Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
Mevrouw Robeyns heeft het woord.
Mijn vraag gaat over de mobiliteitsvisie 2040. Die zal als leidraad voor de mobiliteitsbeslissingen van de Vlaamse Regering de komende twintig jaar moeten dienen. Er wordt al enige tijd gewerkt aan die visie. Er is ook al een participatietraject geweest. Dat werd eind vorig jaar afgerond. Daar is al aangekondigd dat de Vlaamse Regering die visie eind vorig jaar of begin dit jaar zou goedkeuren. Tot nu toe hebben we die visie nog niet gezien. We zagen het al een paar keer op de agenda van de ministerraad verschijnen, maar er is nog geen beslissing. Daarom stel ik u graag een aantal vragen, minister.
Waarom werd de timing, die enerzijds eind dit jaar en anderzijds begin dit jaar werd aangekondigd, niet gehaald?
Hoe komt het dat de regering de mobiliteitsvisie nog niet heeft goedgekeurd?
Wat is de nieuwe timing om dat plan te voltooien?
Kunnen de resultaten van de publieksbevraging en het participatietraject met ons gedeeld worden?
Blijkbaar is de begeleiding gebeurd door TomorrowLab. Wat is de kostprijs daarvan?
Minister Peeters heeft het woord.
Ik waak heel sterk over de timing en u hebt gelijk: er is in dit dossier vertraging op de timing. Maar die is beperkt. Er is een heel intensief en participatief proces aan voorafgegaan. Dat heeft langer geduurd dan verwacht door de ruime inbreng van iedereen die deelgenomen heeft aan het proces. Er waren heel wat burgerparticipatieprocessen, gesprekken met deskundigen, en overlegmomenten met belangengroepen en actoren, waaronder ook alle lokale besturen.
Door die ruime participatie en de aanlevering van heel veel inbreng was er een groter schrijf- en redactiewerk. Dat heeft gezorgd voor wat vertraging. Er werden ook verschillende ontwerpversies voorgelegd en herwerkt en vervolgens inhoudelijk afgetoetst op hun consistentie met de eind 2020 gepubliceerde Europese strategie voor een duurzame en slimme mobiliteit. Die dateert ook van 2020 en daar wilden we op inspelen.
De mobiliteitsvisie vormt op dit moment het onderwerp van besprekingen in de interkabinettenwerkgroepen (IKW’s), en daarna zal zij geagendeerd worden.
Ik geef dus toe dat er vertraging is, maar anderzijds weet ik dat er al decennialang wordt gepraat over mobiliteitsplannen. Ik engageer mij ertoe om dit alleszins voor het zomerreces goedgekeurd te krijgen. Het zit op dit ogenblik op de IKW’s, dus vermoed ik dat we vroeger zullen kunnen landen.
Na de principiële goedkeuring door de Vlaamse Regering moet het wel nog richting adviesronde, de Mobiliteitsraad (MORA) en dergelijke. De finale goedkeuring zal dan wel voor het najaar zijn.
Zodra de Vlaamse mobiliteitsvisie door de Vlaamse Regering principieel is goedgekeurd wordt de tekst samen met de resultaten van de publieksbevraging gepubliceerd op de website van de Vlaamse overheid. Ze zullen ook consulteerbaar zijn op het platform van CitizenLab. Dat is het elektronisch platform dat werd gebruikt voor de publieksbevraging. Deze documenten kunnen uiteraard ook worden gedeeld met het parlement of met de leden van deze commissie.
Wat is de kostprijs van de begeleiding door Tomorrowlab? Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) werd inderdaad begeleid in de totstandkoming van deze mobiliteitsvisie door Tomorrowlab, en dit na een algemene offertevraag. Hiervoor wordt 220.000 euro exclusief btw per jaar betaald. Na de oplevering van de visie is de opdracht van Tomorrowlab beëindigd. Dan valt deze jaarlijkse bijdrage weg.
Mevrouw Robeyns heeft het woord.
Minister, u verwees er zelf naar, dat we al twintig jaar bezig zijn met het formuleren van een plan voor een modal shift met minder autoverkeer. Toen heette dat Mobiliteitsplan Vlaanderen. Daar werd vijftien jaar aan gewerkt, maar men is nooit tot een politieke consensus gekomen om het te finaliseren. Als blijkt dat het een aantal keer op de agenda van de regering wordt geplaatst en er nooit wordt afgeklopt, komt die ongerustheid terug naar boven. Men was er twintig jaar geleden al van overtuigd dat zo’n plan nodig is. Dat is vandaag nog steeds zo.
Ondertussen, minister, wordt in de vervoerregio’s werk gemaakt van mobiliteitsplannen. Er is eigenlijk geen kapstok. Je zou verwachten dat die vervoerregio’s zich kunnen baseren op een visie van Vlaanderen. Maar die is er niet. In die zin is er een sense of urgency: die kapstok van Vlaanderen moet er komen. Ik wil u oproepen om dat zo snel mogelijk afgeklopt te krijgen.
De heer Bex heeft het woord.
Ik wens mij ten volle aan te sluiten bij de vragen van collega Robeyns.
Minister Peeters heeft het woord.
Mevrouw Robeyns, ik zal u geruststellen. Men heeft in het verleden inderdaad decennialang gewerkt aan mobiliteitsplannen. Dat is nooit finaal afgeklopt.
Deze mobiliteitsvisie had ik zelf geagendeerd op 7 mei, maar heb ik zelf ook teruggetrokken. Het is maar een keer geagendeerd. Misschien kan ik u daarmee enigszins geruststellen. We hebben toen nog heel wat extra vragen gekregen. Er waren ook nog een aantal pijnpuntjes in. We hebben dus beslist het zelf terug te trekken en even te bekijken of we alle minpuntjes die er nog in zaten, kunnen wegwerken. Zoals ik daarstraks al zei, zit dit vandaag in de interkabinettenwerkgroepen. Ik hoop het zo snel mogelijk te kunnen agenderen. Het is natuurlijk ook iets waarbij we niet over één nacht ijs willen gaan. Ook alle andere collega’s willen daar voldoende tijd voor uittrekken. Dat respecteer ik uiteraard. Kortom, ik ben er wel van overtuigd dat we dat snel opnieuw kunnen agenderen. Het is zeker niet mijn bedoeling om dit naar de Griekse kalenden te sturen.
Uiteraard hebt u gelijk: de diverse vervoerregioraden zijn bezig met hun mobiliteitsplannen en hebben nood aan die kapstok. Dit zal er echter zo snel mogelijk komen. Ik hoop dat ik u daarmee allebei heb kunnen geruststellen.
Mevrouw Robeyns heeft het woord.
Minister, ik geef u het voordeel van de twijfel. Wij rekenen er dus op dat dat voor de zomer wordt afgeklopt. Collega Ceyssens had vorige keer al gezegd in de regeling der werkzaamheden dat dat desgevallend uitgebreid aan bod zal komen hier in de commissie.
De vraag om uitleg is afgehandeld.