Verslag vergadering Commissie voor Welzijn, Volksgezondheid, Gezin en Armoedebestrijding
Verslag
Mevrouw Wouters heeft het woord.
De website www.nupraatikerover.be is een initiatief van de vertrouwenscentra kindermishandeling (VK's). Het is een chataanbod waar minderjarige slachtoffers van kindermishandeling en misbruik al dan niet anoniem, herhaaldelijk en in hun tempo in gesprek gaan met een hulpverlener van het Vertrouwenscentrum Kindermishandeling Brussel. Nog te veel jongeren durven niet te spreken over hun situatie. Ze raken daardoor geïsoleerd en de kans op meer en zwaardere gevolgen neemt toe. Iemand uit hun omgeving of een hulpverlener aanspreken, is vaak een te grote stap. Via chat gaat dat vaak een stuk gemakkelijker en drempelverlagend.
De chatbox blijft maar groeien: van 187 chatgesprekken in 2015 tot 600 in 2019. Meer dan 330 nieuwe oproepers vonden vorig jaar hun weg naar het hulpaanbod. De helft van de oproepers is tussen de 14 en de 18 jaar, waarvan 85 procent meisjes zijn. De chat is echter nog te weinig bekend bij de jongeren zelf, zo blijkt. De komende maanden gaat nupraatikerover.be op zoek naar influencers die op sociale media de werking van de chat steunen en bekendheid geven.
Minister, hoe evalueert u de werking en de bekendheid van nupraatikerover.be? Hoe beoordeelt u de samenwerking met het verdere hulpverleningsaanbod? Welke initiatieven wilt u desgevallend nemen om de werking en de bekendheid te helpen verbeteren?
Minister Beke heeft het woord.
Graag wil ik van de gelegenheid gebruikmaken om eerst en vooral de vertrouwenscentra kindermishandeling te feliciteren met het genomen initiatief.
Ze zijn erin geslaagd een medium te vinden dat nauw aansluit bij de leefwereld van kinderen en jongeren. Als ik lees dat men voor de verdere bekendmaking denkt aan ervaringsdeskundige influencers, dan lijkt het initiatief me helemaal op de leest van deze doelgroep geschoeid. Het klopt inderdaad dat het aantal jongeren dat de weg naar de chatbox vindt jaar na jaar stijgt. Dat kan ik alleen maar toejuichen.
Door dit aanbod te realiseren, vallen er namelijk al heel wat drempels weg voor jongeren. Er gaat ook aandacht naar de gevolgen van wat hen overkomt en er wordt samen met hen verkend wat een volgende stap kan zijn om de kindermishandeling te stoppen en herstel mogelijk te maken.
De taboedoorbrekende documentaire ‘Als je eens wist’ was een goede gelegenheid om dit aanbod breder bekend te maken bij het grote publiek, en vooral bij de doelgroep die de chatbox voor ogen heeft, namelijk kinderen en jongeren zelf. Nupraatikerover.be biedt op die manier een mooie aanvulling op andere online-hulpverlening zoals de 1712-chat en de Awel-chat.
Het werkingsverslag 2019 van de chatbox verwacht het agentschap Opgroeien in mei.
Samenwerking met het oog op warme doorverwijzing en het maken van goede werkafspraken is een signaal van kwaliteitsvol werken, en dat kan ik alleen maar onderschrijven.
Het agentschap Opgroeien zal naar aanleiding van het werkingsverslag 2019 de werking en de bekendheid van nupraatikerover.be verder bekijken en in afstemming met het vertrouwenscentrum kindermishandeling onderzoeken of er nog bijkomende initiatieven nodig zijn, naast de reeds bestaande en het in het persbericht aangekondigde initiatief van de ambassadeurs, en deze desgevallend ook uitvoeren.
Mevrouw Wouters heeft het woord.
Minister, ik dank u voor uw antwoord. In het regeerakkoord staat dat u de onlinehulp en de telehulp verder zult uitbouwen en dat kunnen wij alleen toejuichen. We zien dat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van deze kanalen omdat jongeren via deze kanalen de stap veel gemakkelijker kunnen zetten omdat die kanalen laagdrempelig zijn. Ik ben dan ook heel blij met uw antwoord.
De heer Parys heeft het woord.
Minister, ik heb twee korte vraagjes. Er komt een eengemaakt digitaal kader voor de chatboxen en voor de hulplijnen zodat die doorverwijzing effectief kan gebeuren. Wat is daar de stand van zaken?
We hebben al veel gepraat over die openingsuren en over die chatbot die we zouden kunnen installeren wanneer er buiten de openingsuren wordt gebeld. Weet u of mensen die nupraatikerover.be willen contacteren op een moment dat dit niet bereikbaar is, hun weg vinden naar 1712? Dat lijkt me een relevante vraag, zodat we zeker kunnen zijn dat die mensen worden geholpen.
Mevrouw Vandecasteele heeft het woord.
Dat bewijst nogmaals dat ‘Als je eens wist’ een zeer waardevol programma is. Er praten veel meer mensen over, veel meer mensen zijn ermee bezig en willen er ook over praten. Ik maak me dan ook zorgen over de mogelijke ontslagen die door de besparingen zouden vallen bij het vertrouwenscentrum kindermishandeling. Er zal meer aandacht voor zijn en meer mensen zullen intekenen en hulp vragen. Meer mensen zullen een mogelijke zaak van kindermishandeling melden.
Minister, tijdens de plenaire vergadering hebt u gezegd dat de Kindreflex de besparingen van het vertrouwenscentrum zal opvangen maar dat is een vreemde redenering want net door de Kindreflex zullen er meer aanvragen zijn en dus meer werk voor het vertrouwenscentrum kindermishandeling. En net nu zult u daar personeel laten ontslaan, dat lijkt me zeer contradictorisch.
Mevrouw Schryvers heeft het woord.
Nupraatikerover.be is ondergebracht bij het Vertrouwenscentrum Kindermishandeling Brussel. Het is goed dat niet elk VK dat op zich doet. En wanneer men contact opneemt, weet men ook niet waar ze zijn ondergebracht. Het is zeker niet verkeerd, wel integendeel dat één VK die expertise ontwikkelt en daarop inzet. Doorverwijzen naar hulpverlening is natuurlijk één zaak, een andere zaak betreft echter het goed kunnen oplijsten en in kaart brengen van een aantal fenomenen en informatie die men krijgt om aanbevelingen te kunnen doen ten aanzien van het beleid. Op welke manier kan de informatie-uitwisseling die men krijgt via nupraatikerover.be worden gedeeld?
Mevrouw Groothedde heeft het woord.
Minister, het is fijn om opnieuw een pluim voor Brussel te horen. Dat is hier weleens zeldzaam geweest. Maar dit is toch weer een voorbeeld van een project in Brussel dat toont dat een proefproject heel goed kan worden uitgerold in zorg en welzijn. Dat heb ik al vaker aangehaald. Het is een punt waarop ik zal blijven aandringen bij u.
Ik wil even ingaan op de toegankelijkheid. Net wat betreft kindermishandeling is het heel belangrijk om in het weekend en tijdens de avonduren toegankelijk te zijn en te kunnen worden bereikt. Dat geldt niet alleen voor de chatbox, maar evengoed voor 1712. Dat punt werd hier al eerder aangehaald en blijft belangrijk.
Sta mij toe om wat dat betreft twijfels te uiten bij het idee van een chatbot. In traumabehandeling is het heel belangrijk dat men met een stevige vertrouwensrelatie werkt en dat begint al tijdens dat eerste contact. Een chatbot kan al ongemakkelijk zijn wanneer het puur gaat om contact met een klantendienst. Als het gaat om een zo ontzettend gevoelig en belangrijk thema moeten wij er toch voor zorgen dat die vertrouwensrelatie vanaf het eerste moment kan worden geopend, op een menselijke manier.
Minister Beke heeft het woord.
Collega’s, ik ben blij dat de sereniteit wat is teruggekeerd voor dit belangrijke debat.
We hebben samengezeten met de vertrouwenscentra kindermishandeling, om te bekijken hoe we ons in de toekomst kunnen organiseren.
Er is de vraag hoe we de verschillende kanalen kunnen samenbrengen. Daarvoor moeten we chatbox software aankopen. De vzw steunpunt Mens en Samenleving (SAM) heeft daartoe met succes een ‘samenaankoop’ georganiseerd. We hebben de ambitie om de vertrouwenscentra kindermishandeling samen met de ondersteuningscentra jeugdzorg beter op elkaar te laten afstemmen.
Naar aanleiding van dat overleg, mevrouw Vandecasteele, heb ik gevraagd of de inspanning die we nu vragen, alvorens we verdere investeringen doen, leidt tot ontslagen. En dat blijkt niet het geval te zijn. Dus u zegt dat hier, maar ik heb samengezeten met de directeuren van de verschillende vertrouwenscentra en dat blijkt niet zo te zijn. We zullen samen bekijken hoe we de komende jaren bijkomend kunnen investeren wat dat betreft.
Ik verwijs ook even naar het Vlaams Expertisecentrum Kindermishandeling dat er is bij gekomen. Vroeger was er geen expertisecentrum en moest men om bepaalde deelactiviteiten of initiatieven uit de grond te stampen, een beroep doen op een van de vertrouwenscentra. Nu is er het Vlaams Expertisecentrum Kindermishandeling en kunnen we een aantal zaken op die manier uitrollen, waardoor het voor iedereen meer en beter toegankelijk is. Dat is de weg die we in de toekomst verder zullen opgaan.
De vraag om uitleg is afgehandeld.