Verslag vergadering Commissie voor Economie, Werk, Sociale Economie, Wetenschap en Innovatie
Verslag
De heer Vande Reyde heeft het woord.
Minister, vorige week was er even grote paniek, niet alleen op de internationale beurzen, maar ook in ons land, vanwege de economische impact die te wijten was aan de effecten van de verspreiding van het coronavirus. U hebt toen snel en krachtdadig gehandeld, zoals we dat van u gewend zijn. In al uw enthousiasme hebt u heel veel partners bij elkaar gebracht: werkgevers, werknemers, horeca, sociale economie. U was enkel het parlement vergeten, maar misschien kunnen we daar de volgende keer bij betrokken worden.
U hebt, ook op vraag van de Unie van Zelfstandige Ondernemers (UNIZO) en het Vlaams netwerk van ondernemingen (Voka), snel gehandeld, een taskforce samengesteld en alle mogelijke pistes in kaart gebracht. Ik denk dat dat ook nodig is, want de effecten, zoals we de voorbije week hebben gezien, kunnen groot zijn. Na uw acties kenden ook de internationale beurzen een snel herstel. Ik weet niet of er een correlatie is, maar in ieder geval is de rust op de internationale markten ietwat teruggekeerd.
Dat mag ons er niet van weerhouden om verder aandacht te hebben voor de economische impact. U hebt de vergadering besloten met te zeggen dat we het hoofd koel moeten houden, dat we al heel wat instrumenten ter beschikking hebben en dat er niet meteen een noodzaak is voor directe maatregelen. Ik kan u daarin volgen. Paniek is inderdaad nooit een goede raadgever. Maar laat ons toch niet op onze lauweren rusten. De effecten van deze crisis gaan zich natuurlijk geleidelijk aan laten voelen. Als we nu zien dat de ons omringende landen, onze belangrijkste exportpartners, een voor een de maatregelen opschroeven, kan dat een effect hebben over de komende maanden en misschien zelfs jaren. En u weet net als ik hoe gevoelig onze economie, onze industrie, onze kmo’s en onze kleine ondernemers zijn voor het exportgerichte.
We hebben vanuit Vlaanderen heel wat maatregelen ter beschikking: het waarborgbeheer, de ondersteuning aan kmo’s, de arbeidsmarkt. Welke acties plant u nog? Welk overleg zult u verder nog plegen met de andere overheden? De federale overheid heeft ook al een aantal dingen aangekaart. Welke zaken kunnen we nog voorzien om onze Vlaamse ondernemers te helpen om deze crisis goed te doorstaan?
Minister Crevits heeft het woord.
Collega Vande Reyde, als je het veld bij elkaar roept, is het nogal moeilijk om ook alle parlementsleden bijeen te roepen. (Opmerkingen. Gelach)
Ik heb eigenlijk lang geaarzeld: doe ik het of niet? En lang aarzelen is dan in mijn geval: een half uur nadenken. Maar ik heb toch wat getwijfeld over de aanpak. Het coronavirus belangt natuurlijk eerst en vooral de volksgezondheid aan. Het is belangrijk dat je heel alert bent rond maatregelen die moeten worden genomen.
Wanneer roep je de partners samen om de effecten op de economie te bekijken? Vorige donderdag heb ik in de namiddag twee telefoons gekregen van vertegenwoordigers van onze sociale partners, met een aantal vragen. Zij hebben gevraagd of ik een overleg wilde plannen, zodat we elkaar konden spreken. Wij hebben dat overleg dan gepland. Maar je moet ook oppassen dat je niet in overkill gaat qua communicatie. Je moet daarin echt doseren.
Ik ben heel, heel blij dat we iedereen hebben samengeroepen. Ik heb de minister-president gevraagd om erbij te zijn, omdat hij bevoegd is voor de export, voor de buitenlandse handel, en ook collega Demir, omdat zij bevoegd is voor toerisme. Een van de eerste zaken waarop er effect kan zijn, is natuurlijk het toerisme.
Dat overleg was bijzonder nuttig, om een aantal redenen. Ten eerste vond ik het bijzonder om vast te stellen dat onze verzamelde bedrijven en vakbonden unisono vroegen om een oproep te doen aan de bevolking om, als je je goed voelt, te gaan werken en niet thuis te blijven. Er kwamen heel veel vragen binnen, ook bij de vakbonden. Er was heel veel angst bij de mensen. Er kwamen soms diffuse signalen. Ik heb dat gisteren ook vastgesteld op de WOMED Award. Er waren heel veel ondernemers. Zij stellen zich de vraag wat ze moeten doen. Daarom ben ik sinds gisterenochtend heel strak in de modus gegaan dat wie zich goed voelt, gewoon kan gaan werken. Zeker bij kleine kmo’s blijkt dat een enorme impact te hebben. Als mensen daar preventief thuisblijven, kan hun kmo gewoon stilvallen. Maar als je in een andere fase komt en Volksgezondheid vraagt om extra maatregelen te nemen, dan is dat maar zo. Maar momenteel is het mijn taak om de lijn daarin strak te houden.
Het Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO) heeft een speciale webpagina gemaakt rond corona, niet om alternatieve communicatiepistes in de markt te zetten, maar om de informatie die er vandaag is op een laagdrempelige manier ter beschikking te stellen. We hebben geen eigen telefoonnummer geopend. Het bestaande telefoonnummer van VLAIO hebben we nog eens gecommuniceerd, zodat mensen daar ook met vragen over corona terechtkunnen. Wat we hebben, hebben we dus ingezet om hierover communicaties te doen. We blijven daarbij steeds in zeer nauw overleg met de federale overheid en volgen op wat er op de federale websites rond corona wordt gepubliceerd.
Ik heb vorige donderdag al gevraagd om de richtlijnen van World Health Organization (WHO), vertaald in bevattelijk Nederlands, op de website van VLAIO te plaatsen. De Wereldgezondheidsorganisatie is immers toch een zeer belangrijke referentie als het erover gaat correcte info te krijgen over de impact.
Op donderdag 27 februari is de nieuwsbrief van VLAIO verspreid, naar 45.000 contacten. Alle informatie stond daarop vermeld. De webpagina wordt ook goed bezocht. Er zijn nu al 13.000 bezoekers, waarvan 8000 heel specifiek naar www.vlaio.be/corona zijn gesurft en 4732 de nieuwsbrief open hebben geklikt, om daarop specifiek de corona-aanbevelingen te lezen. Er zijn maar 72 vragen via telefoon gesteld. Mark Andries zei mij gisteren of eergisteren daarover dat ondernemers niet meer telefoneren, maar de info online zoeken. Maar je moet natuurlijk wel mogelijk maken dat er getelefoneerd kan worden. De vragen per telefoon zijn heel bijzonder en gaan over tijdelijke werkloosheid, mensen die terugkomen uit vakantie, maar ook hygiënevoorschriften. Zo is er een uitbater van een Italiaans restaurant die zegt dat hij met vele mensen uit Noord-Italië werkt en vraagt of er overdraagbaarheid via voeding is. Het gaat dus om heel praktische vragen, die ook vlot worden beantwoord.
Het doel van deze bijeenkomst was drieledig: informeren over wat we allemaal doen, informatie krijgen van onze bedrijven qua behoeften en impact, en van gedachten wisselen over de eventuele noodzaak aan bijkomende maatregelen. De oproep is om te blijven werken en de economie draaiende te houden.
Welke maatregelen worden genomen of kunnen nog genomen worden? Langs federale kant werden al twee maatregelen genomen. Ten eerste werd de tijdelijke werkloosheid wegens overmacht goedgekeurd tot 31 maart. Tijdelijke werkloosheid om economische redenen kan ook. Als u uitleg wilt over hoe die maatregelen in elkaar zitten, dan moet u dat maar vragen straks, maar ik ga ervan uit dat u die maatregelen kent.
Langs Vlaamse zijde hebben we de lopende dienstverlening van VLAIO en Flanders Investment & Trade (FIT) via het contactcenter. Belangrijk om te noteren is dat FIT voorziet in een terugbetaling voor de bedrijven in het geval er beurzen worden afgelast. Bedrijven die zich willen laten adviseren in het zoeken naar oplossingen kunnen een beroep doen op de kmo-portefeuille of de diensten via het VLAIO-netwerk. Voor bedrijven die in liquiditeits- en andere financiële problemen komen, staat het portfolio van de ParticipatieMaatschappij Vlaanderen (PMV) of de Limburgse Reconversiemaatschappij (LRM) ter beschikking. Daar zijn heel wat mogelijkheden.
Zeer bijzonder en goed aan het overleg was dat toen er werd gesproken over bedrijven die moeilijkheden hebben door de problemen met assemblage in China, de vertegenwoordiger van de social profit onmiddellijk zei dat er capaciteit is bij de sociaaleconomieondernemingen. Zo voel je hoe nuttig het is om met al die partners rond de tafel te gaan zitten, want er is capaciteit in de sociale economie. Wat sommigen ook niet weten, is dat veel maatwerkbedrijven of sociale werkplaatsen ‘clean rooms’ hebben waar onder uiterst hygiënische omstandigheden moeilijke bewerkingen kunnen gebeuren. Het is misschien een opportuniteit om de reguliere sector en de maatwerkbedrijven een beetje dichter bij elkaar te brengen.
Wat zijn mogelijke bijkomende ingrepen? Voor alle duidelijkheid: niemand heeft op dit moment bijkomende ingrepen gevraagd. Op de vergadering was er eensgezindheid dat er vandaag niets extra’s moet gebeuren, maar binnen veertien dagen komen we opnieuw samen. Ik ben ondertussen naar een interministeriële conferentie geweest met de federale ministers Muylle en Ducarme en alle ministers van Economie die ons land kent. In het kader van het sociaal statuut van de zelfstandigen zouden er nog een aantal maatregelen genomen kunnen worden, zoals het overbruggingskrediet, spreiding van betalingen van bijdragen, versoepelingen voor betalingen van werkgeversbijdragen aan de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid of btw. Deze maatregelen zijn nog niet genomen, maar zitten in het palet van mogelijkheden.
De Vlaamse Regering zou crisiswaarborgen kunnen overwegen. We zouden de corona-uitbraak kunnen erkennen als een crisis en een contingent waarborgen uitzetten voor overbruggingskredieten voor al bestaande schulden omdat de bestaande systemen enkel voor nieuwe schulden gelden. We zouden dat ook voor bestaande schulden kunnen doen, maar dan moet corona als een crisis vastgesteld worden.
Er is gevraagd om een bankenoverleg samen te roepen en ik zal dat doen.
De kmo-groeisubsidie kan nu worden ingezet voor het realiseren van een kantelmoment in de onderneming. Corona zou als een negatief kantelmoment erkend kunnen worden waardoor ook op dat vlak extra mogelijkheden ontstaan.
Bij al verleende subsidies moeten er veel voorwaarden nageleefd worden. We zouden nu wat flexibel kunnen zijn op het vlak van de naleving van de voorwaarden.
Ik wil een kritische kanttekening maken bij al die mogelijke maatregelen. De link met corona zal vastgesteld moeten worden. We moeten ervoor zorgen dat dit niet misbruikt kan worden.
Wat betreft toerisme en events is vooral de aandacht op Azië gevestigd. Er is momenteel heel weinig instroom van toerisme uit Azië, waardoor minister Demir beslist heeft om de budgetten Azië in te zetten dichtbij en bijvoorbeeld meer promotie te voeren in Nederland. Ik vind dat een zeer verstandige ingreep, omdat mensen misschien in de komende periode dichterbij op logement zullen gaan.
Waar zien we nu al impact? Er zijn haperingen in de toevoerlijnen en in de logistiek zoals leveringen vanuit China die niet doorkomen en containers die zich opstapelen in Chinese havens. Er is onzekerheid in het toerisme en de vrijetijdseconomie, zoals uitstel van boekingen, omboekingen en minder bezoekers. Ook zijn er zeer duidelijk minder Chinese toeristen. Er is onrust bij onze werknemers, vooral over de gezondheidsrisico’s.
We hebben afgesproken op de taskforce om op korte termijn geen extra maatregelen te nemen en om informatie uit te wisselen. We zien elkaar terug op dinsdag 17 maart, opnieuw op het kabinet van de minister-president. Ik hoop dat we dan al een beter beeld zullen hebben van de economische situatie.
Overleg met de andere niveaus is evident. Er was op 2 maart een Overlegcomité en een Interministeriële Conferentie Economie en Werk gehouden op initiatief van federaal collega Muylle. Er was gisterochtend opnieuw een Overlegcomité waar we de laatste stand van zaken besproken hebben en waar onder andere de problematiek van het mogelijk tekort aan mondmaskers aan bod is gekomen.
Het is dus afwachten. Minister Beke volgt de toestand op. Er zullen de komende dagen ongetwijfeld meer gevallen bovenkomen. Ook de effecten daarvan zullen kunnen worden bekeken. Dat is de huidige context wat betreft de economie.
De heer Vande Reyde heeft het woord.
Minister, dank u voor uw antwoord. Dat parlement enzovoort, dat is een beetje lacherig natuurlijk. Maar op zich meen ik wel dat het parlement daar op een of andere manier ergens bij kan worden betrokken. U hoeft mij niet uit te nodigen. (Opmerkingen van minister Hilde Crevits)
We hadden er misschien gisteren ook over kunnen spreken, maar ik begrijp dat dat in een crisissituatie niet de eerste prioriteit is. Maar enige betrekking van het parlement vind ik persoonlijk belangrijk omdat wij uiteindelijk de wetgevende macht zijn en ook betrokken moeten zijn in de eerste fase als er maatregelen worden besproken. Maar dit terzijde. Het is zeker geen verwijt.
De potentiële effecten hebt u zeer goed aangeduid, allereerst op de arbeidsmarkt. U zegt dat men de mensen moet laten blijven werken. Dat is uiteraard zo. We moeten geen overdreven paniek hebben. Langs de andere kant, zoals u ook opmerkte, zullen omwille van de economische werkloosheid heel wat mensen niet kunnen gaan werken. Dan is de vraag of er vanuit VDAB en vanuit de Vlaamse hefbomen scenario's en plannen klaar zijn om het gebrek aan capaciteit of de overcapaciteit eventueel in te vullen. Ik vond de suggestie die op de taskforce is gegeven over het maatwerkbedrijf zeer interessant. We hebben in Diest ook een zeer performant maatwerkbedrijf met Cleanroom. Die mensen hebben capaciteit over. Als die kan worden ingeschakeld om eventueel verloren productie uit China in te vullen, des te beter.
Wat betreft de liquiditeit, ook een zeer pertinent punt, hebben we de ervaring van de economische crisis van 2008-2009 en vooral de naweeën daarvan, waar we ook heel hard vanuit Vlaanderen hebben ingezet op liquiditeit, met het bankenplan van Kris Peeters enzovoort. Ik denk dat er geen overdreven paniek moet zijn op dit moment maar er moet wel aandacht voor zijn dat de gezondheidscrisis niet overslaat in een nieuwe bankencrisis. Ik wil zeker niet gezegd hebben dat dat het geval zal zijn, maar we moeten daar in ieder geval op voorbereid zijn.
Wat betreft de waarborgen: idem. Het is heel goed dat wordt onderzocht dat crisiswaarborgen mogelijk zijn. We moeten natuurlijk in het oog houden dat het risico van waarborgbeheer altijd bewaard moet blijven.
Een punt dat nog niet aangehaald is, zijn de problemen die zich stellen met betrekking tot de export. Ik denk dat Flanders Investment & Trade (FIT) daar misschien wel een rol in te spelen heeft. Ik hoor van veel ondernemingen dat een van hun voornaamste bezorgdheden is dat ze exportgerichte productie niet meer verzekerd zullen krijgen. Omwille van de onzekerheid die in vele landen heerst, en ook al kunnen ze producten uitvoeren, willen ze dat risico niet nemen, want ze vrezen dat als de levering verloren gaat, ze niet meer verzekerd zullen zijn. Er kunnen misschien een aantal scenario's vanuit FIT naar voren worden geschoven om de verzekering van de export te ondersteunen.
Bij de getroffen sectoren die u opsomt, heb je inderdaad de heel zichtbare, zoals toerisme. De tweede golf zal de komende maanden nog sterk spelen. We moeten daar zeker de nodige aandacht voor blijven opbrengen. Maar we mogen geen paniek zaaien. Het is daarom goed dat we het daarover gisteren in de plenaire vergadering niet hebben gehad. We hadden het over het inhaalverbod en over de visserij. Dat is misschien een beetje gek in een week van crisis, maar op zich was dat wel een goede zaak want overdreven paniek is niet nodig en zeker geen goede raadgever.
De heer Vanryckeghem heeft het woord.
Ik deel de bezorgdheid van de heer Vande Reyde en waarschijnlijk van alle andere collega’s. Ik stelde gisteren een vraag in die zin aan minister Demir, over de economische gevolgen voor de reissector en de horecasector. Het is in de eerste plaats een gezondheidsprobleem, maar we mogen niet blind zijn voor de zware economische gevolgen van deze epidemie. We moeten geen paniek zaaien, integendeel, we moeten rust prediken. Maar toch moeten we heel accuraat handelen en alles onder controle houden. Ik ken in mijn eigen kleine stadje, Waregem, een hoteluitbater die deze week twintig afzeggingen heeft. De impact voor de sector van hotels, reizen en aanverwanten is niet te onderschatten. Minister, ik vraag u om een goed contact te onderhouden met al deze sectoren en desgevallend de nodige maatregelen te nemen.
Mevrouw Gennez heeft het woord.
We kunnen een aantal tips en good practices leren van een minder goed voorbeeld, de brexit. Dat heeft ook impact op de Vlaamse economie. De wereldwijde corona-epidemie kan die ook hebben. Voor maatregelen in het kader van de brexit werkt de overheid mee aan de totstandkoming van de Brexit Impact Scan die werd gelanceerd door de FOD Economie. Met dat instrument kan een bedrijf een beeld krijgen van de potentiële impact. Dat kan voor corona ook waardevol zijn. Minister, bent u bereid om ook voor de impact op bedrijven van corona een dergelijk instrument te ondersteunen?
Ik wil geen paniek creëren, maar een aantal sectoren hebben al aan de alarmbel getrokken, om met beroepsfederaties, die mogelijk de grootste impact zouden kennen, een consultatieronde te houden, om zo het fenomeen en de impact op onze economie zeer goed in kaart te brengen. We zijn maar een klein speldje op de wereldkaart en de impact van corona is mogelijk een wereldwijde recessie. We moeten proberen die tot elke prijs waar we kunnen mee te helpen voorkomen. Transparantie en het in kaart brengen van de impact zijn in eerste instantie van belang.
De heer Ronse heeft het woord.
We moeten ons veel meer zorgen maken over de menselijke – en ik zeg wel: menselijke – overacting naar aanleiding van het virus dan over het virus zelf. Collega Vanryckegem heeft de hotelier aangehaald. Ik ken er zo nog een aantal in mijn stad, Kortrijk, waar we nu al gevolgen zien qua bezetting. Een vriend van mij die zonneparken bouwt, krijgt problemen met zijn supply chain. We moeten ook een beetje bescheiden zijn. De Vlaamse bevoegdheden zijn te gelimiteerd om wonder- of toveroplossingen te vinden. De minister en de regering hebben slim gehandeld. Zij hebben meteen gezegd dat we niet aan overkill gaan doen, dat we geen clusterbom zullen plaatsen die de paniekreacties nog wat aanzwengelt en daardoor de negatieve gevolgen nog versterkt. Zij nemen een aantal slimme maatregelen. Dit moet verder op een zeer aandachtige manier opgevolgd worden.
Minister, u hebt enkele zaken genoemd. De kmo-portefeuille kan in functie daarvan worden ingezet. Je zou ook via ons import- en exportbeleid kunnen bekijken hoe je ondernemers met problemen in hun 'supply chain' kunt helpen zoeken naar alternatieven.
Het is niet alleen in China dat er zonnepanelen worden gemaakt. Ook elders in de wereld, en zeker ook in Europa, zijn er goede producenten. Misschien kan er gekeken worden naar een soort ‘fast lane’ om dergelijke zaken sneller geïmporteerd te krijgen.
Op zulke momenten zien we hoe broos een open economie kan zijn. Ik vrees dat we dit zullen moeten uitzweten.
Minister Crevits heeft het woord.
Bedankt voor alle aanvullingen en suggesties.
Iedereen is vrij om op het moment dat het past, te discussiëren. Ik heb de gewoonte om een goede relatie te hebben met het parlement, maar ik moet als minister natuurlijk ook zelf initiatieven kunnen nemen. Maar we begrijpen elkaar, collega Vande Reyde.
Uit de eerste ronde is duidelijk gebleken dat men heel blij was om te kunnen spreken en dat het goed is om verzameld te zijn – we zouden elkaar om de veertien dagen zien – en dat we soepel kunnen inspelen op het palet maatregelen dat nog extra kan worden genomen, waarop ik jullie een zicht heb gegeven.
Collega Vande Reyde haalde een teer punt aan. Het is heel goed dat je economische of tijdelijke werkloosheid wegens overmacht hebt, maar voor de mensen die in zo’n situatie terechtkomen, betekent dat natuurlijk wel loonverlies. Als je het gewoon bent om fulltime te werken en plots val je op werkloosheid, verlies je loon. We hebben ooit, lang geleden, eens een premie ingevoerd toen er een crisis was, om dat loonverlies wat te milderen. Ik sluit niet uit dat we opnieuw in zo’n situatie terechtkomen. De vakbonden hebben dat ook even op tafel gelegd. Iedereen was het ermee eens dat het op dit ogenblik niet aan de orde is. Maar we zullen zien wat de impact nog zal zijn in de komende periode.
Ik neem een aantal suggesties mee die jullie gedaan hebben. Op een aantal vragen rond cijfers kan ik nog niet antwoorden. De laatste barometer van het consumentenvertrouwen was nog heel goed. Over twee weken hebben we een nieuwe barometer. We zullen zien wat dat zal geven. Ik doe alles wat mogelijk is om de effecten zo snel mogelijk in kaart te brengen.
Collega Gennez, alle sectoren hadden hun impactmeting al mee. We hebben afgesproken om die op een site te verzamelen, om van daaruit dan ook gegevens uit te wisselen. Men vroeg dat. Ik vind dat persoonlijk wel interessant, omdat je het dan over alle sectoren heen kunt bekijken. Iedereen kan zijn eigen bevraging doen. UNIZO had bijvoorbeeld, omdat ze uitgenodigd waren, speciaal een bevraging gedaan bij de leden. Ze waren zelf positief verbaasd over hoeveel reacties er al binnenkwamen.
Collega Vanryckeghem verwees naar de boekingen. Ik hoor sommige mensen zeggen dat ze op restaurant willen, maar dat het vol zit. Dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Het hangt er een beetje van af wie je standaardpubliek is en hoe gevoelig dat is. Bij Italianen is dat heel erg. Vanuit andere landen is dat minder erg. Iedere hotelier heeft ook zijn eigen keten. Er zijn ook de chocolatiers. Denk aan een stad als Brugge, die ook leeft van het Chinese toerisme. Die mensen zijn het gewoon om behoorlijke budgetten te besteden. Ik heb ook al gehoord dat de diamantsector heel veel exporteert naar China. Als je het fijnmazig bekijkt, is er voor de individuele ondernemers soms al een heel zware impact, die je op macroniveau nog niet ziet, doordat het maar om een paar mensen gaat. We volgen het dus op de voet op en we bekijken wat we kunnen doen.
Over veertien dagen zitten we opnieuw samen. Ik kan jullie dan gerust updaten. Maar jullie zullen toch vragen stellen.
Ik volg de opmerkingen wel over de vraag of je daar nu een debat over moet houden in het parlement. Er waren gisteren vragen over toerisme. Dat is ook de grootste impact die we op dit ogenblik zien. Ik vind het verstandig om te proberen de proportionaliteit der dingen te handhaven. En ik vind het vooral van belang dat ons parlement niet sluit, zoals sommige andere parlementen wel doen.
De heer Vande Reyde heeft het woord.
Ik denk dat we daar allemaal een beetje op dezelfde lijn zitten: geen overdreven paniek, maar toch aandacht voor de dingen waar Vlaanderen wel bevoegd voor is. We moeten daar toch niet te bescheiden over zijn, collega Ronse.
Een update van de taskforce zal hier zeker welkom zijn.
Minister, ik wil afsluiten met te zeggen dat ik wegens de crisis en het verschuiven van de agenda het Diestse cadeautje dat ik u de vorige keer had beloofd als oma, wederom niet mee heb. Volgende week zal ik dat zeker doen. Dat zal onze lokale handel alvast de crisis laten doorstaan. (Opmerkingen. Gelach)
Ik zal het al verklappen: het is een bon die je kunt gebruiken. (Opmerkingen)
De vraag om uitleg is afgehandeld.