Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
Collega’s, omdat we zo’n overvolle agenda hebben, wil ik er nog eens op drukken: gelieve jullie aan de maximumtijden te houden: vijf minuten voor uw eerste vraag, drie minuten voor eventuele bijvragen. Tussenkomsten dienen beperkt te worden tot maximaal twee minuten. Maximaal, u hoeft die uiteraard niet helemaal op te gebruiken.
Mevrouw Lambrecht heeft het woord.
Voorzitter, collega’s, in Brussel bestaat er de app Fix My Street. Fietsers kunnen via die app knelpunten aangeven op de weg. Zo kunnen ze beschadigde wegen, glas op fietspaden, onbekende markeringen, te hoge stoepranden, gladheid en kapotte fietsparkeerplaatsen heel snel melden. Ze worden snel gemeld en bevoegde instanties ondernemen ook snel actie om te herstellen. Recent is daar ook een aparte sectie bij gekomen om kapotte fietspaden en fietsinfrastructuur te melden.
Minister, ik weet dat het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) een gelijkaardig, maar veel beperkter initiatief heeft opgestart, samen met het KMI. Burgers kunnen daar gladde winterwegen melden. Zo kunnen strooiwagens snel uitgestuurd worden. Maar dat kan volgens ons veel beter. Dit initiatief werkt alleen voor gladde wegen. Het zou mogelijk moeten zijn om alle problemen met fietspaden heel snel te melden.
Daarom hebben wij volgend voorstel. We willen vragen of het mogelijk is om een app te lanceren waarmee burgers kapotte fietsinfrastructuur in heel Vlaanderen kunnen melden, bijvoorbeeld met de naam ‘Fix My Bicycle Road’. Fietsers kunnen daar dan onmiddellijk gebrekkige en kapotte infrastructuur melden, zoals beschadigde fietspaden of kapotte fietsparkeerplaatsen. Het is geen geheim dat er heel vaak kleine zaken schorten aan fietspaden. Als die snel hersteld worden, zou dat tot veel meer fietscomfort en -veiligheid kunnen leiden.
De voorzitter heeft gevraagd om kort te zijn. Ik zal kort zijn en enkel vragen aan de minister: ziet u het zitten om ook een app te lanceren waarmee men in Vlaanderen gebrekkige fietsinfrastructuur zeer snel kan melden?
Minister Peeters heeft het woord.
Mevrouw Lambrecht, bedankt voor uw vragen. Ik ken inderdaad het verhaal van de app Fix My Street. Heel wat lokale besturen gebruiken dat al. Ik vind dat sowieso een goede tool.
Specifiek wat betreft de Vlaamse overheid, of het Agentschap Wegen en Verkeer, kan ik u meegeven dat er op dit ogenblik ook al tal van mogelijkheden bestaan om meldingen te doen rond de staat van onze fietsinfrastructuur. Dat kan onder meer via het Meldpunt Wegen, via mail, via het contactformulier op de website van het Agentschap Wegen en Verkeer, mondeling of telefonisch, via social media en via het algemene infonummer van de Vlaamse overheid, namelijk 1700, dat iedereen wellicht bekend is.
De applicatie Meldpunt Wegen, te vinden op www.meldpuntwegen.be, laat weggebruikers toe om in een appgelijke omgeving in een paar eenvoudige stappen een klacht of melding te doen of een vraag te lanceren, ongeacht de beheerder van de infrastructuur, of het nu een lokaal bestuur is of een Vlaamse wegbeheerder, De Vlaamse Waterweg of het Agentschap Wegen en Verkeer en dergelijke. Die applicatie is gebouwd met een zogenaamd responsive webdesign. Daarbij is gestreefd naar een optimale webervaring voor een breed scala aan apparaten, van desktopcomputerschermen tot mobiele telefoons. Het ontwerp van een responsive website schaalt mee met de afmetingen van een scherm, zonder in te leveren op de leesbaarheid van de tekst of de bruikbaarheid van de gebruikersinterface. Mensen die het Meldpunt Wegen liever als een app zouden gebruiken, kunnen daar dus op hun smartphone voor kiezen door bijkomend op de website het icoontje van de app aan te duiden, en dan hebben zij eigenlijk als het ware een appgebruik.
Dat is wat de administratie mij op dit ogenblik meegeeft. Nu, als toekomstgericht blijkt dat er daarnaast toch ook nog nood zou zijn aan een aparte app, dan zullen we dat onderzoeken. Maar op dit ogenblik geeft men bij de administratie de voorkeur aan dat responsive webdesign, dus dat er ook automatisch een antwoord gekoppeld kan worden aan de vragen, suggesties of bedenkingen die de gebruikers ervan lanceren.
Mevrouw Lambrecht heeft het woord.
Minister, het zal u niet verwonderen dat ik zeer ontgoocheld ben met het antwoord. Ik weet dat er een website is. Na heel lang zoeken hebben wij het nummer gevonden, 1700. U zegt dat iedereen dat kent, maar u moet opletten dat u niet in een cocon zit waarbij u denkt dat iedereen het kent, zeker niet. U geeft dan een heel omslachtige procedure via ‘www’ om iets te melden. Maar als we in Vlaanderen een fietsbeleid willen dat top is, moeten we de nieuwe zaken toch niet zomaar achteruit schuiven.
U zegt dat de administratie dat niet wil, maar u bent baas van die administratie. Als u dat wilt en als u vooruit wilt met het fietsbeleid, dan zullen ze daaraan werken. Minister, u mag zich zo niet laten doen door uw administratie op het vlak van fietsbeleid. In de voorbije jaren hebben we gezien tot wat die administratie heeft geleid. We hadden slechte punten. We hebben nu geld, en dat is goed, maar als er iets gemakkelijks kan zoals een app lanceren, dan moet u op tafel slaan en zeggen aan uw administratie: we gaan dat eens proberen. Het kost niet veel geld en heel veel mensen gaan dat gebruiken.
Laatst zag ik een oude man die heel vaak fietst en die klaagde over bladeren op het fietspad. Wel, hij had zijn smartphone in de hand en hij ging dat onmiddellijk kunnen melden.
Minister, ik hoop dat u dit kunt herzien en dringend een proefproject opstart. We kunnen niet toelaten dat Brussel ons altijd voor is. Waarom zouden we dat doen? Met het fietsbeleid willen we vooruit, en dit is een heel eenvoudige vraag die niet veel van uw budget zal nemen. Ik heb al een suggestie voor een naam, dus u hoeft geen marketingbureau aan te stellen: Fix My Bicycle Road. Dank u wel.
De heer Bex heeft het woord.
Collega Lambrecht, u zong al uitgebreid de lof van Brussel, dan moet ik dat niet meer doen en winnen we tijd.
In verband met die app is melding heel belangrijk, en dat moet supervlot kunnen gaan. Wat cruciaal is, is de opvolging die aan een melding wordt gegeven. Die opvolging moet over de beleidsniveaus heen top zijn. De burger heeft er geen boodschap aan wie bevoegd is voor welke weg. Als hij of zij een probleem signaleert, wil die dat dat effectief wordt opgelost.
Minister, er zijn nog tal van verbeteringspunten mogelijk aan het instrumentarium dat u hebt geschetst. Ik dacht dat u in het verleden in deze commissie al hebt gezegd dat dat meldpunt zou worden geëvalueerd en dat u zou werken aan verbeteringen. Daar hoor ik u vandaag niets over zeggen. Ik hoop dat het initiatief om dat meldpunt performanter te maken niet in de koelkast zit. We kunnen inderdaad in de richting gaan van het Brusselse voorbeeld.
Minister, bent u toch nog van plan om dat verder te bestuderen en te werken aan een performanter systeem dan wat we vandaag hebben?
Minister Peeters heeft het woord.
Mevrouw Lambrecht, ik weet niet of u mijn antwoord hebt gehoord, maar uw repliek begint altijd clichématig met: ‘Het antwoord ontgoochelt me.’ Ik wil u uitnodigen om eens even te googelen naar ‘ik heb een gebrek aan een fietspad’. Of u dat nu met uw gsm, met uw iPad of met uw computer doet, u komt automatisch op meldpuntwegen.be. Daar kunt u de locatie aanduiden en uw klacht omschrijven. Dat is allemaal perfect mogelijk. Als u dat in een app wilt doen, dan klikt u op het icoontje om daarvan gebruik te maken.
Waarom zegt de administratie dat ze vooral focust op dat Meldpunt Wegen? Dat is omdat ze daar automatisch een antwoord aan kunnen koppelen. Dat is een grote voorwaarde. Ik heb al gezegd dat er veel mogelijkheden zijn: er is het Meldpunt Wegen, men kan rechtstreeks mailen naar alle mogelijke administraties, men kan het contactformulier invullen, men kan mondeling of telefonisch iets laten weten, men kan via sociale media iets laten weten, men kan via het telefoonnummer 1700 iets laten weten. Het is een en-en-enverhaal, maar het meest bruikbare is meldpuntwegen.be.
Mijnheer Bex, ik heb inderdaad gezegd dat we dat meldpunt willen evalueren. Op dit eigenste moment bekijkt de administratie samen met een aantal mensen van mijn kabinet welke mogelijke verbetervoorstellen er kunnen worden gebruikt om dat meldpunt bij te sturen, om de gebruiker die een klacht of een suggestie heeft, nog beter te dienen, en om te zorgen dat je nog beter kunt worden geïnformeerd, en uiteraard – dat is het belangrijkste – dat er onmiddellijk een opvolging aan wordt gekoppeld.
Niemand heeft boodschap aan het antwoord dat het fietspad bij een lokaal bestuur zit of dat het in een planning zit voor het volgende jaar. Wel heeft iedereen er een boodschap aan dat er, als men een klacht of een melding doet, zo snel mogelijk een oplossing aan wordt gekoppeld. Daar wil ik vooral op inzetten. Ik dank u.
Mevrouw Lambrecht heeft het woord.
Minister, ik dacht dat de Vlaamse Regering innovatief wilde zijn, maar als ik vraag een app te lanceren, krijg ik het antwoord dat er een website bestaat. Ik heb die website uiteraard bekeken, en ze is zeer omslachtig. We hebben zeer lang gezocht om het nummer 1700, dat iedereen kent, te vinden. Ik vind het jammer dat er een discussie is, want het is een kleine moeite. Die app zou voor de fietsers een heel groot verschil maken. Ik zal niet zeggen dat ik ontgoocheld ben, maar als u met het fietsbeleid echt vooruit wilt, zou ik me zo niet laten doen door uw administratie.
De vraag om uitleg is afgehandeld.