Verslag vergadering Commissie voor Algemeen Beleid, Financiën, Begroting en Justitie
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
Mevrouw Blancquaert heeft het woord.
Minister, collega’s, we hebben het er bij de begrotingsbesprekingen afgelopen december al kort over gehad, maar de problematiek blijft toch dermate groot dat we het opportuun vonden om het hele enkelbanddebacle – als ik het zo kan noemen – nogmaals in commissie te adresseren.
Zoals jullie weten, lopen er momenteel ongeveer vierduizend veroordeelden rond met verouderde enkelbanden die heel wat mankementen vertonen op technisch vlak of soms zelfs voor computerproblemen zorgen. De eerste bestelling van nieuwe exemplaren werd door de Vlaamse Regering al in 2014 geplaatst. Dat de voorbije en de huidige Vlaamse Regering een dergelijke belangrijke bestelling zo lang hebben laten aanslepen, roept toch vragen op.
Minister, u gaf in de laatste commissievergadering van 2020 ook aan dat de vorige bestelling geannuleerd werd en dat u een nieuwe opdracht geplaatst hebt. Uiteraard begrijp ik dat u over lopende overheidsopdrachten niet al te veel informatie kunt vrijgeven, maar ik ga toch blijven proberen. Vandaar ook mijn volgende vragen.
Hebt u al zicht op enige termijn waarin de nieuwe bestelling geleverd zal worden? En hebt u al zicht op waar het precies fout is gelopen bij de vorige bestelling?
Minister Demir heeft het woord.
Collega’s, fijn om jullie in het nieuwe jaar weer te zien in onze mooie commissie, onder de goede leiding van onze voorzitter.
Collega Blancquaert, voor alle duidelijkheid: ik heb deze legislatuur natuurlijk mijn verantwoordelijkheid genomen om dit dossier zeer grondig juridisch te laten analyseren alvorens tot een beslissing te komen. Want een project dat al zo lang aansleept, kun je niet zomaar stopzetten, dat doe je niet zomaar. Er zijn heel wat risico’s aan verbonden als je dat ineens doet, zoals rechtszaken tegen de Vlaamse Regering. Zodra ik hier ben toegekomen, heb ik een goede risicoanalyse laten maken vooraleer ik een dergelijke beslissing nam. En ik moet dan ook nog eens in het samenwerkingsakkoord van bij de vorige staatshervorming de andere deelstaten meenemen, zodat zij ook op dezelfde lijn zitten.
Ik heb inderdaad laten analyseren waar de problemen zaten met de vorige procedure. U weet dat de Inspectie van Financiën ook zeer negatief was over het lopende dossier, dat al heel lang duurt. Je kunt dan twee dingen doen, natuurlijk: dat blijven voortzetten en die verouderde enkelbanden en verouderde systemen gaan bestellen, of voor een volledig nieuwe procedure gaan, temeer omdat er een heel slecht negatief advies was van de Inspectie van Financiën. Vandaar dus die nieuwe procedure.
Tegen het einde van de maand zal ik ook een projectleider aanstellen. Want dat was ook het probleem met de vorige: er zat niemand op. Als je een zo grote bestelling doet, als je een zo complexe overheidsopdracht gaat uitbesteden, moet je daar ook iemand voor hebben die op het dossier zit, die heel de procedure goed kent, die ook de concurrentiedialoog kan opstarten. Daarom gaan we tegen het einde van de maand een projectleider aanduiden, die gevat wordt door dit dossier. Daarna kan ik, samen met de Franse en de Duitstalige Gemeenschap, de nieuwe procedure van de concurrentiedialoog lanceren, waarbij er eerst een marktbevraging zal plaatsvinden naar welke mogelijkheden de markt ons kan aanbieden in het kader van hoogtechnologisch materiaal. Die marktbevraging, onderverdeeld in verschillende stukken, en de navolgende testen zullen uiteindelijk resulteren in een finale overheidsopdracht.
Ik reken op een termijn van ongeveer twee jaar om een dergelijke grote overheidsopdracht via marktbevraging en in samenwerking met de twee andere gemeenschappen af te ronden. Dergelijke overheidsopdrachten nemen meestal zoveel tijd in beslag. De vorige was – u hebt ernaar verwezen – in 2014. Zo lang zal het niet duren. Ik mik op twee jaar. Bovendien mogen we hier niet over één nacht ijs gaan, want de techniciteiten moeten worden getest en moeten kloppen. We kunnen ons niet veroorloven dat een marktspeler bijvoorbeeld belooft dat zijn batterijduur 48 uur meegaat, terwijl dat in werkelijkheid na testing maar 36 uur blijkt te zijn. Daarom vind ik het heel belangrijk dat al die zaken heel goed worden getest en dat er één iemand wordt aangewezen die dit dossier zal vatten en behandelen. Dat zijn zaken die we voor een gunningsbeslissing moeten uitklaren, zodat we nadien niet voor verrassingen komen te staan en de veiligheid van onze maatschappij niet in gevaar brengen.
U weet dat ik, om de periode naar het nieuwe hoogtechnologische materiaal te overbruggen, het huidige contract heb verlengd om ons in de tussentijd te verzekeren van voldoende en goed materiaal. Omdat ons materiaal en onze software inderdaad verouderd waren, ben ik met de huidige leverancier overeengekomen om al ons materiaal, de software en het IT-systeem volledig te laten upgraden. We zullen dus met hun nieuwer materiaal werken, waardoor ook de vele technische mankementen zullen wegvallen. Deze upgrade moet klaar zijn tegen eind maart. Het materiaal zelf zal natuurlijk geleidelijk aan worden vernieuwd, aangezien er altijd wel materiaal in omloop zal zijn. Daardoor zullen we de volgende twee jaar verzekerd zijn van beter en voldoende materiaal.
Mevrouw Blancquaert heeft het woord.
Minister, ik dank u voor uw antwoord. Ik begrijp uiteraard en apprecieer ook, net als mijn fractie, dat u uw verantwoordelijkheid hebt genomen als minister van Justitie. Maar ik stel me toch enkele vragen bij het feit dat die projectleider nog zal moeten worden aangesteld, aangezien we momenteel toch al 12 januari 2021 zijn en de legislatuur al enige tijd bezig is.
Kunt u een iets uitgebreidere toelichting geven over het functieprofiel van een dergelijke projectleider? En wat is de huidige stand van zaken? Want als ik het goed begrijp, spreken we al snel over maart voor een upgrade van de enkelbanden. Wat is de huidige stand van zaken? En hoe verloopt de monitoring op dit moment exact? Zijn er nog grote problemen?
Minister Demir heeft het woord.
Collega's, tijdens de kerstvakantie heb ik het Vlaams Centrum Elektronisch Toezicht (VCET) bezocht, in de eerste plaats om de appreciatie namens de hele gemeenschap uit te drukken. Die mensen stonden de afgelopen maanden – en eigenlijk ook nu nog – onder hoge druk. Want zoals u weet, collega's, is er tijdens de coronacrisis heel vaak een beroep gedaan op enkelbanden. Die mensen hebben dubbel gedraaid. Af en toe waren er inderdaad moeilijkheden, maar ze hebben wel altijd 24 uur op 24, 7 dagen op 7 onze samenleving goed beschermd. Ze hebben ook overuren gedaan. Daarom ook heb ik beslist om daar extra volk aan te werven. Tegen eind april zullen in totaal 16 mensen worden aangeworven. In februari beginnen er al heel wat mensen. Men is heel tevreden dat we dat doen.
Ondertussen hebben we gezegd dat er geen tekort mag zijn aan enkelbanden. U weet dat dat in Wallonië wel even het geval was. Wij hebben, met het kabinet, adequaat gehandeld. We hebben alle enkelbanden die in omloop waren, opgehaald, schoongemaakt en opnieuw ter beschikking gesteld, zodat we in Vlaanderen niet zonder enkelbanden zouden vallen. Want de beslissing wordt natuurlijk op het federale niveau genomen en wij moeten dat dan maar zien te bolwerken. Ik wilde een situatie zoals in Wallonië vermijden. Het kabinet heeft heel kort op de bal gespeeld. Op dit moment loopt alles goed, laten we dat zo houden.
Laten we ook zorgen dat het materiaal dat we bijbesteld hebben, en ook die upgrade, voldoende is. Ik denk dat de lijnen tussen het VCET en het kabinet kort zijn. Wij krijgen dagelijks ook een update van hoeveel enkelbanden erbij komen, hoeveel enkelbanden uitgaan. We volgen dat dus op. Maar dat het fijne situaties zijn, dat is niet het geval. U kent mijn standpunt daarover ook heel duidelijk. Ik vind dat enkelbanden echt een uitzondering moeten zijn, dat die echt niet dienen om gevangenissen te ontvolken. Maar ik vind ook dat we geen risico’s moeten nemen om zonder enkelbanden komen te zitten. Vandaar ook de bestelling. U weet dat wij eind november heel die procedure, die al zo lang duurt, hebben stopgezet. Binnen dit en een week zal die projectleider op het dossier zitten en de concurrentiedialoog starten enzovoort. Ik zal alles op alles zetten, ik ga hier niet weg zonder dat die nieuwe enkelbanden zijn toegekomen in Vlaanderen. Ik heb mij een tijdspanne van twee jaar vooropgesteld om dit tot een goed einde te brengen en echt te gaan voor hoogtechnologisch materiaal, het beste. Daarom is die testing enzovoort voor de gunningsbeslissing natuurlijk ook van belang. Ook de keuze natuurlijk: wij moeten een projectleider hebben die de procedure goed kent, die de testing goed volgt, de concurrentiedialoog enzovoort. Het was dus ook wel even zoeken naar het profiel.
Mevrouw Blancquaert heeft het woord.
Hartelijk dank voor uw antwoord en voor de extra inspanningen die u levert, minister.
Voorzitter, met uw permissie had ik nog één vraag, ik weet dat het normaal niet … Ik snap het, voorzitter. Het is een zeer korte vraag die ik daarnet vergeten ben te stellen.
Minister, wanneer werd de Inspectie van Financiën precies om advies verzocht betreffende de overheidsopdrachten? Het is een korte vraag met een kort antwoord. Mijn excuses, voorzitter.
Mevrouw Blancquaert, ik zal dat moeten opzoeken. Ik ken de exacte datum niet vanbuiten. Als ik nu zeg dat het die maand was, zult u ook niet tevreden zijn. Ik zal dat dus moeten uitzoeken en aan u overmaken. Geen probleem.
Zeker, alle begrip. Dank u wel, minister.
De vraag om uitleg is afgehandeld.