dat ondertussen bewezen is dat de voorschottenregeling bijzonder belangrijk is om de evenementensector weer op het juiste spoor te krijgen en om opnieuw evenementen te kunnen organiseren van de zomer. Ik ken heel wat organisatoren die met het voorschot als een soort verzekering van VLAIO het aangedurfd hebben om te gaan plannen, bestellingen en opdrachten te plaatsen bij geluidstechnici, leveranciers van audio- en videomateriaal en tentenbouwers. In een groot deel van de situaties zal er hopelijk geen gebruik worden gemaakt van het voorschot als de coronacrisis op dezelfde manier blijft evolueren. Dan zal het een bijzonder kostenefficiënte manier geweest zijn van de overheid om een grote belangrijke sector in Vlaanderen te helpen bij de nieuwe start na de lockdown. Als er dan burgemeesters zijn die met hun eigen bevoegdheid in het kader van de werking van hun veiligheidscel of zo, afwegingen maken om festivals niet te laten doorgaan, dan is dat precies waarvoor de voorschottenregeling is uitgewerkt. De partijkleur van de burgemeesters doet er niet toe. Zij hebben een mandaat om een afweging te maken voor de veiligheid van hun eigen inwoners. Wij kunnen dat betreuren maar ik denk niet dat de partijkleur ertoe doet.
Minister, komen er nog aanvragen bij in het kader van de voorschottenregeling? Of kunnen wij de voorschottenregeling als afgesloten beschouwen?
Minister Crevits heeft het woord.
Collega Vande Reyde, ik ben een beetje ontgoocheld. Wij zijn zeer dikke vrienden maar soms kan dat wat tegenvallen. Ik heb altijd zeer nauwgezet geantwoord op de schriftelijke vragen. Ik heb zelfs soms nog actualisaties bezorgd, en ik ben met jullie zeer actief in dialoog gegaan over de te nemen maatregelen en de modaliteiten ervan. Ik wil dat toch eens benadrukken. Ik ben ook niet te beroerd om bij te sturen als uit discussies in het parlement blijkt dat dit nuttig kan zijn. Ik heb het sowieso lastig als er naar mijn mening ongefundeerde kritiek komt, maar in dit geval vind ik echt dat dit onterecht is. Ik vind het ook onterecht voor medewerkers die zich uit de naad werken om zo goed mogelijk op alles te antwoorden. Maar omdat een parlementslid nu de lijsten opvraagt kan ik moeilijk aan VLAIO zeggen, die volop beoordelingen aan het doen is, om nu in het wilde weg die lijsten op te vragen. Dat doe ik niet. Die mensen moeten hun job kunnen doen. Ik zal hen in dezen ook beschermen.
Ten tweede hebben we die regeling rond die evenementen niet gemaakt voor Tomorrowland, collega’s. Ik krijg hier de indruk dat men denkt dat we een manier moesten zoeken om Tomorrowland te steunen. We hebben dat potverdikke gedaan omdat er ook zoveel vragen waren in het parlement. Ik hoor het jullie nog zeggen, dat de evenementensector het zo moeilijk heeft, dat we ze moeten steunen, dat ze door hun cash heen zitten. We hebben dan gezegd dat we een manier zouden zoeken om dat te kunnen doen, met een voorschot dat terugbetaald wordt om hun een kleine buffer te geven als er, vanwege het oprukken van het coronavirus, maatregelen moeten worden genomen waardoor het niet kan doorgaan. Zo zitten ze niet door hun volledige financiële planning of vermijden we dat ze zelfs het risico niet durven te nemen, wat nog erger is.
In heel veel gevallen is er ook contact opgenomen met de lokale besturen. We doen dat bijvoorbeeld in Antwerpen, waar men heel veel evenementen tegelijk heeft aangevraagd. We hebben uiteraard contact opgenomen om te bekijken of dat wel zal kunnen plaatsvinden. Maar in het geval van Tomorrowland ga je er ten eerste van uit dat dat wel zal kunnen. Ten tweede is de steun ook voor een stuk gegeven vanwege de vergunningsaanvraag die ze moesten doen. Dat is een enorme organisatie, en ze hebben ook heel veel aanpassingen moeten doen om dat coronaveilig te kunnen laten plaatsvinden. De voorschotten waren dus ook daarvoor bedoeld. Ik vind het helemaal niet verkeerd dat dat gedaan is, en zij hebben, zoals vele anderen, correct een voorschot gevraagd.
Collega’s, ik wil trouwens ook nog eens de output meegeven van zo’n voorschottenregeling. De output voor de Belgische economie van het festival Tomorrowland bedroeg in 2019 228 miljoen euro. Collega Vande Reyde, ik hoor u heel graag zeggen dat het over 1,8 miljoen euro gaat. Maar als het kan plaatsvinden betekent dat 228 miljoen euro economische return. Dat is enorm. En de financiële terugvloei van het festival naar de Belgische overheid bedraag 93 miljoen euro via de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ), de personenbelasting, de vennootschapsbelasting en de BTW.
Maar nog eens, we hebben die maatregel niet gemaakt voor Tomorrowland, wel voor het brede en rijke aanbod aan events in dorpen en steden rond muziek, sport, enzovoort. En dat blijkt ook uit de dossiers.
De burgemeester is verantwoordelijk voor de veiligheid. In die zin volg ik absoluut wat de aansluitende collega’s De Vreese en Bothuyne zeggen. Wij moeten ook de lokale besturen respecteren. En ook Tomorrowland vindt het van belang – u hebt dat gehoord in de reactie nadien – dat er een goede relatie is met het lokale bestuur.
Wij plannen voorlopig geen bijkomende oproepen meer. De derde oproep was de laatste, collega Bothuyne. En ik hoop bij leven en welzijn dat het absoluut de laatste is, en dat we naar een normalisering kunnen van het geheel. Want zo aangenaam vind ik dat eigenlijk zelf niet als overheid om dit te doen. Maar het voorschot was wel een zeer activerende maatregel. We zetten ook mensen aan het werk, terwijl we in het voorbije jaar 2,3 miljard euro hebben uitgegeven voor ondernemers die niet mochten werken. Hier geven we een voorschot om mensen net te laten werken, en om ze de kans te geven om te werken. Al die miljarden waren eigenlijk vergoedingen omdat mensen hun job niet mochten doen.
Er werken ruim 30.000 mensen in de eventsector, en dankzij de voorschotten zijn die ook aan de slag kunnen gaan. Ik hoop dat de balans van de maatregelen, de activiteiten die hebben plaatsgevonden, fel zal doorwegen. Maar we zullen dat pas weten op het ogenblik dat het jaar afgesloten werd.
Dan was er nog een vraagje van collega Vande Reyde over Tomorrowland vorig jaar. Neen, collega Vande Reyde, onze waarborg omvat net de niet-recupereerbare kosten, dus hetgeen ze sowieso kwijt zijn. En wij zullen met hen ook door de facturen gaan, zoals we dat ook in andere dossiers doen, om te kijken wat voor hen de niet-recupereerbare kosten zijn. Dat is geld dat ze kwijt zijn, het is evident dat ze dat dan de volgende jaren niet moeten terugbetalen.
De annulatie is trouwens zeer dicht gekomen; je zou kunnen zeggen dat dat nog ettelijke weken is, maar het is dus enorm wat zo’n organisatie met zich meebrengt aan voorbereidingen. Dat zijn kosten die zij sowieso al gemaakt hebben, en die ze ook onmogelijk konden recupereren door bijvoorbeeld het festival met een jaar uit te stellen. Want er waren al een aantal prestaties die ook effectief geleverd waren.
Voor sommige zaken is dat niet het geval. Als events geannuleerd worden zijn er ook veel facturen die gewoon verplaatst worden, omdat de prestaties nog niet geleverd worden. Die kunnen dan een paar maanden later, of het volgende jaar gebeuren. Ik weet niet hoe het bij Tomorrowland zal zijn, omdat de factuurafhandeling nog moet starten. Maar ik vrees dat daar ook al een aantal kosten effectief gedaan zijn.
De heer Vande Reyde heeft het woord.
Bedankt, minister. Laat ons vooral dikke vrienden blijven. Het is zeker geen verwijt dat de informatie nog niet volledig duidelijk is. Wat ik zei is gewoon dat – toen ik een schriftelijke vraag stelde – er nog geen volledige lijst was. En ik denk dat het belangrijk is dat de commissie, het parlement, over de volledige gegevens beschikt. Dat is alles.
Ten slotte, collega De Vreese, uiteraard heb ik het grootste respect voor de beslissingen van lokale besturen. U bent zelf lokaal actief, ik ook, we weten wat dat is. En het feit dat dat N-VA-mandatarissen zijn, is voor mij persoonlijk geen negatieve connotatie, dat is gewoon een objectief feit. Ik zie niet in wat daar negatief aan is. Als ik dan toch een klein steentje mag teruggooien: het is uw eigen fractie die elke week de Brusselse Regering net niet standrechtelijk executeert voor beslissingen die zij nemen in eer en geweten, voor hun lokale bevolking. Als u het dan hebt over lokale economie, dan denk ik dat u daar misschien toch ook eens naar moet kijken, hoe uw eigen fractie daarmee omgaat. Maar goed, dat terzijde.
De vraag om uitleg is afgehandeld.