Verslag vergadering Commissie voor Economie, Werk, Sociale Economie, Wetenschap en Innovatie
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
Mevrouw Malfroot heeft het woord.
Voorzitter, minister, collega's, het Vlaams netwerk van ondernemingen (Voka) heeft in samenwerking met het Europees fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) het initiatief genomen om in elke Vlaamse provincie een digitale hub op te richten. Deze hubs zijn gevestigd in regionale Voka-kantoren waar een ondernemer terecht kan met vragen over digitalisering en in het bijzonder over nieuwe datagedreven digitale technologieën.
De Voka DigiHub richt zich naar kmo’s die vragen hebben rond de integratie van digitale toepassingen in de onderneming en die specifiek op zoek zijn naar advies, begeleiding en testinfrastructuur. Met deze ondersteuning kan een kmo op een eenvoudige en begeleide wijze toegang krijgen tot aanwezige testinfrastructuur bij een van de 28 kennisinstellingen.
Met behulp van deze testinfrastructuur kan een onderneming producten testen in realistische omstandigheden en ze sneller op de markt brengen. Hiervoor draait de onderneming op voor 30 procent van de kostprijs. De overige 70 procent wordt gedragen door EFRO en de Vlaamse overheid. In totaal wordt meer dan 5 miljoen euro uitgetrokken om de vijfhonderd kmo’s te begeleiden.
Minister, welke signalen uit het bedrijfsleven ontvangt u over de wenselijkheid van DigiHubs? Welke mogelijke meerwaarde biedt dit?
Welke sectoren zijn vragende partij voor de DigiHubs?
Welke vereisten worden aan kmo’s gesteld om gebruik te maken van DigiHubs? Hoeveel kmo’s komen hiervoor maximaal in aanmerking?
Op basis van welke criteria wordt het succes van DigiHubs gemonitord? Hoe werd de financieringsbehoefte vastgesteld?
Op basis van welke criteria worden kmo´s doorverwezen naar een van de 28 kennisinstellingen?
Minister Crevits heeft het woord.
Collega’s, uit tal van studies blijkt dat nog een zeer groot aantal kmo’s een grote inspanning dienen te doen op vlak van digitalisering. Ondernemingen zien veelal wel de noodzaak om te digitaliseren in, maar in een sterk evoluerend digitaliseringslandschap wordt het alsmaar moeilijker om de juiste keuzes te maken. Daarnaast is men omwille van de complexiteit steeds meer aangewezen op een externe partner.
Vandaar dat we beslist hebben om in elke provincie een DigiHub op te richten. De meerwaarde van de DigiHubs bestaat erin dat er een bijkomende impuls gegeven wordt om kmo’s te oriënteren bij hun digitale transformatie op een laagdrempelige manier in de nabijheid van de kmo’s. De Vlaamse onderzoeksorganisaties en kennisinstellingen delen hun expertise die kan worden ontsloten voor de kmo’s. Kmo’s kunnen ook in contact worden gebracht met private aanbieders voor de implementatie van hun digitaal traject.
Alle sectoren komen in aanmerking. De breedte van het consortium – in totaal 28 kennisinstellingen over de vijf provincies heen – zorgt er ook voor dat alle sectoren wel degelijk bediend kunnen worden. Voka maakt ook deel uit van het VLAIO-netwerk (Agentschap Innoveren en Ondernemen) waardoor instroom vanuit diverse hoek kan komen via onder andere Blikopener, de partners van het contract ondernemerschap, VLAIO Team Bedrijfstrajecten of Vlaamse sectorfederaties.
Omdat laagdrempeligheid voorop staat bij de DigiHubs worden er geen vereisten gesteld aan de kmo’s. Elke kmo met een vraag inzake digitalisering kan in principe rechtstreeks terecht bij de DigiHubs, net zoals andere partners in het VLAIO-netwerk.
Als je diepgaand begeleid wilt worden, is het wel nodig dat de kmo bereid is een screening te ondergaan van zijn digitale maturiteit en stappen wil zetten naar datagedreven werken.
Wij gaan uit van een bereik van 2250 kmo’s over een periode van 2 jaar. Wij willen er 400 matchen met een kennispartner. Ik hoop dat wij er meer zullen hebben dan het aanbod. Het is een bijkomende impuls om meer kmo’s te bereiken, complementair aan de al lopende acties. U weet dat er heel veel instrumenten bestaan voor de kmo’s. Het succes wordt gemonitord aan de hand van het aantal bedrijven dat men bereikt. Ik heb u de cijfers daarnet gegeven.
Wat de doorverwijzing betreft, zal Voka ook helpen aan de vraagarticulatie van de ondernemer, zodat het nadien gemakkelijker wordt een connectie te maken met de kennisinstelling in kwestie. Er wordt voor de doorverwijzing gewerkt met een onafhankelijk expertenpanel. Dat panel zal een heel aantal parameters in aanmerking nemen om de doorverwijzing zeer transparant te laten gebeuren.
Mevrouw Malfroot heeft het woord.
Ik denk dat er echt wel een nood is aan een verdere digitalisering. De crisis geeft aan hoe wij daar verdere stappen kunnen in zetten. Persoonlijk kan ik mij bij die hubs weinig voorstellen. Ik kan ze mij niet visualiseren. De meerwaarde kan enorm zijn, maar ik stel mij gewoon de vraag of er al zoveel aanbod is aan digitale kennis en aan bedrijven die zich bezighouden met digitalisering en wat hier de meerwaarde van is. Dat is een persoonlijke kwestie, omdat ik het mij niet kan voorstellen.
Zijn het alleen die 28 kennisinstellingen die daarvoor instaan of zijn er ook nog samenwerkingen met private partners? Kunnen er eventueel promotiefilmpjes of zoiets gemaakt worden om dat toch meer te visualiseren voor de ondernemers en om hen te tonen wat het hun als kleine zelfstandige, als bijvoorbeeld uitbater van een kledingwinkeltje, kan bijbrengen? Ik zou graag wat meer aanbod van filmmateriaal of ander promotiemateriaal daartoe zien. Is het mogelijk om daar extra ‘visualiteit’ rond te zien?
Ik vind het goed maar te hightech. Ik denk dat veel kleine ondernemers zich afvragen wat dit hun extra kan opbrengen.
Minister Crevits heeft het woord.
Het zou goed geweest zijn, collega Malfroot, als u bij de lancering aanwezig zou zijn geweest. Die lancering gebeurt in alle provincies. Je moet gewoon een mailtje sturen. Je kunt dat ook naar VLAIO sturen, dat je wilt in contact komen. Dan wordt er gekeken naar wat de behoeften zijn en of je bereid bent een analyse te laten maken van jouw bedrijf.
Doorverwijzing voor een diepgaander onderzoek is uiteraard in samenwerking met private bedrijven. Maar wij stellen vast dat veel kmo’s op vandaag nog altijd niet de urgentie voelen om te digitaliseren. Dit is een kosteloze gemakkelijke eerste stap. Wij willen begeleiding aanbieden om de eerste stappen te zetten, en ook om de noodzaak en de meerwaarde van een digitalisering aan te tonen. Wij hebben trouwens op de dag van de lancering ook filmpjes vertoond om aan te tonen wat de meerwaarde van digitalisering voor je bedrijf kan zijn. Ik vind de suggestie om nog meer filmpjes te maken zeer terecht. Maar je moet vooral beseffen dat het een toegangspoort is tot alle digitaliseringsinitiatieven die nu ter beschikking staan, ook voor de kleinste kmo’s die geen personeel hebben om zich daarmee bezig te houden.
Mevrouw Malfroot heeft het woord.
Ja, het was ook een deel van mijn punt dat de mensen die het misschien het meeste nodig hebben, de weg ernaartoe niet zo gemakkelijk vinden. Ook beseffen zij niet genoeg welke mogelijkheden er zijn. Als er promotiemateriaal bestaat, dan moet er misschien niet meer van gemaakt worden maar moet het meer verspreid worden. Vandaar mijn suggestie om eventueel via de website van Voka of van VLAIO of van wie er ook mee bezig is, een weg te zoeken naar de kleine ondernemers die niet beschikken over een informaticadienst en die geen gebruik maken van die diensten op dit ogenblik.
De vraag om uitleg is afgehandeld.