Verslag vergadering Commissie voor Landbouw, Visserij en Plattelandsbeleid
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
De heer Tommelein heeft het woord.
Vanaf 1 november 2020 is het voor Vlaamse vissers opnieuw mogelijk om te gaan vissen in de Noorse wateren ten zuiden van 62° noorderbreedte. Het Noors visserijbeleid is vrij gelijkaardig aan het Europees visserijbeleid, maar verschilt weliswaar op een aantal punten.
Zo verwacht het Noorse Directoraat van Visserij dat elke reder bekend is met de Noorse wet- en regelgeving alvorens een visreis wordt ondernomen binnen de Noorse zone. Daarnaast is de reder verplicht om de relevante Noorse wetgeving aan boord te hebben.
Om de reders te ondersteunen om aan deze vereisten te voldoen, heeft de Dienst Visserij alle praktische en wettelijk relevante informatie verzameld en sinds november vorig jaar beschikbaar gesteld op zijn website.
Om toegang te krijgen tot de Noorse wateren voor demersale visserij is het voor een vaartuig met een brutotonnage groter dan 200 GT (gross tonnage) bovendien ook verplicht om over een licentie te beschikken en deze aan boord te houden. De Dienst Visserij beschikt over een lijst met reders die toelating hebben om te vissen in de Noorse zone. Voor vaartuigen met een brutotonnage kleiner of gelijk aan 200 GT is er geen licentie vereist, maar volstaat het om de Noorse autoriteiten te verwittigen voor men aan de visreis begint.
De mogelijkheden om opnieuw in Noorse wateren te gaan vissen, zijn ondertussen zes maanden van kracht.
Minister, hoe groot is, zes maanden na de invoering van de mogelijkheid, de activiteit van de Vlaamse visserijsector in de Noorse wateren?
Welke opportuniteiten bieden de Noorse wateren voor onze visserijsector? Welke moeilijkheden ondervinden wij om in de Noorse wateren te gaan vissen? Hoe wordt het flankerend ondersteunend beleid van de dienst Visserij ervaren door de visserijsector?
Welke bijkomende inspanningen en acties staan gepland om de Noorse wateren bij de Vlaamse visserijsector te activeren?
Minister Crevits heeft het woord.
Collega Tommelein, de Noorse campagne kon pas van start gaan nadat tussen de Europese Unie en Noorwegen de nodige afspraken over de total allowable catch (TAC) en de quota werden gemaakt. De Noorse zone werd pas op 16 maart 2021 effectief opengesteld voor buitenlandse vaartuigen.
Collega’s, naar aanleiding van een rondvraag in samenwerking met de Rederscentrale hebben een aantal geïnteresseerde reders zich aangemeld voor een testreis naar de Noorse zone. Aangezien sinds 2010 geen enkel Belgisch vissersvaartuig naar die Noorse zone is gegaan, hebben de meeste schippers geen ervaring met de visserij in die zone en ook niet met de bijhorende administratie. Daarom werd er geopteerd voor een testreis. Mijn administratie heeft ingestaan voor de intensieve begeleiding van de eerste visreis naar de Noorse zone. Daar ben ik eigenlijk wel trots op. Ik was graag zelf meegegaan, maar de agenda liet dat niet toe. Ik was trouwens niet uitgenodigd en ik weet ook niet of ik wel zeebenen heb.
Maar, collega Tommelein en andere collega’s, u hoort mij al komen. Op 19 april vertrok het eerste vaartuig naar de Noorse zone. Ik ben dus eigenlijk wel blij dat u die vraag stelt. Het vaartuig is vijf visdagen actief geweest in die Noorse zone en heeft ook een en ander gevangen. De vangsten waren voornamelijk een mix van rondvissoorten zoals kabeljauw, koolvis en ook een beetje leng en zeeduivel. Zeer belangrijk is dat de bemanning bijzonder tevreden was over de visserijmogelijkheid.
Op dit ogenblik zijn de voorbereidingen bezig om een tweede testvaartuig te begeleiden. De bedoeling is om tegen de zomermaanden een goed zicht te krijgen op de vangstmogelijkheden zodat een duurzame visserij met goed beheer van de visstocks kan worden uitgebouwd in die Noorse zone. Een crisis kan dus ook aanleiding geven tot zoektochten naar creatieve nieuwe oplossingen.
We weten nu al dat die Noorse zone mogelijkheden biedt voor vissersvaartuigen die alternatieven zoeken voor de tongvisserij. In de Noorse wateren is schol de doelsoort van onze Belgische vissersvaartuigen. Maar er zijn ook een aantal bijvangstsoorten zoals tongschar, heilbot, leng, kabeljauw en heek die zorgen voor een rendabele visserij.
De beslissing van de Noorse autoriteiten om sinds 2020 in de periode van 1 juli tot en met 31 december een drietal omvangrijke gebieden te sluiten om kabeljauw te herstellen, maakt dat het voor boomkorvaartuigen geen rendabele optie meer is om in die periode in de Noorse zone visserijactiviteiten te ontplooien.
Ons departement zorgt voor een individuele begeleiding van reder en schipper tijdens de zeereis naar de Noorse zone. Het departement onderhoudt ook contacten met de Noorse autoriteiten en met de Rederscentrale. Voor mij is het echt van belang dat we de sector heel nauw betrekken bij dit project en dat de sector tevreden is over onze begeleiding. We moeten nieuwe opportuniteiten onderzoeken.
De Noorse campagne voor 2021 is dus vooral een test met enkele intensief begeleide vaartuigen die ons veel leert over de vangstmogelijkheden. Ik verwacht dat de campagne na 1 juli zal stilvallen, omdat Noorwegen dan opnieuw een aantal gebieden zal sluiten die voor ons interessant zijn. De opgedane ervaring zal ons helpen om volgend jaar op grotere schaal de Noorse campagne op te zetten in overleg met onze vissers en reders. Ik dank u.
De heer Tommelein heeft het woord.
Minister, dank u wel voor uw antwoord. Ik wilde nog bijkomend cijfers vragen, maar ik denk dat de tijdspanne te kort is om al relevante cijfergegevens te poneren. Het is belangrijk dat de Vlaamse overheid zijn best heeft gedaan om de vissers zo goed mogelijk te begeleiden. Als ik hoor welke vissoorten u opsomt, stellen we samen vast dat er sowieso opportuniteiten zitten in de uitbreidingsmogelijkheid naar Noorse wateren. Dat is uiteraard goed nieuws. Het is een welgekomen extra mogelijkheid om de gevolgen van de brexit te ondervangen.
Ik had graag van de gelegenheid gebruik gemaakt – ik ga weer eens stout zijn – om bij u te polsen naar de stand van zaken van de activiteiten van onze vissers in de Britse wateren. Stellen er zich nog bijkomende problemen of moeilijkheden? Is er ondertussen meer perspectief op een duurzame regeling?
Minister Crevits heeft het woord.
Collega Tommelein, bedankt voor de aanvullende vragen. Het is voor ons van belang om opnieuw ervaring op te doen om dat later breder uit te rollen, met aandacht voor een goed beheer van onze bestanden, zoals ik al zei.
Wat de Britse wateren betreft, zijn er nog altijd een zestal vaartuigen die geen toegang hebben tot die 6-12 mijlszone. Wij hebben bijkomende gegevens aangeleverd aan de EU. Er wordt verder onderhandeld en er is een voorlopige regeling die geldt tot 31 juli. Ik heb gisteren nog een uitgebreid overleg gehad met de Europese commissaris om de stand op te maken over de brexit. De commissaris had acht landen uitgenodigd en gevraagd wat onze positie was. Wij hebben gevraagd om samen stand te houden en samen stelling in te nemen en we hebben hem vertrouwen gegeven om de onderhandelingen verder te zetten. Het is wel dringend dat de vissers perspectief krijgen, ook na 31 juli. Met die kwartaalschijfjes kunnen we voorlopig vooruit maar dat is geen goede manier om verder te werken.
Minister, wij hebben op 9 juni in deze commissie een moment voorzien rond de brexit. Misschien is het goed om dan op deze thematiek in te gaan.
De heer Tommelein heeft het woord.
Minister, dank u voor uw betoog. Eens te meer stel ik vast dat wij op dezelfde golflengte zitten en dat we dezelfde bezorgdheden delen.
De vraag om uitleg is afgehandeld.