Verslag vergadering Commissie voor Economie, Werk, Sociale Economie, Wetenschap en Innovatie
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
De heer Coenegrachts heeft het woord.
Mijn vraag gaat niet over de ontwrichte samenleving in Limburg. Ik kan de heer Vander Reyde trouwens geruststellen dat wij nog steeds de hechtste samenleving van het land zijn. We wachten trouwens nog altijd op de aanvraag van de stad Diest om deel te mogen uitmaken van onze mooie provincie.
U weet, minister, dat in de nasleep van de sluiting van Ford Genk de Vlaamse Regering samen met de Federale Regering, die hierin de eerste viool speelt, Limburg op 30 april 2015 erkend werd als ontwrichte zone. Dat had op het vlak van de bedrijfsvoorheffing voordelen voor bedrijven die willen investeren op ons grondgebied. Dit moest ervoor zorgen dat men werk creëerde. In de ontwrichte zones zijn sindsdien 8750 jobs gecreëerd. In de praktijk bleek dat je door die maatregel buitenlandse bedrijven kon overtuigen om op Limburgs grondgebied te investeren.
Dit is per definitie een tijdelijke maatregel, die ook bij Europa moet aangemeld en goedgekeurd worden. Door de economische effecten van de coronacrisis zien we dat de Limburgse economie nog altijd erg volatiel is en heel snel geïmpacteerd is door economische shocks. Er gingen ook in het federaal parlement stemmen op om die steunzone te verlengen. Dat is in eerste instantie een zaak van het federale niveau, maar de Vlaamse Regering zou in een dergelijk geval de regionale afbakening van die zones moeten bepalen.
Hoe staat u tegenover een verlenging van zo’n erkenning?
Plant u hierover overleg te plegen met uw federale en Europese collega’s?
Minister Crevits heeft het woord.
Uiteraard erken ik het belang van de ontwrichte zones voor het herstel van de economische activiteit en de werkgelegenheid. De fiscale steun is destijds toegekend door de Federale Regering via de wet op het competitiviteitspact en is er gekomen na sterk aandringen door de Vlaamse Regering. De inhoudelijke uitwerking van de maatregel is volledig uitgewerkt in de federale wetgeving en koninklijk besluiten. De Vlaamse Regering is bevoegd om de gebieden te selecteren die in aanmerking komen voor de verminderde fiscale bijdragen en daarover een dossier in te dienen bij de federale overheid.
Bedrijven die investeren in de afgebakende steunzone kunnen dan een vrijstelling van 25 procent van de doorstorting van bedrijfsvoorheffing bekomen, gedurende een periode van twee jaar per extra arbeidsplaats die als gevolg van deze investering werd gecreëerd en die gedurende ten minste drie jaar voor kmo's of vijf jaar voor grote ondernemingen behouden blijft.
De Vlaamse Regering denkt nog altijd dat dit een nuttig en juist aanvullend instrument was om de competitiviteit van de ondernemingen in die drie regio’s te verhogen.
Ik neem nu uw tweede en derde vraag. Toen ik uw inleiding hoorde, ging ik ervan uit dat u in de eerste plaats de zone Limburg bedoelt. Dat lijkt ook logisch. De ontwrichte zone in Genk is goedgekeurd met het KB van 30 april 2015 en heeft een looptijd van zes jaar, dus tot 30 april 2021. Vanaf 1 mei 2021 zouden we de nieuwe steunzone kunnen erkennen. Ik ben principieel voorstander van de verlenging van de maatregel. We moeten uiteraard werken binnen het wettelijke kader dat werd gecreëerd met de wet van 15 mei 2014. De toegangspoort tot het afbakenen van een steunzone is een grootschalig collectief ontslag, waarna binnen een termijn van drie jaar daarrond een steunzone kan afgebakend worden.
Je kunt dus niet zomaar de huidige erkende zone verlengen. Als door de coronacrisis de voorwaarden voor een nieuwe steunzone voldaan zouden zijn, in Limburg of elders, kunnen wij inderdaad een nieuw dossier samenstellen en voorleggen aan de federale overheid.
Ik wil ook nog meegeven dat volgens de EU-wetgeving een heraanmelding van de huidige regionale steunkaart in het najaar mogelijk is. Dat betekent dat de bestaande kaart nog zal blijven lopen tot eind 2021. Het is dus nog wachten op de Europese richtsnoeren voor de regionale steun na 2021. Er zit dus nog wel een klein beetje onzekerheid op.
De heer Coenegrachts heeft het woord.
Minister, dank u voor uw antwoord en voor de bereidheid om hierop verder door te gaan. In mijn vraagstelling zei ik al dat het vooral Europa is dat hier de spelregels afbakent. Wij moeten daarop letten. Als we hier al een bereidheid hebben, en als we die ook zien op het federale niveau, dan wachten we samen de duidelijkere regels af en bekijken dan hoe we ze kunnen toepassen, niet alleen in Limburg. Maar, minister, u snapt dat, waar het hart van vol is, enzovoort.
De vraag om uitleg is afgehandeld.