Verslag vergadering Commissie voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
De heer Pelckmans heeft het woord.
Collega's, jullie hebben nog een gedicht van mij tegoed. Ik put uit het werk van Charlotte Van den Broeck, onze steun en voetschabel in de Buchmesse van 2016. Zij is heel actief met woorden. Ik zou zeggen poëtische proza tot prozaïsche poëzie.
Het gedicht dat ik heb gekozen richt zich rechtstreeks tot hier, tot ons allemaal in deze zaal of in de digitale vergadering. Je moet het lezen alsof we de ambachtslui van de wetgeving zijn, want we schrijven decreten en dergelijke meer. Als je goed luistert naar dit gedicht, dan zitten er toch wat ‘tips and tricks’ in over hoe je dat goed kunt doen.
Ik heb twee vragen om uitleg en dus dacht ik dat ik misschien een wat langer gedicht mocht voorlezen.
Je zou een boot willen bouwen
je tekent een ontwerp van precies dat type boot
dat je graag zou willen bouwen
je stopt de tekening in een plastic hoesje in een map
opdat deze straks in de werkplaats niet vies kan worden
je maakt ook een reservetekening
voor als je er bijvoorbeeld toch een kop koffie overheen gooit
deze tekening is belangrijk
tijdens het bouwen, hij stelt je in staat tot controle
eerst bouw je de boot uit karton:
je tekent rechthoeken in het karton ter grootte van een standaardplaat multiplex
en daarop teken je de onderdelen van de buitenkant van de structuur van de boot
je knipt de onderdelen uit het karton en zet ze aan elkaar met tape
past het niet?
probeer het tot het past
past het niet?
wees blij dat je een fout hebt gemaakt
straks zal je de fout niet meer maken met het echte materiaal
dus blijf proberen tot het past
dan kan je beginnen met zoeken
naar multiplex van de juiste afmetingen, dikte en prijs – en vooral, koop geen rommel!
koop meteen ook de nodige hoeveelheid epoxyhars en glasvezel
nu ga je bouwen
je zet de tekening van het ontwerp op de multiplex
je meet alles na
je meet alles twee keer na – laat eventueel iemand meekijken
een fout is snel gemaakt
je timmert een bouwraam om de frames op precies
de juiste afstanden vast te zetten
je gebruikt altijd een waterpas
schroef/spijker de multiplexplaten vast op de frames
je boort tegenover elkaar liggende gaatjes in de panelen
en naait ze met behulp van koperdraad aan elkaar, losjes
is de boot nog waterpas? dan pas trek je de hechtingen strak
je vult de naden met epoxy en verstevigt ze met glasvezel
nu kan je de hechtingen verwijderen, voel maar hoe stevig
eerder nu zal het hout breken dan de naad
deze verbinding is sterk en duurzaam
oké, nu de binnenkant nog
je bevestigt de frames aan de romp
daarna moet je nog leidingen leggen, zitbanken plaatsen, de kajuit opbouwen
schuurlijsten aanbrengen, de motorplaat monteren, een mast optrekken
en dan kan je de spijkers en schroeven pas definitief verwijderen
je zorgt ervoor dat alle gaatjes nog een keer
nog een laag glasvezel op de buitenzijde
de boot wordt nog sterker, nog duurzamer
nog een keer krijgt al het hout een laag epoxy
de boot is nu waterdicht, tot slot dien je de boot te plamuren
voor de afwerking kies je een goede verf
groen bijvoorbeeld
de boot zou klaar zijn
waarheen?
Tot daar deze oefening in het schrijven van decreten en aanverwanten.
Mijn eerste vraag om uitleg betreft artiesten in het licht van de brexit. Met de coronacrisis hebben we elke dag te maken, maar er zijn nog andere plooien in de actualiteit en de brexit is er daar eentje van. Het is voor Vlaamse artiesten heel ingewikkeld geworden om de Britse podia te bestijgen, maar omgekeerd wordt het voor onze podia ook erg complex om Britse artiesten en gezelschappen naar hier te halen.
Tijdens de brexitonderhandelingen kon geen akkoord worden gesloten over het visumvrij touren voor Britse muzikanten en andere artiesten. Dat betekent dat Britse artiesten voortaan een visum nodig hebben om in de EU te spelen en dat Europese artiesten een visum moeten aanvragen om in het Verenigd Koninkrijk op te treden. Die visumplicht maakt optreden niet enkel ingewikkelder, maar ook duurder. Sommige krantenartikelen gewagen van 300 euro kosten per visum. Voor grote bands en gezelschappen is dat allicht geen probleem, maar voor de kleintjes is dat in de praktijk problematisch. Volgens mij mogen we de tournees van onze artiesten in het Verenigd Koninkrijk en omgekeerd niet onderschatten. Voor veel groepen is dat een springplank geweest, al is het maar omdat de taal hun kunst wat universeler maakt.
Minister-president, hoe wilt u de Vlaamse artiesten die in het Verenigd Koninkrijk willen optreden en wier plannen door de visumplicht worden ondermijnd, ondersteunen? Op welke wijze wilt u de concertorganisatoren, cultuurhuizen en podia ondersteunen om optredens te organiseren van Britse bands, artiesten en gezelschappen? Welke initiatieven hebt u genomen om deze problematiek bij de Federale Regering aan te kaarten? Welke oplossingen hebt u gesuggereerd? Het is natuurlijk een federale materie, maar dan wel met een grote fall-out op ons Vlaams cultuurveld.
Minister-president Jambon heeft het woord.
Mijnheer Pelckmans, ik stel voor dat u de dichteres suggereert om de handleidingen van IKEA zo poëtisch te verwoorden. Dat zou het waarschijnlijk een beetje interessanter maken om die kasten en rekken in elkaar te steken. Bedankt om dit met ons te delen.
Als buurland is Vlaanderen op veel vlakken sterk met het Verenigd Koninkrijk verweven. De brexit heeft een impact op onze Vlaamse artiesten die in het Verenigd Koninkrijk willen optreden en omgekeerd. Het Verenigd Koninkrijk is nu een derde land, een land buiten de EU. Hierdoor is werken in het Verenigd Koninkrijk complexer geworden. Er komen meer administratie en meer kosten bij kijken.
Tijdens de onderhandelingen had het Verenigd Koninkrijk een laag ambitieniveau inzake de mobiliteit van personen. Het Verenigd Koninkrijk wilde niet verder gaan dan wat in de handelsakkoorden met andere derde landen is vastgelegd. Dit heeft onvermijdelijk tot gevolg dat de procedures met betrekking tot mobiliteit moeilijker worden. De EU heeft steeds voor verregaande afspraken inzake de mobiliteit van personen gepleit, maar het Verenigd Koninkrijk is hier niet mee ingestapt. Aangezien een gebalanceerde uitkomst met respect voor alle categorieën van personen van belang was en is, konden we echter geen cherrypicking door het Verenigd Koninkrijk aanvaarden.
De Vlaamse cultuurmakers en artiesten moeten de strenge immigratieregels volgen. Het beleid van de Vlaamse Regering is erop gericht alle sectoren en zeker ook de culturele sector zo goed mogelijk te informeren over de indiening van een goede visumaanvraag. Cultuurloket ondersteunt de Vlaamse culturele sector op dit vlak. Op de website van Cultuurloket is een helder dossier uitgewerkt met de meest actuele informatie over de visumplicht en de uitzonderingen. Waar nodig, verwijst Cultuurloket voor verdere begeleiding en ondersteuning door, bijvoorbeeld naar de helpdesk van het Vlaams Agentschap voor Internationaal Ondernemen (FIT) of naar de federale overheid.
Voor zover ik op basis van de beschikbare informatie kan zien, lijken er zich momenteel nog geen wezenlijke problemen te stellen. Het is niet zo dat de brexit optreden in het Verenigd Koninkrijk onmogelijk maakt, maar hi maakt het wel administratief lastiger.
Zoals ik al heb aangegeven, is het beleid van de Vlaamse Regering erop gericht de verschillende Vlaamse actoren en sectoren zo goed mogelijk te informeren en te begeleiden in het postbrexittijdperk. De Vlaamse cultuurmakers kunnen zowel voor uitgaand als voor inkomend cultureel verkeer steeds bij Cultuurloket terecht voor actuele informatie over de vigerende regelgeving, ondersteuning en eventuele doorverwijzing naar gespecialiseerde overheidsinstanties.
Visa en dergelijke worden bij de federale overheid aangevraagd. Het is een complexe en gespecialiseerde materie. Ik heb mijn administratie en Cultuurloket gevraagd dit zo goed mogelijk van nabij op te volgen. Internationale mobiliteit, ook van en naar het Verenigd Koninkrijk, is van groot belang voor ons cultureel ecosysteem. De informatieverstrekking is van belang, want we zien in de praktijk dat de cultuurwerkers niet altijd op de hoogte zijn van het onderscheid tussen de aanvraag van een verblijfsrecht en van een werkvisum. Momenteel geldt zowel voor Britse onderdanen als voor Europese onderdanen een vrijstelling van de aanvraag van een visum voor een verblijf van drie maanden in de Schengenzone of van zes maanden in het Verenigd Koninkrijk. Als cultuurwerkers uit het Verenigd Koninkrijk of andere derde landen horen dat er een vrijstelling van de visumplicht is, betekent dit echter niet automatisch dat ze ook in Vlaanderen mogen komen werken. Daarvoor gelden de regels met betrekking tot beroepskaarten, arbeidskaarten en gecombineerde vergunningen, waarvoor elk gewest bevoegd is. Door de brexitproblematiek worden de coronapandemie en de geldende reisbeperkingen nu nog natuurlijk nog wat complexer gemaakt.
De initiatieven die ik neem houden in dat Cultuurloket, in goed overleg met mijn administratie, zo veel mogelijk duiding en accurate informatie geeft. Cultuurloket heeft die informatie recent trouwens nog verder verfijnd. Een groot gedeelte van de problemen zijn terug te leiden naar het feit dat de cultuurmakers hun weg in de procedures moeten vinden. Dat zal voor de grote spelers, die vaak visa aanvragen, gemakkelijker zijn dan voor de kleine spelers. Ons beleid is erop gericht de sector zo goed mogelijk te informeren over hoe een goede visumaanvraag moet worden ingediend.
De heer Pelckmans heeft het woord.
Minister-president, ik dank u voor het antwoord. Ik ben blij met het antwoord, maar ik zou dit voor mijn bijkomende vraag naar een hoger metaniveau willen tillen. Het is hier al een paar keer aan bod gekomen dat zowel COVID-19 als de brexit een wake-up call zijn voor het internationale kunstenbeleid dat u in uw beleidsnota hoog in het vaandel draagt. Ik kom dan op dezelfde vraag als daarnet in verband met de Europese cultuursteden: staan bepaalde zaken, zoals de brexit en misschien ook de gevolgen van COVID-19 op de agenda van de Raad van de Europese Unie van de ministers van Onderwijs, Jeugdzaken, Cultuur en Sport? Indien niet, kunnen we dat daar toch agenderen en zo een aantal knelpunten op het niveau van de EU bekijken? Dit is immers een problematiek waar niet enkel Vlaanderen of België mee te maken heeft. Dat is mijn bijkomende vraag.
Minister-president Jambon heeft het woord.
Ik ben op dit moment nog niet op de hoogte van de agenda van de Raad van de Europese Unie, maar ik zal me informeren. Iets zegt me dat COVID-19 en de brexit bijna evidente agendapunten zijn. Die problemen oplossen, is iets anders, maar het is evident dat die twee punten op de agenda komen. Ik zal het natrekken. Als ze er niet opstaan, zal ik ervoor zorgen dat ze toch kunnen worden behandeld.
De heer Pelckmans heeft het woord.
Minister-president, ik heb hier niet veel meer aan toe te voegen. We mogen de problematiek niet onderschatten, want het verkeer tussen Vlaanderen en het Verenigd Koninkrijk is voor alle kunstvormen altijd heel intens geweest. U hebt gesteld dat er op dit moment niet veel problemen zijn, maar dat is mijns inziens vooral omdat er nauwelijks verkeer kan zijn. Het zal pas echt op gang komen als we weer mogen en kunnen.
Ik wil hieraan toevoegen dat die internationale horizon net van belang is voor onze kunstenaars en de mensen die actief zijn in een exportmarkt waar ze zich kunnen tonen. Dit hangt samen met mijn volgende vraag om uitleg. Als alles weer wordt opengegooid, zal het dringen zijn op die markt. De markt zal enorm worden bestormd en we moeten dan zo veel mogelijk speelplaatsen voor onze artiesten hebben. Ik wil nog even beklemtonen dat we daar nu al over moeten nadenken.
Ik heb geen bijkomende vragen. Ik kijk wel uit naar die internationale ministerconferentie.
De vraag om uitleg is afgehandeld.