Verslag vergadering Commissie voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
Mevrouw De Rudder heeft het woord.
De combinatie werk en gezin maakt het voor vele jonge ouders vaak moeilijk om tijd te vinden voor sport. Daarom verliezen veel Vlamingen later in het leven hun band met de sportwereld. Via een gezinsvriendelijk sportaanbod wilt u de ouders stimuleren om samen met hun gezin te gaan sporten. Dit wordt geconcretiseerd in de operationele doelstelling 2.2 in de beleids- en begrotingstoelichting (BBT) Sport 2021: “We stimuleren goeie praktijken waardoor kinderen en ouders op het zelfde moment kunnen sporten.”
Met het actieplan Sport en Gezin wil Sport Vlaanderen meer gezinnen aan het sporten en bewegen krijgen. Uit onderzoek blijkt immers dat het voor veel gezinnen niet eenvoudig is om voldoende vrije tijd te vinden door de vaak drukke combinatie werk en gezin. Daarom wil men hen stimuleren samen te sporten, als ouder te sporten tijdens de training van het kind en/of als kind te sporten tijdens de training van de ouder. Om dit te realiseren ontwikkelt men in overleg met de verschillende belanghebbenden een beleid, producten en acties die gedragen zijn door de sector.
De lokale besturen inspireren onder andere met goede praktijken, een online tool en een spelpakket. Men onderzoekt de piste om via een subsidiereglement en een vraaggestuurde begeleiding een lokaal gezinssportaanbod te ontwikkelen of een aanbod in de clubs op te starten. De sportfederaties zullen geïnformeerd en begeleid worden om vraaggestuurd te werken zodat zij op hun beurt de aangesloten clubs kunnen aanzetten om meer in te zetten op sporten en bewegen in gezinsverband.
De sensibilisering zal via socialemediakanalen gebeuren. Men wil mensen activeren met behulp van gedragsinzichten en nudgingtools, door gezinsvriendelijke mountainbiketochten, een gezinssportaanbod in de centra van Sport Vlaanderen en door de organisatie van een laagdrempelig gezinssportaanbod op Plage Préférée.
Minister, wat is de stand van zaken van het actieplan Sport en Gezin? Welke partners worden betrokken bij de opmaak van dit actieplan?
Komt er een subsidiereglement om een lokaal gezinssportaanbod te ontwikkelen? Zo ja, is er al een concrete toelichting bij de criteria en de timing? Zo neen, waarom niet ?
Wanneer wordt de inspiratiecampagne voor de lokale besturen gelanceerd en welke tools zal men concreet aanreiken zodat de lokale besturen daar reclame voor kunnen maken en daar verder op kunnen inspelen?
Welke acties zullen er samen met de sportfederaties opgezet worden om een meer gezinsvriendelijk sport- en bewegingsaanbod te ontwikkelen in de sportclubs?
Wanneer start de sensibiliseringscampagne voor de gezinnen en met welke concrete acties zal dat gebeuren?
Minister Weyts heeft het woord.
Zoals ik in mijn beleidsnota heb aangegeven, is gezinnen aan het sporten en bewegen krijgen absoluut een aandachtspunt. Sporten met het hele gezin op hetzelfde moment is niet alleen handig omdat de drukke weekplanning wat ontlast wordt, het is gewoon ook leuk. Zeker in deze tijden is het een goed alternatief als je in je bubbel kunt sporten.
We hebben heel wat projecten in de steigers gezet. Sport Vlaanderen heeft vorig jaar een actieplan rond sporten en bewegen in gezinsverband opgesteld. Welke acties zitten daarin?
De eerste actie was een oplijsting van kindvriendelijke mountainbikeroutes en -tochten. Door corona vinden momenteel helaas geen toertochten plaats, maar zodra deze organisatie weer toegelaten is, wordt die inventarisatie vervolledigd en actief gepromoot bij gezinnen en families.
Een tweede initiatief is de ontwikkeling van een online tool die informatie rond sporten en bewegen in gezinsverband verzamelt en aanbiedt aan de sector. Die tool is inmiddels actief en biedt al twaalf inspiratiefiches aan met goede praktijkvoorbeelden. Dat is meteen ook de eerste realisatie van de inspiratiecampagne voor lokale besturen. Het is de bedoeling om jaarlijks minstens vier van dergelijke fiches te ontwikkelen en te promoten.
Ook op het vlak van evenementen trekken we de kar van gezinnen en families met onder andere het organiseren van de promotieactie Plage Préférée. Door corona lanceerde Sport Vlaanderen in 2020 samen met Radio 2 een alternatieve digitale editie: Zot veel vakantie. De gesprekken met Radio 2 zijn lopende om ook in de zomer van 2021 een nieuwe en hopelijk deels fysieke editie van Plage Préferée aan de kust op te zetten. De focus ligt op de participatie van gezinnen, maar ook van kansarme gezinnen.
Een vierde initiatief zijn de thematochten. In de herfstvakantie konden gezinnen deelnemen aan de Grote Griezeltelling in het kader van Halloween. In de kerstvakantie was er de Wandelwensentocht en die was gekoppeld aan de feestdagen.
Daarnaast werd sterk ingezet op het verzamelen en promoten van het bestaande gezinssportaanbod via de website, sociale media en de databank Uit In Vlaanderen.
Een andere belangrijke pijler binnen het actieplan is het vraaggestuurd begeleiden van lokale besturen. Lokale besturen kunnen voor alle vragen over sporten en bewegen in gezinsverband terecht bij Sport Vlaanderen. Vier lokale besturen lieten zich al begeleiden door Sport Vlaanderen bij de opstart van een nieuw aanbod voor gezinnen.
Ik kan u alvast meegeven dat Sport Vlaanderen in 2021 in samenwerking met enkele sportfederaties zoals Gezinssport Vlaanderen en Wandelsport Vlaanderen kant-en-klare promotiematerialen zal ontwikkelen. Die zullen de wandeltochten voor gezinnen actiever maken en voor meer beleving zorgen. Denk heel concreet aan spandoeken die aanzetten tot beweging en pancartes met diverse opdrachten; dat om het allemaal wat attractiever te maken. Lokale besturen, sportclubs en andere sportorganisaties kunnen dit materiaal als pop-up inzetten op diverse wandeltochten.
Uiteraard willen we de gezinnen aansporen om actief deel te nemen en daarom worden alle initiatieven maximaal gepromoot via diverse kanalen. Ook de Blijf Sporten-campagne kon met succes het actief bewegen en sporten in familiale context bevorderen.
In de postcoronaperiode zullen de verschillende acties die gericht zijn naar gezinnen geïntegreerd worden in de overkoepelende campagne #sportersbelevenmeer.
Om van dit actieplan een geslaagd actieplan te maken, is voldoende inspraak van en co-creatie met de sector nodig. Om dat te garanderen, richtte Sport Vlaanderen een klankbordgroep op. De Vlaamse Sportfederatie, Gezinssport Vlaanderen, het Vlaams Instituut voor Sportbeheer en Recreatiebeleid, het Vlaams Instituut Gezond Leven, Kind en Gezin, Sportwerk Vlaanderen en een lokale sportdienst maken deel uit van deze klankbordgroep. De sportfederaties worden actief betrokken in de klankbordgroep.
Tijdens Plage Préférée vullen verschillende sportfederaties een belangrijk aanbod van de programmatie in. De themawandeltochten die in de vakanties werden en nog worden aangeboden, worden vormgegeven in samenwerking met onder andere Wandelsport Vlaanderen, Gezinssport Vlaanderen, S-Sport//Recreas en Sporta. Je ziet dat er een heel grote betrokkenheid is van heel wat verenigingen en organisaties allerhande.
Recent organiseerde Sport Vlaanderen nog een bevraging bij verschillende sportfederaties die moet toelaten om vraaggestuurde ondersteuning te bieden.
Tot slot wil ik ook nog meegeven dat de klankbordgroep periodiek bij elkaar zal komen om het gedragen actieplan verder vorm te geven en op te volgen.
Mevrouw De Rudder heeft het woord.
Bedankt, minister, voor uw antwoord. Ik denk dat het heel belangrijk is dat we de gezinnen voldoende kunnen laten sporten in gezinsverband. Dat kan alleen maar ten goede komen aan alle gezinsleden.
Minister, u hebt nog niet geantwoord op mijn vraag of er een subsidiereglement zal komen. Of wordt dat nog verder uitgewerkt?
Hebt u nog meer informatie over de timing van het globale actieplan?
Minister Weyts heeft het woord.
Neen, ik heb geen exacte timing voorhanden, maar ik zal u die dan nog via een andere weg bezorgen. Ik heb ze niet onmiddellijk bij de hand. Mijn excuses.
Mevrouw De Rudder heeft het woord.
Dank u wel, voorzitter.
Ik denk dat het belangrijk is dat we nog een timing krijgen. Een actieplan samen met actoren opstellen is toch belangrijk en beter dan allerlei losse acties te organiseren. Ik denk dat het in kaart brengen van het globaal beleid ten goede komt van alle sectoren die daarbij betrokken zijn.
Voorzitter, ik wil ook nog een slotrepliek geven op mijn vorige vraag, omdat ik die niet meer gekregen heb, maar geen probleem. Bij mijn beide vragen over bewegen past het toch wel om erop aan te dringen om nog verder extra in te zetten op de communicatiecampagnes. We beseffen toch, collega’s, dat ook in tijden van corona bewegen extra belangrijk blijft. Ik zou zeggen dat we zeker verder goed moeten communiceren dat bewegen belangrijk is, zodat we het belang van bewegen en sporten zoveel mogelijk naar de bevolking en de inwoners, naar de lokale besturen en alle Vlamingen kunnen uitdragen. Dank u wel.
De vraag om uitleg is afgehandeld.