Verslag vergadering Commissie voor Algemeen Beleid, Financiën, Begroting en Justitie
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
De heer Muyters heeft het woord.
Op 10 februari 2021 voorzag de Vlaamse Regering extra steun voor de eventsector. Ze heeft meer bepaald twee gerichte maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat de festivals opnieuw kunnen plaatsvinden.
Minister Crevits voorziet 50 miljoen euro voor terugbetaalbare voorschotten voor de eventsector. Origineel is dat daarmee de risico’s worden gedragen. Als het evenement niet kan plaatsvinden, dan moeten de voorschotten ook niet worden terugbetaald.
Minister Demir trekt 10 miljoen euro uit voor gezondheidsmaatregelen. Ik denk dan aan sneltestdorpen en dergelijke meer.
In Vlaanderen zijn we gezegend met een sterke muziekscene en festivalsector. Het zou jammer zijn dat indien corona het toelaat om eindelijk weer evenementen te organiseren, er bij gebrek aan voorbereiding toch geen evenementen zouden plaatsvinden.
Mijn vragen zijn echter meer gericht op de begrotingsaspecten van deze maatregelen. Een aantal dingen zijn voor mij minder duidelijk.
Hoe zijn die twee bedragen van 50 en 10 miljoen euro in de begroting opgenomen? Moeten er daarvoor nog aanpassingen in de begroting gebeuren?
Mijn tweede vraag gaat over de voorschotten. Er werd gezegd dat dit niet de eerste ronde is, maar een volgende ronde. Wat is momenteel het financiële plaatje van de voorgaande ronde(s)? Hebt u daar cijfers van?
Naargelang een evenement kan plaatsvinden of niet, zal er terugbetaald moeten worden. Het al dan niet terugbetalen afhankelijk maken van een externe factor is niet echt gebruikelijk en doet mij een beetje denken aan de social impact bond. Hoe verloopt de financiële verwerking concreet bij terugbetaling of niet-terugbetaling?
Minister Diependaele heeft het woord.
Ik ben het met uw analyse helemaal eens. U steunt uiteraard ook het voorstel. Ik denk trouwens dat dat een heel interessant idee is, ook voor andere zaken. Je hebt de ruimere discussie over private gain and public loss, of de inbreuk die we soms maken op die stelregel. Hier is dit systeem nu gebruikt in het kader van corona.
Ik begrijp heel goed dat u vraagt hoe dit nu precies geregeld wordt in de begroting. Ik zal u daar heel kort wat meer inzicht in proberen te geven.
Het Besluit van de Vlaamse Regering tot het instellen van een terugbetaalbaar voorschot ter ondersteuning van de opstart van de evenementensector werd door de Vlaamse Regering definitief goedgekeurd op 4 september 2020. Voor het begrotingsjaar 2020 werd er een budget van 50 miljoen euro voorzien, zowel voor het vastleggingskrediet (VAK) als het vereffeningskrediet (VEK). Het budget in kwestie werd ingeschreven in de begroting van het Fonds voor Innoveren en Ondernemen (FIO) en werd initieel gefinancierd vanuit de coronaprovisie. Hoeveel was dat ook weer? 3,52 miljard euro in het vorige begrotingsjaar. De 50 miljoen euro VAK en VEK werd vanuit de coronaprovisie herverdeeld naar de toelage aan het FIO.
Op 10 februari 2021 besliste de Vlaamse Regering om de maatregel van de terugbetaalbare voorschotten voor de evenementensector te verlengen. Bovendien werd ook de maatregel van de handelshuurleningen verlengd. De verlenging van beide maatregelen gebeurde onder andere onder de strikte budgettaire voorwaarde dat de budgettaire enveloppe van de drie oproepen met betrekking tot het terugbetaalbaar voorschot en de handelshuurlening samen zich moeten beperken tot maximaal 150 miljoen euro over 2020 en 2021.
We hebben ervoor gezorgd – dat is nog ruim gerekend – dat we daarbinnen zaten op dat moment.
De bedoelde 150 miljoen euro is al tijdens het begrotingsjaar 2020 begroot: 50 miljoen voor de terugbetaalbare voorschotten via herverdeling vanuit de coronaprovisie en 100 miljoen voor de handelshuurleningen bij amendement op de eerste begrotingsaanpassing van het begrotingsjaar 2020.
In 2020 werden de terugbetaalbare voorschotten effectief voor 50 miljoen euro vastgelegd op het Fonds voor Innoveren en Ondernemen, waarvan ongeveer 9,5 miljoen euro provisioneel vastgelegd. Voor de handelshuurleningen werd er in 2020 3,7 miljoen euro vastgelegd. Het niet-benutte VAK in 2020 van de handelshuurleningen bedraagt bijgevolg 96,3 miljoen euro. Op basis van artikel 8, §1 van het Uitgavendecreet 2021 wordt het niet-benutte VAK voor deze maatregelen van het begrotingsjaar 2020 naar het begrotingsjaar 2021 overgedragen of geruiterd. U kent dat uiteraard.
De budgettaire enveloppe die in 2021 ter beschikking staat van beide maatregelen samen bedraagt bijgevolg 96,3 miljoen euro VAK.
Per 18 februari 2021 is er voor de twee voorgaande rondes samen 44 miljoen euro steun toegekend in de vorm van terugbetaalbare voorschotten. Hiervan werd reeds 40,5 miljoen euro vastgelegd, volledig op het begrotingsjaar 2020. De vereffeningen bedragen op hetzelfde ogenblik 19,2 miljoen euro. Effectief uitbetaald aan terugbetaalbare voorschotten is er reeds voor 18,9 miljoen euro.
Na afstemming met het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR) is besloten dat de uitgaven ESR-aanrekenbaar zijn, daar er ex-anteonzekerheid bestaat over de effectieve terugbetaling. De vorderingen met betrekking tot en de effectieve terugbetalingen van het terugbetaalbaar voorschot zullen in voorkomend geval ook ESR-aanrekenbaar zijn.
Ik hoop dat ik u daarmee het juiste inzicht heb gegeven.
De heer Muyters heeft het woord.
Ik kan heel kort zijn. Voor mij is dit heel duidelijk. Ik zie dat er geen aanpassing aan de begroting nodig is en dat de budgetten via het systeem van de ruiterwerking zijn overgedragen en opnieuw benut zijn kunnen worden, wat een goede zaak is voor de evenementsector.
De vraag om uitleg is afgehandeld.