Verslag vergadering Commissie voor Buitenlands Beleid, Europese Aangelegenheden, Internationale Samenwerking en Toerisme
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
Mevrouw Rutten heeft het woord.
Minister-president, u hebt er vanmiddag al naar verwezen: hoe kunnen we de begroting onder controle krijgen na dit moeilijke coronajaar? Uw regering heeft een goed initiatief genomen door in enkele grote werven en hervormingen te voorzien om opnieuw een traject uit te stippelen dat ons in een budgettair aanvaardbare positie zal brengen. Ik zal daar nog geen cijfer op plakken.
U hebt geld uitgetrokken om op elk vlak waarin Vlaanderen actief is, te kijken waar het beter of efficiënter kan, en welke prioriteiten er moeten worden gesteld. Ik vind dat een goede oefening, maar dan moeten we die ook voor het beleidsdomein maken waarvoor u bevoegd bent en waarbij wij verondersteld worden om u of uw regering te controleren.
Werd voor het beleidsdomein Buitenlands Beleid inmiddels al de scope van de doorlichting afgebakend? Welke grote uitgavenposten zullen worden doorgelicht? Welke prioriteiten ziet u dan? Op basis van welke elementen en criteria is dat gebeurd?
Kunt u met ons uw plan van aanpak delen? Misschien ben ik wat te vroeg, maar dan moeten we dat maar eens inplannen, voorzitter. Of kunt u ons een vooruitzicht bieden wanneer dat dan kan? Zo kunnen we dat goed mee opvolgen en discussiëren over hoe we die efficiëntieoefening rond de Vlaamse Veerkracht kunnen maken.
Minister-president Jambon heeft het woord.
Ik merk dat dezelfde vraag vanuit de Open Vld-hoek aan alle ministers wordt gesteld, met twee uitzonderingen. Twee ministers hebben die blijkbaar niet gekregen.
Het antwoord dat vanuit de Vlaamse Regering wordt gegeven, is ook telkens hetzelfde. De Vlaamse brede heroverweging betreft een doorlichting van de tien beleidsdomeinen, alsook van de sociale toeslagen en kortingen. De bedoeling van de doorlichtingen is om aan de hand van een aantal voor de beleidsdomeinen gemeenschappelijke onderzoeksvragen tot onderbouwde aanbevelingen te komen in het kader van evidence based policy.
Elke projectgroep heeft de leiding en verantwoordelijkheid over het schrijven van de doorlichting van zijn beleidsdomein. De politiek is daar dus niet bij betrokken. Het is in handen van het departement, maar omdat we weten dat dat een gevaar inhoudt, hebben we er ook een externe partij bij betrokken die moet challengen. Als we het alleen aan de administratie overlaten, zullen sommigen die oefening goed doen en anderen zullen eerder protectionistisch te werk gaan. Als we het anderzijds alleen door externen laten doen, dan gaan de kennis over het domein en allerlei inzichten verloren.
Daarom hebben we die twee samengebracht, zonder politieke inmenging. Het betreft dus een administratieve oefening zonder politieke inmenging of voorafnames. De resultaten van de doorlichting dienen als input voor de begrotingsopmaak 2022 en de volgende jaren. Dan zal er ook duidelijkheid komen over welke uitgavenposten door de betrokken projectgroep worden geselecteerd en waarom. De studies zullen transparant worden meegedeeld als ze zijn opgeleverd.
Dit wordt vanuit de administratie aangereikt. Daarna doen we politiek natuurlijk wat we willen, en dit in het licht van een traject naar een begroting in evenwicht. Als we realistisch zijn, zal dat niet meer tijdens deze legislatuur zijn, maar we zullen wel een punt in de tijd bepalen waarop de Vlaamse begroting en het traject opnieuw in evenwicht zullen zijn. Het zal mijn verantwoordelijkheid zijn om jaar na jaar dat punt op het traject te bereiken.
Mevrouw Rutten heeft het woord.
Dank u wel, minister-president.
Als het werkelijk zo is dat deze vraag bij alle ministers, behalve bij twee, is ingediend, dan zal ik dat in mijn fractie ook melden. Ik vind op zich dat deze oefening voor iedereen moet gelden. Ik zit toevallig in uw commissie, dus u hebt de vraag toevallig ook van mij gekregen.
Ik vind het een positief initiatief, begrijp me niet verkeerd. Vlaanderen heeft altijd een ijzersterke budgettaire reputatie gehad. Er zit in onze commissie ook iemand die daar in het verleden altijd werk van heeft gemaakt. Ik heb daar achter de schermen vroeger ook zelf aan meegewerkt. Natuurlijk zijn de omstandigheden uitzonderlijk. Dat weten we allemaal. Ik vind het wel goed dat we nu opnieuw een moment in de tijd prikken en dat we de reputatie van Vlaanderen willen hooghouden om opnieuw naar dat budgettaire evenwicht te gaan.
We zijn allebei voorzichtig. We zijn het eens dat we opnieuw naar een evenwicht moeten gaan. Geen van beiden heeft gezegd wanneer. Dat hangt natuurlijk af van de haalbaarheid van de hele operatie.
Ik zal dat misschien nu nog niet doen, maar ik zal mijn vraag in een schriftelijke vraag omzetten op het moment dat het allemaal duidelijk zal worden hoe u dit aanpakt. In elk geval willen we met dit parlement en deze commissie wel meedenken. U voelt zelf wel aan dat er een aantal dingen zijn die meer prioritair zijn dan andere en waarover we kunnen spreken. In tegenstelling tot het verwijt dat ik al heb gekregen dat ik zou pleiten om binnen het Belgische kader te werken, ben ik er wel voorstander van om de Vlaamse diplomatie voor onze bevoegdheden te versterken. Of je daar een eigen Vlaamse opleiding en een eigen Vlaams traject voor nodig hebt, vind ik dan weer een andere vraag. Ik geef hiermee maar een klein voorbeeld, minister-president. In elk geval bieden we de hulp aan om mee te werken aan dat traject. Dank u wel.
De heer Muyters heeft het woord.
Voorzitter, ik denk dat het vanzelfsprekend is dat ik tussenkom, omdat ik die oefening toch echt wil ondersteunen. Vlaanderen is weer eens het voorbeeld om die begroting opnieuw naar een evenwicht te brengen en om hiervoor een traject of voorbereiding uit te stippelen.
Een van de vier instrumenten die de Vlaamse Regering naar voren schuift, is de Vlaamse brede heroverweging. Ik denk dat het een goede zaak is dat dat gebeurt. We hebben daar buitenlandse voorbeelden van. Nederland doet dat al een tijd. Ik weet dat de Vlaamse Regering, of toch minstens de administratie, hierover al met Nederland gesprekken heeft gevoerd om daaruit te kunnen leren en stappen te kunnen zetten.
Het is natuurlijk essentieel dat alle domeinen meedoen, ook die van de Open Vld-ministers. Mevrouw Rutten, u hebt gezegd dat u uw fractie zult vragen om hierover de eigen ministers te bevragen. Ik denk dat zo’n operatie alleen kans op slagen heeft als iedereen daarin met een ‘open mind’ werkt en als we ook politiek de moed hebben om geen voorafnames te doen. Twee weken geleden waren er in de plenaire vergadering al voorafnames door verschillende partijen. Ze zeiden dat die heroverweging toch niet voor ‘dit’ mocht zorgen, maar dat ze wel voor ‘dat’ moest zorgen. Mijn vraag is dat we als politici die oefening laten lopen en dat we zonder voorafnames dan kijken wat het resultaat daarvan is. Wat mij betreft, hebt u alle steun, minister-president.
Kunt u bevestigen dat het resultaat hiervan in de begrotingsaanpak 2022 zal blijken? Kunnen we tijdens de begrotingsopmaak van 2022 in de verschillende commissies de rapporten die werden opgemaakt, dan commissie per commissie bespreken?
Minister-president Jambon heeft het woord.
Affirmatief.
Mevrouw Rutten heeft het woord.
Men meldt mij dat dezelfde vraag twee uur geleden door Bart Tommelein aan minister Somers werd gesteld. Die zal uiteraard ook aan minister Peeters worden gesteld. Dat misverstand is bij dezen dan al opgehelderd.
Dit is een voortschrijdend inzicht.
De vraag om uitleg is afgehandeld.