Verslag vergadering Commissie voor Buitenlands Beleid, Europese Aangelegenheden, Internationale Samenwerking en Toerisme
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
Mevrouw Talpe heeft het woord.
Minister-president, we hadden het er daarnet al over tijdens het verslagmoment met de heer Buyse over de Europese raden: het covidcertificaat en de voorwaarden die daar door de verschillende lidstaten aan gekoppeld worden en die echt wel voor onduidelijkheid zorgen. Het vaccineren draait op volle toeren, en het internationaal verkeer neemt toe, alsook de kriebel bij de mensen om te gaan reizen. Ik heb het in mijn vragen niet alleen over het recreatief reizen of het toeristisch reizen, maar ook over het zakenverkeer, dat hier toch wel een aantal hindernissen van ondervindt.
We horen steeds meer berichten van reizigers die geconfronteerd worden met problemen door bijzondere voorwaarden die landen afzonderlijk koppelen aan de vaccinatie. U zult de verhalen ongetwijfeld ook al gehoord hebben. De Verenigde Staten laten bijvoorbeeld geen vaccinatie met AstraZeneca toe. Dat is natuurlijk wel heel vervelend. Ik las onlangs dat mensen het optreden van Bruce Springsteen daardoor moeten missen, maar het gaat ook om mensen die familie willen bezoeken of die voor zaken naar de VS gaan. Het is toch wel bijzonder moeilijk en ook bevreemdend dat dit op deze manier gebeurt.
De Europese Unie zelf keurt AstraZeneca wel goed, samen met Moderna, Pfizer en Johnson & Johnson. Sputnik en twee Chinese vaccins worden momenteel nog beoordeeld. Maar in ieder geval dringt men erop aan dat men dit internationaal aanpakt. Men spreekt van ‘vaccindiscriminatie’. Dat is het woord dat in dezen gehanteerd wordt. We moeten ook niet altijd heel ver kijken. In Zwitserland geldt een zesmaandenregel: wie niet in de afgelopen zes maanden zijn vaccin kreeg, moet aan een aantal andere voorwaarden voldoen. Het is dus koffiedik kijken.
We zien dat er ook heel wat verschillen zijn binnen de Europese Unie: negatieve test van 48 uur of van 72 uur oud, volledig gevaccineerd of slechts 1 prik, enzovoort. Het is allemaal heel verwarrend en niet bevorderlijk natuurlijk.
Zowel voor toeristen als voor zakenreizen blijkt reizen geen evidentie vanwege de vele verschillende voorwaarden. Een kat vindt er haar jongen niet meer in terug. Kunt u meegeven of ook Flanders Investment & Trade (FIT) vaststelt dat hier vragen over worden gesteld, specifiek door internationale bedrijven? Want ook zij hebben natuurlijk heel wat vragen hieromtrent.
Ziet u de noodzaak om binnen de Europese Unie en internationaal verder te onderhandelen om de voorwaarden meer te stroomlijnen? Zal Vlaanderen daarop aandringen?
Kunt u ook toelichten of er internationaal reeds stappen zijn gezet om de fameuze vaccindiscriminatie, waarbij bepaalde vaccins niet erkend worden, zoals AstraZeneca in de VS, aan te pakken?
In de vorige commissievergadering informeerde ik naar de erkenning van het certificaat door Zwitserland. Er was toen nog geen informatie, maar u kondigde aan dat u dit zou laten opvragen. Hebt u daar ondertussen meer nieuws over ontvangen?
Minister-president Jambon heeft het woord.
FIT ontvangt regelmatig vragen of opmerkingen over de verschillende regelgevingen voor het betreden van bepaalde landen. De veelheid aan maatregelen, zoals de verschillende soorten bewijs die men aanvaardt, de verschillende quarantaineperiodes die men hanteert en de constante wijzigingen in coronaregelgeving, maken het voor vele bedrijven inderdaad niet eenvoudig. Gelukkig hebben de meeste ondernemers er begrip voor dat bepaalde maatregelen nodig zijn voor de gezondheid van ons allen, en vinden ze de nodige oplossingen.
Enerzijds zijn er vragen over de stand van zaken van de geldende regels, anderzijds inderdaad verzuchtingen dat markten gesloten waren en blijven … (het geluid van minister-president Jambon valt weg.)
… zijn de reacties gemengd. Sommige sectoren en landen hebben vlot de omslag gemaakt naar het virtuele, maar in andere sectoren, waar het tastbare belangrijk is, blijft het moeilijk.
Zien we de noodzaak om verder te stroomlijnen en zullen we daar met Vlaanderen verder op aandringen? Het is absoluut noodzakelijk dat we voor een coherent en duidelijk kader zorgen. Op Europees niveau zijn er op dat vlak al veel inspanningen geleverd. Denk maar aan de creatie van het EU Digitaal COVID-19-certificaat, de herziening van de Raadsaanbeveling over reizen binnen de EU, en de herziening van de Raadsaanbeveling over reizen vanuit derde landen naar de EU.
Het spreekt voor zich dat we nauw moeten blijven opvolgen hoe deze Raadsaanbevelingen worden toegepast in de praktijk. De lidstaten zijn immers niet verplicht om deze aanbevelingen op te volgen, want het zijn aanbevelingen. Indien er bijgestuurd moet worden, zal ik daar uiteraard op aandringen, maar voorlopig lijkt het me vooral belangrijk dat het bestaande kader op een correcte manier wordt toegepast door alle lidstaten.
Wat de vaccindiscriminatie betreft, moet ik zeggen dat de Europese Dienst voor Extern Optreden (EDEO) hier inderdaad al stappen rond gezet heeft. Er loopt een dialoog met de Verenigde Staten over de strenge reisbeperkingen die de VS opleggen aan Europese burgers. Voorlopig heeft dit echter nog geen concrete resultaten opgeleverd.
Heb ik meer informatie ontvangen wat Zwitserland betreft? Het antwoord is ‘ja’. Ik zal u die informatie ook geven. De Europese Commissie werkt aan een maatregel die voorziet dat Zwitserse certificaten equivalent zijn aan het EU Digitaal COVID-19-certificaat, en dus aanvaard zullen worden in de EU. Het concrete gevolg zal zijn dat de Europese lidstaten Zwitserse certificaten moeten aanvaarden volgens de regels die gelden voor het digitaal COVID-certificaat. Omgekeerd zal Zwitserland het Europese COVID-certificaat moeten aanvaarden volgens de regels die gelden voor Zwitserse certificaten.
De Commissie kan die maatregel pas nemen als aan twee voorwaarden voldaan is. Ten eerste moet de Commissie zeker zijn dat de Zwitserse certificaten technisch equivalent zijn. Ten tweede moet de Commissie de formele bevestiging hebben dat Zwitserland de certificaten zal aanvaarden die worden uitgegeven door de Europese lidstaten. Momenteel lopen daarover gesprekken tussen de Europese Commissie en Zwitserland. Als alles volgens plan verloopt, zal de maatregel nog in de eerste helft van juli vastgesteld worden. Veel hangt echter af van de informatie die Zwitserland aanlevert, dus deze timing kan nog veranderen.
Mevrouw Talpe heeft het woord.
Dank u, minister-president, voor uw antwoord en ook voor het feit dat u net als ikzelf verder naar die eenvormigheid streeft. De EU heeft heel veel en heel lang gedebatteerd over het COVID-certificaat. Als alle lidstaten daar afzonderlijke voorwaarden aan gaan koppelen, dan dreigt het een beetje een slag in het water te worden. We moeten blijven hameren op het feit dat we daar zoveel mogelijk duidelijkheid in moeten brengen. Ik verwijs naar een debat eind april waar het Vlaams netwerk van ondernemingen (Voka), de Unie van Zelfstandige Ondernemers (UNIZO) en ook Brussels Airport aan deelnamen. Zij sloegen toen op tafel om die eenvormigheid te hebben en koesteren ook heel veel hoop voor dat certificaat. Nu bestaat daar wat twijfel over, omdat elke lidstaat daar voorwaarden aan gaat koppelen. Nu, ik denk dat het ook heel belangrijk is dat er niet gediscrimineerd wordt en ik denk dat de voorwaarden daar meestal wel rekening mee houden.
Ik wilde ook nog even verwijzen naar de lijst van risicolanden die in België is samengesteld en recent ook nog uitgebreid werd. Ik weet niet of u er zicht op hebt welke gevolgen dat potentieel kan hebben voor onze internationale ondernemingen in het bijzonder. Ik las vandaag getuigenissen van grote bedrijven die naar aanleiding van de pandemie en het digitaal vergaderen eigenlijk nu al stellen dat ze grotendeels zullen overstappen of zullen blijven vasthouden aan het digitaal vergaderen. Maar dat heeft natuurlijk wel een impact op Brussels Airport, waaraan 65.000 jobs gekoppeld zijn. Hoe gaan we daarmee om? Dat is natuurlijk een moeilijk vraagstuk, want enerzijds heeft dat zijn voordelen, maar anderzijds moeten we ook de bijkomende gevolgen daarvan in de gaten houden.
Ik zou zeggen: laten we de eenvormigheid zo goed mogelijk opvolgen, zodat die zo goed mogelijk kan worden gerealiseerd. We staan voor de zomer, het is bijna 1 juli. We hebben geen tijd te verliezen. Met Vlaanderen moeten we dat signaal zeker geven.
Minister-president Jambon heeft het woord.
U hebt nog gevraagd naar de risicolanden. Laat me zeggen dat dat een limitatieve lijst is van donkerrode landen, voornamelijk landen waar nieuwe varianten opduiken of waar die nieuwe varianten zich sterk verspreid hebben. Dan hebben we het inderdaad over Zuid-Afrika, Brazilië, India enzoverder. Ik sta er wel achter dat we ons maximaal indekken tegen de verspreiding van die nieuwe varianten. Het is voor die beperkte lijst van landen dat we die quarantaineplicht niet kunnen ontlopen. In de andere gevallen heb je met het COVID-certificaat en de testen en allerhande heel wat soepele manieren om te reizen, maar voor die andere landen sta ik er honderd procent achter dat we daarvoor een strenger regime hanteren. Ik heb er een aantal genoemd – Zuid-Afrika, Brazilië, India –, maar voor de rest zijn het landen waar Brussels Airport nu niet zo afhankelijk van is. Het zijn toch tamelijk exotische landen die ertussen staan. Maar ik denk dat de economische ramp van een nieuwe variant vele keren groter is dan de consequenties van de maatregelen die we nu nemen.
Mevrouw Talpe heeft het woord.
Ik wil gewoon even verduidelijken dat mijn vraag rond het inreisverbod vanuit die donkerrode landen niet bedoeld was om dat open te stellen en die varianten naar hier te halen, maar om even te polsen naar de impact op het internationaal zakelijk verkeer.
Voor de rest denk ik dat mijn boodschap duidelijk was: ik hoop dat we zo snel mogelijk de eenvormigheid kunnen bereiken, zeker op Europees niveau, maar graag ook internationaal.
De vraag om uitleg is afgehandeld.