Verslag vergadering Commissie voor Economie, Werk, Sociale Economie, Wetenschap en Innovatie
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
Mevrouw De Vreese heeft het woord.
Beste minister, u zult samen met de federale staatssecretaris van Asiel en Migratie een uniek digitaal loket uitwerken om hoogopgeleide buitenlanders naar Vlaanderen te halen. Dit biedt een oplossing voor de administratieve rompslomp om de aanvraag en de behandeling van vergunningen eenvoudiger en laagdrempelig te maken. Daar was vraag naar bij heel wat ondernemers.
Vlaanderen heeft de ambitie om hoogopgeleide buitenlanders aan te trekken om de arbeidskrapte aan te pakken. Maar Vlaanderen slaagt er te weinig in om buitenlandse zelfstandigen met een grote economische meerwaarde en/of innovatief karakter aan te trekken. De Vlaamse Regering heeft op 11 juli 2020 een visienota goedgekeurd om het beleid inzake de buitenlandse zelfstandige ondernemers te herzien. Het doel is om Vlaanderen meer op de kaart te zetten als aantrekkingspool voor start-ups en innovatief ondernemend talent.
Voor wie hier minder dan negentig dagen werkt, volstaat een arbeidskaart. Wie de negentig dagen overschrijdt, heeft een gecombineerde vergunning of single permit nodig. Wij hebben steeds aangedrongen op een eenvoudige procedure en snelle doorlooptijden. Er werd op dat vlak reeds verbetering geboekt. Momenteel duurt het afleveren van een vergunning twee tot vier weken. Dat is een zeer mooi resultaat van het werk dat de diensten hebben geleverd.
Via het nieuwe digitale loket ‘Working in Belgium’ verloopt alles digitaal en zal het eenvoudiger zijn om het dossier op te volgen. Dit digitale loket wordt uitgewerkt door de Dienst Vreemdelingenzaken in samenwerking met de regionale overheden. Op 1 april 2021 start de testfase.
Minister, hoe verloopt de samenwerking tussen de federale en de Vlaamse overheid voor de ontwikkeling van het digitale loket? Op welke manier wordt er samengewerkt? Hoe zal het digitale loket de procedure verder vereenvoudigen en versnellen?
Zijn de samenwerkingsakkoorden nu volledig rond? Of moeten er daaromtrent nog initiatieven worden genomen?
Op 1 april 2021 start de testfase. Dat is zeer binnenkort. Wat is de verdere timing voor de uitrol en het lanceren van het digitale loket?
Hoe zal het digitale loket worden bekendgemaakt? Op welke manier zal daarover verder worden gecommuniceerd?
Minister Crevits heeft het woord.
Collega’s, zoals jullie weten, is economische migratie een nieuwe bevoegdheid voor Vlaanderen. Pas sinds de zesde staatshervorming is Vlaanderen bevoegd voor het luik toegang tot werk. Op 1 januari 2019 trad de nieuwe Vlaamse regelgeving in werking, maar dat bracht wat kinderziektes met zich mee. Zo waren de doorlooptijden opgelopen tot meer dan acht weken en kwam er veel rompslomp bij voor zowel de werkgevers, de werknemers als de beide overheden. Dat was echt geen goede situatie. Ondertussen is de oranje loper Working in Belgium een van mijn stokpaardjes geworden.
Er zit absoluut geen haar in de samenwerkingsboter; de neuzen hebben altijd in dezelfde richting gestaan. Samen met staatssecretaris Sammy Mahdi heb ik vorige week, met trots, het sluitstuk van die goede samenwerking gepresenteerd: de lancering van het uniek loket Working in Belgium op 1 april 2021. Dat moet de goede procedure vereenvoudigen en versnellen. Mensen zullen nu ook de stand van dat dossier via dat digitale loket kunnen raadplegen.
De doorlooptijd ligt vandaag op twee weken. In sommige dossiers kan dat sneller, maar dat hangt ook af van de kwaliteit en de volledigheid van de dossiers. Daarom zet de dienst Economische Migratie in op het goed informeren van werkgevers. Wij zullen sowieso de hoogdringende gevallen op een periode van twee dagen moeten kunnen behandelen. Een voorbeeld van een hoogdringend dossier is een gespecialiseerde technieker die in een kerncentrale komt werken.
Zijn de samenwerkingsakkoorden nu rond? Het uitvoerend samenwerkingsakkoord is ondertekend, en het woordje ‘uitvoerend’ is hier heel belangrijk. Dat is de vertaling van artikel 40 van het samenwerkingsakkoord van 2 februari 2018, waarin de oprichting van dat elektronisch platform mogelijk gemaakt is. Dat uitvoerend samenwerkingsakkoord regelt het digitale loket in het kader van de gecombineerde vergunning. Dat zijn niet-Europeanen die bij ons komen werken voor een periode van meer dan negentig dagen. Dat is de eerste fase van het project.
Zoals u weet en schetst in uw vraag, bestaan er arbeidskaarten – voor een tewerkstelling van minder dan negentig dagen – en beroepskaarten – voor zelfstandige beroepsactiviteiten. De arbeidskaarten en beroepskaarten maken geen deel uit van de gecombineerde procedure. Het is de bedoeling dat ook arbeidskaarten en beroepskaarten via het loket Working in Belgium zullen lopen. Hiervoor is een extra samenwerkingsakkoord nodig, waarover straks meer. Op dit moment is de dienst Economische Migratie bezig met vier grote klanten, die meerdere honderden aanvragen doen per jaar. Ze zijn binnen de groep aan het testen. Het gaat om Fragomen, Deloitte, VBO en Agoria.
Vanaf 1 april 2021 treedt de brede testfase in werking. Het is de bedoeling dat alle aanvragen vanaf dan zoveel mogelijk via het loket gebeuren. Maar we nemen ook de tijd om te leren uit die fase. We stellen dus alles in het werk om zeer klantvriendelijk te werk te gaan.
Vanaf 1 juli 2021 zullen alle gegevens die ingediend worden via het loket via automatische gegevensstromen uitgewisseld worden. We willen daar nog bijkomende klantvriendelijke functionaliteiten aan toevoegen, en we zetten ook in op het ‘only once’-principe, waardoor bij de vergunningsaanvraag van een gecombineerde vergunning de Dimona- en DMFA-gegevens (Déclaration Immédiate/Onmiddellijke Aangifte - Déclaration Multifunctionelle/Multifuctionele Aangifte) rechtstreeks opgehaald kunnen worden. Dat levert dus geen vertragingen meer op.
De laatste fase komt in de loop van 2022. Dat is de fase waarin ook de arbeidskaarten en de arbeidskaarten voor onbepaalde duur via het unieke loket kunnen worden aangevraagd. Dan is het de bedoeling dat ook andere overheden aangesloten kunnen worden op het unieke loket.
In een nog latere fase wordt dan bekeken of de aanvragen voor beroepskaarten voor zelfstandigen toegevoegd kunnen worden aan Working in Belgium. Daarover moet nu nog verder overlegd worden. Maar ik ben daar ook een warm pleidooi voor aan het voeren, en gelet op de inhoud van uw vraag, denk ik dat u het daar wel volmondig mee eens zult zijn.
Ik kom tot de bekendmaking. Op het moment dat Working in Belgium er is, zullen we zoveel mogelijk met de klanten communiceren via dat loket. Iedereen zal een nieuwsbrief ontvangen, er komt een helpdesk en ook telefonisch gaan we mensen beantwoorden. De dienst staat dus klaar om iedereen met raad en daad bij te staan. We moeten echt veel klantvriendelijker worden voor buitenlandse toptalenten en ondernemers. Ik ga ervan uit dat dit ook een heel zachte en voorspoedige landing in Vlaanderen zal betekenen.
Mevrouw De Vreese heeft het woord.
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik was inderdaad wel geïnteresseerd in de timing van de verdere uitrol van het project. Ik denk dat we inderdaad in Vlaanderen de ambitie mogen hebben om de regio te worden voor innovatieve sectoren en voor nieuwe start-ups. Daarvoor is ook dat onderdeel van het aantrekken van buitenlands talent belangrijk, en het maken van een vlotte procedure maakt daar natuurlijk deel van uit.
U gebruikt ondertussen ook de Nederlandse term van de oranje loper. Ik vind het een mooie omschrijving dat we de loper moeten uitrollen om die mensen naar hier te krijgen en hen zeer klantvriendelijk van dienst te zijn.
De procedure verloopt via het digitale loket. Is het dan zo dat die ondernemers automatisch een mail of zo krijgen op het moment dat de vergunning is toegekend? Gebeurt dat op een automatische manier?
Minister Crevits heeft het woord.
Mevrouw De Vreese, ik ben blij dat u oranje ook een mooie kleur vindt. Dat is in elk geval al heel positief.
Om op uw punctuele vraag te antwoorden: ja, ze zullen absoluut via het loket een melding krijgen. Ze zullen ook – en dat is ook van belang – een bericht krijgen als ze een verlenging moeten aanvragen. We willen dus maximaal inzetten op gebruiksvriendelijkheid.
Mevrouw De Vreese heeft het woord.
Oranje zeker en vast, naast geel natuurlijk. Ik moet toegeven dat ik ook een voorkeur heb voor rood. Bij dezen kennen jullie mijn lievelingskleuren. (Gelach)
De vraag om uitleg is afgehandeld.